Wat is er nieuw

Bruin beestje in appelslak eitjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Loes_je
  • Startdatum Startdatum
L

Loes_je

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een driekwart jaar een aantal appelslakken in mijn bak, waarvan de eitjes maar niet uit willen komen. Ze hangen zoals ik vaak lees aan de klep, maar het wil maar niet lukken.

Zojuist wilde ik een oude tros eitjes verwijderen toen ik deze beestjes erin zag, ze lijken een soort 'hoorntjes te hebben'. Weet iemand wat het is en wat ik eraan kan doen?
En is dit ook de reden dat mijn eitjes geen van allen uitkomen?

Alvast bedankt!
Link naar foto

Als de slakken groter worden beginnen ze de binnenkant van de tros op te eten alvorens naar buiten te komen. Kan het niet zijn dat je de kleine slakjes ziet?
En ik zie de foto ook niet.

Prisci zei:
Ik kan je foto niet zien.. ik denk dat je hem in facebook op "openbaar" moet zetten!?

edit: of anders even hier uploaden http://www.aquaforum.nl/afsite/scripts/upload.php

he wat vervelend, ik had het al met geprobeerd, maar dat pakte hij ook al niet.

wellicht zo dan via tinypic:

mQmvAV_yiaRy05Xm4TAY2mjrvAXLyHJr.jpeg

Ze zijn echt klein zoals je ziet, mijn camera krijgt ze helaas niet scherper.

Nee, ik zie de foto ook niet hoor.
Ik heb ook wel trossen gehad die gewoon niet wilden uitkomen.
Heeft wellicht met de temp en vochtigheid te maken.

Nou ik herken niet wat je op de foto ziet hoor.
Misschien iemand anders wel.

Nu zie ik je foto wel hoor 😀 maar kan je helaas niet verder helpen!

Jammer, maar bedankt voor jullie moeite!

Ik dacht dat je ze altijd met een plantenspuien goed vochtig moest houden

Ik herken het zo ook niet,kan je zo'n ding eens uit de eitjes halen en op een papiertje van dichterbij op de foto zetten?
Misschien heb je enkel vrouwelijke slakken en worden de eitjes niet bevrucht.

Ik had het trosje van de foto al een enkeltje kliko gegeven, dus dat is bij een vergroting gebleven, maar ik heb net een ander wat ouder trosje opengemaakt en daar zat ook iets aparts in. Ik vind het niet hetzelfde, deze is 'glad' die andere leek ruwer. Ik vrees dat die laatste twee foto's planaria is? Ik ken ze eigenlijk alleen in het wit en ik zie ze nooit in mijn bak, maar dat wil niks zeggen blijkt dus maar weer 🙁

vergroting eerdere foto:
UXHDuYLfyogHOWIt_iIrFnN0W5JuD-W0.jpeg

beestje in tros van zojuist, beweegt richting beneden:
UXHDuYLfyogHOWIt_iIrFnN0W5JuD-W0.jpeg

2i74oih.jpg

Qua het niet uitkomen van de eitjes: het zou natuurlijk altijd kunnen dat er geen mannetje bij zit, maar met een 6 stuks is die kans wel beperkt.
Maar ik las eerder hier op het forum dat ze in de kap eigenlijk prima hangen, of is het inderdaad noodzakelijk om ze dadelijks vochtig te maken? Het zijn mijn eerste slakjes, maar het zou wel leuk zijn om eens nageslacht te krijgen 🙂

Die bruine worm is een worm die ik ken van de garnalen. Weet de naam niet meer zo maar voor garnalen kan hij verder geen kwaad als het dezelfde is dan natuurlijk.
Lijkt ook wat op een bloedzuiger.

jessicapilon zei:
Die bruine worm is een worm die ik ken van de garnalen. Weet de naam niet meer zo maar voor garnalen kan hij verder geen kwaad als het dezelfde is dan natuurlijk.
Lijkt ook wat op een bloedzuiger.

Kan dan goed kloppen John, want naast de appelslakken heb ik inderdaad ook garnalen in mijn bakje.

Ik heb bij de trosjes die wel uitgekomen zijn de trossen nooit nat gemaakt en helemaal het aan de natuur overgelaten.
Maar meestal kwamen ze hier ook niet uit hoor terwijl ik ook zowel mannen als vrouwen had zitten.
Ligt er denk ik mede aan waar de trossen geplaatst worden en of ze bevrucht zijn natuurlijk.

Hij heeft een puntkop dus lijkt ook wel erg veel op planaria.
Ik zou anders een kuurtje geven tegen die wormen maar dan wel de slakken tijdelijk eruit halen hoor.
Als je geen uitval hebt bij de garnalen kun je het ook even aanzien maar ik gok gelet op die kop toch op een planaria.

jessicapilon zei:
Ik heb bij de trosjes die wel uitgekomen zijn de trossen nooit nat gemaakt en helemaal het aan de natuur overgelaten.
Maar meestal kwamen ze hier ook niet uit hoor terwijl ik ook zowel mannen als vrouwen had zitten.
Ligt er denk ik mede aan waar de trossen geplaatst worden en of ze bevrucht zijn natuurlijk.

Hij heeft een puntkop dus lijkt ook wel erg veel op planaria.
Ik zou anders een kuurtje geven tegen die wormen maar dan wel de slakken tijdelijk eruit halen hoor.
Als je geen uitval hebt bij de garnalen kun je het ook even aanzien maar ik gok gelet op die kop toch op een planaria.

Ah, goed om te horen, dan kan het dus inderdaad kloppen dat de eitjes niet uit komen zonder dat ik echt iets verkeerd doe.

Ik heb geen uitval bij de garnalen en ik had ook nog geen planaria zien kruipen over de ruiten. Ik las wel dat de planaria ook de slakken kunnen aantasten, dus ik twijfel een beetje om wel of niet er iets aan te doen, omdat ik het zonde zou vinden als mijn grote donkere paars-gestreepte rakkers zouden gaan hemelen.

Lijkt sterk op planaria idd.
Die zijn meestal wit maar heb ze hier ook wat bruinig van kleur gezien.
Heb je geen vissen in de bak Loes?

Ja teveel planaria kunnen je slakken aanvallen zeg maar. ik heb de ervaring dat dit niet zo snel gebeurt en het is zakk het in de hand te houden.
Weinig voeren en misschien die je ziet met een dunne slang wegzuigen.
Een kuur kan ook maar dan moeten de slakken er lange tijd eerst uit.

Seabait zei:
Lijkt sterk op planaria idd.
Die zijn meestal wit maar heb ze hier ook wat bruinig van kleur gezien.
Heb je geen vissen in de bak Loes?

Ik heb voorheen guppen en daarna vorkstaart regenboogvissen (pseudomugil furcatus) erbij gehad, maar de guppen aten alleen de jonge garnalen en de regenboogvissen hebben de no-planaria niet overleefd een anderhalf jaar geleden. Ik vond de regenboogvissen wel erg gaaf en ze bleven mooi bovenin zodat de garnalen ook hun rust hadden, maar krijg ze hier in de buurt moeilijk gevonden helaas.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan