Bruinalg

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,103
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
HoiHoi morgen allemaal.

In mijn al langer draaiende bak heb ik bruinalg. Komt zoiets vaker voor bij een draaiende bak?

Via de chat kreeg ik van @stefanC de tip silicaat testen. :thumbs:
 
Silicaat is niet de oorzaak van bruinalg. Wel gebruikt bruinalg silicaten als voeding. De oorzaak van bruinalg is vaak teveel organische belasting in verhouding tot de bacteriecultuur. Daarom zie je het ook vaak bij nieuwe bakken.
 
Silicaat is niet de oorzaak van bruinalg. Wel gebruikt bruinalg silicaten als voeding. De oorzaak van bruinalg is vaak teveel organische belasting in verhouding tot de bacteriecultuur. Daarom zie je het ook vaak bij nieuwe bakken.

Thanks nogmaals John hierzo. Zou meer biologisch materiaal, bijvoorbeeld Eheim substrat of siporax gunstig zijn?

 
Vandaag even de LFS bezocht. Silicaatgehalte gemeten met druppeltest, was duidelijk al aan de hoge kant. Nitraat was ook wat te hoog, teststrip..
 
Ik heb hier hetzelfde probleem.
Het bakje heeft sinds september probleemloos gedraaid en sinds een week of twee, drie opeens bruine alg.
Ik dacht eerst dat het misschien met het lengen van de dagen te maken had.

Ik zal maar eens flink water gaan verversen dan.
 
Vandaag even de LFS bezocht. Silicaatgehalte gemeten met druppeltest, was duidelijk al aan de hoge kant. Nitraat was ook wat te hoog, teststrip..
En wat is het nitraat volgens jouw eigen druppeltesten? :)

Denk dat John wel een punt heeft met dat het allemaal stabiel moet worden..

Voldoende onderhoud (vervuiling zo laag mogelijk houden) en voor de rest zou ik nog even een tijdje aankijken om te zien of het stabiel wordt.
 
Ik heb gisteren de silicat-ex in het filter geplaatst om de bron aan te pakken en een 20 liter extra water ververst. Vandaag meet ik de nitraat.

Fosfaat niet omdat de fosfaat minder zal zijn door de silicat-ex.
Uitslag volgt @ laLizzard en ik ben het verder helemaal eens met jullie.
 
Ik heb hier hetzelfde probleem.
Het bakje heeft sinds september probleemloos gedraaid en sinds een week of twee, drie opeens bruine alg.
Ik dacht eerst dat het misschien met het lengen van de dagen te maken had.

Ik zal maar eens flink water gaan verversen dan.

Dat kan ook averechts werken. Als om wat voor reden ook je bacterie cultuur een klap heeft gehad (bijvoorbeeld door de rigoreus je filter schoon te maken) dan kan een (te grote) waterverversing juist de groei van je bacteriecultuur vertragen. Het hangt er een beetje van af of je vissen er last van hebben, of dat het alleen wat bruinalg tot gevolg heeft.
Verversen is sowieso een korte termijn oplossing, het vinden van de oorzaak is belangirjker. Is dat idd een verminderde bacterie cultuur of een te hoge organische belasting / vervuiling?

igv vervuiling, minder voeren, slechte bladeren / planten snoeien en evt bodemvuil afhevelen
 
Klopt allemaal wat je zegt.
Maar kom er maar eens achter of je het juiste doet.

Water niet verversen: bruine alg.
Water wel verversen: nóg meer bruin alg.
Oeps, dat had je dus niet moeten doen.
Te laat.
 
Klopt allemaal wat je zegt.
Maar kom er maar eens achter of je het juiste doet.

Water niet verversen: bruine alg.
Water wel verversen: nóg meer bruin alg.
Oeps, dat had je dus niet moeten doen.
Te laat.

True, oorzaak achterhalen is altijd lastig. Maar als de vissen er geen last van hebben, zou ik gewoon de onderhoudsroutine hetzelfde houden en dus minder voeren, en bodemvuil en slechte bladeren weghalen.
Bruinalg is feitelijk een gevolg van onbalans in de bak (waarom het ook altijd voor komt bij nieuwe bakken) en die balans moet zich herstellen. Daardoor is het verstandig om zelf zo min mogelijk aan je routines te veranderen, je bak heeft immers maanden goed gedraaid.

Het kan dus goed zijn dat in die maanden sinds september de organische belasting telkens iets meer is toegenomen tot het punt dat je bak het niet meer aan kan of de bacterie cultuur ineens verminderd is.

Wat is je je onderhoudsroutine? hoe vaak en hoe veel ververs je? wat is je planten bestand? Geef je plantenvoeding / groeien de planten goed?
Heb je je filter al eens schoon gemaakt?

Bruinalg is in zekere zin de makkelijkste alg, omdat ie automatisch verdwijnt wanneer de bak weer goed in balans is.
 
Ik zit vaak tussen de 20 en de 30 mg Andre en tot 50mg is geen probleem.
 
Ik zit vaak tussen de 20 en de 30 mg Andre en tot 50mg is geen probleem.
Ik vind 50 weg hoog worden hoor John. Niet alle vissen/garnalen kunnen daar ook even goed tegen.

Voor mijn gevoel is er ook verschil een of 50mg nitraat komt door veel plantenvoeding of door te weinig waterwissels (anorganisch en organisch).. Als dit komt door weinig waterwissels zegt het wel wat over de vervuiling
 
Silicaat is niet de oorzaak van bruinalg. Wel gebruikt bruinalg silicaten als voeding. De oorzaak van bruinalg is vaak teveel organische belasting in verhouding tot de bacteriecultuur. Daarom zie je het ook vaak bij nieuwe bakken.
Om alvast een hulpmiddel te gebruiken heb ik de silicat-ex erin zitten. Geef verdeeld in de week minder voer, wel variatie. En de bodem laat ik zo veel mogelijk met rust. Ik flapper-de-flap met de Sera bodemzuiger zodat geen planten los geraken, pogostemon helferi.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zo Lizzy en ik bedoelde ook meer dat het tijdelijk geen kwaad kan. Ik heb hier ook al wel berichten gelezen dat die 50mg niks is en dat je wel tot 300mg kan gaan maar het is me niet duidelijk of dat voor vissen of planten geldt. Ik denk eerder planten.
Maar ja de 10mg van Andre is prima zou ik zeggen en lager zou ik ook de no3 niet willen hebben.
 
Silicaat is niet de oorzaak van bruinalg. Wel gebruikt bruinalg silicaten als voeding. De oorzaak van bruinalg is vaak teveel organische belasting in verhouding tot de bacteriecultuur. Daarom zie je het ook vaak bij nieuwe bakken.
Daarnaast heeft het gemis aan voldoende lichtintensiteit ook een behoorlijke invloed. Een issue welke men vaak vergeet.
 
Daarnaast heeft het gemis aan voldoende lichtintensiteit ook een behoorlijke invloed. Een issue welke men vaak vergeet.
Ja dat hoor en lees ik vaker maar dan komt dat denk ik meer doordat de planten niet goed groeien en door dood blad en afvalstoffen voor belasting zorgen. Op zich zal weinig licht niet de oorzaak zijn want boven mijn nano s en oude 60cm zat bitter weinig licht maar daar zag je geen bruinalgen. Zolang je daar dan planten in hebt die er voldoende aan hebben dan zul je dus denk ik volgens mij geen bruinalgen krijgen.
Maar als door te weinig licht je planten het slecht doen dan is het andere koek volgens mij.
 
Ja dat hoor en lees ik vaker maar dan komt dat denk ik meer doordat de planten niet goed groeien en door dood blad en afvalstoffen voor belasting zorgen. Op zich zal weinig licht niet de oorzaak zijn want boven mijn nano s en oude 60cm zat bitter weinig licht maar daar zag je geen bruinalgen. Zolang je daar dan planten in hebt die er voldoende aan hebben dan zul je dus denk ik volgens mij geen bruinalgen krijgen.
Maar als door te weinig licht je planten het slecht doen dan is het andere koek volgens mij.
Op zich ben ik het daar wel mee eens maar toch is het belangrijk om dit nu juist zo te benoemen. Want de grondoorzaak van de bruinalg ligt in zo'n geval dan in een licht intensiteit tekort. Verhoog je in die situatie je lichtsterkte niet dan kan je blijven opruimen maar pak je de oorzaak niet aan. Een beetje als de dokter die je aspirine blijft voorschrijven bij je hoofdpijn. Juist daarom is het dus belangrijk om ook deze mogelijke oorzaak naar voren te halen!
 
Terug
Bovenaan