Bruin grind krijgt grijs laagje


Ik los het al jaren in gewoon kraanwater op en bewaar het donker en koel in de koelkast.

Ik zie zoals al is gezegd inderdaad blauwalg en iets wat op schimmel lijkt. Hoelang draait deze bak ook alweer?

Ik werk ook met poeders en het makkelijkste is om in 500 ml 83 gram nitraat op te lossen en 8 gram fosfaat. Dan doseer je daarmee 20 ml op 100 liter om 20/2 toe te voegen.

Je werkt met de EI zover ik begrijp en dan is dit in een fles het makkelijkste werken.
 
Btw, op de laatste foto zie ik de Anubia maar die mag niet met de wortelstok in de bodem. Ook zie ik wat bruinalg wat je dan weer veel ziet bij verse bakken waar de bacteriecultuur nog niet op orde is.
 
Hoi. Een laatste reactie voor vandaag.
Wat bedoel je met 20/2?

Ik heb de EI van PlantedBox en daar staan de "normale hoeveelheden" precies aangegeven.
Ik vroeg dit vooral omdat ik blijkbaar extra nitraat moest toevoegen.

De bak draait van 25 mei, dus 2 maanden nu.
De bruine alg is op zijn retour, is veel erger geweest.
De Anubia ligt een klein beetje op zijn kant, niet echt helemaal met de wortelstok onder het grind. De wortels wel.
Maar misschien is hij met hevelen een beetje "ondergesneeuwd". Ik kijk er morgen naar.
 
Daarmee bedoel ik de wekelijkse toevoeging van 20mg nitraat en 2 mg fosfaat. Gelet op de 2 manden die je noemt zal de oorzaak van de bruinalg de opstart zijn en ik vermoedt ook dat je daardoor wat blauwalg hebt. Zoveel mogelijk dagelijks verwijderen en dan komt dat vaak wel goed.
Nu gebruik je de vloeibare nog begrijp ik of los je poeders op want Planted Box verkoopt beiden namelijk.
 
O sorry, ik bedoel de poederzakjes die ik op moet lossen in water.
 
Ja ok. Dan kun je het zo oplossen zoals ik omschreef voor de EI of je doet de nitraat en fosfaat in aparte flesjes.
 
Ja zolang je maar daar rekening mee houdt is er niets aan de hand net als bij het onderhoud aan de filter.
 
Hallo allemaal, daar ben ik weer.
Ik heb een kuur Blue Exit gedaan maar het leverde helemaal niets op.
Een week ervoor had ik het licht in de bak een week uit om de draadalg te bestrijden en die is nu helemaal weg.
Ik ben nu dus 2 weken verder en de blauwalg is er nog steeds.
Nu heb ik gekozen voor een echte blackout en heb het aquarium hermetisch afgesloten.
Volgens een tip op internet moest ik dan wel een bruissteentje er in doen voor zuurstof voor de vissen.
Dit proces moest ik 3 dagen zo laten.

Maar wat gebeurt er nu met die opgebouwde zuurstofbelletjes in de bak?
Die kunnen nergens naartoe toch?
Ontstaat er daardoor geen overdruk of zoiets?
Misschien een domme vraag maar ik maak me zorgen.
Ik heb van de 2 bruissteentjes er daarom al 1 uitgezet.
 
Dat dit problemen kan geven heb ik nog nooit gehoord maar met die kuur heb je wel weer goede bacterien gedood en je moet nu de waterwaarden goed in de gaten houden.
 
Na de kuur heb ik ongeveer 40% ververst en zoveel mogelijk blauwalg geheveld.
Omdat het geen resultaat had is de bak nu dus echt verduisterd.
Volgens de aanbevolen methode moet ik na de drie dagen weer minstens 1/3 water of iets meer verversen en dan voeg ik Bacto Elixer toe.
Is dat goed om de waterwaarden wat op te waarderen?
Misschien ook actieve koolstof in de filter?

Volgens de methode zou ik eigenlijk pas na de verduistering moeten beginnen met Blue Exit maar dat lijkt me nu niet verstandig, toch?

Ik heb steeds meer het gevoel dat ik de bak aan het "verklooien" ben en krijg de neiging om helemaal opnieuw te beginnen.
 
Ik zou niet teveel bezig gaan met middeltjes om het te bestrijden want blauwalg is een bacterie en telkens vernietig je ook de goede bacterien.
 
Ja van beluchten klapt je bak uit mekaar.. net als dat je het filter er leeg onder zet en weer aan zet dat hij dan vacuüm trekt..
Je aquarium is toch niet luchtdicht afgesloten?

Wat betreft de blu-exit, dit is een anti bioticum tegen de cyano bacterie die de blauwalg veroorzaakt.
Dit toedienen na een black-out verhoogt alleen de effectiviteit van de blu-exit.

Omdat de bacterie fotosynthese doet en dus afsterft tijdens een black-out geeft de blu-exit de genade klap en ben je er voor de rest van je leven van af
 
Ik ben het met Nicole eens dat dit symptoombestrijding is en dat het net zo snel terug is als de oorzaak niet is weggenomen. Na die kuur is de bacteriecultuur zo goed als dood en is het weer oppassen met de waterwaarden.
Dat je blauwalg hebt is al een teken dat er iets niet goed zit en dat moet je eigenlijk eerst zien weg te nemen. Vaak een tekort aan goede bacterien als je het mij vraagt of een tekort aan nitraat.

Als een black out zo effectief was dan zou men soms niet maanden of nog langer met blauwalg kampen.
 
Ik had boven in de bak een plastic bakje drijven met een laagje water van een cm of 2 met daarin een mosje. Ging lang goed, tot op een dag er blauwalg in zat.

Elke dag verving ik het water in dat bakje door aquariumwater. Dus ik vermoed dat de hoeveelheid licht en slechte stroming (hier: geen stroming) hier ook een rol kan spelen.
 
Als je de oorzaak wegneemt neem ik aan...
Deels..
Je kan ook gewoon pech hebben dat je het een keer krijgt als je bijv een keer het bakje voer laat vallen ofzo, of je filter in mekaar stuikt en dat ff duurt voordat ie weer loopt.
Het hoeft geen “chronische” oorzaak te zijn zegmaar.

Ik had ook blauwalg, enkel de black-out gedaan en toen blu-exit en nooit meer terug gekomen..
Bak is nog 3 jaar in mijn bezit geweest daarna, hoe het er nu voor staat geen idee gezien ik de bak 2 jaar terug heb verkocht
 
Deels..
Je kan ook gewoon pech hebben dat je het een keer krijgt als je bijv een keer het bakje voer laat vallen ofzo, of je filter in mekaar stuikt en dat ff duurt voordat ie weer loopt.
Het hoeft geen “chronische” oorzaak te zijn zegmaar.

Ik had ook blauwalg, enkel de black-out gedaan en toen blu-exit en nooit meer terug gekomen..
Bak is nog 3 jaar in mijn bezit geweest daarna, hoe het er nu voor staat geen idee gezien ik de bak 2 jaar terug heb verkocht
Ah OK, daar had ik geen idee van. Weer wat bijgeleerd, dankjewel :)
 
Wouter heeft gelijk dat het ook door een "bekende" oorzaak kan zijn ontstaan. Soms krijg je ook wat alg mee op een nieuwe plant. Maar als het spontaan gebeurt in een ingedraaide bak zonder plotselinge zaken van buitenaf dan is er meestal iets loos en moet je eigenlijk eerst de oorzaak wegnemen. Dat geld overigens voor de gewone algen ook.
 
Wouter heeft gelijk dat het ook door een "bekende" oorzaak kan zijn ontstaan. Soms krijg je ook wat alg mee op een nieuwe plant. Maar als het spontaan gebeurt in een ingedraaide bak zonder plotselinge zaken van buitenaf dan is er meestal iets loos en moet je eigenlijk eerst de oorzaak wegnemen. Dat geld overigens voor de gewone algen ook.
Ik had blauwalg op het stuk hout dat nu aan de linkerkant van de bak staat. Dat was destijds de reden om het stuk hout eruit te halen. Heeft toen een paar maanden op mijn balkon gelegen. Heb het schoon gemaakt met een tandenborstel maar ik heb begrepen dat de sporen van blauwalg heel veel kunnen overleven, ook buiten het water. Kan iemand bevestigen dat dit klopt?

Enige tijd geleden het stuk hout er weer in gezet en geen blauwalg meer te zien.

Bak was destijds ook niet goed ingedraaid en zat onder diverse soorten algen, waaronder dus de blauwalg.
 
Het zijn bacterien dus die kunnen soms inderdaad heel wat doorstaan. Wellicht is de bacterie nu toch dood en heb je er geen last meer van.
 
Stukje van Wikipedia:

Overleven[bewerken]
De omstandigheden zijn niet altijd ideaal, maar bacteriën hebben veel verschillende strategieën om te overleven. Bij ongunstige omstandigheden kunnen sommige bacteriën endosporen vormen: een inwendig kapsel rond een deel van de celinhoud waarmee ze zelfs na tientallen jaren invriezen of een uur koken toch weten stand te houden. Onder gunstige omstandigheden kiemt uit de endospore een nieuwe bacterie. Veel ziekteverwekkende bacteriën kunnen dit niet. Een andere overlevingsstrategie bestaat eruit dat de hele bacterie zich inkapselt, we noemen dit een cyste. Zo kan de bacterie een kritieke periode overbruggen doordat hij zich tijdelijk in een rusttoestand bevindt.

Bacteriën die diep in de aardkorst leven hebben te kampen met weinig voedselaanbod. In de voedselarme tropische Grote Oceaan, tussen Hawaï en Midden-Amerika, leven op 30 meter diepte sommige aerobe soorten zo traag dat ze in 1.000 jaar slechts een micromol zuurstof per liter water verbruiken. Op 20 meter diepte leven er zo'n 1.000 bacteriën per cm², wat erg weinig is, op nog grotere diepte wordt het onmogelijk om ze te tellen. Er zijn bacteriën bekend die in een sedimentleven dat al 66 miljoen jaar begraven is. De hoeveelheid beschikbaar voedsel was er zo gering en de stofwisseling van de bacteriën zo traag, dat de bacteriën zich slechts eens in de duizend jaar delen. Het zijn hiermee de traagste organismen op aarde. Er zijn dus bacteriën in de tropische Grote Oceaan die zuurstof consumeren, maar verwacht wordt dat meeste van deze bacteriën van sulfaat of ijzer leven.[3]
 

Terug
Bovenaan