Bruinalg + Blauwalg ; veel water verversen?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik heb sinds een dikke week last van bruinalg in het aquarium.
Rio 300 met 2x tl5 en 1x Superfish Retro-Led.

De bruinalg zit door de hele bak en op de planten.
De blauwalg is echt minimaal, maar keert steeds terug op dezelfde plek.
Als ik het niet schoonmaak dan breid het zich uit.
De blauwalg zit op de uitstroombuis van het filter ( extern).
Bij twee gaatjes van de uitstroombuis, en daar dan omheen.

Ik haal de bruinalg om de dag van de planten af, en poets het glas.
En poets de blauwalg van de uitstroombuis.
Daarbij ververs ik gelijk erna het water
Dat is dan ongeveer 40% van 350 liter en dat dan om de dag.

Als ik niet poets dan neemt de bruinalg het over.
En na een tijd de blauwalg denk ik ook.

Dit aquarium draait al even.
Is alleen deels opnieuw ingericht.
Zou het daarvan komen?
Voor die tijd nergens last van gehad.
Het was eerst een tropisch aquarium, nu gaat het een Sluier-aquarium worden.
Is het verschil in temperatuur misschien de oorzaak?
Of verandering plantenvoeding?
Eerst gebruikte ik EasyCarbo, Profito en Jbl-Npk.
Nu gebruik ik alleen Profito.
Qua planten is het niet veel veranderd....alleen iets minder planten dan eerst.

Moet ik doorgaan met water verversen?
Of is om de dag water verversen, te veel?
Als ik dat niet doe groeit vooral de bruinalg snel.
Het is wel iets aan het verminderen gelukkig.

Kortom ..tips en advies gevraagd...
 
Ik weet niet wat je hebt gedaan maar als je de filter of bodem onderhanden hebt gehad dan kan de bacteriecultuur niet meer op orde zijn of dat de belasting nu opeens groter is door veranderingen.
 
Blauw alg wil je er niet in hebben. Dit is geen alg maar een bacterie. Je kunt toch even die uitstroombuis eruit halen. Even een paar dagen in een badje met ............ (geen idee) zullen andere wel weten )meen waterstofperoxide of zo iets, zoekfunctie).

Bruinalg zou ik me verder niet druk om maken dat trekt van zelf wel weer weg.

Als je algen aanzicht niet kunt verdragen is wellicht sluiers geen goede keus. Een sluierbak geeft veel soorten algen en handmatige bestrijding (verfschrapers, pinpassen, sponzen, doekjes)is vaak de enige oplossing ;) Een mooie achterwand gaat ook geheel begroeien. Sluiers hebben zelf geen probleem met algen. Ze lusten ook wel een hapje. Niet in de mate dat ze het gaan schoon houden. Je heb houders die juist een groen watertje willen hebben omdat ze dan 24 uur een snoepwinkeltje hebben en goed groeien.

Een hollandse bak met mooie planten zonder alg, zet het uit je hoofd. Vele zijn je voor geweest maar ben nooit iets tegen gekomen wat langdurig mooi bleef.
 
Blauw alg wil je er niet in hebben. Dit is geen alg maar een bacterie. Je kunt toch even die uitstroombuis eruit halen. Even een paar dagen in een badje met ............ (geen idee) zullen andere wel weten )meen waterstofperoxide of zo iets, zoekfunctie).
Chloor 5-10% of Peroxide 2-10%...... Chloor heeft iedereen wel in huis denk ik. Even 15 minuten weken en en dan heeeeel goed naspoelen voor dat je alles weer terug zet.
 
Blauw alg wil je er niet in hebben. Dit is geen alg maar een bacterie. Je kunt toch even die uitstroombuis eruit halen. Even een paar dagen in een badje met ............ (geen idee) zullen andere wel weten )meen waterstofperoxide of zo iets, zoekfunctie).

Bruinalg zou ik me verder niet druk om maken dat trekt van zelf wel weer weg.

Als je algen aanzicht niet kunt verdragen is wellicht sluiers geen goede keus. Een sluierbak geeft veel soorten algen en handmatige bestrijding (verfschrapers, pinpassen, sponzen, doekjes)is vaak de enige oplossing ;) Een mooie achterwand gaat ook geheel begroeien. Sluiers hebben zelf geen probleem met algen. Ze lusten ook wel een hapje. Niet in de mate dat ze het gaan schoon houden. Je heb houders die juist een groen watertje willen hebben omdat ze dan 24 uur een snoepwinkeltje hebben en goed groeien.

Een hollandse bak met mooie planten zonder alg, zet het uit je hoofd. Vele zijn je voor geweest maar ben nooit iets tegen gekomen wat langdurig mooi bleef.
In elke bak zit alg, altijd! Maar een algenprobleem hoeft er niet te zijn. Een Hollandse bak met schitterende planten, ik had er een, kan wel degelijk zonder een alg probleem!
 
Bij blauwalg is het belangrijk om de oorzaak weg te nemen want anders is het snel terug.
 
In elke bak zit alg, altijd! Maar een algenprobleem hoeft er niet te zijn. Een Hollandse bak met schitterende planten, ik had er een, kan wel degelijk zonder een alg probleem!

Met sluiers als bewoners is deze kans van slagen een beetje onmogelijk.
 
Alg maakt me niet uit.
Maar dit neemt/nam de overhand ondertussen.
Heb vanmorgen de blaadjes van de planten geknipt die er echt onder zaten.
De cryptocoryne parva's heb ik weggegooid, deze waren donkerbruin.
Verder de uitstroombuis schoongemaakt, zat opgehoopte bruinalg in.
Ik kon het daarom niet laten het externe filter te controleren.
Deze was wel erg!! vies.
Dus voorste filter zacht gespoeld en de drap onderin het filter grotendeels afgegoten.
De boel weer aangesloten en het filter draait een stuk mooier dan eerst nu.
Dus misschien was het wel erg vieze filter de oorzaak?

Beetje alg is niet erg, maar de alg nam nu wel erg de overhand.
Hopelijk nu wat minder weer.
We zullen het zien.
 
Hoe kan dat filter dan zo vies zijn. Zit toch geen vis in? Aquarium staat toch in te draaien?
 
Hoe kan dat filter dan zo vies zijn. Zit toch geen vis in? Aquarium staat toch in te draaien?

Het was/is een ingedraaid filter van de tropische bak.
Deze heeft plaats gemaakt voor de sluierbak.
Daar draait hij nu op.
Vissen nog niet, idd.
Eerst dit grotendeels op orde krijgen.
 

Terug
Bovenaan