Bruine alg


Controle vraag; een vies dichtgeslibd filter misschien?
Dat denk ik niet want ik heb een goede uitlaat beweging, maar al vraag ik me af wanneer ik eens wat aan mijn filter moet gaan doen?
Nu draait ie al z'n 4 maanden en dat ik er totaal niet naar om gekeken heb.
 
Zolang de uitstroom niet verminderd zou ik niets doen behalve misschien af en toe de filterwatten of voorfilter uitspoelen.
 
Zolang de uitstroom niet verminderd zou ik niets doen behalve misschien af en toe de filterwatten of voorfilter uitspoelen.
Ik heb geen filterwatten, enkel maar filter sponsen, en daar ben ik tot op heden nog niet aan geweest, al vroeg ik me wel af wanneer dat eens tijd zou worden. :)
 
Ik werk ook zo en spoel ze pas licht uit als je uitstroom zichtbaar minder wordt. Hoevaak dat moet hangt af van de belasting/vervuiling.
 
Ik zou na 4 maanden toch eens kijken. Geeft toch inzicht van de mate van vervuiling. Zelf doe ik standaard maandelijks vervanging van de filterwatten en sponsen beetje schoonmaken. Gaat makkelijk aangezien spons en watten bovenin liggen. Rest van de filtermedia laat ik ongemoeid.
 
Ik zou na 4 maanden toch eens kijken. Geeft toch inzicht van de mate van vervuiling. Zelf doe ik standaard maandelijks vervanging van de filterwatten en sponsen beetje schoonmaken. Gaat makkelijk aangezien spons en watten bovenin liggen. Rest van de filtermedia laat ik ongemoeid.
Bedankt voor de tip Harold, ik ga dit weekend met de wekelijks waterwisseling toch eens het filter openen, en zien wat er op de sponsen zit, en deze uitspoelen.
 
Niet te schoon uitspoelen want dan spoel je nuttige bacterien mee en met de aanwezige bruinalg kan dat voor problemen zorgen. Je kan eventueel ook de helft van de sponzen licht uitspoelen en over 2-3 weken de andere helft.
 
Ik ben blij met jou tip Haroldcuba.
Ik heb vandaag de sponsen van het filter uitgeknepen in het water van het Aquarium dus het water wat ik had afgeheveld.
en daar kwam me toch een hoop vuiligheid uit :oops:
Ik heb de sponsen dus niet schoon gespoeld in schoonwater van de kraan .
Het filter werkt nu z'n drie keer zó krachtig, dom van mij dat ik de achteruitgang niet beter had opgemerkt.
Maar met het flink snoeien van planten en sommige helemaal te zijn verwijderd, en flink wat poets werk en het toevoegen van extra planten voeding.
Hoop ik dat ik de strijd met de bruine alg mag overwinnen, ik let nu ook beter op de verlichting, en heb mat de extra lamp matigheid in gesteld.
Allemaal bedankt voor het mee denken. :)
 
Mooi dat het is verbeterd en voor de toekomst is het verstandig om de uitstroom wekelijks in de gaten te houden. Door vervuiling krijg je vrij snel iets minder uitstroom maar als het echt meer is dan een beetje dan moet je de filter onderhanden nemen.
 
Mooi dat het is verbeterd en voor de toekomst is het verstandig om de uitstroom wekelijks in de gaten te houden. Door vervuiling krijg je vrij snel iets minder uitstroom maar als het echt meer is dan een beetje dan moet je de filter onderhanden nemen.
Ik moet het resultaat nog afwachten, maar ik hou goede moed:)
 

Terug
Bovenaan