Bubbels uit bodem


Er zal ook zeker verschil inzitten denk ik. Ik zou ook denken dat de nitrificerende bacterien de nh3/4 wel moeten kunnen omzetten als de bak goed is ingedraaid.
Misschien is dat wel het hele verschil.

In dat geval kun je ook wat osmocte in een opstartbak gooien om de boel ophang te krijgen :D
 
Reageer ook maar ff hier erop ivm de osmocote..

IK heb geen slechte ervaringen gehad, ik heb er in 1x 60-70 capsules in gedaan.
Op 1000L water met wekelijks 50-75% wissel.
Mijn geophagusen graven geregeld de capsules op, alles wat ik niet meer onder de grond krijg met de bodem terug schuiven hevel ik af.

Ik gebruik de osmocote standaard 12-14, deze geeft gedurende 12-14 maanden mest af, dat gaat niet heel hard dus.

De verhalen die ik heb gelezen waarbij het mis ging was bij mensen die 50 capsules op nog geen 100L gebruikte...
Beetje gezond verstand zou de meeste problemen moeten voorkomen...

@Biologist ik weet niet welke osmocote jij hebt gebruikt maar er zijn inderdaad varianten die veel NH3/4 bevatten en deze ook zeer snel afgeven.
De exactstandaard die ik gebruik heeft “slechts” 8% NH3/4 en geeft dit heel geleidelijk af.
Zit trouwens ook 7% NO3 in als stikstofbron.. het is niet enkel ammonia..

Ik snap dat jij door jouw ervaring osmocote afraad, maar wie zegt dat er geen ammonia in de Dennerle capsules zit?
Er zit iig bar weinig “mest” in van wat ik zie op de ingrediënten lijst op de Dennerle site.
 
Ik weet ook niet welke ik gehad heb, heb ze destijds bij iemand besteld. Ik zeg niet dat andere merken heilig zijn, alleen dat ik zelf geen osmocote meer gebruik. Ik weet zeker dat in die van dennerle geen ammonium zit, daar heb ik voor gemaild. Ben wel iets voorzichtiger geworden. Of er voor de rest veel inzit, tja voor mij doen ze het goed.

Maar goed ieder zijn ding. Osmocote bevat veel voedingsstoffen en in principe is ammonium een betere stikstofbron voor planten dan nitraat, maar bij mij blijven ze mooi bij de kamerplanten :D

Wilde het alleen vertellen, omdat ik er zelf echt nare ervaringen mee heb en dat anderen wil besparen. In ieder geval fijn dat hier er verder niemand last mee heeft, dan zal ik wel een verkeerde soort osmocote gehad hebben.
 

Terug
Bovenaan