Wat is er nieuw

Bruinalg / Juwel Rekord 800 / Sluierstaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Azerox
  • Startdatum Startdatum
A

Azerox

Guest
Hoi, hopelijk kan iemand mij helpen:

Ik heb een Juwel Rekord 800 met 2 grote sluierstaarten (12cm). Ik gebruik de originele pomp en heb er een paar plantjes in staan. Nu is het zo dat er na verloop van een week of 2 er een soort bruin goedje (alg?) op de wanden van de aquarium komt (ook aan de voorkant). Ik ververs 30% water elke week en 50% om de 2 weken. Ik vraag me af wat ik er aan kan doen?

Want soms is het water zo troebel als ik alles eraf heb gehaald dat het lang duurt met de filter voordat hij weer helder is. En dan begint het weer opnieuw. Een hele klus en ziet er ook niet mooi uit. De witte filterwat is dan ook binnen een dag weer verstopt en moet ik hem uitspoelen of na een week verversen.

What to do?

Alvast bedankt!

In het begin hebben veel bakken last van opstartalg of ook wel bruinalg genaamd.
Dit gaat meestal na verloop van enige weken vanzelf weer weg hoor.
Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe lang de bak nu draait. Hoe hoog is je silicaat, want daar voeden deze algen zich mee.
Is de doorstroming goed en is de bodem niet bevuilt??
Als je silicaatgehalte hoog is kun je er veel snelgroeiers indoen.
Maar goed ik ben eerst benieuwd hoelang je bak nu draait en of het dus een opstartprobleem is.

Je vissen zijn denk ik ook aan de grote kant voor zo n bak en kunnen denk ik beter in een grotere, maar sluiers is niet mijn terrein dus anderen kunnen je daar vast meer over zeggen.
Wat wel mogelijk is, is dat de belasting te hoog is in deze bak.

moet helaas toh zeggen dat je bak te klein is. de afmetingen voor een sluierstaart zijn 100 cm liefst groter en 50 liter per vis(minimaal)
sluierstaarten zijn ook enorme vervuilers. bij het minste of geringste stuift de hele bak. een grotere pomp aanschaffen kan helpen dat weg te krijgen.
maar ik denk dat de vervuiling in een grotere bak zich beter compenseert.

12 cm is hier vrij normaal, ze moeten dan ook goed groeien en niet vergroeien anders krijg je problemen.
je filter hoef je trouwens niet elke week schoon te maken en je kan beter met zo'n kleine bak 75 tot 80 % vervangen per week

Bruinalg bij sluiers komt veel voor omdat er zoveel ververst wordt. Doordat je wekelijks zoveel kraanwater toevoegt krijg je die silicaten niet laag.

Het is dus een goed idee om veel snelgroeiers te hebben. Want je zult moeten blijven verversen, ook die 80% is geen slecht idee.

Dat silicaten voor bruine alg zorgen is een foute redenatie.
We zijn al wel wat jaren tot de conclusie gekomen dat voedingsstoffen (waaronder silicaten) niet voor algen zorgen in een aquarium, integendeel zelfs. Anders zou je bij het minste spoortje NO3, PO4, Fe, CO2,... algen krijgen.

De waas die je krijgt zijn heterotrofe bacteri�n die zich heel snel vermenigvuldigen door organische stoffen die zich in het water bevinden. Dit kan geen kwaad, en gewoon wachten tot het weg is is de beste oplossing.

Kun je dan ook uitleggen waarom dit gelinkt wordt aan het opstarten?

backplay zei:
Dat silicaten voor bruine alg zorgen is een foute redenatie.
We zijn al wel wat jaren tot de conclusie gekomen dat voedingsstoffen (waaronder silicaten) niet voor algen zorgen in een aquarium, integendeel zelfs. Anders zou je bij het minste spoortje NO3, PO4, Fe, CO2,... algen krijgen.

De waas die je krijgt zijn heterotrofe bacteri�n die zich heel snel vermenigvuldigen door organische stoffen die zich in het water bevinden. Dit kan geen kwaad, en gewoon wachten tot het weg is is de beste oplossing.

Zorgen is denk ik ook niet juist maar ze voeden zich er wel mee dacht ik toch??

homines zei:
Kun je dan ook uitleggen waarom dit gelinkt wordt aan het opstarten?

Ik zou het best willen proberen, maar ik weet dat Backplay dat heel goed en mooi kan verwoorden.
Het heeft met de bacteri�n te maken in je aquarium uit mn hoofd gedaan.
Dus ik denk dat het wellicht beter is als hij dit direct goed uitlegt als hij dat zou willen doen.

Ik heb even wat nagezocht en vond nog wat info.
Dit heeft Backplay me in mijn eigen woorden vertaald verteld en is dus de oorzaak en de link naar de opstart:
In een net opgestarte bak is het een onstabiel geheel waar orchanisch afval zich ophoopt en de bacterien die dit moeten verwerken zijn er nog niet of niet voldoende.
Daarvan profiteren de diatomen en ze verdwijnen als de omstandigheden minder gunstig zijn. En als later de omstandigheden weer terug goed voor ze zijn slaan ze eventueel terug
.

Dus ook met een hele kleine hoeveelheid silicaten voeden deze algen zich al.
Het maakt dan denk ik niet uit of je veel of weinig silicaten in je bak hebt. Het is dus een kwestie van wachten op de juiste bacteri�n.
Ik hoop dat ik het goed verwoord heb.

En dan komen bij mij vragen op, die sluierstaarthouders vast ook hebben:
- Waardoor zijn bakken met sluiers en zo veel en grote verversingen hiermee vergelijkbaar? Of zijn ze dat toch niet?
- Waarom zijn de ervaringen er, van sluierstaarthouders, dat bossen snelgroeiers helpen?
- Afwachten, zoals aangegeven, dat kan dan toch eigenlijk niet? (want je wilt die grote en veel verversingen doen)

Het moge namelijk duidelijk zijn dat dit niet om opstartende bakken gaat, dus er moeten ergens verschillen zijn.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
- Waardoor zijn bakken met sluiers en zo veel en grote verversingen hiermee vergelijkbaar? Of zijn ze dat toch niet?
- Waarom zijn de ervaringen er, van sluierstaarthouders, dat bossen snelgroeiers helpen?
- Afwachten, zoals aangegeven, dat kan dan toch eigenlijk niet? (want je wilt die grote en veel verversingen doen)

Het moge namelijk duidelijk zijn dat dit niet om opstartende bakken gaat, dus er moeten ergens verschillen zijn.

~ Ivo

Dat is exact wat ik bedoel. En dat is nieuwsgierig, niet zozeer kritisch.

voor de planten is vrij makkelijk omdat de planten snel schadelijke stoffen op kunnen nemen. langzamere groeiers doen dit ook een stuk langzamer.
en gewoon goed schoonmaken. mijn bak zit vol met alg en ik ben ook elke week aan het poetsen. dit komt mede doordat de vervuiling en het vele licht.

probeer eens het licht minder lang aan te hebben

Bo c. zei:
dit komt mede doordat de vervuiling en het vele licht.
probeer eens het licht minder lang aan te hebben
+1

Mascha&Ivo zei:

~ Ivo
- Omdat het om bakken gaat waar veel vervuiling is, en die vervuiling in samen werking met licht deze algen veroorzaakt.
- Omdat het al lang duidelijk is dat als je genoeg gezonde planten hebt algen veel minder snel de kop op steken.
- Toch wel... Buiten minder licht en/of meer planten is er niet veel aan te doen.

-Je moet naar de overeenkomsten kijken, en niet naar de verschillen.

Toch nog twee vervolgvragen:
- Bakken met veel vervuiling vergelijkbaar met opstartende bakken? Dat zit hem dan niet in de vervuiling denk ik, maar ergens anders?
- En die gezonde planten hebben na een forse waterwissel dusdanige problemen dat de algen (tijdelijk?) weer even de baas kunnen zijn?

Ik begrijp dat je naar de overeenkomsten moet kijken, maar als de verschillen heel groot zijn is het soms lastig die te zien. Vandaar ook deze vervolgvragen weer 🙂

~ Ivo

In een nieuwe bak zitten nog niet voldoende bacteri�n die nodig zijn om alles te verwerken en in een bak met veel vuil zitten waarschijnlijk nog niet voldoende om dat vuil te verwerken.
Dus in beide gevallen is een tekort aan de verwerkende bacteri�n het probleem.
Dat is denk ik een vergelijk van de opstartende bak en de bak met veel vervuiling.
Natuurlijk ben ik niet de expert 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan