Bruine alg


Nee niet verkeerd maar onnodig.
De planten groeien door wat de vissen uit scheiden.
Geef je guppen een rijkelijk afwisselend dieet, niet in hoeveelheid natuurlijk.
Dan komen er genoeg opneembare nutrienten voor wat plantjes vrij.
Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, maar ik zit er nu eenmaal mee ik bedoel mijn plantjes:((
 
In een goed biologisch rijk gevuld aquarium die stabiel is heb je geen plantenvoeding nodig . Erwin heeft gelijk en Jessica leer eens wat meer luisteren naar de mensen . Precies een betweter hahaha
Je mag het gerust met een ander eens zijn maar dan hoef je niet gelijk iemand een betweter te noemen. Op dit forum worden we geacht respect te tonen en iedereen zijn menig mag verkondigen. Ik hoop dat je hier wat meer rekening mee wil houden.
 
Er zijn hier nog zat snoeiseltjes om de bodem van je bak goed /efficient mee te bedekken, anders krijg je dus bruinalg, dat is nooit nodig geweest.
Ik stuur je makkelijk wat nieuw spul en dan kun het oude weggooien en verder proberen.
Stuur je volgende keer maar porto op😁😂🤣
 
Er zijn hier nog zat snoeiseltjes om de bodem van je bak goed /efficient mee te bedekken, anders krijg je dus bruinalg, dat is nooit nodig geweest.
Ik stuur je makkelijk wat nieuw spul en dan kun het oude weggooien en verder proberen.
Stuur je volgende keer maar porto op😁😂🤣
Dag Edwin, dankjewel voor jou aanbod.
Ik stuur je een persoonlijk bericht.
 
Kijk ik was in januarie ofzo eens begonnen met een planten-internet pakketje, dankzij de lieve buurman.die me internet betaling weet te doen
En toen ben ik begonnen met iets voor in een 120 bak maar dan in het 60tje toen alles erin gedaan want ik was al direct niet van plan om er al dat steenwol afteplukken.
Maar toen het in een keer volstond gingen die algen minder tot niet storend.
En nu heb ik de planten die goed aangeslagen zijn,
Steeds in overschot.
Ik wil nog wel meer 60x30,s erbij, dat is leuk knutselen maar moeten eerst dat gasfornuis
166497470661173632140.jpg
en die koelkast
1664974755429656056764.jpg
de deur uit.
12 zou ik leuk vinden, ofzoiets , dat gaat me ogen zeker bezig houden.
 
Hallo ik heb een aquarium met oranda goudvissen en een aquarium met tropische vissen ook ik had hier bruinalg in.
Ik ben van december 2021 tot 2 maanden geleden er mee bezig geweest
Ik kan je vertellen dat je stalen geduld moet hebben maar het komt zeker goed
Wat heb ik gedaan
Ik heb een 80 literbak van juwel en daar zit 1 lamp in heb veel gerommeld met licht op een open bak maar geen succes uiteindelijk heb ik 8 weken geleden de kap er weer opgezet en er een superfish combi lamp in gezet daarna heb ik plantjes er uit gehaald en schoongemaakt toe ben ik begonnen om wekelijks 3 plantjes terug te zetten en vooral eerst goede zuurstofplanten hierbij de benodigde plantenvoeding
Wekelijks even het bruine weggepoetst en 20 liter water ververst dit bracht echt verbetering verder ben ik nu zelf op een andere plantevoeding overgestapt ik gebruik nu dennerle all in one persoonlijk vind ik deze voor nu hier beter aanslaan in de bodem heb ik de capsule met de korreltjes voor de cryptorine plantjes ik ga op zich de goede kant uit en doe elke week een stukje verbeteren daarbij draait de bak op 50 procent kraanwater en 50 procent osmose mijn licht draait 8 uur per dag ik gebruik geen co2 het komt echt goed maar rommel er niet teveel in dan word het niet stabiel heb geduld doe gewoon je onderhoud en je word uiteindelijk echt beloond ik ben nu zover succes en blijf vooral plezier hebben
 

Bijlagen

  • IMG-20221003-WA0000.jpeg
    IMG-20221003-WA0000.jpeg
    327.4 KB · Weergaven: 63
Hallo ik heb een aquarium met oranda goudvissen en een aquarium met tropische vissen ook ik had hier bruinalg in.
Ik ben van december 2021 tot 2 maanden geleden er mee bezig geweest
Ik kan je vertellen dat je stalen geduld moet hebben maar het komt zeker goed
Wat heb ik gedaan
Ik heb een 80 literbak van juwel en daar zit 1 lamp in heb veel gerommeld met licht op een open bak maar geen succes uiteindelijk heb ik 8 weken geleden de kap er weer opgezet en er een superfish combi lamp in gezet daarna heb ik plantjes er uit gehaald en schoongemaakt toe ben ik begonnen om wekelijks 3 plantjes terug te zetten en vooral eerst goede zuurstofplanten hierbij de benodigde plantenvoeding
Wekelijks even het bruine weggepoetst en 20 liter water ververst dit bracht echt verbetering verder ben ik nu zelf op een andere plantevoeding overgestapt ik gebruik nu dennerle all in one persoonlijk vind ik deze voor nu hier beter aanslaan in de bodem heb ik de capsule met de korreltjes voor de cryptorine plantjes ik ga op zich de goede kant uit en doe elke week een stukje verbeteren daarbij draait de bak op 50 procent kraanwater en 50 procent osmose mijn licht draait 8 uur per dag ik gebruik geen co2 het komt echt goed maar rommel er niet teveel in dan word het niet stabiel heb geduld doe gewoon je onderhoud en je word uiteindelijk echt beloond ik ben nu zover succes en blijf vooral plezier hebben
Dankjewel voor je reactie Willemina, maar ik vraag me af hoe ik mijn tere plantjes kan poetsen?
Jou Aquarium staat er echt mooi bij, je zou niet denken dat ook jij last hebt gehad van bruine alg.
 
Mij valt op dat de planten die hun voeding vooral uit de bodem halen, er relatief goed bij staan. De planten die zich meer op de waterkolom richten (zoals de hydrocehala) zien er zeer hongerig uit. Dat pleit dus voor toevoeging van voeding in het water.
Dag Lysia, ik denk dat je hierin wel eens gelijk kunt hebben, want bepaalde planten lijken er maar amper last van te hebben.
Maar juist andere zien er wanhopig uit.
 
Het schoonmaken hangt van de soort plant af fijne blaadjes is dan moeilijk hou het vooral simpel denk niet te moeilijk je kunt ook de plantjes snoeien tot net boven je grind geen gezicht natuurlijk maar dan wortelt het wem verder en groeien ze opnieuw terug dat heb ik bij mijn dochter gedaan en dat gaat ook erg goed vind ik
 
Bedankt voor het mee denken Ben, voeding in de bodem heb ik al nu ga ik zo snel mogelijk andere voeding kopen, is er nog een die speciaal wordt aanbevolen, voor planten met bruin alg?
Nou nee, dat denk ik niet maar dat ik ook niet nodig. Geef je planten de voeding die ze nodig hebben en ze worden sterk. Sterke planten zijn trouwens je beste wapen tegen alg!
 
In een goed biologisch rijk gevuld aquarium die stabiel is heb je geen plantenvoeding nodig . Erwin heeft gelijk en Jessica leer eens wat meer luisteren naar de mensen . Precies een betweter hahaha
Nee, dat is m.i. niet juist. Want het is nu eenmaal niet mogelijk om een self supporting aquarium te hebben. Alles hangt samen met verhoudingen in een aquarium die op zich al niet natuurlijk zijn. Omdat een bak al een verhouding op zich is. Kijk alleen al eens naar planten die in de natuur niet gezamenlijk te vinden zijn. Of een waterkwaliteit die min of meer gecreëerd wordt. Kunstmatige verlichting een bodem die voor elke plant zou verschillen. Overigens een plant, elke plant is voeding nodig.
 
Het schoonmaken hangt van de soort plant af fijne blaadjes is dan moeilijk hou het vooral simpel denk niet te moeilijk je kunt ook de plantjes snoeien tot net boven je grind geen gezicht natuurlijk maar dan wortelt het wem verder en groeien ze opnieuw terug dat heb ik bij mijn dochter gedaan en dat gaat ook erg goed vind ik
Ik heb ook besloten om hier de snoeischaar in te zetten, want dit komt nooit meer goed. lijkt mij :(
 

Bijlagen

  • IMG_2684.JPG
    IMG_2684.JPG
    400.5 KB · Weergaven: 72
Nee, dat is m.i. niet juist. Want het is nu eenmaal niet mogelijk om een self supporting aquarium te hebben. Alles hangt samen met verhoudingen in een aquarium die op zich al niet natuurlijk zijn. Omdat een bak al een verhouding op zich is. Kijk alleen al eens naar planten die in de natuur niet gezamenlijk te vinden zijn. Of een waterkwaliteit die min of meer gecreëerd wordt. Kunstmatige verlichting een bodem die voor elke plant zou verschillen. Overigens een plant, elke plant is voeding nodig.
Wel juist het ligt aan uw interpretatie van feiten.
 
Wel juist het ligt aan uw interpretatie van feiten.
Jammer dat je er anders overdenkt Edwin en leden als Ben hebben lange jaren ervaring en een prachtige plantenbak gehad.
Als je geen voeding toedient dan is een bak bijna gedoemd te mislukken als je planten hebt. Maar goed iedereen mag zijn mening hebben.
 
Jammer dat het zo wel gedoemt moet wezen.
Die ouwe willem v wezel kon er wel wat van met tovermiddeltjes en toch elke 6m de boel weer opverfraaien.
Dat is nu net geen recept voor mij.
Ik doe het my way, in de zin van, hoe meer verschillende poepjes uit de visjes , hoe er meer plantjes welig bij kunnen tieren.
Ik zal dit wel gaan aantonen mbv me grote bak en na het kerst doek ik dat wel weer op.
Het blijven smachten van woorden natuurlijk.
Op de vroegere aquariumvereniging ging het er een beetje anders aantoe
 
Op de vroegere aquariumvereniging ging het er een beetje anders aantoe
Vroeger hadden we andere verlichting en vaak dus veel minder en ook planten die minder licht en voeding vereisten. Ik denk dat daar een groot verschil inzit Edwin.
Co2 gebruikte men vroeger ook zelden tot nooit maar de planten van destijds vroegen daar ook niet echt om in de regel.
 
Weer en wederom dat maar blijven trachten de middeltjes erin te blijven zooien.
Licht is licht en water water.
Dat wordt echt nooit anders hoor.
Als je daar niet mee kunt aquariummenummenume, dan moet je liever poetsdoekjes voor schaakstukkies verzammelen of zoiets😀
 
Dus jij denkt dat de vraag naar voeding met veel licht niet groter is dan met weinig licht? Dan sla je de plank flink mis en daarom zie je juist met veel licht dat je meer voeding moet doseren om tekorten te voorkomen.
Vroeger met de oude T8 hadden we vaak veel minder licht boven de bak dan de huidige bakken met led. Ook zijn er tegenwoordig veel meer soorten planten en veel vragen juist veel licht en vaak ook nog meer co2.
Maar goed de TS heeft advies gehad en doet vast wat haar goed dunkt.
 
Betitelmemaartoteenhomemadehardcore
16649878973311548935537.jpg
de mensen hier berealiseren zich danwel onbewust toch nog wel dat ze voor visjes en plantjes soms bestwel interessante stofjes uitscheiden.
En juist dan soms kun je je lichtwaarden met een koemest korrel of 2 beregelen
 
Dat denk ik ook zelf ben ik redelijk ouderwets betreft aquaria daarom zeg ik doorgaans ook niet zoveel met mijn ervaringen van huis uit heb ik genoeg geleerd maar het komt vast en zeker goed met de bruinalg
 
Als je geen voeding toedient dan is een bak bijna gedoemd te mislukken als je planten hebt.
Nou....dat vind ik wel sterk uitgedrukt. Planten zijn misschien wel wat minder mooi en een deel van de planten zal het slecht/niet doen zonder voeding maar gedoemd...
 
Jammer dat het zo wel gedoemt moet wezen.
Die ouwe willem v wezel kon er wel wat van met tovermiddeltjes en toch elke 6m de boel weer opverfraaien.
Dat is nu net geen recept voor mij.
Ik doe het my way, in de zin van, hoe meer verschillende poepjes uit de visjes , hoe er meer plantjes welig bij kunnen tieren.
Ik zal dit wel gaan aantonen mbv me grote bak en na het kerst doek ik dat wel weer op.
Het blijven smachten van woorden natuurlijk.
Op de vroegere aquariumvereniging ging het er een beetje anders aantoe
Het hebben van verschillende meningen is gezond en heeft weinig van doen met "ge of ver doem" vormen. Er is dan ook niets mis met de dingen op jouw manier te doen. Overigens die oude Willem van Wezel wist over en werkte ook met allerlei bemesting methodieken.
 
Nou....dat vind ik wel sterk uitgedrukt. Planten zijn misschien wel wat minder mooi en een deel van de planten zal het slecht/niet doen zonder voeding maar gedoemd...
Elke plant heeft, net als elk ander levend wezen, voeding nodig. Hoe die voeding ontstaat of wellicht wordt toegediend daar kunnen we zeker over discussiëren.
 
Nou....dat vind ik wel sterk uitgedrukt. Planten zijn misschien wel wat minder mooi en een deel van de planten zal het slecht/niet doen zonder voeding maar gedoemd...
Vandaar het woordje bijna want in een bak met weinig licht en makkelijke planten kan het goedgaan maar de huidige nieuwe bakken hebben vrij veel led licht en dan ontkom je er bijna niet aan om voeding toe te voegen om algen te voorkomen.
Een low tech bak met makkelijke planten en weinig licht kan het mss prima doen zonder toevoegingen.
 
Elke plant heeft, net als elk ander levend wezen, voeding nodig. Hoe die voeding ontstaat of wellicht wordt toegediend daar kunnen we zeker over discussiëren.
Als we het hier over plantenvoeding voor in het aquarium hebben ga ik ervanuit dat we het hebben over voeding die wij zelf toevoegen ( in welke vorm dan ook) en niet over wat de bewoners van het aquarium uitscheiden. Als ik zeg dat ik 2 aquaria heb waar ik geen voeding aan toe voeg reken ik hetgeen de bewoners uitscheiden niet mee.
 
Vandaar het woordje bijna want in een bak met weinig licht en makkelijke planten kan het goedgaan maar de huidige nieuwe bakken hebben vrij veel led licht en dan ontkom je er bijna niet aan om voeding toe te voegen om algen te voorkomen.
Een low tech bak met makkelijke planten en weinig licht kan het mss prima doen zonder toevoegingen.
Hier ook 1 bak met led maar dat zal dan wel low-led zijn;))
 
Elke plant heeft, net als elk ander levend wezen, voeding nodig. Hoe die voeding ontstaat of wellicht wordt toegediend daar kunnen we zeker over discussiëren.
Meten is weten!
Als een aquarium zelfvoorzienend zou zijn, dan moet dat uit de druppeltest van onder andere NO3 en PO4 moeten blijken dat deze elementen altijd voorradig zijn.
Wanneer ik mijn aquarium een week lang geen NO3 geef, dan meet ik op het einde van de week 0,0 mg NO3.
Planten zullen stoppen met groeien en algen gaan de overhand nemen.
De voorraad PO4 blijft langer voorradig doordat ik regelmatig diepvriesvoer en/of levend voer geef.
 
Juist... En wat denk je dat er in die koemestkorrels zit?
Ja dat zou ik dan niet doen want een aquarium is geen echte tuin en voor je het weet breng je stoffen in die je niet in die hoeveelheid in je bak wil hebben.
En waarom risico nemen met zoiets terwijl er aparte plantenvoeding te koop is voor een paar euro.
 
Ja dat zou ik dan niet doen want een aquarium is geen echte tuin en voor je het weet breng je stoffen in die je niet in die hoeveelheid in je bak wil hebben.
En waarom risico nemen met zoiets terwijl er aparte plantenvoeding te koop is voor een paar euro.
Voorzover ik weet wordt er bij koeienmest niet gelet op antibiotica, ontwormmiddelen etc. Het zullen geen grote doses zijn, maar juist die lage doseringen kunnen leiden tot ABresistentie. Nog afgezien van de vraag wat AB en ontwormmiddelen voor zoogdieren met je vissen, garnalen en slakken doen.
 
O of dat er inzit dat weet ik niet maar ik dacht zelf meer aan een te hoge dosis stikstof in de vorm van ammoniak bijvoorbeeld. Als we gewone mestkorrels veilig konden gebruiken dan zou dat wel worden gebruikt lijkt me zo. Niet alle tuinvoeding zal hetzelfde zijn maar wel iets om op te letten.
 
Wow daar heb ik nooit zo erg bij stil gestaan, ik ben gewend aan dat als er op zo,n zak een R.H.P.keurmerk staat dat ze toepasbaar is voor gewassen die wij consumeren.
Dank je, ik heb weer ff veel stof om over natedenken.
 
Wow daar heb ik nooit zo erg bij stil gestaan, ik ben gewend aan dat als er op zo,n zak een R.H.P.keurmerk staat dat ze toepasbaar is voor gewassen die wij consumeren.
Dank je, ik heb weer ff veel stof om over natedenken.
Je kan niet alles weten Edwin maar ik weet het van de osmosekorrels die sommigen gebruiken in capsules en dan moet je ook goed kijken wat de samenstelling is daarvan.
 

Terug
Bovenaan