Bruin alg


Aquarium1998

Member
Lid geworden
11 januari 2022
Berichten
13
Leeftijd
25
Hallo allemaal,
Ik heb ontzettend veel last van bruin alg op mijn bodem en decoratie.
Mijn aquarium staat iets meer dan maand, ik lees dat het komt in de opstart fase maar hoe kom ik hier van af?
 
Hoi!
Je kunt t wegpoetsen met een stuk watten, en van de bodem afhevelen eventueel, maar het trekt uiteindelijk ook vanzelf weg zodra je bak stabiel is.
 
Jij had toch een Malawi aquarium? Of heb je meer aquariums?

In een Malawi bak zou ik me daar niet zo druk om maken. Zoals gezegd het is makkelijk te verwijderen dat wel. Maar algen horen erbij in een dergelijk biotoop. Al hou je je aan je standaard onderhoud (ruit schoonmaken, troep opzuigen, daarbij misschien toplaag van je zand omwoelen en een waterwissel van 50%) dan heb je een hele sterke basis. Vaak gaat de bruinalg ook vanzelf weer weg als de balans erin zit, hier komen dan andere algen voor in de plaats.

Gr. Ed
 
Dat is vaak niet te zeggen want elke bak is weer anders en met geduld komt het in de regel wel goed.
 
Mijn bak draait sinds september en ik ben er nogsteeds niet helemaal vanaf ;)
 
Soms krijg je het niet en soms pas na weken of maanden en het hangt van veel factoren af en daarom is er ook weinig zinnigs over te zeggen. Geduld en rustig alles opbouwen is de beste strategie denk ik.
 

Terug
Bovenaan