Bruinalg gaat maar niet weg (met foto s)


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
647
Mijn bak, Juwel Rio 300, draait nu een maand of twee/drie.
Nog steeds last van bruinalg op het glas.
Ik had er planten in, maar deze zijn bezweken onder de bruinalg.
Nu dus een kaal aquarium, met alleen zand + vissen ( Sluierstaarten).

Zo gek eigenlijk dat de bruinalg maar niet weggaat.
Voor de Sluierbak was ditzelfde aquarium een tropische bak en daar nergens last van.
Daar gebruikte ik o.a EasyLife Carbo.
Maar bij Sluiers werd dat afgeraden zei ( ik meende) Michelle.

Ook zit er steeds een soort witte stof/poeder ( maar dan minder zichtbaar) op de achterwand ( glas).
1x erover wrijven en het is weg.
Maar na een dag zit het er weer.

Hoe kom ik af van de bruinalg en dat mysterieuze witte stof?
Wil zo graag planten erbij, maar dan bezwijken ze onder de bruinalg.
Het steeds eraf poetsen kan ik niet tegenop 🙈

Ik zit op het punt om toch EasyLife Carbo toe te voegen.
Want dat zou ook werken tegen alg.
Maar ik wil niet dat de Sluierstaarten eronder lijden.
@Michelle waarom is carbo slecht voor sluiers?
Kan dat nergens vinden op de zoekfunctie.

Pfffff, hoe kom ik af van deze bruinalg?

Waterwaarden zijn verder goed.
Sluiers zijn levendig en gezond.
Krijgen uitsluitend voer van Hikari en Jbl.
Ik poets de bruinalg bij elke waterwissel weg ( 2x per week).
 
O je hebt een Juwel 300 wist ik niet.
 
Sluiers vervuilen heel erg dus ik denk toch dat de bacteriecultuur niet goed op orde is. Heb je voldoende filtering en hoevaak ververs je?
Carbo gaat niet helpen want bruinalg is geen alg maar een diatoom.
 
Let op: Planten zijn bemesting nodig, sporen (micro voedingsstoffen) maar ook makrovoeding (zoals nitraat, fosfaat, kalium). EasyLife Carbo is géén plantenvoeding!
 
Ik gebruik ook easy life carbo bij de oranda goudvissen nooit problemen mee maar in jou geval heb je er nu niks aan en voor bruine alg heeft het geen toegevoegde waarde de bak is denk ik niet in balans
 
Sluiers vervuilen heel erg dus ik denk toch dat de bacteriecultuur niet goed op orde is. Heb je voldoende filtering en hoevaak ververs je?
Carbo gaat niet helpen want bruinalg is geen alg maar een diatoom.
Ik ververs 2x per week 60/70 % water.
Het zijn nog geen volwassen Sluierstaarten, dus mede daarom ververs ik 2x per week.
De bruinalg komt na een dag meestal weer terug.
Al heb ik het vermoeden dat het wat minder lijkt te worden nu.

Er zit nu een buitenfilter op van 1400 l/u.
Er zou een wat zwaardere op mogen.
Maar ik wacht daar nog even mee, want met enkele maanden komt er een nieuw aquarium + filter.
Dan ga ik dit filter gebruiken + de andere.
 
Is een kwestie van geduld en je vooral niet teveel storen aan algen. Met sluiers is dit echt killing als je algen vrij wil wezen. Sponsje en is zo weg vooral bruin alg. Maar vermoed ook dat je balans er nog niet is. Heb je filter al open gehad?

Planten is ook gewoon afwachten. Soms tref je een plant die het eens heel goed doet en een week later is deze kaal gevreten, kapot gepaaid, uit de bodem getrokken. Planten die dood gaan door algen hebben in nog een lang leven gehad. Ze willen ook nog wel aan de randjes van de plantjes waar algjes aan zitten zuigen waardoor die randjes afsterven en daarna is het ook snel gebeurd met betreffend plantje.

De wijsheid van Carbo zit in me hoofd maar waar ik dit tegen ben gekomen. Zal even researchen. Er zit een stofje in wat ze slecht verdragen, ergens diep in mijn geheugen. Al die processen die jij nu mee maak heb ik ook gehad maar is lang geleden. De frustraties over algen, planten, middeltjes, scapes, bodems. Nou ja alles wat je kunt bedenken ga je mee maken.

Vroeger waren er sluierhouders met grootste plannen en experimenten met sluiers en planten op het forum . CO2 etc.. Zijn denk nog wel vele topics terug te lezen van hun. @Roy1986 ofzo iets en @blackmoor. Ik zie deze namen ook niet meer terug in automatisch lijstje??? Zijn nog maar korte lijstjes qua namen. Wellicht is dit opgeschoond?

Volgens mij heeft @Willemina ook aardig beplant tenminste vroeger wel gezien op foto nu weet ik niet bij gebrek aan foto s.

@roberto1983 heeft de beste plantenbak met sluiers :DD Daar overleven zelfs de rode planten zonder flesjes en lumen stelsel. Trouwens een hele leuke foto in dit foto album met een sluier met honden gedrag. Zoek stok.
 
Heb drie foto's erbij gedaan, vlak voor de waterwissel gemaakt.
Eén foto van de bruinalg ( klein stukje).
En wat zou al dat andere zijn?
Zweefvuil?
Op foto drue zie je dat dat ook op de achterwand verspreidt zit.
Is wel redelijk makkelijk weg te poetsen, maar komt net zo snel weer terug.
@michelle1

Of als iemand anders het weet, dan mag diegene uiteraard ook reageren.

Op de tweede foto zie je in de reflectie het zand.
Dat onderste stuk is dus weerkaatsing.
 

Bijlagen

  • 20220112_170025_002.jpg
    20220112_170025_002.jpg
    129.2 KB · Weergaven: 110
  • 20220112_170108.jpg
    20220112_170108.jpg
    68.3 KB · Weergaven: 110
  • 20220112_170014.jpg
    20220112_170014.jpg
    148.4 KB · Weergaven: 106
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met een aquarium met sluiers is zeer beperkt, maar misschien heb je er iets aan.

Een familielid had een aquarium met planten, sluiers en veel bruinalg.

Ze heeft een half jaar lang van alles gedaan (licht, potjes en drankjes en middeltjes) op advies van winkels, maar ze kreeg de bruinalg niet weg.

Daarna heeft ze haar filtercapaciteit drastisch verhoogd, is het filter veel vaker schoon gaan maken (zeker elke 4 weken de sponzen grondig uitspoelen, vaker wanneer het nodig was), en is co2 (bio-co2, niet veel, maar voldoende voor de planten) plus all in one voeding en bodem tabletten waar nodig gaan toevoegen voor de planten.
Verkijk je niet op de hoeveelheid belasting die slecht groeiende planten geven aan het water, en dat kan ook een soort spiraalwerking geven, want de planten hebben ook weer last van het vieze water.

Die maatregelen bij elkaar zorgden er voor dat na een maand de bruinalg minder werd, en iets later was de bruinalg weg.

Uiteraard weet ik niet of dit bij jou hetzelfde resultaat zou geven, maar wellicht kan je er iets uithalen voor je eigen situatie.
 
Wat ik merk is dat de bruinalg lijkt te minderen.
Ik zie het minder in elk geval.

Maar dat andere ( zie foto) zit er elke keer weer.
Daarom denk ik aan zweefvuil, maar weet het niet zeker.
Het zit overal, behalve op de voorkant van het glas.
Het hecht zich aan glas, aan de verwarming en aan de buizen van filter.
Wel poets je het zo weg, maar zit er ook zo weer.
De Sluiers wroeten veel in het zand, er komt vanalles omhoog.
Meeste is zand, maar ook wel wat zweefvuil/troepjes.

Het externe filter heb ik laatst open gehad.
Best wel veel bruine drap, iets te veel.
Dus heb tijdens de waterwissel een emmer met aquariumwater gepakt en heel voorzichtig het ergste afgespoeld ( zeker niet alles!)
Op de uitstroom zaten eerst beginnende blauwalg.
Dat is na 3x wegpoetsen tijdens de waterwissel weggebleven.
Hier- en daar wat groene puntjes op het glas, aan de voorzijde.
Dit poets je zo weg, en lijkt nu ook minder te worden.

Er brand 2x T5 boven.
1x Dennerle special plant
1x Dennerle Amazon day

De Amazon day wil ik vervangen voor de Dennerle Color Plus.
Dan heb ik iets minder felle verlichting.
De Amazon day is behoorlijk fel.

Binnenkort koop ik eerst één plantje ( een Anubia), en dan zie ik wel hoe deze het doet.
Gaat het goed kwa bruinalg, komen er meer bij.

Foto's even aanklikken voor volledig beeld.
 

Bijlagen

  • 20220112_170027.jpg
    20220112_170027.jpg
    111 KB · Weergaven: 99
  • 20220112_170014.jpg
    20220112_170014.jpg
    148.4 KB · Weergaven: 73
Het probleem "bruine alg" is een soort van opstartprobleem.
En daar ligt ook de oplossing.
Als je een bak opstart moet veel, heel veel, planten zetten.
Ik zou bijna zeggen zo veel dat je de vissen niet meer ziet.
Omdat je te weinig planten hebt geplaatst heeft de bruinalg het hele biologische proces overgenomen.
Zij, de bruine als, zijn immers ookl planten en een die met weinig genoegen neemt.

Als je veel planten in je bak zet zullen deze het proces op gang brengen zonder dat je daar te veel spatjes voor moet uithalen.

Ik heb zelf ene heel goede ervaring met all-in-one plantenvoeding van planted-box.
Gilles reageert ook snel op vragen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt om te genieten van onze geweldige hobby.
 
Ik zou altijd voor dimbaar licht gaan, bij voorkeur een die time-controlled is. Veel scapers werken met een LED unit gekoppeld aan een time-controlled dimmer, waarmee je bijvoorbeeld voor iedere 30 minuten de lichtintensiteit kunt bepalen.

Eens wat ELPeter zegt; zorg dat tenminste 50% van je oppervlakte groen is (als je van boven af zou kijken). 70% is helemaal veilig; dan wordt het een kunst om (zichtbare) alg in je bak waar te namen. De schimmels die ik meen te zien (als ik inzoom gaat de resolutie verloren), gaan vanzelf weg.

Ben zelf geen fan van alles-in-een plantenvoeding; zou zelf gaan voor een all in one micronutrienten voeding (bijvoorbeeld toevoegen tijdens waterwissel) en voor een fles NPK (toevoegen op een ander moment). Afhankelijk van je vissenbestand en/of benadering van planten houden en onderhouden, zou je in plaats van NPK ook kunnen kiezen voor een fles Kalium (potassium).
 
Neem wat Vallisnera planten die doen ook nog wat aan NO3 en laten de meeste sluiers wel met rust als je geluk heb. Aanplanten in de bodem gaat wat moeilijk en worden vaak los gewroet, ik hang ze als bos met zuignap aan het raam en doen het dan ook prima. Waterpest is ook een goede optie hoewel ze die wel als lekker snackje beschouwen en ook vaak als paai plaats word gebruikt.

Je kunt ook kijken bij tuincentrum vijverplanten in een mand. Die zet je met mand en al er in. Niet met hele kleine zachte blaadjes want dan is de mand de volgende dag leeg.
 
Neem wat Vallisnera planten die doen ook nog wat aan NO3 en laten de meeste sluiers wel met rust als je geluk heb. Aanplanten in de bodem gaat wat moeilijk en worden vaak los gewroet, ik hang ze als bos met zuignap aan het raam en doen het dan ook prima. Waterpest is ook een goede optie hoewel ze die wel als lekker snackje beschouwen en ook vaak als paai plaats word gebruikt.

Je kunt ook kijken bij tuincentrum vijverplanten in een mand. Die zet je met mand en al er in. Niet met hele kleine zachte blaadjes want dan is de mand de volgende dag leeg.

Ik had bossen Valisneria erin.
Verder behoorlijk wat andere planten.
Tere plantjes kon niet, vanwege de Sluiers.

De bruinalg nam het snel over.
Ik bleef de planten schoonpoetsen.
Uiteindelijk lukte het me niet meer om bij te benen.
Ook stopten de planten met groeien ( ik gebruikte plantenvoeding en kleibollen).
Het besluit genomen ze eruit te halen, het zag er niet uit.

Binnenkort koop ik eerst één plantje en als dat goed gaat de rest.
 
Neem een paar bossen waterpest en doe die er gewoon los in ze eten het wel maar dan heb je wel goede zuurstofplant en belgische groen erin doen en lekker veel drijfplantjes
 

Terug
Bovenaan