Bruine slijmlaag achtige algen

M

Maarten488

Guest
Hallo allemaal, ik zou graag willen weten wat voor een alg dit is. De alg ligt als een slijmlaag over de bodem of over mijn planten heen. Wat is de oorzaak van deze alg en hoe kom ik er vanaf?
Ik heb 4 otto's en 8 crystal red garnalen als algeneters in mijn aquarium(100L). Verder verlicht ik 6 uur op een dag en voeg ik bij elke waterwissel(1x per week 30%)wat Tetra planta min toe. De bak draait al meer dan een jaar.
119462maarten488_0_82_20140326_173537.jpg

988567maarten488_0_82_20140326_173549.jpg
614165maarten488_0_82_20140307_170326.jpg

636787maarten488_0_82_20140307_170241.jpg
471775maarten488_0_82_20140307_170335.jpg
 
Hallo Maarten.
Dat is blauw alg.

Vertel ook je waterwaarden eens.
Mijn glazen bol is stuk gegaan. ;)
 
Ik vind het niet op blauwalg lijken hoor.
Welk filter heb je op de bak staan?
 
Kijk eens foto 2, begint over de bodem te kruipen.

Maarten,zuig het er eens uit.

Kan inderdaad ook van te weinig stroming komen.
Verstopping ergens,filter verstopt?
 
Bedankt voor jullie antwoorden! Mijn filter is een Tetra Ex 600. Ik heb laatst inderdaad nieuwe filterwatten in mij filter gedaan, misschien heb ik er teveel ingedaan want de stroming is inderdaad verminderd. Ik zal hier zo snel als mogelijk naar kijken. Mijn waterwaardes weet ik niet, ik heb geen testkitje(nooit nodig gehad, tot nu toe). Is het echt blauwalg? Het is meer bruin/zwart achtig dan blauw. Heeft het uitzuigen van de alg nut?
 
Ik heb het filter opengemaakt, dunnere filter watten er in gedaan en alle filter mediums schoon gespoeld met aquarium water. De door stroming is nu wat beter, hoop dat dat het is.
 
Maarten488 zei:
Bedankt voor jullie antwoorden! Mijn filter is een Tetra Ex 600. Ik heb laatst inderdaad nieuwe filterwatten in mij filter gedaan, misschien heb ik er teveel ingedaan want de stroming is inderdaad verminderd. Ik zal hier zo snel als mogelijk naar kijken. Mijn waterwaardes weet ik niet, ik heb geen testkitje(nooit nodig gehad, tot nu toe). Is het echt blauwalg? Het is meer bruin/zwart achtig dan blauw. Heeft het uitzuigen van de alg nut?
WAt er niet meer in zit,ben je alvast kwijt,he.

Nu is de 600 ook niet Zo sterk met stroming,he.

Heb je de slangen ook schoongemaakt?
Wat in de bak ligt,kan ook in de uitvoerslang zitten.

En waterwaarden heeft er ook wel mee te maken.
 
je alg lijkt me roetalg en dien je te behandelen net als blauwalg die ook een cyanobacterie vorm is


standaard aanpak van cyanobacterie

je kan dit fout/korte termijn aanpakken door antibioticum te gebruiken de algen sterven hierdoor wel af maar als je niets verandert aan de omstandigheden krijg je de cyanobacterie/blauwalg terug.




hoe dan wel aanpakken door de bacteriedruk te minderen of organische vervuiling te minderen

= minder je vissen voeren en mogelijk rottend materiaal uitsluiten bv hout, turf, teveel aan vissenvoer, kapotte planten of plantenresten.

-door concurrentie aan te gaan om die organische vervuiling met een goede plantengroei(uitsluiten van voedingstekorten bij de planten) en een goeie bacteri�n cultuur (bacteri�n uit de stikstofcyclus die in een ingedraaide filter en bodem aanwezig zijn)

-je verlichting flink terug schroeven (eventueel 3-5dagen totale duisternis/afplakken)

-Waterstofperoxide kuurtje (goed inlezen voor je dit doet)
 
Ik zal inderdaad proberen zo veel als mogelijk alg uit mijn aquarium te zuigen. De slangen zijn schoon, deze heb ik een maand geleden grondig schoon gemaakt.

Ik zal mijn vissen wat minder voer gaan voeren. Er zit wel hout in mijn aquarium maar dit ziet er niet uit alsof het aan het rotten is.

De stroming van de ex600 is inderdaad niet zo heel erg sterk, maar de bak draait al een jaar en dit is voor het eerst dat ik deze alg ervaar, daarvoor nooit last van gehad.

Mijn planten groeien wel, maar sommige niet zo heel hard, hoe kom ik er achter wat ze zouden kunnen missen?

Ik voeg nog 2 foto's toe van de stroming en van mijn bak in totaal
994769maarten488_0_82_20140328_105819.jpg

766818maarten488_0_82_20140328_105851.jpg
 
Ik heb nu ook alle stenen uit het aquarium gehaald en de hele bodem gestofzuigd, er lag nogal wat poep. Ik heb ook tetra 6in1 test strips aangeschaft. Mijn waterwaardes:
NO3 10mg/l
NO2 0mg/l
GH 8
KH 7.2
PH6,8
Cl 0
Voldoen deze een beetje, en door welke zou de alg-bacterie kunnen ontstaan?
 
omdat ik niet echt die teststrips vertrouw zou ik het eventuele npk-tekort aanpakken.
bv:dagelijks no3 met 1mg/l toedienen en po4 met 0,1mg/l via stockoplossing van kaliumnitraat en kaliumfosfaat

dosis sporenelementen verdubbelen =Tetra planta min x2

easy carbo of bio-co2 om mogelijk c-tekort op te vangen
 
Bedankt voor je antwoord triple. Het fosfaat gehalte zou geen probleem moeten zijn, aangezien ik genoeg vissen heb en deze 2x per dag voer. Ik heb wel easy carbo besteld, profito om eens uit te proberen naast de tetra min en ik heb De 7 Balletjes van JBL gekocht, ik weet niet of dat helpt maar het valt te proberen. Ik zal de resultaten updaten wanneer ik het een week of 2 geprobeerd heb.
 
Ik heb nu ook kaliumnitraat in poedervorm besteld, ik zal de stock oplossing uitproberen. Heb ook wat nieuwe plantjes gekocht, baby dwarf tears en Cabomba aquatica, om wat meer concurrentie te bieden tegen de algen.
 
Kaliumnitraat zou ik voorlopig nog niet uitproberen.
Je zou dan eerst moeten zorgen voor een neutrale pH.
 
Hoi Tom, kan je mij uitleggen waarom? Is een ph van 6.8 te zuur? Aangezien een ph van 7 neutraal is lijkt mij dit aardig neutraal. Ik heb trouwens ook een Hydor Koralia Nano stromingspomp 900l/h besteld, om de stroming wat omhoog te schroeven. De meeste planten staan nu stil in het water.
 
Ja, dat kan ik..

Waarschijnlijk geven de teststripjes een vals beeld van de situatie.
Tenzij je een CO2 installatie hebt, ligt je pH normaal ergens rond de 8.

Als je dan nitraat gaat toevoegen, worden de planten aangezet tot groei.
Aangezien ze daar heel grote hoeveelheden koolstof voor nodig hebben,
krijg je een heel sterk tekort van die stof in het water.
Dat tekort icm. de hoge pH, geeft lastige groene algen een voordeel.
Die groene algen zijn meestal lastiger van de planten af te halen dan,
de blauwe alg waar je nu mee te maken hebt..

Zelf zou ik deze algen gewoon met een dun buisje + slang afzuigen om de andere dag.
Als dat niet werkt, zou je andere factoren moeten gaan uitsluiten.
 
Tom, bedankt voor je uitleg! Nog even om op je antwoord in te gaan, het afzuigen van de blauwalg is bijna geen optie. De blauwalg groeit voornamelijk in mijn javamos en op de bodem(wat ik wel afzuig). Ook is dit natuurlijk geen permanente oplossing. Nu heb ik de hydor ontvangen en die ga ik alweer retouren, maakte een heel raar en zeer storend geluid. Ik heb ook het kaliumnitraat al in huis want dat had ik al besteld, vind jij het misschien zinvol om het in hele kleine hoeveelheid te doseren? Ik voeg 1ml easy carbo toe per dag, is dat genoeg om eventueel co2 te kort op te vangen?
 
Nog een kleine update, de baby dwarf tears zijn geel aan het worden(vind ik zeer jammer) door waarschijnelijk te weinig co2 of te weinig licht(30W in 80l), de cabomba ziet er nog goed groen uit. Ik belicht nu 8 uur(opgevoerd met 1 kwartier per dag). Ook ben ik begonnen met het afspoelen van mijn diepvriesvoer, had gelezen dat dit veel fosfaten meebracht en ik spoelde het nooit af. Kan dit misschien het probleem zijn?
 
Update:
963787_0_82_20140528_190819.jpg

Blauwalg nog steeds aanwezig vooral in het javamos,cabomba,het kleine groene(nu bruine :( )plantje vooraan en op de bodem. Ook net boven het substraat op het glas, maar dat heb ik net schoongemaakt voordat ik deze foto maakte. Gisteren begonnen aan een blue-exit kuur, ik update een foto over 2 weken
 
Ik denk ook dat het de roetalg is zoals al eerder is opgemerkt in je topic.
Ik zou veel verversen en zorgen dat je de voedingswaarden op peil houdt.
Zelf ben ik niet zo n voorstander van een kuur omdat je hiermee de oorzaak niet bestrijd en de kans heel groot is dat de alg weer terugkomt.
Ik zou zelf dagelijks zoveel mogelijk de alg handmatig verwijderen en flink wat verversen en zorgen dat de filter en de slangen niet vervuild zijn. Ook zuinig voeren.
Zoals ik je laatste foto bekijk vind ik het best nog wel meevallen met de alg en is het denk ik best nog wel onder controle te krijgen, alleen kost dat dagelijks even wat tijd.
Zorg ook voor voldoende stroming.
 
