Bruinachtige aanslag


Wilco74

Member
Lid geworden
31 juli 2015
Berichten
19
Dag allemaal

Zit een maand heb ik last van een bruingeel achtige aanslag op mijn planten en ramen. Na een periode van enige verwaarlozing (laat ik daar maar gewoon eerlijk over zijn) heb ik eens flink de boel weer opgeschoond en nieuwe plantjes gepoot. Ook de filter schoongemaakt 1 oude filter spons erin gelaten en een nieuwe erin. Die aanslag laat zich niet makkelijk verwijderen, met name op de planten. Wat is het precies? Las ook op het forum iets over silicaat in relatie met bruine alg. Maar om een lang verhaal kort te maken. Hoe kom ik ervan af?
 

Bijlagen

  • IMG20210125122910.jpg
    IMG20210125122910.jpg
    314 KB · Weergaven: 112
Bruinalg is een vettig laagje dat je er makkelijk af kan wrijven.
 
De garnalen snoepen ervan waarschijnlijk, misschien lost het zich vanzelf op, maar ik vind het storend. Helaas wrijf je het er niet makkelijk af, aangezien ik het van een anubias blaadje moest afkrabben met mijn nagels. Andere planten verdragen zo'n aanpak niet zonder bladschade.
 
Je hebt heel wat schoongemaakt als ik het zo lees en de bruine aanslag op de ramen is dan denk ik bruinalg door teveel belasting. Wat ik op de foto zie is denk ik geen echte bruinalg zoals ik het ken en het is ook niet makkelijk eraf te wrijven dus ik denk ook dat je tekorten hebt. Heb je misschien alle waterwaarden zo bij de hand en geef je ook co2?
 
Ja bij de nieuwe plantjes begint het ook. Ik geef 1 x per week all in one planten voeding van de plantedbox. Ik gebruik geen CO2 en testen doe ik eerlijk gezegd ook niet. De bedoeling was zo en zo low tech te gaan.verlichting is een twinstar lamp die ik dim en 8 uur laat branden.
 
Weet je de waterwaarden ook? Als ik de foto zo bekijk dan heb je denk ik best wel aardig wat licht erboven. Hoeveel liter is je bak en welke verlichting heb je precies en hoe is de led ingesteld qua intensiteit?
 
De waterwaarden weet ik niet, maar testen is verstandig, bestaan er digitale testers zo ja, welke zouden jullie aanraden? Ik heb een 55 liter bak 60x30x30. Verlichting is twinstar C line. Er zitten denk rond de 10 licht standen op om het zo te zeggen. Ik heb hem op standje 5 gok ik zo. Waarbij 10 het sterkste licht geeft. Het is RGB verlichting.
 
Ik zou gaan voor een testkoffer van bv Colombo. Veel is niet digitaal te meten en anders zijn de meters erg prijzig en ook voor onze hobby geen noodzaak.

 
De waterwaarden weet ik niet, maar testen is verstandig, bestaan er digitale testers zo ja, welke zouden jullie aanraden? Ik heb een 55 liter bak 60x30x30. Verlichting is twinstar C line. Er zitten denk rond de 10 licht standen op om het zo te zeggen. Ik heb hem op standje 5 gok ik zo. Waarbij 10 het sterkste licht geeft. Het is RGB verlichting.
Toevallig heb ik die combi ook; hoewel mijn lamp op 100% staat met co2, maar dat zou voor deze plant geen noodzaak moeten zijn. Ik vermoed toch dat je stikstofcyclus niet op orde is, of is geweest. Testkoffer kan wellicht nog uitsluitsel geven, maar kan ook zijn dat je de pieken al achter de rug bent tegen de tijd dat je je tests in huis hebt. Ik zou een grote waterwissel doen, wekelijks 50% en gewoon je voeding blijven doseren. Licht op 8u per dag en dan moet je toch een aardig eind komen.
 
Toevallig heb ik die combi ook; hoewel mijn lamp op 100% staat met co2, maar dat zou voor deze plant geen noodzaak moeten zijn. Ik vermoed toch dat je stikstofcyclus niet op orde is, of is geweest. Testkoffer kan wellicht nog uitsluitsel geven, maar kan ook zijn dat je de pieken al achter de rug bent tegen de tijd dat je je tests in huis hebt. Ik zou een grote waterwissel doen, wekelijks 50% en gewoon je voeding blijven doseren. Licht op 8u per dag en dan moet je toch een aardig eind komen.
Toch is die aanslag op de bladeren volgens mij niet of niet alleen bruinalg en ben ik bang dat dit algjes zijn.
 
Verlichting is twinstar C line. Er zitten denk rond de 10 licht standen op om het zo te zeggen. Ik heb hem op standje 5 gok ik zo. Waarbij 10 het sterkste licht geeft. Het is RGB verlichting.
Is dat de linker of de rechter?
 

Bijlagen

  • II.png
    II.png
    33.7 KB · Weergaven: 86
Deze is het. Dimmer hen ik er apart bijgekocht.
 

Bijlagen

  • images.jpeg
    images.jpeg
    6.7 KB · Weergaven: 66
Hey all.
Ik heb net dezelfde aanslag met co2 en plantenvoeding plantedbox.
Aquarium draait nu 7 weken. Men planten willen nu ook niet super groeien. Al begint het wel te beteren.
Maar dat bruin goedje ziet er niet uit en belemmert de plantengroei waardoor nog meer problemen gaan ontstaan denk ik.
Licht is 12u aan maar 8u aan 100% men zonsopkomst en ondergang duurt lang ;-).
Hoe ben je er vanaf gekomen?

Mvg Tim
 
Bruinalg is vaak een kwestie van geduld na de opstart Tim tot de bacteriecultuur goed op orde is. Je kan het zoveel mogelijk met de hand wegvegen.
 
Bruinalg is vaak een kwestie van geduld na de opstart Tim tot de bacteriecultuur goed op orde is. Je kan het zoveel mogelijk met de hand wegvegen.

Dat weet ik. Maar bruinalg is makkelijk verwijderbaar.
Dit lijkt een bruin laagje dat niet van stenen of bladeren af te krijgen is.
Ik twijfel dus erg of het wel bruinalg is.
 
Dat weet ik. Maar bruinalg is makkelijk verwijderbaar.
Dit lijkt een bruin laagje dat niet van stenen of bladeren af te krijgen is.
Ik twijfel dus erg of het wel bruinalg is.
Ik zou dan even een eigen topic aanmaken met de gegevens van de bak, voeding, licht en waterwaarden,
 

Terug
Bovenaan