Wat is er nieuw

Bruine slijmlaag achtige algen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Maarten488
  • Startdatum Startdatum
Ja, eerst schoonmaken,dat er al minder in zit.
Dan het UV de rest laten doen.
En meer stroming in de bak,dat het ook opgezogen wordt.

En elke dag het filter nazien.
 
Bertus zei:
Ja, eerst schoonmaken,dat er al minder in zit.
Dan het UV de rest laten doen.
En meer stroming in de bak,dat het ook opgezogen wordt.

En elke dag het filter nazien.

:thumbs:
 
Hoezo geen outlet eigenlijk? Het water stroomt nu tegen de voorkant van het aquarium aan, is het beter om het gewoon vanaf de achterkant te laten stromen(voordelen?)? Is een UV filter een beter idee dan H2O2 kuur? lijkt mij een beetje duur om een heel nieuw filter te kopen.
www.aquaplantexchange.nl/fotos/ruud/roetalg2.rtf Dit is een pdf(zeer interessant artikel, zeker het lezen waard) waarvan ik heb dat roetalg bestaat uit schimmels,alg en bacterie. Het is iemand die er echt onderzoek naar roetalg heeft gedaan.
 
Ik heb de outlet verwijderd om uit te proberen, ik moet zeggen het ziet er een stuk mooier uit! Ook is er nu meer oppervlakte beweging en zie ik stroming over de bodem(daarvoor niet), goeie tip!
774317_0_82_20140612_152407.jpg

474572_0_82_20140612_152434.jpg

Ik heb het bocht buisje wel laten zitten(zodat het water naar voren stroomt), is het zo goed of moet de stroming echt recht naar beneden vallen? Wat is beter, want dit heeft nu al goede resultaten?
 
Nee,niet naar beneden,dan blaast hij de bodem open.
Gewoon in de bak laten stromen.
Kom het vuil ook los.en wordt afgevoerd.
Aquael 5v Uv 500. bij www.aquaplantsonline.nl kijken.
Bocht kan je ook verdraaien,he.
 
Ik heb net gekeken, maar het is onmogelijk om met mijn setup het water gewoon in de bak te laten stromen door het U profiel waarmee het water in de bak komt(de slang is te kort zonder). Het is recht naar beneden of zoals ik het nu heb met het hoek profieltje. Wat is beter Bertus, de uitstroom naar voren(zoals op de foto) waardoor er een circulatie ontstaat(soort draaikolk) of het profiel buigen naar links zodat het water van rechts naar links(vanaf vooraanzicht) stroomt? Er tussen in kan natuurlijk ook.
 
Misschien mis ik iets maar waarom maak je er geen spraybar aan zodat je die langs de zijruit van rechts naar links kan laten spuiten??
In de uitgang van die bocht past vast wel een buis waar dus de gaatjes inzitten.
 
Je hebt de ex600 lees ik net. Waarom gebruik je dan geen spraybar over de hele diepte zeg maar?
 
Dat zou inderdaad optimaal wezen Jessica, maar jammer genoeg is dat niet mogelijk.De uitlaat die er eerst op zat is een spraybar. Er zit een dopje bij om hem af te sluiten, maar dan wordt de druk in de buis te hoog dus schiet het dopje er uit. Als ik een spraybar zou willen, dan zou ik 2 van die spraybarbuizen achter elkaar moeten zetten, wat met mijn aquarium(achterwand) niet mogelijk is.
 
Je kan ook nog met een klein boortje wat gaatjes bij boren in de spraybar.
 
Dan heb je niet een goede spraybar dus want dan zou de dop er niet uit schieten.
Zoals John al zegt gaatjes bij boren of groter boren.
 
Dat is inderdaad een optie. In welk opzicht is een spraybar eigenlijk beter dan mijn setup nu? En moet je deze spraybar dan naar beneden richten, naar boven, of horizontaal?
 
Nu heb je denk ik zonder meer een straal die niet zo breed is en dus minder stroming.
 
Maarten488 zei:
Dat zou inderdaad optimaal wezen Jessica, maar jammer genoeg is dat niet mogelijk.De uitlaat die er eerst op zat is een spraybar. Er zit een dopje bij om hem af te sluiten, maar dan wordt de druk in de buis te hoog dus schiet het dopje er uit. Als ik een spraybar zou willen, dan zou ik 2 van die spraybarbuizen achter elkaar moeten zetten, wat met mijn aquarium(achterwand) niet mogelijk is.

Maak een gaatje in de afsluitdop.
Dan is de druk eraf.
 
Maarten488 zei:
Dat is inderdaad een optie. In welk opzicht is een spraybar eigenlijk beter dan mijn setup nu? En moet je deze spraybar dan naar beneden richten, naar boven, of horizontaal?

Is niet voor alle bakken hetzelfde natuurlijk maar meestal is het wel ideaal als je de spraybar ietsje schuin naar het oppervlak richt aan een zijkant van de bak.
Zo is het wateroppervlak in beweging en loopt de stroming langs boven en onder ivm het ombuigen tegen een zijkant door heel je bak.
 
John,
In hoeverre krijg je dan wel goede stroming door de hele bak en ook over de bodem??
Ik richt juist de spraybarr iets naar beneden. In een hele lichte hoek dan wel te verstaan.
Ik heb erg veel drijvers en die blijven anders ook niet liggen.
Ik heb de buis rechts aan de zijruit en mik de straal ongeveer nu op 1/3 van boven tegen de linkerruit aan.

Het beste is denk ik om met wat diepvriesvoer of bv een vloeibaar medium te kijken of het goed door de hele bak heen gaat.
Dan verspreid de plantenvoeding zich ook goed.
 
Ik heb het hier bij 2 bakken zoals ik eerder beschreef en de stroming gaat dan mooi van de ene naar de andere kant waar het ombuigt en door het midden en vlak over de bodem zo weer naar de andere kant van de bak naar de inlaat van het filter.
Heb zelf alleen drijvende bladeren van het Hn dus dat blijft wel op z'n plek.
 
Seabait zei:
Ik heb het hier bij 2 bakken zoals ik eerder beschreef en de stroming gaat dan mooi van de ene naar de andere kant waar het ombuigt en door het midden en vlak over de bodem zo weer naar de andere kant van de bak naar de inlaat van het filter.
Heb zelf alleen drijvende bladeren van het Hn dus dat blijft wel op z'n plek.

Thanks John 🙂.
 
De capaciteit van de filters in verhouding met de liters van de bak speelt natuurlijk ook wel een grote rol bedenk ik me net,heb zelf aardig wat capaciteit voor de bakken.
 
Vandaag begonnen met de waterstofperoxide kuur. Eerst alle slangen en buizen grondig schoongemaakt. Toen het filter globaal schoongemaakt. Nu met de druppelmethode 10L water met 40ml 3% H2O2 toevoegen aan het water en de volgende dag niet belichten, ik ben benieuwd!
496745_0_82_20140619_202821.jpg
 
Hoeveel slakken heb je in je bak? posthoorn?
 
Bertus toevallig heb ik precies die!Hoe weet je dat? Ik heb ze mee gekregen met de drijfplantjes en de sagg(van aquaplantsonline), wil er graag van af. Hoezo eigenlijk??
 
Hoeveel,moeilijk te zeggen, ik druk ze altijd plat. Een laag ontwikkelde mee gekomen slakken infectie denk ik? Je weet nooit hoeveel het er zijn, maar niet heel veel(zie er soms 3 op de wand en die gaan dan dood 🙂 )
 
Waterstofperoxide kuur af, het heeft jammer genoeg niet mogen baten 🙁... Heb ik soms iets fout gedaan? Ik heb het op de manier gedaan van willem van wezel.
976319_0_82_20140621_142307.jpg

854211_0_82_20140621_142312.jpg
 
Beetje onscherpe foto zie ik nu, maar jullie kunnen wel zien dat het nog steeds aanwezig is..
 
Klein licht puntje tussen deze vervelende strijd door, ik wil even mijn nieuwe nano showen, heb vandaag F1 taiwan bee's gehaald 🙂
767361_0_82_20140621_193214.jpg

218947_0_82_20140621_190428.jpg

825617_0_82_20140621_192821.jpg

953143_0_82_20140621_192809.jpg
 
Ik heb er geen ervaring mee maar is het niet zo dat het enkele dagen duurt voordat de alg/bacterie kapot is en weggaat??
Wellicht is de bacterie dood maar zie je de bruine aanslag dus nog wel.
Misschien heb je hier ook iets over gelezen??
 
Kan best kloppen Jessica, laten we het hopen(de H2O2 valt uit elkaar over een onbepaalde tijdsduur heb ik gelezen). Het ziet er nu in ieder geval nog levendig uit en het zit nog echt vast aan het javamos
 
Heel mooi bakje hoor.

Even over de bruine alg.
Ik heb net een site gevonden en lees dat je langer kan of moet doseren en je kunt daar ook via een calculator berekenen hoe en wat.
En het verbrandt als het ware en dat wil dus niet zeggen dat het dan ook direct weg is. Dus ook nu denk ik moet je handmatig proberen te verwijderen.
Lees die site maar eens goed als je wil. Zelf heb ik er geen ervaring mee dus.

http://catweazle.rgkoelman.nl/%28S%283c ... /h2o2.aspx
 
Maarten488 zei:
Kan best kloppen Jessica, laten we het hopen(de H2O2 valt uit elkaar over een onbepaalde tijdsduur heb ik gelezen). Het ziet er nu in ieder geval nog levendig uit en het zit nog echt vast aan het javamos

Ja maar misschien nog even wat geduld hebben misschien??
De komende dagen zie je het misschien doodt gaan na de verbranding. Ik denk nu zoveel mogelijk blijven verwijderen.
En misschien heb je iets aan de site van Catweazle.
Daar kun je de calculator ook even gebruiken voor een check.
 
Oke ik heb DE oplossing gevonden voor mijn roetalg probleem, en dan zonder dat ik er iets voor heb gedaan. Het is wel een oplossing die vele niet leuk zullen vinden. De oplossing vraag je? Het antwoord is slakken. H����l v����l slakken. In mijn geval kleine poelslakjes die ik mee gekregen heb bij planten van aquaplantsonline. Ik drukte ze altijd plat, maar daar was ik mee gestopt. Het gevolg, een explosie slakken. Vervelend dacht ik, tot dat ik ze roetalg zag eten? Serieus ze zitten s'avonds met z'n allen in mijn javamos. Ik upload de volgende foto's als bewijs en om te laten zien hoe prachtig mijn bak nu staat te shinen 😀 Ik ben nog nooit zo blij geweest met prullebak slakken 😀 😀 😀
 
359644maarten488_0_82_1.jpg

343513maarten488_0_82_2.jpg

249579maarten488_0_82_3.jpg
 
699385maarten488_0_82_1.jpg

294525maarten488_0_82_2.jpg

658357maarten488_0_82_3.jpg

747999maarten488_0_82_4.jpg

726512maarten488_0_82_5.jpg
 
Echt ongelofelijk, zelfs het plantje voorin waarvan ik dacht dat die dood was is spontaan weer helemaal aan het groeien en bloeien, alle planten doen het weer geweldig en ik ben weer ��n gelukkige aquariaan. Van de slakken afkomen is wel een probleem, maar voorlopig laat ik ze lekker zitten. Ze waren kennelijk nodig 😛
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan