Wat is er nieuw

Bruin & blauw alg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anagorn
  • Startdatum Startdatum
A

Anagorn

Guest
Hallo allemaal,

In mijn bak ervaar ik momenteel wat problemen met bruin en blauw alg.
Tot vorige week was mijn verlichting niet in orde (chinese ledstrips, niet aan te raden) en heb ik nieuwe verlichting aangeschaft (AQUATLANTIS EASY LED)

Doordat mijn verlichting waarschijnlijk niet goed was heb ik (naar mijn idee) de bruin alg opgelopen.
In een poging alle bruin alg te verwijderen heb ik veel van mijn substraat omgewoeld, wat waarschijnlijk oorzaak is van de blauw alg.

De vraag is nu: hoe kan ik het beste van deze twee algen afkomen?

Mijn lichtplan is als volgt:
7:00 Rood licht van RGB Ledstrip start
9:00 Aquatlantis aan op 90% (gedurende de dag ongeveer 30% RGB verlichting)
18:00 Aquatlantis uit
18:00 Blauw licht van RGB ledstrip start
22:30 Blauw licht gaat uit

Verder maak ik gebruik van de EI index methode en heb ik mijn PH ingesteld op 6.9 (Dennerle PH Controller)

Graag hoor ik jullie tips en aanmerkingen op mijn waarden (zowel van het lichtplan als PH)!

Hoelang draait je bak inmiddels?
De bruine en blauwe algen zijn vaak een teken dat de bacteriecultuur ergens nog niet op orde is.
Het zijn beide ook geen echte algen maar diatomen en bacterien. De bruinalg is namelijk een diatoom.

Sinds begin dit jaar. Eerst dikke zeven weken alleen planten gehouden. In maart vervolgens vissen gekocht.
En tenslotte sinds ongeveer twee weken de ph controller (daarvoor gebruikte ik bio co2).

Dus een 4 a 5 maanden zeg maar. Is je filter nog goed schoon en is de stroming goed?
Deze algen zie je vaak bij een probleem met de bacterien en niet zo snel bij tekorten. Blauwalg kan door te weinig no3 komen hoor je wel zeggen maar met de EI mag dat bij jou in de bak niet de oorzaak zijn lijkt me zo.
Heb je de no2 en de nh3/4 recent nog gemeten?

Bij het omwoelen van je bodem kan het zo zijn dat er stoffen zijn vrijgekomen waardoor de blauwalg de kop op heeft gestoken.
Veel verversen zou ik zeggen.

Mijn filter heb ik nog niet gecontroleerd, misschien dat ik die schoon moet maken. Dat is nog niet gebeurd namelijk. En de uitstroom is ook iets minder dan dat het was

Heb de waarden nog niet gemeten, zal dat vanmiddag eens doen

En hoe vaak adviseer je te verversen? 2x per week 50%?

Normaal is bij de EI 1x 50% verversen gebruikelijk. Ik zou de filter eens goed bekijken want als de uitstroom minder is dan werkt die misschien ook niet naar behoren.

Filter is ondertussen verschoont, dat was ook wel nodig bleek!
Ook heb ik mijn verlichting iets naar beneden geschroeft en wat otocinclus aangeschaft, die had ik ook nog niet namelijk en zijn wel nuttige beestjes.

Nu eens aankijken hoe de bak er aan het eind van de week bij staat, normaal is er dan weer bruinalg te vinden namelijk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan