Bruissteentje


Veerle1962.60

New member
Lid geworden
23 oktober 2023
Berichten
2
Leeftijd
61
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn bruissteen in mijn aquarium. Het is een bakje van 60l. Ik heb een sterke pomp, maar deze is niet voldoende om.genoeg zuurstof in het water te krijgen. Visbestand 8 Black Moll, 6 Pkaty, 1 corrydora panda en 1 pleco, volwassen 30cm. Ik heb ook aquariumplantjes, maar ze willen niet goed vooruit en ik heb snel slibvorming in mijn aquarium. Filtersponzen en watten vervangen. Ook bacterie toegevoegd.
Is veel info dat ik geef.
Kan ik een bruissteen toevoegen of niet ?
Indien wel...hoe lang mag hij draaien ?

Veerle
 
Het kan niet anders dan dat je toch te weinig filter capaciteit hebt als ik dit zo lees. Ja een bruissteentje kan, maar gaat niets permanent oplossen. Die pleco is veel te groot en vervuilt voor 10.
 
Laatst bewerkt:
je wil het misschien niet ‘horen’, masr je hebt veel te veel vis voor een 60liter bakje, vooral een pleco van 30cm.? Kan die wel normaal draaien?
 
Ik ben het met Albert eens en de Pleco en de Molly s kun je beter elders huisvesten. Ook vervang je de sponzen en de watten en daarmee gooi je alle goede bacterien weg. Ik neem aan dat je een klein binnenfilter hebt?
En waarom denk je dat je niet genoeg zuurstof in de bak hebt?
 
Fozzy, Jessicapillon,

Ik zie waar mijn fout nu zit. Weet je wat ik ga doen ? Een nieuwe, grote bak kopen. Mijn filter trekt het bijna niet meer. Elke week slib ruimen. Ik vrees voor bodemrot ook. Dus, dit gaat het worden. Mijn pleco heb ik al zeker 5 jaar en is mijn hartedief geworden. Dus, hij gaat groter gaan wonen, samen met zijn andere maatjes. Dankuwel voor de info.

Veerle
 
Mooi dat je dat voor de Pleco over hebt maar ik zou zeggen adviseer hoe groot de bak moet zijn want de Pleco heeft wel wat ruimte nodig om zich echt happy te voelen denk ik zo.
 
Fozzy, Jessicapillon,

Ik zie waar mijn fout nu zit. Weet je wat ik ga doen ? Een nieuwe, grote bak kopen. Mijn filter trekt het bijna niet meer. Elke week slib ruimen. Ik vrees voor bodemrot ook. Dus, dit gaat het worden. Mijn pleco heb ik al zeker 5 jaar en is mijn hartedief geworden. Dus, hij gaat groter gaan wonen, samen met zijn andere maatjes. Dankuwel voor de info.

Veerle
Fijn dat je dat wil doen! Ik kan natuurlijk niet in je portomonnee kijken, maar een bak van 1,20 oid lijkt me zeker niet overdreven. Kijk ook eens naar een 2e hands aquarium, dat scheelt vaak bakken (haha) met geld t.o.v. een nieuwe.
 
Hoi @Veerle1962.60 - Veerle

Allereerst compliment ook voor jou dat je de gegeven adviezen zo goed oppakt. Op dit forum is het heel erg fijn om te vertoeven. Je krijgt advies van mensen met een schat aan ervaring.

Kleine tip. Gebruik bij de nieuwe bak ook het huidige filter 4 weken. Voordeel zit hem in de bacterien.
 
Een 1.20 m bak voor een 'echte' pleco (er zijn meerdere soorten dus het is de vraag welke het precies is), is waarschijnlijk niet voldoende. Maar het is waarschijnlijk slim om bij identificatie even een paar goede, duidelijke foto's van 'm te posten. Dan weet je welke soort je hebt en welke formaat je uiteindelijk kunt verwachten. Er zijn soorten (die veel verkocht worden) die zonder al te veel inspanning een halve meter kunnen halen en het is misschien wel handig om dat voor je een bak aanschaft, te weten....
 
Fozzy, Jessicapillon,

Ik zie waar mijn fout nu zit. Weet je wat ik ga doen ? Een nieuwe, grote bak kopen. Mijn filter trekt het bijna niet meer. Elke week slib ruimen. Ik vrees voor bodemrot ook. Dus, dit gaat het worden. Mijn pleco heb ik al zeker 5 jaar en is mijn hartedief geworden. Dus, hij gaat groter gaan wonen, samen met zijn andere maatjes. Dankuwel voor de info.

Veerle
Zoals je al verteld hebt dat je pleco 30cm is geworden dan gaan mensen er hier met hun eigen denkbeelden mee aan de weer.
Mijn oma zou bv hebben kunnen zeggen dat het arme beestje ze kont maar nauwelijks kan keren.
Ik vind het zelf allemaal niet zo nauwsluitend, t is maar de vraag of je vis in een rivier van een bak direcht ze ruimte gaat benutten.
Vaak laten ze dan meer rommel op de bodem achter, kun je weer met filters en slangen aan de gang.
 
Bekende uitspraak van je oma Edwin maar ja in een bakje die 30 diep is kan een vis van 30cm echt niet normaal keren dus dan is een wat grotere bak wel een pre en zo kan de vis in elk geval wat beter bewegen en wenden. Ook denk ik dat in een 60cm zo n grote vis teveel belasting veroorzaakt want vaak zit daar een klein filter op.
 
Mijn pleco van 30 cm groot, begon echt overduidelijk te groot te worden voor mijn 2m bak. Maar Edwin, jij hebt altijd wat andere denkbeelden over dierenwelzijn en wat wel en niet ethisch verantwoord is (of je trekt je er gewoon geen bal van aan?).
Overigens: uit de tijd van je Oma gingen ze toch op een ietwat verouderde manier met dieren om. Sterker nog, toen dachten blanken zelfs dat de gekleurde medemensen minder intelligent waren en minder pijn konden voelen. Ik hoop van harte dat je niet (meer) op die manier over anders gekleurde mensen denkt...(Overigens zonder die discussie aan te willen zwengelen, maar alleen en uitsluitend als voorbeeld.)
 

Terug
Bovenaan