Wat is er nieuw

Bruinalg en daglicht

maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Leeftijd
58
Hai sorry als ik naar de bekende weg vraag maar klopt mijn vermoeden dat bruinalg bruin is en ook makkelijk te verwijderen, maar, dat bruinalg niet alleen ontstaat bij nieuwe aquariums maar ook wordt veroorzaakt door al dan niet indirect zonlicht. Iets waar ik niet veel van krijg maar toch iets.

En stel dat dit de oorzaken zijn is er dan nog een eenvoudige manier om dit te bestrijden?

Bruinalg komt voornamelijk opzetten bij een onbalans tussen het licht en de voedingsstoffen in het water. Juist te weinig licht en te veel voedings(afval)stoffen kunnen zorgen voor bruinalg.

Hoe lang staat je licht aan? Hoeveel water ververs je en met welke interval?

Ik ken je aquarium uit je fotoboek en ik vermoed dat het 'verpieteren' van drijfplanten voor een overvloed aan afvalstoffen heeft gezorgd en bruinalg hierdoor heeft kunnen groeien. Ik zou kijken naar nieuwe drijfplanten voor de opname van overtollige afvalstoffen (en zorg voor niet al te veel oppervlakte beweging) en wellicht je lampen iets langer aan zetten. Verder gewoon veel water verversen en handmatig het bruinalg blijven verwijderen.

Laatst bewerkt:
Hangt ook van je bak af.

Bij bakken zonder planten is het heel moeilijk om aan bruinalg te ontkomen... heb er ervaring mee :juggle:

is overigens niet alleen (indirect)zonlicht maar ook je lampen kunnen ervoor zorgen.
Dan houd je inderdaad de balans over... te veel licht, te weinig licht, te weinig voeding. teveel afval...

Mijn bak sterft van de planten volgens mij.
IMG_20190730_224121.jpg

Zonsondergang fotootje

en waar heb je vooral last van bruinalg?

en waar heb je vooral last van bruinalg?
Achterwand de stenen en de javavaren. Maar de achterwand maar tot een bepaalde hoogte daarom vermoed ik dat het aan daglicht ligt vanwege de schaduw van mijn kap.

Ik zie Vallisneria, Javavaren en Anibias. Vooral de laatste twee zijn langzame groeiers. Een long shot maar wellicht helpt wat waterpest of een mooie Echinodorus omdat deze wat sneller groeien en meer voedingsstoffen opnemen?

Tevens heb je geen antwoord gegeven op mijn eerdere vragen. Hoe lang staat je licht aan? Hoeveel water ververs je en met welke interval?

Laatst bewerkt:
Ik zie Vallisneria, Javavaren en Anibias. Vooral de laatste twee zijn langzame groeiers. Een long shot maar wellicht helpt wat waterpest of een mooie Echinodorus omdat deze wat sneller groeien en meer voedingsstoffen opnemen?

Tevens heb je geen antwoord gegeven op mijn eerdere vragen. Hoe lang staat je licht aan? Hoeveel water ververs je en met welke interval?
Klopt ik heb trouwens veel waterpest gehad maar dat verging ook of werd opgevreten dus dat heb ik eruit gegooid.

Mijn licht gaat om 14u aan met fading dan is er een uurtje wat in en uitfadend roodlicht en infadend warm wit en dan urenlang veel warm en nog meer helder wit en dat begint rond 22.30u weer uit te faden tot er wat helder wit en blauw overblijft dat eindigt om 00.30u.

Water ververs ik zo'n 60 liter per maand op de 240 en dan hevel ik vanaf de bodem.

Waterpest is soms lastig, vaak krijg je de koudwater variant en die begint dan te verslijmen. Wellicht een ander soort snelgroeier.

Hoe je het licht heb ingericht durf ik niet veel over te zeggen. Ik vind 8,5 uur met daarin ook nog wat in/uitfading wat mager maar ik heb zelf geen ervaring met wisselende lichtsterkte en/of kleur.

Water verversen zou ik naar wekelijks brengen, 25% per week zou toch wel mogen i.p.v. per maand. Bruinalg zie je vaak bij 'achterstallig' onderhoud en eenmaal per maand verversen is bij mij toch wel achterstallig. Het zou wellicht kunnen als je zelf micro voeding toevoegt maar zonder zitten je planten een groot deel zonder mineralen en kunnen niet groeien, waarna de alg het gewoon overneemt. Mijn advies zou dus eigenlijk zijn om een tijdje elke week proberen te verversen en kijken hoe dat gaat. Geef het wel een maandje de tijd.

Zover ik zelf bemerk komt het in de regel door teveel organische belasting en vaak is dat bij nieuwe bakken waar de bacteriecultuur niet goed op orde is.

Als aanvulling:
De vraag zou niet alleen moeten zijn; "Hoelang staat je licht aan?" Maar zeker ook; én met welke intensiteit. Voor het laatste is belangrijk te weten welke, merk, soort en vooral ook welke kwaliteit, verlichting Ts boven z'n bak heeft. Overigens behoeven de aanwezige planten zeker geen hoge lichtintensiteit.

Er zijn duizenden soorten diatomen en elk heeft zn eigen wensen en voorkeuren. Er zijn er bij die goed gedijen bij minder licht maar dat is volgens mij niet de oorzaak van het ontstaan want er zijn veel nano s met vrij weinig licht en daar zie je ook niet per defenitie bruinalgen. Ik denk meer dat het een probleem is met de organische belasting en afhankelijk van de hoeveelheid licht zie je de ene of de andere diatoom opduiken. Of je moet zo weinig licht hebben dat de planten het niet goed doen en dan voor veel organische belasting zorgen (dat is wellicht ook mogelijk).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan