Bruine algen en draadachtige algen


NathalieS.

Well-known member
Lid geworden
25 oktober 2021
Berichten
51
Leeftijd
27
Ik zit met een aquarium van 350l, die nu een week of 5 aan het draaien is. Nu heb ik last van algen die over de bodem groeien (lichtbruin). Ook op sommige planten groeien er bruine algen. Op andere planten groeien dan weer andere algen die lijken op haartjes. Gisteren de bak nog eens grondig proper gemaakt, aangetaste blaadjes verwijderd of proberen af te spoelen.
Waterwaarden:
Ph 7,8
Nh4 <0.05
No3 5
No2 0
Po4 <0.02
Kh 10
Gh 15
Sio2 weet ik de precieze waarde niet meer, maar in een aquariumwinkel hadden ze dit getest en dit was veel te hoog. Dit hadden we dan in ons leidingwater getest en was daar al veel te hoog. Daardoor had hij ons een osmosetoestel verkocht en aangeraden nu eens 50l osmosewater bij de doen en volgende week opnieuw. Nu heb ik al vernomen dat dit niet de oplossing zou zijn.
 

Bijlagen

  • IMG-20211026-WA0004.jpg
    IMG-20211026-WA0004.jpg
    100.2 KB · Weergaven: 87
  • IMG-20211026-WA0007.jpg
    IMG-20211026-WA0007.jpg
    71.9 KB · Weergaven: 83
  • IMG-20211026-WA0002.jpg
    IMG-20211026-WA0002.jpg
    124.5 KB · Weergaven: 84
  • IMG-20211026-WA0001.jpg
    IMG-20211026-WA0001.jpg
    99 KB · Weergaven: 87
  • IMG-20211026-WA0003.jpg
    IMG-20211026-WA0003.jpg
    84.6 KB · Weergaven: 89
Van de bruiinalg kan ik je vertellen dat dat een standaard alg is bij de opstart van een aquarium en vanzelf verdwijnt
dankje!
En is dat ook zo op de planten? Mag ik deze dan gewoon laten staan of beter afspoelen?
 
De po4 mag best hoger maar als je er nog geen bewoners in hebt komt dat nog wel denk ik. Bruinalg hoort een beetje bij de opstart en dat verdwijnt wel vaak als de bacteriecultuur op orde is.
Silicaat zit er altijd wel in maar dat is niet de oorzaak van bruinalg maar deze voedt zich er wel mee. Maar ik vindt zelf het een beetje jammer dat ze je gelijk een osmoseset verkopen.
 
De po4 mag best hoger maar als je er nog geen bewoners in hebt komt dat nog wel denk ik. Bruinalg hoort een beetje bij de opstart en dat verdwijnt wel vaak als de bacteriecultuur op orde is.
Silicaat zit er altijd wel in maar dat is niet de oorzaak van bruinalg maar deze voedt zich er wel mee. Maar ik vindt zelf het een beetje jammer dat ze je gelijk een osmoseset verkopen.
Er zitten wel vissen in, platys, molly's, ancistrussen, corydoras en 6 maanvissen. Ja in ons leidingwater is onze KH en silicaat al heel hoog. Kan dit dan geen kwaad?
 
Even wat vraagjes uit interesse omdat je ook maanvissen hebt.

Wat voor soort filter wordt er gebruikt? Welke filtermateriaal en en hoe geplaatst?

Als silicaat het probleem zou zijn kan ik je vertellen dat ik daarvoor in het verleden silicat-ex heb gebruikt in het filter op advies van de LFS.
 
Even wat vraagjes uit interesse omdat je ook maanvissen hebt.

Wat voor soort filter wordt er gebruikt? Welke filtermateriaal en en hoe geplaatst?

Als silicaat het probleem zou zijn kan ik je vertellen dat ik daarvoor in het verleden silicat-ex heb gebruikt in het filter op advies van de LFS.
Ik heb de oase biomaster 600 waarin ik crystal max biological filter media, turf, en nog een deel sponsen heb. Naar verloop van tijd hebben we nog ander filtermateriaal klaarstaan, maar kom momenteel niet op de naam ervan.
 
Zou je ook een foto van het aquarium als geheel kunnen plaatsen dan wordt extra zichtbaar hoeveel planten je hebt.

Wat ik in geval wel bij mijn aquarium zie - elke week 50% waterwissel, wat ruimer dan geadviseerd plantenvoeding, veel planten, snelle groeiers - is dat dat de kleuren van de vissen voller tot hun recht komen en minder algen. Verlichting 8 uur per dag.
 
Een plantenbestand moet afgestemd zijn op de lichtvraag van deze plantenkeuze. Elke plant wil zo graag de intensiteit die je ze geeft gedurende 8 uur. Zo zijn er planten die willen een hoge lichtintensiteit. En er zijn ook planten die veel minder lichtsterkte vragen. Bovendien, veel licht heeft tot gevolg dat planten een sterkere groei krijgen en dientengevolge om meer bemesting, waar ook CO2 bij hoort, gaat vragen. Het kan dan zijn, wil je dit soort planten hebben, dat je CO2 moet toevoegen. Ik zie bijvoorbeeld in je bak een Alternanthera. Dat is een plant die veel licht én CO2 wil. Wanneer je dit niet wilt en kan geven moet je dus niet gaan kiezen voor een dergelijke plant. In jouw geval zou ik gaan googelen naar planten met een gemiddelde en daaronder lichtvraag. Je kan denken aan Cryptocorynes. Echinodorus en Javavaren. Op een beschaduwde plek kan je wat Anubias plaatsen. Probeer zoveel mogelijk planten als groepen te plaatsen om een mooie bak te krijgen. Dat soort zaken. Ga NIET altijd af op de adviezen van je Ts! Deze mensen, althans sommigen, denken alleen aan verkoop! En ik verdenk jullie Ts hier ook van gezien de verkoop van dat osmose apparaat. Zoek zoveel mogelijk zelf dingen uit of vraag hier! Er zijn hier veel mensen die kennis in huis hebben en je willen helpen zonder een commerciële bijgedachte.
 
 
Zou je ook een foto van het aquarium als geheel kunnen plaatsen dan wordt extra zichtbaar hoeveel planten je hebt.

Wat ik in geval wel bij mijn aquarium zie - elke week 50% waterwissel, wat ruimer dan geadviseerd plantenvoeding, veel planten, snelle groeiers - is dat dat de kleuren van de vissen voller tot hun recht komen en minder algen. Verlichting 8 uur per dag.
 

Bijlagen

  • IMG_20211026_172005.jpg
    IMG_20211026_172005.jpg
    409.8 KB · Weergaven: 91
  • IMG_20211026_171858.jpg
    IMG_20211026_171858.jpg
    324 KB · Weergaven: 92
Heb je vandaag al een grote waterwissel gedaan? Vind je vissen er niet echt happy uitzien.
 
Heb je vandaag al een grote waterwissel gedaan? Vind je vissen er niet echt happy uitzien.
Ja 50%, ze zijn ook echt niet happy, heb al een ander topic geopend dat m'n platys op de bodem liggen en lijken last te hebben van hun vinnen.. begin er een beetje moedeloos van te worden, we weten niet goed wat er aan de hand is.. vermoeden misschien vinrot..
 
Zou vanavond of morgen gewoon nog een keer 80/90% verversen. Als het vinrot is zal dit alleen niet genoeg zijn ben ik bang.
 
Zou vanavond of morgen gewoon nog een keer 80/90% verversen. Als het vinrot is zal dit alleen niet genoeg zijn ben ik bang.
Kunnen we op een manier zeker zijn dat het vinrot is? Dat ik ze niet behandel tegen iets dat ze niet hebben..
Dit is het andere topic waar ik foto's heb toegevoegd van de vissen waar ik iets aan zag.
 
Je ververst toch niet met op temperatuur gebracht water he want dat is ongezond voor je vissen, beter kun je een groot vat nemen en dat vullen met koud leidingwater en uit zichzelf op kamertemperatuur laten komen en daarmee verversen
 
Je ververst toch niet met op temperatuur gebracht water he want dat is ongezond voor je vissen, beter kun je een groot vat nemen en dat vullen met koud leidingwater en uit zichzelf op kamertemperatuur laten komen en daarmee verversen
Ja dat deed ik wel, bedankt voor de tip!
 
Je ververst toch niet met op temperatuur gebracht water he want dat is ongezond voor je vissen, beter kun je een groot vat nemen en dat vullen met koud leidingwater en uit zichzelf op kamertemperatuur laten komen en daarmee verversen
Wat bedoel je met op temperatuur gebracht water?
 
Niet waar, verwarmd water is gewoon slecht voor je vissen, in de natuur regent het ook geen warm water en dat is met een reden, vissen hebben die koudeshock nodig
Zolang het water niet warmer is dan het aquariumwater zie ik geen probleem.
 
Zeer ongezond voor de vissen, grote kans dat dat een oorzaak is voor hun geknepen vinnen
Dit is voor mij ook nieuwe info, en ik ben het gevoelsmatig eens met @quistero
Wat is de reden dat het ongezond is? De koudeshock is in de natuur toch niet heftig lijkt me.. In 99% van de rivieren of meren heb je geen 30-50% waterwissels in een paar minuten.. En zelfs dan is het temperatuursverschil tussen het water en de regen meestal geen 10+ graden, denk ik.

Ik snap dat heel warm water minder O2 bevat, maar als het dezelfde temp heeft als de rest van de bak gaat dat argument niet op.
 
Ik ben van mening als ik alles lees hier dat de meeste mensen verversen met water wat op dezelfde temp is gebracht dan het water in de bak dus zo rond de 24 graden en dat mag geen probleem geven. Ik doe dat wekelijks ook en ververs dan de helft. Door gasuitwisseling zal alles ook heel snel weer rechttrekken.
 
Ik ben van mening als ik alles lees hier dat de meeste mensen verversen met water wat op dezelfde temp is gebracht dan het water in de bak dus zo rond de 24 graden en dat mag geen probleem geven. Ik doe dat wekelijks ook en ververs dan de helft.
Dit doe ik ook, beide bakken (sluiers 2x per week), en dat heeft bij mij in ieder geval nooit problemen gegeven. Heb ook nooit gezien dat m'n vissen hier oncomfortabel onder werden. Sinds ik dit zo doe heb ik geen zieke vissen (meer) gehad.

Maar als koud water beter is, is dat natuurlijk absoluut de moeite waard om daar iets mee te doen. Het is me alleen niet helemaal duidelijk waarom koud water beter zou zijn. Het lijkt me voor de vissen juist onprettig om ineens een optater te krijgen van koud water, dat lijkt me stressvol voor ze. Maar ik weet hier enorm weinig van, ben benieuwd hoe dit zit.
Het is jammer dat ik geen fish spreek, ik zou ze dit soort dingen zo graag gewoon direct vragen ;).
 
Het is ook wat je koud noemt en wat warm. Het is denk ik altijd van belang dat de temp niet teveel zakt met het verversen.
 
Het zal ook uitmaken hoeveel liters je ververst. In een nanobak zal een temperatuurverschil veel meer impact hebben dan in 450L, omdat het water geleidelijker over een langere tijd wordt aangelengd in een grote bak dan in een klein bakje.
 
Dit is voor mij ook nieuwe info, en ik ben het gevoelsmatig eens met @quistero
Wat is de reden dat het ongezond is? De koudeshock is in de natuur toch niet heftig lijkt me.. In 99% van de rivieren of meren heb je geen 30-50% waterwissels in een paar minuten.. En zelfs dan is het temperatuursverschil tussen het water en de regen meestal geen 10+ graden, denk ik.

Ik snap dat heel warm water minder O2 bevat, maar als het dezelfde temp heeft als de rest van de bak gaat dat argument niet op.
Als je 30% water ververst zakt je bak in de winter effectief 2 graden, dus waar je die 10+ graden vandaan haalt is mij een raadsel.
In de natuur heb je het regenseizoen dan zakt de temperatuur in een uur tijd wel die 10 graden ja van het rivierwater.
 
Als je 30% water ververst zakt je bak in de winter effectief 2 graden, dus waar je die 10+ graden vandaan haalt is mij een raadsel.
- Ik schrijf ook niet dat het water 10 graden kouder wordt door de verversing. Ik schrijf ik denk dat het verschil tussen regenwater en zwemwater waarschijnlijk meestal geen 10 graden is.

- Maar als je aquarium 24 graden is en je er koud kraanwater bij doet (van bijv 14 graden), dan heb je dat verschil wel.

- En als je 30% ververst daalt je temp 30% van het verschil, dus in dit voorbeeld 3.3 graden. <-- wat me overigens geen probleem lijkt voor de vissen. Verwarminkje pakt dat vrij vlot op, denk ik.
 
Ik zit met een aquarium van 350l, die nu een week of 5 aan het draaien is. Nu heb ik last van algen die over de bodem groeien (lichtbruin). Ook op sommige planten groeien er bruine algen. Op andere planten groeien dan weer andere algen die lijken op haartjes. Gisteren de bak nog eens grondig proper gemaakt, aangetaste blaadjes verwijderd of proberen af te spoelen.
Waterwaarden:
Ph 7,8
Nh4 <0.05
No3 5
No2 0
Po4 <0.02
Kh 10
Gh 15
Sio2 weet ik de precieze waarde niet meer, maar in een aquariumwinkel hadden ze dit getest en dit was veel te hoog. Dit hadden we dan in ons leidingwater getest en was daar al veel te hoog. Daardoor had hij ons een osmosetoestel verkocht en aangeraden nu eens 50l osmosewater bij de doen en volgende week opnieuw. Nu heb ik al vernomen dat dit niet de oplossing zou zijn.
@NathalieS.
Ik heb zelf geen wijde ervaring, maar wat ik ervan heb gelezen op dit forum is het idd eerder regel dan uitzondering bij het opstarten, dat je wat groei ziet van van alles (schimmel op hout bijv, of bepaalde algen, of bacteriebloei). Trekt vaak vanzelf weg. En wat niet wegtrekt kan je dan later aanpakken.

Ik had zelf na het opstarten heel veel draadalg en dat is door finetuning, gecoacht door mensen hier, weg gegaan*. Voor nu zou ik afwachten, en het ziet er niet naar uit dat het uit de hand aan het lopen is bij je.
Veel plezier met je bak!
Groetjes

*methode bij mij was (maar ander soort alg natuurlijk):
- bakpapier om LED-balken, dempte ong 40%
- plantenvoeding toevoegen (met micronutrienten), heb je dat al?
- snelgroeiende planten er juist uit, omdat ik dacht dat die alle voeding voor de trage planten opaten. Normaal wordt het tegenovergestelde geadviseerd trouwens.
- Easycarbo op de ergst aangetaste bladeren druppelen met spuit (pomp even 2 min uit). Carbo is zwaarder dan water, dus zo kun je het er langs laten lopen.
Sommige vinden easycarbo giftige troep. Veel mensen gebruiken het echter en zien nooit gezondheidsissues, zelfs niet met garnalen (heb ik ook).
Als algendodend middel vind ik het nuttig.
 
@NathalieS.
Ik heb zelf geen wijde ervaring, maar wat ik ervan heb gelezen op dit forum is het idd eerder regel dan uitzondering bij het opstarten, dat je wat groei ziet van van alles (schimmel op hout bijv, of bepaalde algen, of bacteriebloei). Trekt vaak vanzelf weg. En wat niet wegtrekt kan je dan later aanpakken.

Ik had zelf na het opstarten heel veel draadalg en dat is door finetuning, gecoacht door mensen hier, weg gegaan (minder licht, meer voeding, etc). Voor nu zou ik afwachten, en het ziet er niet naar uit dat het uit de hand aan het lopen is bij je.
Veel plezier met je bak!
Groetjes
Dankje!
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
@NathalieS. , ben het eens met @Miro hierin.
Algengroei is een teken van onbalans. Dat er nu onbalans zit is logisch, je zit in de opstartfase, dat is een fase waarin alle onderdelen die je biotoop vormen met elkaar afgestemd raken door moeder natuur (en wij mensen als helpende hand). En je bent ook bezig om waar hier iets ontbreekt of anders moet, dit aan te pakken en op te lossen.
Als je door dat proces heen bent zal een deel van de (algen)problemen zijn opgelost. Wat dan nog overblijft, is om dan aan te pakken. Komt goed!
 

Terug
Bovenaan