bruin alg opstart


S

Schaive78

Guest
Op 15 juni heb ik mijn rio 180 opgestart. 1 week later zijn de planten erin gekomen en de co2 opgestart. De vissen zitten er nu 1 week in. Heb sindsdien ook te uitstroom aangepast van 1 uitlaat links achter in naar een spraybar over de hele achterkant. Nu heb ik sinds 1 week ongeveer ook bruin alg,op filterzand en paar plantjes, en ik las dat dit vaak gebeurd bij het opstarten, maar hoelang blijft dit tijdens opstartperiode?

De waterwaarde's zijn
Ph 7
KH 4
NO3 20
PO4 2
NO2 0
GH 7
Ik voeg KNO3 en PO4 toe wekelijks + CSM+B elke dag 1.5 ml

temp 26C.
De origninel T5 lampen van juwel zitten er nog in. De bak is 1,5 jaar oud.
Wat kan ik er het beste aandoen?

Zou dit ook kunnen omdat ik ben overgegaan naar een spraybar over de hele achterkant. Waar kan die dan het beste zitten? gelijk met wateroppervlak of cm eronder of meerdere cm eronder? Ik zie nu het water golven
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bruine alg is volkomen normaal bij nieuwe bakken. Hoelang het precies blijft durf ik niet te zeggen. Amano garnalen (japonica) zijn hier de perfecte opruimers voor.
 
Bruinalg is inderdaad vaak te zien na de opstart en dat trekt wel weer weg straks. Ik heb zelf de spraybar in beide bakken langs de zijruit en dan 1 cm onder het oppervlak. Echt beweging aan het oppervlak heb ik dus niet maar de bakken zijn wel erg dicht beplant.

Ik zou de bruinalg even aanzien en als alles goed op orde is dan zie je het vast weer snel verdwijnen..
 
Bruinalg is inderdaad vaak te zien na de opstart en dat trekt wel weer weg straks. Ik heb zelf de spraybar in beide bakken langs de zijruit en dan 1 cm onder het oppervlak. Echt beweging aan het oppervlak heb ik dus niet maar de bakken zijn wel erg dicht beplant.

Ik zou de bruinalg even aanzien en als alles goed op orde is dan zie je het vast weer snel verdwijnen..

Hoe lang en breed zijn jouw bakken. Is dat voor een 1 meter bak dan ook goed genoeg?
 
Dat is een 80cm en een 1 meter. Het hangt ook af van welke filter je gebruikt en of die voldoende stroming geeft maar dat is in de regel geen probleem.
 
ik heb ook een 1 meter bak met een tetra 1200 erachter
 
En hoe zit het met de lampen, die 1 1/2 jaar oud zijn. wanneer moet je die vervangen
 
Die hoef je niet echt te vervangen hoor. JurgenD heeft een keer mooi uitgelegd hoe dat zat met het minder worden maar T5 kan wel 1,5 jaar mee zover ik weet.
 
maar ook veel langer als 1,5 jaar. weet je nog waar dat stukje staat?
 
Ik heb het even nagevraagd voor je en dit is de uitleg van Jurgen:


n principe kan je T5 en T8 gebruiken tot ze stuk zijn. De degradatie is tegenwoordig slechts 10% op 20000 branduren.
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000.
Uiteraard kan dit afwijken.
 
dat zou dus bij een aantal lichturen van 10 uur per dag neer komen op ongeveer bijna 7 jaar.
 

Terug
Bovenaan