Bucephalandra's bloeien vaak


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
647
Heb diverse Bucephalandra's in mijn aquarium staan.
Nu bloeien deze best vaak, gemiddeld per plant 2 bloemknoppen per week .
De bloemknoppen leven niet lang want de Appelslakken zijn er dol op.

Wat ik me afvroeg is of het niet belastend voor de Bucephalandra 's is dat ze zo vaak bloeien?
Gaat dat ten nadele van de bladeren van de plant of valt dat wel mee?
Niet dat het bloeien zeg maar een hoop energie wegvreet wat ten koste zou gaan voor de aanmaak van bladeren.
Dat zou zonde zijn.
Want dan knip ik de bloemknoppen er liever af
Maar dan gaat de plant misschien wel weer sneller nieuwe bloemknoppen aanmaken .
Dus ja,.....wat is verstandig?
 
Bij mijn Anubias gebeurd dat ook regelmatig, bij mij zijn de algeneters er gek op, als ze hem dan kaal gevreten hebben knip ik de steel weg.

Het is alleen maar een goed teken lijkt me? lijkt me niet dat het de aanmaak van de bladeren benadeeld.
 
Het is een beetje zoals je zegt: het aanmaken van een bloem kost vrij veel energie en dit gaat er voor zorgen dat de plant minder nieuwe blaadjes aanmaakt tijdens de bloei.
Ik weet dat er mensen zijn die de bloemstengels knippen voor de bloemknop begint te vormen om zo nieuwe blaadjes te stimuleren.
Dus je plant en de bestaande blaadjes gaan niet perse nadelen ondervinden maar de bladaanmaak wordt er ietwat door vertraagd.

Het is dus een beetje een keuze: de bloemen zijn zeer mooi maar zelfs zonder appelslakken blijven ze maar heel kort intact.
Persoonlijk knip ik nu en dan wat bloemstengels wanneer er teveel worden aangemaakt maar ik laat er ook altijd een paar staan omdat ik ze mooi vind...
 
Ik heb in de Echino s dan wel geen bloemen maar wel regelmatig stelen met jonge plantjes en die knip ik er ook uit omdat dit extra energie kost van de moederplant en ik er toch geen plaats voor heb.
 

Terug
Bovenaan