Bruine slijm


Jurgen69

Well-known member
Lid geworden
5 april 2019
Berichten
45
Leeftijd
54
Beste forum leden,
Ik weet niet of mijn probleem onder alg thuishoort want ik weet niet of het een alg is. Mijn aquarium draait nu bijna 2 maanden en ik heb nog geen vis, enkel een aantal Japonica garnalen. Ik heb sinds een maand ongeveer een soort van bruine slijm op al mijn planten, kleine bruine sliertjes... Je veegt het er zo vanaf, dat doe ik dagelijks, het geeft wat troep en de volgende dag is het weer terug. Ik heb dit nooit eerder gehad en dit is toch mijn 3e aquarium. Ik voeg wat foto 's toe, het is redelijk te zien en misschien dat iemand dit herkent en me kan zeggen wat dit is.
Bedankt!
 

Bijlagen

  • 20190618_172053.jpg
    20190618_172053.jpg
    113 KB · Weergaven: 88
  • 20190618_172015.jpg
    20190618_172015.jpg
    168 KB · Weergaven: 103
Ik koet zeggen dat ik dit niet herken, heb je een totaal foto van de bak, misschien wordt er dan wat duidelijk
 
Ik heb er inderdaad niets over kunnen vinden op internet. De bak is nu schoon... Iedere avond even verwijderen, enkel van de groot bladerige planten
 

Bijlagen

  • 20190618_204238.jpg
    20190618_204238.jpg
    153.2 KB · Weergaven: 90
Het is verder een gezonde bak zo te zien, misschien dat een ander dit herkent, in 1e instantie dacht ik aan wat uitwerpselen van een vis, maar die zitten er niet in.
 
Dat is juist, enkel garnalen. Ik wil wachten met vis tot ik weet wat het probleem is. De waterwaarden zijn goed, planten groeien als kool, zitten inderdaad dagelijks vol met wat lijkt uit uitwerpselen.. En dit was al voor ik de garnalen had dus die zijn onschuldig
 
Erg fraaie bak maar ook ik herken dit niet.
 
Ik ook niet, het is dat je aangaf dat je het er af kon poetsen. Anders zou ik bijna zeggen slakken.
 
Je veegt het er zo af, het is een bruine smurrie, het zit zelfs op mijn verwarmingselement en achterwand.
 
Het is niet een laagje dat over het blad zit?
 
WAt zijn je waterwaarden. Jij zegt, zijn goed.
Denk eerder je nitraat-fosfaat waarden niet goed.
 
Dat is een goeie opmerking Bertus en daar zat ik ook aan te denken want in mijn vorige bakken voegde ik het nooit toe en bij deze vanaf het begin. Zojuist fosfaat gemeten en is gewoon weer 0 terwijl het afgelopen zondag rond de 0.25 zat volgens de druppel test. Het lost wel erg snel op. Is het beter misschien om helemaal op te houden met fosfaat/nitraat toevoegingen en er wat vissen in te zetten? Nitraat moet ik nog even meten.. Nitraat 10mg
 

Bijlagen

  • 20190619_170724.jpg
    20190619_170724.jpg
    66.3 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
Planten hebben nitraat en fosfaat nodig en je hebt een redelijke beplante bak dus ik zou de waarden ophogen richting de 15/1,5 mg.
 
Bedoel je hier 15 nitraat en 1.5 fosfaat? Ja ik heb veel te veel planten, ik ben te gek op planten :)
 

Terug
Bovenaan