Bruine draad alg?


Joeyvd 0343

Member
Lid geworden
10 december 2015
Berichten
14
Beste leden,

Sinds begin augustus heb ik nu een klein 20 liter bakje met een betta man hierin. Ik blijf in dit aquarium helaas lasthouden van een soort bruine draad alg? (zie foto)
Ik voeg co2 toe in mijn bak tot mijn dropchecker een mooie groene kleur aangeeft en ik voeg elke week 5 ml all in one voeding toe van planted box.
Verder voer ik elke dag 7,5 uur licht en zijn er eigenlijk geen resten voer omdat ik mijn betta zo voer dat er niks op de bodem beland. De alg is makkelijk weg te halen maar het begint nu ook rond mijn planten te zitten en dan wordt het een stuk lastiger. Ik lees wat dingen over de stroming in de bak, ik heb geprobeerd hier een mooie mix in te vinden omdat het niet goed is om veel stroming te hebben in combinatie met een betta. Het is ook maar een klein aquarium dus ik kan me niet voorstellen dat er echt veel deadspots in het aquarium zullen ontstaan. De alg is eigenlijk overal in het aquarium te vinden.

Wat kan ik hier tegen doen?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-10-30 at 12.22.08.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-30 at 12.22.08.jpeg
    204.1 KB · Weergaven: 125
Erg goed kan ik het niet zien. Mogelijk is het Staghorn alg. Een grondoorzaak is eigenlijk vervuiling. Mogelijk heb je iets met je bodem gedaan ten gevolge je last kreeg van een ammonium piek? Vervuiling in je bodem en je filter kunnen ook oorzaken zijn. Even wat reinigen en een waterverversing wil wel eens helpen.
 
Ik heb een maand terug inderdaad een nitriet piek gehad omdat ik toen te veel in de bodem had zitten woelen. De bodem heb ik nu pas geleden twee weken gereinigd met een bodem stofzuiger. Ik vind het nu spannend om mijn filtermateriaal te vervangen. Ik heb een dennerle nano hoek filter en als ik mijn filtermateriaal verander verwijder ik een heel groot deel van de bacteriën denk ik. Ik kan de hoekfilter namelijk niet in delen vervangen... Wekelijks ververs ik 25/30 procent van mijn water. Moet ik misschien gewoon meer geduld hebben?
 
Ik heb een maand terug inderdaad een nitriet piek gehad omdat ik toen te veel in de bodem had zitten woelen. De bodem heb ik nu pas geleden twee weken gereinigd met een bodem stofzuiger. Ik vind het nu spannend om mijn filtermateriaal te vervangen. Ik heb een dennerle nano hoek filter en als ik mijn filtermateriaal verander verwijder ik een heel groot deel van de bacteriën denk ik. Ik kan de hoekfilter namelijk niet in delen vervangen... Wekelijks ververs ik 25/30 procent van mijn water. Moet ik misschien gewoon meer geduld hebben?
Waarom zou je je filtermateriaal vervangen? Gewoon uitspoelen is voldoende! Vervangen raak je je bacterie cultuur kwijt. Gewoon beetje uitspoelen is meer van voldoende.
 
De meest makkelijke ingrepen zijn waterwisselfrequentie iets omhoog of meer water per wissel.
Licht iets omlaag qua intensiteit.
En veel blijven borstelen en algrestanten afzuigen.
Filters spoelen zodat er geen prut meer inzit.
 
Daar heb je helemaal gelijk in, ook dit heb ik dus gedaan toen ik die nitrietpiek in mijn aquarium had. Dat is dus ongeveer twee weken geleden gebeurd! Ik zal elke week waterwissels uitvoeren en de bak elke week een goede onderhoudsbeurt geven. Dan hoop ik er met een paar weken vanaf te zijn. Ik word jaloers als ik al jullie mooie plantenbakken zie en kan niet wachten tot mijn planten net zo mooi vol gaan groeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ik lees dat je Co2 toevoegd en daarbij let op de kleur van de dropchecker. Wat bedoel je hier precies mee?
Want bijvoorbeeld de Easycarbo van Easylife is wat anders dan de CO2 in gasvorm.

Jouw filter heeft geen spons maar een hard vlies dat werkt een beetje anders lijkt me bij het uitspoelen.
 
Ik lees dat je Co2 toevoegd en daarbij let op de kleur van de dropchecker. Wat bedoel je hier precies mee?
Want bijvoorbeeld de Easycarbo van Easylife is wat anders dan de CO2 in gasvorm.

Jouw filter heeft geen spons maar een hard vlies dat werkt een beetje anders lijkt me bij het uitspoelen.
Ik voeg co2 in gasvorm toe. Ik let daarbij op dat de co2 dropchecker een mooie lichte groene kleur aangeeft.

Ik heb de filter toen uitgespoeld in een emmer vol oud aquarium water, ik heb geprobeerd hem wat ‘schoner’ te maken dan hij was omdat de uitstroom van de pomp niet zo heel lekker meer liep, deze is toen verbeterd.
 

Terug
Bovenaan