Blue-exit kuur is af(10 ml per dag 5dagen achter elkaar dan 14 dagen niet verversen), heeft totaal niet geholpen. De alg is gewoon rustig door gegaan met vermenigvuldigen :(
477175_0_82_20140610_163746.jpg

582813_0_82_20140610_163755.jpg

436459_0_82_20140610_163801.jpg

@jessicapilon Bedankt voor je antwoord, maar dat heb ik allemaal al geprobeerd.

Ik ben nu ten einde raad. Zou 3 dagen volledig verduisteren helpen tegen deze alg?
Anders moet ik toch maar vissen weg gaan doen om minder vervuiling te krijgen.
 
Eerst even kijken of er niets aan het rotten is en het ergste weg zuigen. No3 en po4 op peil brengen co2 uit en dan 3 a 4 dagen verduisteren (compleet donker zetten) moet lukken.
 
Tja ik weet ook niet of dat ook helpt tegen alle vormen van deze alg.
Dit is niet de groen/blauwe vorm maar ik heb daar verder geen idee van.
Compleet verduisteren zoals Martinez zegt is een optie en eerst zoveel mogelijk met de hand verwijderen.
Waarom je bestand verminderen?? Is dat bestand te groot dan?? Lijkt me op de foto toch niet als ik het zo bekijk.
Werkt je filter echt wel naar behoren?
 
Of al je planten er uit gooien
 
Werd mijn aan geraden in vissen winkel
Dus heb ik het voor jan .... Gedaan
 
Zou toch meer stroming in de bak brengen.
Desnoods met een UV filteraansluiting.
Wat is die witte buis?
 
Tja Zoey de winkels kletsen soms ook zomaar wat hoor. Nog even en ze adviseren om de hele bak weg te doen. Tja dan ben je ook van het probleem af he ;)
Dus onthou dat ze soms maar wat kletsen. Bij twijfel even navragen is beter denk ik :)
 
jessicapilon zei:
Nog even en ze adviseren om de hele bak weg te doen.
en bij hun een geheel nieuwe aanschaffen zeker... :D
 
Mascha&Ivo zei:
jessicapilon zei:
Nog even en ze adviseren om de hele bak weg te doen.
en bij hun een geheel nieuwe aanschaffen zeker... :D

Verklap de opzet nou niet direct he ;)
Nee geintje, maar soms klapperen je oren als je hoort wat een winkel durft te beweren. Het is niet anders denk ik ;(
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Bertus de witte buis is de outlet van mijn filter

Minder vissen omdat ik dacht minder vervuiling? Ik heb 10 rasbora, 14 cardinaal en 10 norman lampeyes en 4 otto's in 80L.

Ik heb trouwens nog even goed gegoogled op roet alg en ben een site tegen gekomen met de zelfde alg als ik heb. http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/ ... =62&t=5229
http://www.willemvanwezel-aquariumadvis ... x?action=2
Roetalg schijnt dus een combinatie te zijn van schimmel,alg en bacterie. Het komt in je bak door een besmet plantje/vissen. Het overleeft ook als je waterwaardes helemaal top zijn. De geur die het uitscheidt schijnt iets van zwavel te zijn(ruikt absoluut niet lekker). Een waterstofperoxide kuur schijnt te helpen. Ik ga dat maar proberen zodra het vakantie is. Ik hou het forum up to date.

Hopelijk overleven mijn garnaaltjes de kuur.
 
Ja je bezetting is vrij vol.
Maar het zou moeten kunnen met goede filtratie hoor.
Ik weet niet precies waar roetalg uit bestaat maar ik dacht dat het dus gewoon een bacterie was en geen alg.
Maar ja wie ben ik.
 
Dit lees ik Bij W van Wezel en dat is als bacterie dus.
Nu kan best ergens anders schimmel en alg staan maar dat is me niet bekend.

Roetalg is geen alg maar een bacterie. Het ontstaan van roetalgen kan verschillende oorzaken hebben.
 
UV filter,,, Helpt ook.
Dood ook bacterie.

En die outlet,kan die eraf.
Laat het water zo in de bak stromen.
 
Bertus zei:
UV filter,,, Helpt ook.
Dood ook bacterie.

En die outlet,kan die eraf.
Laat het water zo in de bak stromen.

Lijkt me ook bertus. Wel moet de TS dan goed alles wegzuigen omdat je anders de bacterie erin houdt denk ik.
 
Terug
Bovenaan