Wat is er nieuw

Bruine algenplaag

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin P
  • Startdatum Startdatum
E

Erwin P

Guest
Beste mede aquarianen,

Ik heb een trigon 350 met malawi cichliden (stuk of 12 met veel kleintjes). Al jaren met een crystal profi 1500 pomp en led verlichting (3 koud wit en 2 RGB. Sinds 3 maanden heb ik zonder wat te veranderen een gigantische plaag van bruine alg.
Al mijn stenen en kunstplanten zijn helemaal bruin en binnen een week kan je bijna niet meer door het glas aan de voorkant kijken. Ik heb al geprobeerd een bos vallisneria te planten. Deze groeit echter niet en verschrompelt ook onder de alg.
Ik ververs ongeveer de helft van mijn water 1 keer in de twee weken. De uitstroom van de pomp is goed (spoel deze eens per half jaar licht schoon). De vissen hebben nergens last van en zwemen vrolijk rond.

Ik heb al een kuur van Esha protalon 707 gedaan. heeft niet geholpen.

Ik ben er echt helemaal klaar mee en weet niet meer wat te doen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes,

Erwin
 
In de regel is het een teveel aan organische belasting en vandaar dat je het ook vaak ziet bij verse bakken. Misschien moet je toch meer verversen. Het zijn ook geen bacterien maar diatomen overigens.
 
Ook niets gewijzigd aan het licht? Te weinig licht kan ook als oorzaak aangewezen worden. Ik begrijp dat je eigenlijk helemaal geen "echte" planten hebt? Dan zal een organische belasting minder voor de hand liggen. Het zou goed zijn om eens een paar snelgroeiers in je bak te zetten. Planten zijn wél bemesting nodig! Zomaar er een paar planten zondermeer in je bak gaat niet werken.
 
Ik lees ook dat je er kleintjes bij hebt en kan het niet zo zijn dat deze door de groei extra vervuilen waardoor je nu teveel belasting hebt? Heb je een foto van de bak?
 
Ik heb een paar foto's gemaakt.
IMG_20200330_185523.jpg
IMG_20200330_185545.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200330_185518.jpg
    IMG_20200330_185518.jpg
    151.1 KB · Weergaven: 56
Wat zouden jullie adviseren qua verversen? En ik kan de verlichting wel een tandje hoger zetten. Heb zo'n programmeer kastje. Zou dit ook helpen? Ik dacht altijd dat bij teveel licht meer algengroei was.
 
Meer licht heeft geen zin als er geen planten in staan, dan krijg je er alleen meer (andere) algen bij.

Ik heb zo'n vermoeden dat er onder/achter die stenen een hoop troep is blijven liggen in die drie maanden, wat nu dus voor problemen gaat zorgen.
 
Kan het zijn dat je bodem van fijn zand dichtgeslibt is? In dat geval help water verversen ook niets. Of licht er een hoop troep tussen of echter je stenen? Zet eens een harde waterstraal tussen je stenen en kijk wat je eruit spoelt.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan