Wat is er nieuw

"bruisend" filter

nannacara A

Member
Lid geworden
22 maart 2019
Leeftijd
59
De filter van mijn 80 cm Juwel maakt een vreemd geluid en bruist; ca iedere 10 sec. komen er allemaal luchtbelletjes uit de uitstroomopening. De bak draait een jaar en het filtermateriaal wordt iedere maand licht uitgespoeld in aquariumwater. De filterpomp zelf maak ik om de maand schoon (schoepje, uitstroomopening, bak waar pomp inzit afzuigen etc).
Omdat we volgende week op vakantie gaan ben ik in dubio; nieuwe pomp aanschaffen en erin doen of zo laten?

Je filter hapt ergens lucht.
Is het een extern filter of niet?

Intern filter zo te lezen, lucht zuigen kan dan haast niet, misschien een belemmering in de aanzuiging?

Is het geen restje lucht van het onderhoud?

Als je het uitstoompijpje van een Juwel filter naar beneden richt kan er lucht in blijven steken. Dit kun je oplossen door het pijpje even te verwijderen en opnieuw te plaatsen of om deze even een keer omhoog te richten. Dit komt elke keer terug bij water verversen want dan komt het uitstroompijpje even droog te staan. Ik vermoed dat dit je probleem veroorzaakt. Als dit niet helpt is wellicht het waterniveau te laag en schept de pomp een klein beetje lucht. Dat is ook niet goed natuurlijk en dien je te voorkomen door verder te vullen.

Laatst bewerkt:
Dank @allen voor de reacties, ik denk Daniel dat jij de oorzaak van het probleem geschetst hebt, het pijpje is naar beneden gericht en met het verwijderen van pompje en filtermateriaal zal er wel lucht in gekomen zijn. Vanavond nog even aan de slag 😀

Ik ben benieuwd.

Goed om te horen en dan kun je weer gerust zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan