Brungle, de jungle van Bryan... (van Brungle)


Brungle

Active member
Lid geworden
11 april 2024
Berichten
27
Leeftijd
31
Beste,

Vanaf mijn geboorte ben ik opgegroeid tussen de zee aquariums van mijn vader. Vanaf mijn 15e heb ik altijd een zee aquarium gehad en nu 15 jaar later voor het eerst een paludarium. Ik heb mijn huidige bak nog ongeveer 1 jaar en dit spreekt mij veel meer aan. Hierdoor de keuze gemaakt mijn grote zee aquarium weg te doen en een groot paludarium te starten waar net even wat verder over nagedacht is. Ik heb heel wat ideeën die ik in deze bak wil gaan toepassen en over alles is uitgebreid nagedacht. Echter zou ik sommige dingen weleens willen bespreken met andere die langer ervaring hebben, om zo iets exclusiefs neer te zetten. Ik ga de komende tijd hier mijn dagboek bijhouden en jullie ook met meer foto's updaten. Bij deze wil ik me oude zee aquarium me huidige bak en hoe de nieuwe bak er voor nu bijstaat laten zien.

Groetjes bryan en kristel.
 

Bijlagen

  • 20221226_135110.jpg
    20221226_135110.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 59
  • 20240407_202102.jpg
    20240407_202102.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 56
  • 20240130_191215.jpg
    20240130_191215.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 56
O wat jammer van zo n mooi zeeaquarium en met mijn reefer 170 wordt ik daar jaloers op maar ja het is jouw keus. Veel succes met de omschakeling.
 
Wouw wat een plannen. Je zeeaquarium is nu weg begrijp ik? Een paludarium kan zeker ook heel mooi zijn.

Zo doet iedereen zijn eigen gevoel volgen in de hobby. Ik ga van zoetwateraquaria naa zeeaquaria 😊.

Veel succes in ieder geval en vragen kan je hier zeker stellen op het AF. Er zijn behoorlijk wat kenners actief hier.
 
O wat jammer van zo n mooi zeeaquarium en met mijn reefer 170 wordt ik daar jaloers op maar ja het is jouw keus. Veel succes met de omschakeling.
Dat kan ik begrijpen alleen na zoveel jaar wil ik toch eens wat anders, wie weet in de toekomst dat er nog een zee-aquarium bij komt. Voor nu vond ik een jaar lang beide hobby's te hebben net teveel waardoor ik de keuze heb doorgehakt om 1 groot paludarium te bouwen. Maar een reefer 170 kan ook zeker leuk zijn!
 
Wouw wat een plannen. Je zeeaquarium is nu weg begrijp ik? Een paludarium kan zeker ook heel mooi zijn.

Zo doet iedereen zijn eigen gevoel volgen in de hobby. Ik ga van zoetwateraquaria naa zeeaquaria 😊.

Veel succes in ieder geval en vragen kan je hier zeker stellen op het AF. Er zijn behoorlijk wat kenners actief hier.
Ja klopt me zee-aquarium is al eventjes weg. Ik heb de vooruit eruit gesneden, ook de sump heb ik uitelkaar gesneden. Deze glazen delen heb ik kunnen gebruiken om de bak 35cm te verhogen waardoor de hoogte nu op 100cm komt.

1,72x0,60x1,00 lxbxh zijn de maten nu.

De foto waarbij de stenen strips weg zijn en ik de muur gestuct heb is de nieuwe bak, de inrichting was even voor het zicht.

Zeewater blijft erg mooi en fascinerend helemaal als je nieuw in de hobby komt! Veel succes met je nieuwe bak! Altijd leuk het opstarten!
 
Bij deze wat foto's voor hoe het er nu voor staat.

Zoals jullie zien staat de bak in mij schuur, hier word als ik klaar ben een wand omheen gemaakt zodat er enigzins kou en warmte van de schuur word weg gehouden.

De kit heeft 1 week lang gedroogd en daarna 2 dagen proef gedraaid met water om te kijken of er geen lekkage is. Gelukkig was dit niet het geval.

Ik heb de luxe aangezien het een zee-aquarium is geweest dat er al 2x doorvoor 32mm in zat. Deze heb ik gebruikt om een biomaster 600 thermo aan te sluiten, de aanzuig hiervoor heb ik van pvc gemaakt met gaten in de buizen die onder de gehele opbouw gaan lopen zodat er zoveel mogelijk vuilophopingen worden voorkomen en er altijd een doorstroming is. De uitstroom gaat via een splitsing naar de waterval 1 op het lage punt om een beetje doorstroming te creëren de andere gaat naar een verdeler met dunne slangetjes die voor de hoge waterval gaan zorgen. Dit allemaal om het geluid te beperken. Ik heb dit al getest en zag er veelbelovend uit.

kwa achterwand wil ik met lavastenen gaan werken die ik plat van achter en hol van binnen slijp, waardoor ik een soort halve bloempot creëer waar ik planten in kan laten groeien. Tussen alle lavastenen in wil ik eerst op het glas van dat zwarte hydro doek plakken waarop spagnum mos komt. Dit wil ik over de gehele achter en zijwanden. Het is dan de bedoeling om ook in het spagnummos tussen de stenen planten te laten groeien waardoor het uiteindelijk een geheel beplant groene achterwand word. Aan de bovenkant van de achterwand was ik van plan om meerdere druppelaars te maken die continue of met interval? water naar beneden kan laten druppelen over de hydro doek. Hierdoor kan ik dus altijd aansturen om de achterwand vochtig te houden.

In de andere hoek heb ik een kamer gemaakt waar ik de pomp kan plaatsen voor de druppelaars en me automatisch bijvulsysteem. Zodat ik niet zelf elke keer het water hoef bij te vullen.

Kwa verlichting heb ik 4x aquanest led verlichting. 2x arcadia uvb t5 en zullen er 2 warmtespots komen.

Aan de bovenzijde van de bak komen 4 ventilatoren, een aantal vernevelaars. En ga ik werken met een schuifsysteem van plexiglas uv proof zodat ik deze altijd kan uitnemen en schoonmaken. Uiteraard alles goed en naadloos afgedicht.

Kwa planten wil ik eigenlijk exclusieve wat zeldzamere soorten. Ik heb al een aantal aangeschaft maar er kan nog heel veel meer bij! Ook hier zal ik jullie van op de hoogte houden met foto's.
 

Bijlagen

  • 20240408_183219.jpg
    20240408_183219.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 30
  • 20240408_183202.jpg
    20240408_183202.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 29
  • 20240407_202102.jpg
    20240407_202102.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 32
  • 20240406_182549.jpg
    20240406_182549.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 33
  • 20240330_210946.jpg
    20240330_210946.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 33
  • IMG-20240328-WA0000.jpeg
    IMG-20240328-WA0000.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 31
  • 20240323_161952.jpg
    20240323_161952.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 32
  • 20240322_183851.jpg
    20240322_183851.jpg
    2 MB · Weergaven: 33
  • 20240316_182259.jpg
    20240316_182259.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 32
  • 20240312_181822.jpg
    20240312_181822.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 32
Hier een filmpje van de waterval, uiteindelijk word alles natuurlijk netjes weg gewerkt, zodat het er natuurlijk uit ziet. De bedoeling is dunne lavastenen in te slijpen zodat deze over het zwarte kunstof vallen de stukjes die je blijft zien ga ik met scape foam bedekken en bewerken tot een mooi geheel deze daarna met elastopur afsmeren. Ook komt er grind/zand in fijn in het midden wat grofer aan de randen om zo tot een natuurlijk mogelijk effect te komen. Lastig uit te leggen maar ik weet zeker dat jullie dit mooi gaan vinden!

Ook had ik als proef luchtsteentjes in de waterval verwerkt dit geeft een zeer mooi effect omdat het water belletjes krijgt en hierdoor wit oogt. Helaas maakt dit wel wat herrie dus ga ik dit niet doen.
 

Bijlagen

  • 20240408_194833.mp4
    31.7 MB
Weer een stapje verder, nog heel wat lavastenen plakken en nog wat foam spuiten. Daarna alles mooi snijden en schuren zodat ik alles met elastopur kan gaan bewerken.

De waterval heeft 4 uitgangen gekregen en 2 gaan er naar een tak.

Het hout heb ik allemaal in een richting laten lopen, het is moeilijk om diepte te fotograveren maar in het echt ziet het er veel mooier uit.
 

Bijlagen

  • 20240412_211544.jpg
    20240412_211544.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 32
  • 20240412_211525.jpg
    20240412_211525.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 32
  • 20240412_211537.jpg
    20240412_211537.jpg
    2 MB · Weergaven: 32
Mooi project Brungle, en een aanvulling voor dit forum want er zijn niet zo heel veel paludarium liefhebbers hier aanwezig.
De meer zeldzame planten zijn er in overvloed, maar daar hangt ook een prijskaartje aan,,maar die zijn zeker te vinden zelf zoek ik daar ook nog naar maar in beperkte mate omdat mijn bak sinds Januari dit jaar opnieuw is heringericht met voornamelijk bromelia's en een bodem met voornamelijk bladeren.

De enigste bijzondere plant naast de bromelia's die ik momenteel heb / houdt is de marcgravia el coca is een ( klimplant) stek die ik heb gekocht zonder wortels, zowaar geen makkelijke plant, maar wel een uitdaging.

Heb je verder nog een idee over eventuele bewoners.
 
Poeh, doet wel beetje pijn om zo'n mooi zee aquarium opgeofferd te zien worden, maar je nieuwe bak is evenzo prachtig! En snap dat je soms toe bent aan wat anders. Leuk project, ik volg je vorderingen! 😁
 
Prachtig project. Vooral die hoogte is mooi natuurlijk om te laten begroeien met orchideeën, Anthuriums en ander mooi spul.
Zeker volgen dit project.

Ik ben nu bezig met mn 2e een kleine Exo Terra van 45x45x60.
Vandaag, precieres vanmiddag van 12 tot 3 is er de DN kikkerdag in Nieuwegein, eens zien of ik daar wat mooie stekkenof planten kan vinden bij de standhouders.
 

Mooi project Brungle, en een aanvulling voor dit forum want er zijn niet zo heel veel paludarium liefhebbers hier aanwezig.
De meer zeldzame planten zijn er in overvloed, maar daar hangt ook een prijskaartje aan,,maar die zijn zeker te vinden zelf zoek ik daar ook nog naar maar in beperkte mate omdat mijn bak sinds Januari dit jaar opnieuw is heringericht met voornamelijk bromelia's en een bodem met voornamelijk bladeren.

De enigste bijzondere plant naast de bromelia's die ik momenteel heb / houdt is de marcgravia el coca is een ( klimplant) stek die ik heb gekocht zonder wortels, zowaar geen makkelijke plant, maar wel een uitdaging.

Heb je verder nog een idee over eventuele bewoners.
Thanks!!

Bromelias gaan er zeker ook in komen! Aangezien ik er ook gifkikkers in wil gaan houden.

Marcgravia coco is een hele mooie plant, heb ook zitten denken om deze hier in te planten.

Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de planten die ik voor nu al heb verzameld hiervoor.

Kwa huisvesting wil ik alles overplaatsen van me huidige bak, dendrobates tinctorius brazil, ranitomeya variabilis southern en koppel phelsuma pasteuri
 
Poeh, doet wel beetje pijn om zo'n mooi zee aquarium opgeofferd te zien worden, maar je nieuwe bak is evenzo prachtig! En snap dat je soms toe bent aan wat anders. Leuk project, ik volg je vorderingen! 😁

Haha dat hoor ik vaker, maar na zoveel jaar is het voor mij niet bijzonder meer en wie weet dat ik het zo erg mis, dat ik ooit weer een bak neem. Me plan is wel om deze bak ook echt tot een hoog niveau te krijgen. Dankje! Waardeer ik zeker!
 
Prachtig project. Vooral die hoogte is mooi natuurlijk om te laten begroeien met orchideeën, Anthuriums en ander mooi spul.
Zeker volgen dit project.

Ik ben nu bezig met mn 2e een kleine Exo Terra van 45x45x60.
Vandaag, precieres vanmiddag van 12 tot 3 is er de DN kikkerdag in Nieuwegein, eens zien of ik daar wat mooie stekkenof planten kan vinden bij de standhouders.

Dankjewel!!! Ja ik had hem zelf eigenlijk nog een heel stuk dieper en 20cm hoger willen hebben. Maar helaas heb ik de schuur ruimte ook hard nodig.... wie weet ooit in de toekomst.

Dat zijn zeker alsnog leuke maten! Ook van een kleine bak valt zeker wat moois te maken!

Ik hoorde het ja, helaas heb ik dit weekend nog heel veel te klussen aan de bak. Ik ken mezelf en op zo een dag wil ik van alles kopen dus is het beter om er nog even weg te blijven haha, zelf nog wat gekocht?
 
Dankjewel!!! Ja ik had hem zelf eigenlijk nog een heel stuk dieper en 20cm hoger willen hebben. Maar helaas heb ik de schuur ruimte ook hard nodig.... wie weet ooit in de toekomst.

Dat zijn zeker alsnog leuke maten! Ook van een kleine bak valt zeker wat moois te maken!

Ik hoorde het ja, helaas heb ik dit weekend nog heel veel te klussen aan de bak. Ik ken mezelf en op zo een dag wil ik van alles kopen dus is het beter om er nog even weg te blijven haha, zelf nog wat gekocht?
Haha, ja, ik heb bij Bromelien Westermann een paar kleine plantjes gekocht. Heb me ook ingehouden, want er was genoeg moois te koop aan planten.

IMG_5991.jpeg
 
Waarom heb je jezelf ingehouden, kost toch allemaal niks.
 
Waarom heb je jezelf ingehouden, kost toch allemaal niks.
Nou… sommige Bromelia’s zijn aardig aan de prijs bij 1 vd aanbieders. Al zijn ze dan goed aan formaat. Ga ik wel ff de grens over naar Westermann een keertje.
 
Waarom heb je jezelf ingehouden, kost toch allemaal niks.
Nou… sommige Bromelia’s zijn aardig aan de prijs bij 1 vd aanbieders. Al zijn ze dan goed aan formaat. Ga ik wel ff de grens over naar Westermann een keertje.

Kijk zo te zien leuke dingen gescoord!

Je kan voor klein geld zeker iets leuks maken! Maar ik heb nu al wat stekjes wat kan uitlopen tot 100 euro voor 1 blad, het is een beetje wat je zelf wilt en zoekt. Westermann ken ik eerlijk gezegd nog niet, is dit aan te raden?
 
Ik vindt het wel een goede ja, kweekt zelf en niet zoals bijv Biotopo (ook een nieuwe) die importeert veel waardoor de planten bij hem wat duurder zijn volgens mij.

Ik ben zelf een paar keer bij Westermann geweest. Wel een voordeel dat ik op 20 minuten rijden woon van hem.
 
Brungje zeg jij nou echt 100€voor een blad, of lezen we verkeerd??
 
Ik vindt het wel een goede ja, kweekt zelf en niet zoals bijv Biotopo (ook een nieuwe) die importeert veel waardoor de planten bij hem wat duurder zijn volgens mij.

Ik ben zelf een paar keer bij Westermann geweest. Wel een voordeel dat ik op 20 minuten rijden woon van hem.
Ik ga het is opzoeken! Wie weet mocht ik een keer in de buurt zijn!

Brungje zeg jij nou echt 100€voor een blad, of lezen we verkeerd??
Nee je leest het niet verkeerd. Zoals ik al aangaf komen er wat bijzondere planten in. Niet alles natuurlijk maar ga proberen om er wel zoveel mogelijk in te krijgen. Ik heb een stek wanneer deze 3 volwassen bladeren heeft deze voor 500 euro winkelprijs verkocht word.

Wanneer de bak draaiende is ga ik verder op in de beplanting en neem ik jullie hier graag in mee.
 
We zijn weer iets verder, morgen ga ik nog varenwortel platen halen, ik heb hier nog een leuk idee mee voor bepaalde planten. Morgen dus weer een update!!
 

Bijlagen

  • 20240415_213612.jpg
    20240415_213612.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 23
  • 20240415_213619.jpg
    20240415_213619.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 23
Helaas gisteren geen tijd meer gehad om na werk varenwortel platen te halen. Wel vandaag verder kunnen gaan aan de waterval. Ik heb deze bekleed met kokos klein beetje stukjes van varenwortel en gedroogd mos. De bedoeling is dat dit uiteindelijk op al deze plekken zal gaan groeien. Ik laat dit 1 dag drogen waarna de stofzuiger eroverheen gaat om overtollig mengsel weg te halen. Dit mengsel komt ook op de potten waar ik scapefoam op heb gespoten.
 

Bijlagen

  • 20240417_184241.jpg
    20240417_184241.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 12
  • 20240417_185837.jpg
    20240417_185837.jpg
    3 MB · Weergaven: 13
  • 20240417_185839.jpg
    20240417_185839.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 12
  • 20240417_185844.jpg
    20240417_185844.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 12
  • 20240417_185846.jpg
    20240417_185846.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 12
Ook alvast het plan voor de bovenzijde gemaakt. Dit word een alluminium frame waarbij aan de voorzijde benzinegaas komt voor ventilatie waar de 4 ventilatoren komen daarachter komt een dunne strook waar ik de vernevelaars aan vast kan maken. En dan in de grote vakken plexiglas die uv bestand is tegen verkleuring maar deze wel doorlaat. Aangezien ik 2 t5 uvb lampen ga draaien. De uitstekende delen worden uiteraard ingekort. De 4 vakken dienen ervoor omdat ik 4 ledpanelen ga gebruiken en deze niet gehinderd worden door het frame zodat iedere lamp vrij naar beneden kunnen stralen.
 

Bijlagen

  • 20240417_194429.jpg
    20240417_194429.jpg
    2 MB · Weergaven: 13
  • 20240417_194436.jpg
    20240417_194436.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 10
Mooi project.
 
Dankkkkk, doe me best:D
Doen we allemaal op onze eigen manier. De een net wat meer als de ander. Maar al doe de leert men.
Zit nog te bekijken hoe vaak ik sproeien moet om het enigszins constant te houden qua luchtvochtigheid, en toch niet te nat.
 
Dat is zeker waar!! Ik heb gewoon heel veel geleerd van me vorige bak, de goede en foute dingen. Daarbij erg veel op internet gekeken en youtube is ook handig!

Hoe vaak sproei je op dit moment en hoeveel seconden?
 
Ik sproei met het systeem 3x per dag ca. 10 seconden per keer. En met de handsproeier ook nog af en toe wat extra. Denk dar ik de schakelklok nog weer ga aanpassen en wat vaker automatisch ga sproeien. Heb sinds een weekje een 75 watt verwarmingslamp erbij boven hangen, die gaat een paar keer per dag aan.
 
Ik sproei met het systeem 3x per dag ca. 10 seconden per keer. En met de handsproeier ook nog af en toe wat extra. Denk dar ik de schakelklok nog weer ga aanpassen en wat vaker automatisch ga sproeien. Heb sinds een weekje een 75 watt verwarmingslamp erbij boven hangen, die gaat een paar keer per dag aan.

In me huidige bak zit ik ook op 3x 12sec. Ik denk zelf dat 4x 10 seconden beter zou zijn. Enigste is dat ik bij deze bak in de middag de ventilatoren uit zet zodat de bak beslaat. Dus hierdoor word het ook vochtiger.
 
Vandaag nog even de waterval gepurt en nog wat bakjes om planten in te doen. Alles is nu dicht dus dit was het laatste pur werk. Morgen deze weer afsnijden en in vorm maken om ze daarna ook te bedekken met kokos en mos. Het ziet er altijd rommelig uit met pur, maar wanneer afgewerkt is net als de waterval ziet het er altijd beter uit.
Op alle glazen delen in de achterwand komen de varenwortel platen, deze ga ik dit keer wel echt morgen halen. Dit voor klimplanten en om de achterwand het stenen beeld een beetje te breken.
Morgen bestel ik ook een aantal bakken met spagnum mos voor tussen de lavastenen. Ook heb ik lianen van exo terra toegevoegd voor net dat kleine detail. Zelf vind ik dit erg geslaagd!
 

Bijlagen

  • VID-20240418-WA0005.mp4
    4 MB
Wauw dit is ook een mooi project hoor! Leuk dat er zoveel nu met een paludarium bezig zijn en ervaringen en kennis van andere te horen. Ben benieuwd hoe het er straks uit zal zien! Ik geloof dat ik geen televisie meer nodig zou hebben met zoiets in mijn woonkamer 😄
 
Wauw dit is ook een mooi project hoor! Leuk dat er zoveel nu met een paludarium bezig zijn en ervaringen en kennis van andere te horen. Ben benieuwd hoe het er straks uit zal zien! Ik geloof dat ik geen televisie meer nodig zou hebben met zoiets in mijn woonkamer 😄

Dankjewel!! Zelf een aquarium of ook paludarium? Haha dat zou je haast wel zeggen, nu denk je dat dit een grote bak is maar me tv is nog groter:ROFLMAO: dus zonder me tv zou ik ook niet kunnen hahaha. Voordeel is dat deze bak naast de bank staat dus ik kan naar beide tegelijk kijken:p
 

Terug
Bovenaan