Bruinalg??


betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
52
Hallo allemaal,

Ik heb behoorlijk last van bruine aanslag op mijn planten/stenen. Nu tastte ik eerst in het duister waardoor dit kon komen maar nu heb ik een eigen theorie. Klinkt mij best logisch maar vroeg mij af wat jullie ervan vonden :)

Ik heb een 60cm bak met 14 neon tetra, 6 cory’s en 3 gastromyzon. Dit is te veel vis voor 60cm waardoor mijn nitriet waarde tussen de 30 en 40 ligt. Bruin alg komt voort uit een hoge mate van afvalstoffen in de bak. Nou, dat heb ik dus. Ik krijg het ook maar niet lager. Dus, te veel vis, hoge nitriet, bruin alg.

Hoe klinkt mijn theorie? :)
 
Ik denk dat je nitraat bedoeld tussen de 30-40mg? Hoelang draait de bak en wat voor filter heb je?
Bruinalg is vaak tgv teveel organische belasting. Hoeveel ververs je?
 
Ik denk dat je nitraat bedoeld tussen de 30-40mg? Hoelang draait de bak en wat voor filter heb je?
Bruinalg is vaak tgv teveel organische belasting. Hoeveel ververs je?
Nitraat idd excuus!

Nu 11 maanden. Filter is een sera fil bioactive 130, maar deze draait pas 3 weken. Oude filter heb ik recent weg gedaan. Ik ververs 1x per week 40 tot 50%.
 
Dan doe je eigenlijk een nieuwe opstart en is de bruinalg daardoor te verklaren denk ik. Let op voor een nieuwe nitrietpiek met je vissen. Ik zou geregeld meten en verversen.
 
Overigens is het een slim plan om ook eens je fosfaat te meten. Planten gebruiken nitraat, maar niet als ze andere tekorten hebben. Mineralen en sporenelementen en fosfaat hebben ze daarvoor nodig. De meeste mensen voegen wel mineralen sporenelementen toe, maar fosfaat wordt nog weleens over het hoofd gezien.
 
Dan doe je eigenlijk een nieuwe opstart en is de bruinalg daardoor te verklaren denk ik. Let op voor een nieuwe nitrietpiek met je vissen. Ik zou geregeld meten en verversen.
Sinds mijn oude filter weg is test ik dat idd sowieso elke dag. Maar een nieuwe opstart ja? Filter is nu toch gewoon ingedraaid en draait nu gewoon op het aquarium?
 
Overigens is het een slim plan om ook eens je fosfaat te meten. Planten gebruiken nitraat, maar niet als ze andere tekorten hebben. Mineralen en sporenelementen en fosfaat hebben ze daarvoor nodig. De meeste mensen voegen wel mineralen sporenelementen toe, maar fosfaat wordt nog weleens over het hoofd gezien.
Dus het gebrek een fosfaat kan een oorzaak zijn van bruin alg?

Is mijn theorie over te veel vis dan volledig te ontkrachten? Dat zou fijn zijn namelijk.
 
Sinds mijn oude filter weg is test ik dat idd sowieso elke dag. Maar een nieuwe opstart ja? Filter is nu toch gewoon ingedraaid en draait nu gewoon op het aquarium?
Ik begreep dat je je oude filter 3 weken geleden verving door een nieuwe?
 
Ik vermoed ook dat je door het oude filter weg te hebben gedaan te weinig goede bacterien hebt gehad en dus ophoping van organische belasting en dat kan bruinalg geven.
 
Er kunnen 2 dingen spelen:
een filter van 3 weken oud begint net aan in te draaien en is zeker nog niet op volle sterkte. Je bent dus bezig met een fish in cycle.

Nitraat dat oploopt/ hoog is en niet zakt, kan een gevolg zijn van andere tekorten bij de planten. De planten kunnen het nitraat niet gebruiken, omdat ze andere voedingsstoffen missen. Ik zieaan mijn bakken aan het nitraatgehalte dat het fosfaatgehalte te laag is geweest. (Ik voeg elke week standaard ijzer toe en meet dat nog eens na, dus dat is niet het tekort dat speelt).

En wat de hoeveelheid vis in relatie tot nitraat betreft: als je filter het aan kan en je planten kunnen het nitraat wegwerken, hoef je niet te veel vis te hebben.
Ik heb het hier niet over eventuele stress door overbezetting en verhoging van de infectiedruk. Dat kan nog steeds een factor zijn, maar je hebt het niet over zieke vissen, dus dat lijkt me geen issue hier.
 
Heb je de NH3 gemeten? Dit is dacht ik de trigger voor bruinalg.
 
Ik begreep dat je je oude filter 3 weken geleden verving door een nieuwe?
Klopt! Maar wat wellicht handig is om te vertellen, ik had dit probleem ook al met het oude filter. Ik had de hoop dat dit nieuwe filter het op zou lossen. Ik begin nu alleen te denken dat ik ne iets te vroeg gemeld heb met mijn vraag aangezien mijn filter nu 3 weken bezig is?
 
Er kunnen 2 dingen spelen:
een filter van 3 weken oud begint net aan in te draaien en is zeker nog niet op volle sterkte. Je bent dus bezig met een fish in cycle.

Nitraat dat oploopt/ hoog is en niet zakt, kan een gevolg zijn van andere tekorten bij de planten. De planten kunnen het nitraat niet gebruiken, omdat ze andere voedingsstoffen missen. Ik zieaan mijn bakken aan het nitraatgehalte dat het fosfaatgehalte te laag is geweest. (Ik voeg elke week standaard ijzer toe en meet dat nog eens na, dus dat is niet het tekort dat speelt).

En wat de hoeveelheid vis in relatie tot nitraat betreft: als je filter het aan kan en je planten kunnen het nitraat wegwerken, hoef je niet te veel vis te hebben.
Ik heb het hier niet over eventuele stress door overbezetting en verhoging van de infectiedruk. Dat kan nog steeds een factor zijn, maar je hebt het niet over zieke vissen, dus dat lijkt me geen issue hier.
Nieuwe filter draait net 3 weken, had dit probleem bij mn oude filter al. Dacht dat het met een nieuw filter beter zou gaan maar wellicht ben ik te vroeg met oordelen?

Ik denk dat ik me eens ga verdiepen in fosfaat en daar een druppeltest van kopen
 
Wellicht was je oude filter te klein en heb je die wel vervangen maar de nieuwe heeft tijd nodig om in te draaien. Geef dat even de tijd en voer zuinig. opzich ververs je al netjes.
 
Wellicht was je oude filter te klein en heb je die wel vervangen maar de nieuwe heeft tijd nodig om in te draaien. Geef dat even de tijd en voer zuinig. opzich ververs je al netjes.
Dan ga ik het idd gewoon aankijken. Maar de alg stapelt zich wel op, verdwijnt dat dan ook (relatief) snel weer?

Ik vind het zo lelijk die bruine zooi op mn planten en stenen…..
 
Wellicht
Dan ga ik het idd gewoon aankijken. Maar de alg stapelt zich wel op, verdwijnt dat dan ook (relatief) snel weer?

Ik vind het zo lelijk die bruine zooi op mn planten en stenen…..
zou een foto ons wat verder op weg helpen ?
 
Wellicht

zou een foto ons wat verder op weg helpen ?
Dat kan geregeld worden
IMG_7137.jpeg
IMG_7139.jpeg
 
Staghorn is inderdaad het probleem waar we hier mee te maken hebben. De grondoorzaak ligt veelal in vervuiling en het mogelijk woelen in de bodem waardoor er een ammoniak piek is geweest. Pas ook op met het te royaal voeden van je dieren. Het is dus zaak om te zorgen voor regelmaat en reinheid. (Denk ook aan je filter. Voor je stenen kan je denken aan waterstof peroxide om te reinigen. Voor je planten kan dit ook maar voorzichtigheid is dan wel geboden! Carbo wil ook nog wel wat doen.
 

Terug
Bovenaan