Wat is er nieuw

Buikwaterzucht Betta

Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Leeftijd
26
Hallo allemaal,

daar ben ik weer met enorm veel vragen.

Ik trof deze middag Bubbel weer enorm uit het niks aan in een pittig slechte staat, enorm opgezwollen, vage kleuren en schubben als een dennenappel.... ik ben dus enorm bang voor buikwaterzucht. Kunnen jullie me asjeblieft vertellen wat ik het beste kan doen?

en vooral hoe ik dingen zoals dit kan voorkomen. Bubbel is de laatste tijd al zovaak ziek geweest en ik snap totaal niet hoe dat kan. De waterwaardes zijn allemaal gewoon netjes (getest met jbl testkit) en ik doe niks geks in de bak, maar de filter niet schoon etc. Ik hou alles wat ik doe in de bak bij in een boekje om fouten te kunnen ontdekken maar ik begrijp er dus alsnog niks van.

met Sushi gaat het juist super goed trouwens (mijn andere Betta).

hierbij een paar foto’s van Bubbel In zijn huidige staat:
7A985201-BE42-40B2-B378-5B9276825278.jpeg
742A3C02-1105-425A-A9BD-C17D2B1D503A.jpeg

CC6B23EC-3884-4096-BE90-1DFC4B5EFB0D.jpeg
F5DD1B38-87A5-49C7-9F42-07A115C7D560.jpeg
1EBE7299-1E6D-426E-9F72-2BA191E1B4C7.jpeg

Als het inderdaad buikwaterzucht is, wil dat niet direct zeggen dat jij iets fout doet 🙂 Het kan ook komen door een virus, nierfalen of een tumor bijvoorbeeld. Daar heb je niet heel veel controle over, anders dan niet te eenzijdig voeren. Je kunt een eSHa2000 kuurtje proberen. Heb je andere vissen/aquariumbewoners in dezelfde bak?

Als het inderdaad buikwaterzucht is, wil dat niet direct zeggen dat jij iets fout doet 🙂 Het kan ook komen door een virus, nierfalen of een tumor bijvoorbeeld. Daar heb je niet heel veel controle over, anders dan niet te eenzijdig voeren. Je kunt een eSHa2000 kuurtje proberen. Heb je andere vissen/aquariumbewoners in dezelfde bak?

Bubbel zit alleen in de bak, hij krijgt gewoon afwisselende soorten voer zoals levend, pallets of diepvries.

Esha2000 heeft die 2 weken geleden nog een kuur van gehad tegen de pop-eye maar als ik het zo lees dan zou dat ook goed een voorteken van buikwaterzucht geweest kunnen zijn.

Als hij alleen in de bak zit, kun je wat makkelijker kuurtjes doen (en kan het zich niet uitbreiden als het wel viraal/via infectie is). eSHa staat goed aangeschreven, maar wellicht is een ander middel effectiever. Qua voeding, hoe vaak voer je hem? Een dagje per week niet voeren komt Betta's ook ten goede naar het schijnt. Hoe warm is je water? Je schrijft ook 'maar de filter niet schoon etc. ', hoe bedoel je die precies?

Esha staat helemaal niet goed voorgeschreven, haast alles is er resistent voor door overdadig gebruik, zou het dan ook niet gebruiken.
Kun je beter bactopur plus gebruiken

Als hij alleen in de bak zit, kun je wat makkelijker kuurtjes doen (en kan het zich niet uitbreiden als het wel viraal/via infectie is). eSHa staat goed aangeschreven, maar wellicht is een ander middel effectiever. Qua voeding, hoe vaak voer je hem? Een dagje per week niet voeren komt Betta's ook ten goede naar het schijnt. Hoe warm is je water? Je schrijft ook 'maar de filter niet schoon etc. ', hoe bedoel je die precies?

Hij krijgt normaal om de dag, dus niet elke dag wat voer.
Het water is 26 graden.
Ik maak de filter niet wekelijks schoon bijv. Dus gooi geen bacterien weg.

Dit lijkt me inderdaad helaas 'Dropsy' of op z'n Nederlands buikwaterzucht. Ik heb zelf geen ervaring met het behandelen van deze 'ziekte' bij betta's en in veel gevallen ben je ook te laat. Bactopur tabletten kun je proberen of wellicht een apart zoutbadje hou er echter rekening mee dat dit ook wel eens het einde kan zijn van Bubbel.

Ziekte stond tussen aanhalingstekens want eigenlijk is dropsy een uitting van orgaan falen wat veroorzaakt kan worden door veel verschillende dingen zoals bacteriele infecties of parasieten. Het behandelen is dan vaak ook lastig want je weet niet precies wat de onderliggende ziekte echt is en of de organen überhaupt nog zullen herstellen.

Laatst bewerkt:
Esha staat helemaal niet goed voorgeschreven, haast alles is er resistent voor door overdadig gebruik, zou het dan ook niet gebruiken.
Kun je beter bactopur plus gebruiken

Dat ben ik met je eens en bij Esha is juist veel resistentie bekend dus kies liever voor een ander merk.

Met de informatie die ik lees over buikwaterzucht weet ik niet zeker of ik wel aan een behandeling zou beginnen.

In de meeste gevallen helpt medicatie niet is mijn ervaring.

Wat ik er z on beetje van begrijp is pop eye, vinrot, bekrot, allemaal oorzaak bacterieel. Er zijn vele stammen bacterieen die de boosdoener kunnen zijn. anti biotica kun je alleen van DA en soms koi dokter krijgen omdat dit op recept moet. Het enige nog wat iets doet is bactopur direct omdat dit nifurpirinol bevat. Dit is nog gewoon te koop online.

Gekopieerd;
Nifurpirinol is werkzaam tegen bacteriële infecties zoals vin- en staartrot, bacteriële kieuwinfecties en de Columnaris-ziekte hoewel er bij de laatste reeds resistente bacteriën gevonden zijn.

Ook dierenartsen en koi dokters zullen aan de gang gaan met breed spectrum antibiotica omdat er om juiste bepaling welke bacterie oorzaak is, meestal een kweek nodig is. Dit duurt even, dit moet in een lab. Ook voor DA en koi dokter is moeilijk te zeggen hoe het intern gesteld is met de organen. Wij mensen krijgen scans, echo s, mri s etc dit is voor een vis wel heel uitzonderlijk zo niet te doen. Tuurlijk hebben sommige Da en koi dokters meer kennis en een breder toegang tot bepaalde middelen maar een dierenarts met verstand van vissen is ook erg beperkt.

Het is van belang al vroeg behandeling in te zetten omdat bacterieen zich verspreiden in het lichaam waardoor organen worden aangetast.Ook van belang is de kuurlengte. Stop je te snel zijn niet alle ziekte bacterieen dood en stapelt het zich weer op. Vis heeft ook minder herstellingsvermogen als hij al langer tijd aan het vechten is tegen de bacterieen. In gebruiksaanwijzing staat als vis na een week opknapt stoppen zo niet een herhaling. Het moeilijke is dus dat je niet kan bepalen is vis nog ziek of beter. Hij oogt actiever en beter maar kan nog best het een en ander aan ellende in vis zitten daarom doseer ik altijd liever te lang dan te kort anders komt het gewoon terug in oorspronkelijke vorm dan wel andere vorm.

Dat is ook de reden dat wij mensen antibiotica kuren moeten afmaken.

Als bacterie niet word behandeld en groeit aan dan verspreid het naar de organen. Als organen ernstig worden aangetast dan krijg je septisch en is het einde verhaal. Alle organen werken met elkaar samen, doet eentje het slecht of niet dan word het erg moeilijk te behandelen.

In Amerika word veel fish mox gebruikt. Dit is amoxiline wat in Nederland enkel op recept verkregen kan worden voor o.a. blaasontsteking/longontsteking krijg je op recept van huisarts.

Als vis schubben uit heeft staan gezien het verleden van je vis zou ik denken dat inmiddels de nieren zijn aan getast. Zet je hem in zout zal dit averechts gaan werken. Nierproblemen en zout gaat niet samen.

Al met al slecht nieuws en ben ik bang dat je afscheid moet nemen van je vis. Ik denk niet dat de bactopur nu nog zin heeft. Maar kan me voorstellen niet geschoten altijd mis.

Succes met deze rot situatie
@edit. Vergeten. Denk aan kruisbesmetting. Spullen gescheiden houden van andre Betta.

Laatst bewerkt:
Wat ik er z on beetje van begrijp is pop eye, vinrot, bekrot, allemaal oorzaak bacterieel. Er zijn vele stammen bacterieen die de boosdoener kunnen zijn. anti biotica kun je alleen van DA en soms koi dokter krijgen omdat dit op recept moet. Het enige nog wat iets doet is bactopur direct omdat dit nifurpirinol bevat. Dit is nog gewoon te koop online.

Gekopieerd;
Nifurpirinol is werkzaam tegen bacteriële infecties zoals vin- en staartrot, bacteriële kieuwinfecties en de Columnaris-ziekte hoewel er bij de laatste reeds resistente bacteriën gevonden zijn.

Ook dierenartsen en koi dokters zullen aan de gang gaan met breed spectrum antibiotica omdat er om juiste bepaling welke bacterie oorzaak is, meestal een kweek nodig is. Dit duurt even, dit moet in een lab. Ook voor DA en koi dokter is moeilijk te zeggen hoe het intern gesteld is met de organen. Wij mensen krijgen scans, echo s, mri s etc dit is voor een vis wel heel uitzonderlijk zo niet te doen. Tuurlijk hebben sommige Da en koi dokters meer kennis en een breder toegang tot bepaalde middelen maar een dierenarts met verstand van vissen is ook erg beperkt.

Het is van belang al vroeg behandeling in te zetten omdat bacterieen zich verspreiden in het lichaam waardoor organen worden aangetast.Ook van belang is de kuurlengte. Stop je te snel zijn niet alle ziekte bacterieen dood en stapelt het zich weer op. Vis heeft ook minder herstellingsvermogen als hij al langer tijd aan het vechten is tegen de bacterieen. In gebruiksaanwijzing staat als vis na een week opknapt stoppen zo niet een herhaling. Het moeilijke is dus dat je niet kan bepalen is vis nog ziek of beter. Hij oogt actiever en beter maar kan nog best het een en ander aan ellende in vis zitten daarom doseer ik altijd liever te lang dan te kort anders komt het gewoon terug in oorspronkelijke vorm dan wel andere vorm.

Dat is ook de reden dat wij mensen antibiotica kuren moeten afmaken.

Als bacterie niet word behandeld en groeit aan dan verspreid het naar de organen. Als organen ernstig worden aangetast dan krijg je septisch en is het einde verhaal. Alle organen werken met elkaar samen, doet eentje het slecht of niet dan word het erg moeilijk te behandelen.

In Amerika word veel fish mox gebruikt. Dit is amoxiline wat in Nederland enkel op recept verkregen kan worden voor o.a. blaasontsteking/longontsteking krijg je op recept van huisarts.

Als vis schubben uit heeft staan gezien het verleden van je vis zou ik denken dat inmiddels de nieren zijn aan getast. Zet je hem in zout zal dit averechts gaan werken. Nierproblemen en zout gaat niet samen.

Al met al slecht nieuws en ben ik bang dat je afscheid moet nemen van je vis. Ik denk niet dat de bactopur nu nog zin heeft. Maar kan me voorstellen niet geschoten altijd mis.

Succes met deze rot situatie
@edit. Vergeten. Denk aan kruisbesmetting. Spullen gescheiden houden van andre Betta.

heelerg bedankt voor dit nuttige maar natuurlijk enigzinds teleurstellende bericht. Ik heb bactopur besteld maar ik ben bang dat dat nooit optijd gaat zijn.
Ik kijk het nog even aan aangezien hij nog redelijk actief was, ik heb voor nu voogle toegevoegd om hem iets aan te sterken.

maar stel dit werkt allemaal nietmeer, wat is volgens jullie dan de beste manier om Bubbel vredig te laten gaan?

Kruidnagelolie schijnt goed en snel te werken. Of als je het kunt in 1 klap z'n hoofd inslaan of eraf snijden/hakken.

heelerg bedankt voor dit nuttige maar natuurlijk enigzinds teleurstellende bericht. Ik heb bactopur besteld maar ik ben bang dat dat nooit optijd gaat zijn.
Ik kijk het nog even aan aangezien hij nog redelijk actief was, ik heb voor nu voogle toegevoegd om hem iets aan te sterken.

maar stel dit werkt allemaal nietmeer, wat is volgens jullie dan de beste manier om Bubbel vredig te laten gaan?

