Wat is er nieuw

BSO Aquarium

Bso de Egel

New member
Lid geworden
17 februari 2026
Leeftijd
32
Hallo iedereen,
Ik werk op een BSO en we zijn bezig om een aquarium te bouwen. Nou was het idee om er 2 goudvissen in te doen maar na wat verdieping lijkt me dat een slecht idee aangezien het aquarium waar wij het mee moeten doen maar 45L bevat. (43x28x39) Kan iemand advies geven wat hier het beste in kan? Koud of warm? En welke planten? Grint of zand? Excuses voor de vele vragen maar ik heb geen idee hoe of wat. Zodra ik een idee heb van welke vissen en planten ga ik me daar in verdiepen!

Geen probleem, goed dat je je hier meldt en inderdaad goudvissen zijn geen goed idee ;))

Een paar opties van makkelijke dieren die weinig wensen aan voer stellen en wel een paar dagen (weekend tot misschien een vakantieweek) zonder eten kunnen:

Optie1:
Een betta splendens, kleurrijk, warm water nodig (25graden ongeveer dus wel een verwarmingsstaaf nodig), makkelijk te houden, wordt een jaar of 2 oud. Is het een open glazen bak of zit er een deksel op? Een betta heeft wel graag een deksel

Optie2:
Garnalen, neocaridina varianten, dus bijvoorbeeld vuurgarnalen (rood), citroengarnalen (geel) eigenlijk is bijna iedere kleur er inmiddels wel. Geen idee hoe warm die moeten, maar ook geen idee hoe warm de temperatuur overdag en 's nachts is op de bso?

Beide opties kan je aanvullen met sierslakken, bijvoorbeeld posthoornslakken of neritina slakken

De betta gaat waarschijnlijk wel een paar jonge garnaaltjes opeten, dus optie 1 en 2 combineren kan, maar is niet ideaal.

Laatst bewerkt:
Overigens kies je het beste voor één kleur garnalen ( als je voor de garnalen gaat). de kleuren kruisen onderling en dan houd je kleurloze garnalen over.

Hoe oud zijn de kinderen ongeveer?

Dit klinkt al veelbelovend. Er zit inderdaad een deksel bij en de kinderen zijn 4 tot 12. Ik kreeg ook de tip voor neon of kardinaal tetra’s, corydoras, rasboras en indd de garnaaltjes? Zijn dit ook goede vissen hiervoor? En in welke combinatie en hoeveel dan?

Nee de tetra s zijn niet geschikt voor 45 liter en zelf zou ik een mooie Betta kiezen of leuke Neocaridinagarnalen.

Nee dat zou ik niet doen, 43cm is niet heel lang dus voor een vis is dat weinig zwemruimte in de lengte, er zijn wel wat meer opties hoor maar een betta is wel een relaxte makkelijke vis. Sommige mensen houden wel wat rasbora's die echt klein blijven.

Ik heb een aantal halfmoon betta's gehad, die hebben dusdanig grote vinnen dat zwemmen wel wat lastig is. Vanuit diervriendelijk oogpunt zal ik die nooit weer nemen, maar ook voor kinderen is bijvoorbeeld een HMPK betta misschien leuker (actiever).

Heb je een idee hoe koud de ruimte kan worden als er langere tijd (schoolvakanties etc) geen verwarming is?

Garnaaltjes lijken me een mooie optie voor een bak van 43 cm. Die kunnen ook op kamertemperatuur of iets eronder. Qua vissen zijn er niet veel soorten denk ik die permanent in dit formaat bak kunnen. Een betta werd al genoemd (idd verwarmd zetten). Endler-guppen misschien, al zitten ook zij liever net wat groter. Evt de Dario dario.

Over het algemeen is het leuke van een aquarium op een BSO of school er al snel vanaf. Dus ik zou er niet aan beginnen.

Een aquarium heeft ook onderhoud nodig. En kleinere bakjes zijn moeilijker stabiel te houden dan een groot aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan