Bruinachtige waas


Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Berichten
270
Leeftijd
47
Binnen een paar dagen na het water verversen kreeg mijn Indiabak een bruinige laag op de voorruit (eerste foto). Ik denk een soort alg, maar het breidde zich binnen een paar dagen uit. Op de zijruiten zat niks. Wie weet wat dit is en wat de oorzaak is? Inmiddels heb ik weer water ververst (dat doe ik elke week, 14 dagen, dan haal ik ongeveer 30-50% water eruit) en heb het met een pluk filterwatten makkelijk weg kunnen poetsen (tweede foto).
 

Bijlagen

  • IMG_0933[1].JPG
    IMG_0933[1].JPG
    390.4 KB · Weergaven: 73
  • IMG_0949[1].JPG
    IMG_0949[1].JPG
    359.5 KB · Weergaven: 68
In den beginne maakte ik ook het filter schoon, maar de laatste paar keer spoelde ik alleen de watten uit. Nu vind ik dat er in die bak altijd wel alggroei is, maar voor de Bhavania australis (die er hopelijk nog zijn) is dat juist goed. Deze bak staat wel naast een raam maar daar komt de zon niet.
 
Oke, ja dan is je bak in onbalans, zelf deed ik nooit allebei tegelijk (water wissel en filteronderhoud juist ter voorkoming van die onbalans) dus beter doe je om en om
 
Waterwissels en onderhoud aan de filter doe ik meestal samen en dat moet kunnen. Als de aanslag bruinig is dan heb je denk ik de filter te goed schoongemaakt waardoor je nu last hebt van teveel organische belasting.
 
Op je eerste foto, misschien iets aangewakkert door de laaghangende zon?
Ik zeg het zo positief dat een bruinalg aan gaat kondigen dat je groene planten willen groeien
16739743876451149738463.jpg
maar wat er in jou biotoop kan groeien dat weet ik zo ook niet uit me hoofd
 
In deze bak zwemmen 6 Etroplus canarensis. Die staan bekend als planteneters. Om toch een beetje kleur in de bak te hebben heb ik enkele Lagenandra soorten gebruikt. Hier eten ze wonder boven wonder niet van. Die paar takjes groen heb ik er laatst ingedaan om aan hun behoefte voor plantaardig voedsel te voldoen, maar ook dat eten ze niet. Ze plukken wat alg van de stenen en de spirulinatabletten eten ze ook.
 
Binnen een paar dagen na het water verversen kreeg mijn Indiabak een bruinige laag op de voorruit (eerste foto). Ik denk een soort alg, maar het breidde zich binnen een paar dagen uit. Op de zijruiten zat niks. Wie weet wat dit is en wat de oorzaak is? Inmiddels heb ik weer water ververst (dat doe ik elke week, 14 dagen, dan haal ik ongeveer 30-50% water eruit) en heb het met een pluk filterwatten makkelijk weg kunnen poetsen (tweede foto).
Onderste stuk lijkt idd op bruinalg. Gevolg van wat onbalans in je bak. Dit zie je vaak bij opstartende bakken of bij "ingrijpende" verranderingen.

Er lijkt wat meer naar boven nog een ander soort alg te zitten, kan ook gewoon dikkere bruin alg zijn. Maar het lijkt anders.

Ik denk dat met een paar weken alles weer in balans is en je het nagenoeg niet meer gaat terug zien. Uitgaande van je vaste onderhoud dan 😉.
 
Bij het schoonmaken van het filter, gooi je het vieze water dat in de filterpot achterblijft nou wel of niet weg? Ik ben geneigd het wel te doen, maar of ik zo niet teveel goede bacteriën weggooi weet ik niet.
 
Bij het schoonmaken van het filter, gooi je het vieze water dat in de filterpot achterblijft nou wel of niet weg? Ik ben geneigd het wel te doen, maar of ik zo niet teveel goede bacteriën weggooi weet ik niet.
Als dat erg vies is gooi ik het altijd weg. Het gaat meer om je filter materiaal. Daar blijft genoeg in zitten, ook na schoonmaken in aquarium water. Persoonlijk probeer ik mijn filters altijd zo op te bouwen dat het filter materiaal zo "schoon" mogelijk blijft. Hangt sterk af van het type filter hoor. Types met een voorfilter is dit makkelijk te doen dmv watten en spons.
 
Bij het schoonmaken van het filter, gooi je het vieze water dat in de filterpot achterblijft nou wel of niet weg? Ik ben geneigd het wel te doen, maar of ik zo niet teveel goede bacteriën weggooi weet ik niet.
Ik spoel het ook weg en vul de pot met schoon water uit de kraan.
 
Kan diatomen ("bruinalg" maar geen alg) zijn, of rood alg (ook geen alg...is een cyanobacterie)
Als je het er makkelijk afwrijft is het het eerste, zo niet mogelijk het ander.

Roodalg verwijderen kan enkel met een glasschraper, of in het geval van stenen met een harde borstel.

Een bak die in balans is zal altijd roodalg houden als het er eenmaal zit. Het is hardnekkige troep. Maar als je het wegborstelt hebben andere micro-organismen de kans hun plek in te nemen. Dan komt het niet zo snel meer terug.

Vissen grazen van roodalg, maar het laatste restje krijgen ze er niet of nauwelijks af.
 
Mijn filter is een Sera Professional Xtreme 800, onderin een bak met siporax, daarboven een bak met groene watten (sera crystal clear) afgedekt door een zwart filtermatje.
 

Terug
Bovenaan