Je heb wel de bactopur direct tabletten besteld he. Er is ook een vloeibaar middel dat zo heet zonder direct erachter maar dit heeft hele andere samenstelling van stoffen wat niet gaat werken.

Ja begrijp dat het rot nieuws is :'(

Mocht je het op tijd in huis hebben en wil je toch proberen doe eerst het badje. Staat in gebruiksaanwijzing. Kuur in het aquarium (dan de ellende in aquarium en filter ook weg) en lichten uitlaten. Licht breekt werkzaam goedje af. Je biologisch evenwicht kan ook een klap krijgen dus NO2 en NH3 meten tijdens en na de kuur. Zie je verhoging moet je verversen en bijdoseren. Stel je haal 20 liter eruit en voeg 20 liter vers water toe dan weer een halve tablet erbij doen. Zou zeker 14 dagen aanhouden. Als hij na een week toch zienderogen opknapt denk dan niet is zielig nog een week want dan komt er misschien na een maand weer iets terug.

Ik weet niet of hij het nog gaat redden maar zie je vanzelf wel. Snap dat ook moeilijk is om keuze behandelen of inslapen erg moeilijk is vooral als hij in jouw ogen nog actief is.

Succes:thumbs:

Hoe is het gedrag van de betta? Gedraagt hij zich ziek, of eet en zwemt hij nog normaal?

Ik had laatst namelijk zelf een vis (zwaarddrager) die ook opeens uitstaande schubben had. Gek genoeg gedroeg hij zich verder alsof er niets aan de hand was. Uit voorzorg die vis apart gezet en ik ging eigenlijk uit van een slechte afloop. Maar hij zwemt gewoon weer in normale staat rond nu, ik snap het niet echt.

Wat ik wil zeggen, het kan dus ook goed aflopen. Het is wel zo dat jouw betta al het een en ander aan de hand heeft gehad, hmmm.

Mocht je ooit voor die keuze staan, dan is zoals quistero al zegt kruidnagelolie een goede optie. Oplossing van 0,5 ml (10 druppels) per liter water geloof ik? Oplossen in warm water en verspreid over een minuut of 5 toevoegen aan bakje water waar vis in zit. Of zo doe ik het tenminste.

Is qua geur/aanwezigheid wel vervelend spul om mee te werken. Alleen gebruiken met wegwerpmateriaal zou ik zeggen en vooral niet over jezelf morsen. 😛

Een hamer. Vredig is het niet maar pijnloos wel. Het is en blijft een rot iets. Hopelijk zal het niet nodig zijn en knapt die weer snel op

Ach jee, Bubbel heeft het wel zwaar. Hopelijk is er nog hoop, in ieder geval sterkte met hem...

Waterbuikzucht is niet meer te genezen als de schubben open staan.
Orgaan falen betekent dood omdat het orgaan dat is geinfecteerd of is aangestast is afgestorven en vaak zijn het de darmen of zwemblaas van een vis dat het eerste gaat falen.

Heel vervelend maar het ligt niet aan het voer of verzorging omdat hier enkel Platy's dit jaar ook gewoon met goede verzorging waterbuikzucht kregen en allen overleden zijn en geen medicatie of zoutbadje meer gaat helpen als er organen zijn afgestorven.
Oorzaak waarom ze dat krijgen blijft onduidelijk en soms onverklaarbaar waarom de één het wel krijgt en de ander niet en na 35jaar vissen houden weet ik het nog steeds niet maar dat ze wel gewoon 99% van de gevallen overlijden en geen enkele behandeling met een medicatie of zout helpt.

Is soms nog wel te genezen als je er snel bij bent. Ik heb er eentje waar enkele schubben uit stonden er boven op gekregen. Je heb echte en valse buikwaterzucht.

http://www.elfwdr.nl/vijver/Visziekten/buikwaterzucht.htm
Hoewel ik denk dat het voor Bubbel te laat is omdat die al enige tijd last heeft van bacterieel.

Wat ik ervan begrepen heb (geen kenner op dit vlak) is dat je een acute versie hebt die (vrijwel) altijd dodelijk is en een chronische versie die inderdaad te behandelen is als je snel bent; maar da's misschien wat ze in dat artikel bedoelen met echt en vals?

Echte en valse is het verschil bij de echte is oorzaak de nieren. Bij valse wat anders maar dit kan wel weer gevolgen hebben op de nieren.

Alle organen werken samen tot een geheel net als bij mensen. Als nieren niet goed functioneren heeft dit gevolgen voor de rest zoals hart etc.

Als het echte is dan werken de nieren niet goed en gaan alle organen minder/niet werken, stopt hart en is vis snel dood. Als de oorzaak ergens anders ligt en dit probleem word opgelost dan werken de nieren weer goed en blijft vis leven. Bij mensen met ernstige nier problemen komt dialyse naar voren om te overleven. Nieren stuk valt hele kaartenhuis in en ga je dood als je geen nieuwe nieren krijg. Kleine nierproblemen kunnen ze nog het een en ander aan medicatie inzetten.

Komt nog wel het een en ander bij want vis die iets heeft gaat lichaam allerlei dingen verzinnen om beter te worden. Omdat dit energie kost word vis zwakker. Denk maar aan als je koorts heb gaat je lichaam ook de koorts aanvechten en ben je daarna koorts vrij maar uitgeput. In aquarium leeft ook allerhande parasieten en bacterieen die dol zijn op zieke/zwakke visjes. Die gaan zich massaal op het visje vestigen waardoor visje nog zwakker word. Visje kan zich zelf niet meer verdedigen tegen van alles. Daarom is het dus van belang dat je zo vroeg mogelijk behandeling start.

Is soms nog wel te genezen als je er snel bij bent. Ik heb er eentje waar enkele schubben uit stonden er boven op gekregen. Je heb echte en valse buikwaterzucht.

http://www.elfwdr.nl/vijver/Visziekten/buikwaterzucht.htm
Hoewel ik denk dat het voor Bubbel te laat is omdat die al enige tijd last heeft van bacterieel.

Probleem met waterbuikzucht is dat je het pas gaat constateren als het al te laat is.
Vaak is aan de vis niks te merken in zijn eetlust en de volgende dag staan al zijn schubben open maar dan ben je al te laat om te behandelen omdat er al een orgaan van de vis is afgestorven.
En schijn of valse waterbuikzucht bestaat niet !
Als er maar enkele schubben of plek gewijs schubben open staan duid op een in infectie aan de slijm huid of een parasiet zoals karperluis of bloedwormpjes

Probleem met waterbuikzucht is dat je het pas gaat constateren als het al te laat is.
Vaak is aan de vis niks te merken in zijn eetlust en de volgende dag staan al zijn schubben open maar dan ben je al te laat om te behandelen omdat er al een orgaan van de vis is afgestorven.
En schijn of valse waterbuikzucht bestaat niet !
Als er maar enkele schubben of plek gewijs schubben open staan duid op een in infectie aan de slijm huid of een parasiet zoals karperluis of bloedwormpjes

Niet om eigenwijs te zijn 😀

Daarom noemen ze het schijn variatie. Het is dan geen waterbuikzucht. Er staan wat schubben open omdat er iets indirect op invloed is op de nieren. Bij sluiers en koi gaan er vaak wat schubben open staan door zwemblaas of darm problemen. Die verdrukken de nieren zodat ze niet goed functioneren. Los je dit op liggen nieren weer vrij en gaan schubben weer terug. Tuurlijk moeten de nieren niet ernstig beschadigd zijn anders komt dit ook niet meer goed. Los je het niet op sterven nieren af en heb je dus de echte waterbuikzucht.

De enige echte waterbuikzucht klopt. schijn of valse bestaat inderdaad niet maar symptomen doet vermoeden dat het om waterbuikzucht is maar oorzaak is dus iets anders. Vandaar er word gesproken over valse of schijn variatie.

Infectie aan slijmhuid kan ook niet. Infectie van vissen huid. Slijmhuid is juist de verdediging van de huid.

Karperluis geeft geen openstaande schubben. Die krengen zie je gewoon met het blote oog zitten en geven rode plekken op de vissenhuid. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk bij solitair gehouden Betta. Tenzij je planten uit sloot/vijver erin ga zetten.

Niet om eigenwijs te zijn 😀

Daarom noemen ze het schijn variatie. Het is dan geen waterbuikzucht. Er staan wat schubben open omdat er iets indirect op invloed is op de nieren. Bij sluiers en koi gaan er vaak wat schubben open staan door zwemblaas of darm problemen. Die verdrukken de nieren zodat ze niet goed functioneren. Los je dit op liggen nieren weer vrij en gaan schubben weer terug. Tuurlijk moeten de nieren niet ernstig beschadigd zijn anders komt dit ook niet meer goed. Los je het niet op sterven nieren af en heb je dus de echte waterbuikzucht.

De enige echte waterbuikzucht klopt. schijn of valse bestaat inderdaad niet maar symptomen doet vermoeden dat het om waterbuikzucht is maar oorzaak is dus iets anders. Vandaar er word gesproken over valse of schijn variatie.

Infectie aan slijmhuid kan ook niet. Infectie van vissen huid. Slijmhuid is juist de verdediging van de huid.

Karperluis geeft geen openstaande schubben. Die krengen zie je gewoon met het blote oog zitten en geven rode plekken op de vissenhuid. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk bij solitair gehouden Betta. Tenzij je planten uit sloot/vijver erin ga zetten.
Neehoor je bent niet eigenwijs,
Karperluis komt eigenlijk zelden voor in een aquarium maar zat vissen gezien waarvan in een sloot of vijver toch echt ook de schubben van open staan omdat er karperluis op zit.
Nu zal dit met zijn betta niet snel van toepassing zijn of in het aquarium algemeen tenzij je zelf levend voer vangt uit sloten of planten eruit vist voor het aquarium.

Maar even over de schijn waterbuikzucht, het maakt het te verwarrend om een diagnose te stellen als deze termen worden gebruikt iets schijnt maar is het toch niet en waterbuikzucht is altijd duidelijk zichtbaar als de schubben allemaal open staan daarom vind ik de term schijn of valse waterbuizucht een geheel verkeerde aanduiding die alleen maar verwarring geeft en dan niet meer naar een andere ziektes wordt gekeken.

Neehoor je bent niet eigenwijs,
Karperluis komt eigenlijk zelden voor in een aquarium maar zat vissen gezien waarvan in een sloot of vijver toch echt ook de schubben van open staan omdat er karperluis op zit.
Nu zal dit met zijn betta niet snel van toepassing zijn of in het aquarium algemeen tenzij je zelf levend voer vangt uit sloten of planten eruit vist voor het aquarium.

Maar even over de schijn waterbuikzucht, het maakt het te verwarrend om een diagnose te stellen als deze termen worden gebruikt iets schijnt maar is het toch niet en waterbuikzucht is altijd duidelijk zichtbaar als de schubben allemaal open staan daarom vind ik de term schijn of valse waterbuizucht een geheel verkeerde aanduiding die alleen maar verwarring geeft en dan niet meer naar een andere ziektes wordt gekeken.

Ik heb ooit eens een sluier bij een koi dealer gekocht die blijkbaar karperluis had. Zat buiten dus koop ik maar niet meer als ze buiten zitten :stom:

In het begin had ik dit niet gezien zag wel allemaal rode stipjes op staart verschijnen. In witte gedeelte van vis viel dit op.
Karperluis, de volwassen versies zijn best groot. Maar je oog moet er net op vallen. Ben maanden bezig geweest om die krengen met pinchet van me sluiers af te trekken. Vele middelen gebruikt maar niets wat alles doden. Voor het oog was alles weg en dan een paar dagen later zag je weer rode stippen op een vis en dan zoeken en zag je weer z on kreng ergens zitten. Ze blijven dus ook niet op 1 plek of in de buurt van het plekje. Kan zijn rode plekken op staart en zit dat kreng weer op buik. Moet je gewoon hand matig verwijderen dat werkt het beste. Beetje teek idee. Maar gaven hier echt geen open staande schubben. Parasieten geven over het algemeen geen schubben uitstaan verschijnsels.

Verwarring waterbuikzucht is misschien ook wel zo handig.
Als je bij iedere vis met openstaande schubben oordeel is buikwaterzucht en niet te verhelpen worden er ook vissen geeuthaniseerd die misschien nog wel zijn te helpen. Dat is nu eenmaal het moeilijke van ziektens, de oorzaak trachten te achter halen.

Dat is bij ons ook dat we daarom in het ziekenhuis belanden. Hart aanval niet best maar als oorzaak word gevonden van hart aanval dan kun je nog vele jaren mee. Soms is dit met een pilletje op te lossen en soms met wat grotere medische ingrepen op te lossen.

Bij overlijden word gesteld dood door hartaanval. Dit is de laatste gebeurtenis in het lichaam maar wil je dit goed beschrijven is het een ander verhaal. Dat hart komt stil te staan omdat er iets in het lichaam fout gaat waardoor hart niet zijn werk kan doen.

Het is gewoon erg jammer dat DA niet wat meer vissen studie erbij krijgen. Ik denk toch dat er meer vissen als huisdier worden gehouden dan andere soorten gezien de gemiddelde aantallen die we in aquariums houden.

De commerciele medicijnen die bedrijven ontwikkelen zoals colombo etc. zullen aan allerlei wet en regelgeving vast zitten wat betreft het toevoegen van werkzame bestandsdelen. In andere landen zijn er andere middelen beschikbaar omdat die regels anders zijn.
Daar kun je bijv. gewoon anti biotica kopen bij de apotheek. Heb je geen recept nodig. dit heeft voordelen maar natuurlijk ook weer allerlei nadelen.

Dat de DA weinig vissenkunde in zijn bagage heeft is om dezelfde reden dat een DA tot voor kort weinig kennis van vogels had: de meeste mensen houden een hond of kat, en daar zijn zelfs verzekeringen voor. Er is met vissen, vogels, reptielen en exoten gewoon minder te verdienen, en als het om vissen gaat: mensen gaan zelf dokteren, en een nieuwe vis is in de meeste gevallen goedkoper dan een bezoekje aan de DA. (Ik heb zelf ook vogels gehad).

...maar hoe gaat het nu met Bubbel?

Bij deze het treurige nieuws dat ik een einde heb moeten maken aan Bubbel zijn leven... hij was zo verzwakt en niet meer te genezen dat mijn vader hem uit zijn lijden heeft verlost met een harde klap... 🙁.

Hierbij nog een van de laatste gezonde foto’s van Bubbeltje.

158498DF-F87C-4A6B-A626-11AF31D85FC2.jpeg

Sorry om te horen Tessa.

Bij deze het treurige nieuws dat ik een einde heb moeten maken aan Bubbel zijn leven...

Niet leuk maar soms is euthanasie de enige optie...
🙁
Het lijkt wel alsof er de laatste tijd veel betta's sneuvelen bij forumleden?
Ik zie precies al een tijdje vooral slecht nieuws passeren inzake betta's.
Maar misschien is dat maar mijn (vertekend) idee.

Maar even over de schijn waterbuikzucht, het maakt het te verwarrend om een diagnose te stellen als deze termen worden gebruikt iets schijnt maar is het toch niet en waterbuikzucht is altijd duidelijk zichtbaar als de schubben allemaal open staan daarom vind ik de term schijn of valse waterbuizucht een geheel verkeerde aanduiding die alleen maar verwarring geeft.

Moeten we dan ook de term schijnzwangerschap afschaffen?
En wat met schijnheilige?
😉

en dan niet meer naar een andere ziektes wordt gekeken.

Punt is net dat het "schijn" of "valse" buikwaterzucht wordt genoemd omdat het ziektebeeld er op lijkt terwijl er toch iets anders loos is.
Dus de benaming is zo gekozen om de mensen aan te sporen ook andere ziektes te overwegen bij twijfel of dubbelzinnige symptomen.

"Misschien is het wel schijn buikwaterzucht" = Het lijkt er op maar is het niet per se...
Dus de term verwijst naar mogelijk verwarrende symptomen, "lijkend op", en impliceert bijgevolg dat je net wel naar andere ziektes moet kijken, toch?

Kruidnagelolie schijnt goed en snel te werken. Of als je het kunt in 1 klap z'n hoofd inslaan of eraf snijden/hakken.
dit werkt niet goed bij betta's en andere labyrintvissen omdat ze boven water kunnen ademen.

De nummer 1 oorzaak van buikwaterzucht is bijna altijd een verzwakte vis. Daardoor heeft de vis geen energie genoeg om zijn osmotische balans( de verhouding water/mineralen in z'n lichaam) op peil te houden (welke gebeurt door de nieren).
Daardoor zijn ze ook vatbaarder voor infecties.
De grootste reden voor verzwakking bij een betta is teveel stroming, geen dekruiten en te hard water.

• Leuk
Waarderingen: Rubz
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan