Buikwaterzucht Betta


dit werkt niet goed bij betta's en andere labyrintvissen omdat ze boven water kunnen ademen.
Ik heb (minstens? lang geleden) een betta laten inslapen en een gourami. Bij de gourami ging het op de normale manier (snel) maar bij de betta duurde het inderdaad langer.

Of dat ook een reden is om geen kruidnagelolie te gebruiken...? Ervan uitgaande dat de vis geen irritatie ondervindt van het spul, denk ik dat het niet zoveel uitmaakt. De kans daarop is het grootst bij geleidelijke toediening van goed opgeloste olie.

Ze zullen altijd wat binnenkrijgen onder water en raken uiteindelijk zo versuft dat ze geen lucht meer zullen happen.
 
Ik heb (minstens? lang geleden) een betta laten inslapen en een gourami. Bij de gourami ging het op de normale manier (snel) maar bij de betta duurde het inderdaad langer.

Maar een gourami is ook een labyrintvis...
 
Maar een gourami is ook een labyrintvis...
Als ik je een medaille kon geven voor gelijk hebben, zou ik dat doen. :D

De gourami haalde ik er als voorbeeld bij, juist omdat dat een labyrintvis is. ^^ Waarmee ik wilde zeggen dat met die eigenschap van een vis niet gelijk vaststaat hoe het dier op kruidnagel reageert.
 
Als ik je een medaille kon geven voor gelijk hebben, zou ik dat doen.
Misschien kan het wel als ik je mijn adres stuur?

De gourami haalde ik er als voorbeeld bij, juist omdat dat een labyrintvis is. ^^ Waarmee ik wilde zeggen dat met die eigenschap van een vis niet gelijk vaststaat hoe het dier op kruidnagel reageert.

Ah zo.
Dat was me niet duidelijk. :juggle:

Ik dacht dat je conclusie was dat de betta trager ging door zijn labyrint...
Vooral door onderstaande zinsnede:

maar bij de betta duurde het inderdaad langer.
 
Hahaha

Communiceren valt ook niet mee. Voor mij niet tenminste. :p

Het was me iig opgevallen destijds dat het bij die betta zo lang duurde. Kan mede door het labyrintorgaan komen en dan bevestigt het wat @Vis&versa zei. Maarja maarja maarja maarja. :D
 
Wat versta je onder te hard want vaak houdt men Betta s gewoon op kraanwater meen ik.
Als de andere oorzaken niet aanwezig zijn zal de hardheid weinig nadeel hebben, dan hebben ze energie genoeg om alles in balans te houden.
In het wild leven ze namelijk hoofdzakelijk in zacht zure blackwater biotopen, vergelijkbaar met zuid amerikaanse (zonder de stroming dan wel te verstaan)
 
De nummer 1 oorzaak van buikwaterzucht is bijna altijd een verzwakte vis. Daardoor heeft de vis geen energie genoeg om zijn osmotische balans( de verhouding water/mineralen in z'n lichaam) op peil te houden (welke gebeurt door de nieren).
Daardoor zijn ze ook vatbaarder voor infecties.
De grootste reden voor verzwakking bij een betta is teveel stroming, geen dekruiten en te hard water.

Stroming is/was zo goed als 0.

wat bedoel je precies met dekruiten?

Te hard water zou ook wel meevallen, volgensmij is de hardheid van het water in nederland zo goed als overal gelijk rond de 7,5/8 en is dit prima voor een betta. (Correct me if I’m wrong)
 
Ik had laatst iets gelezen over de ademhaling bij labyrinthvissen, en ik vond het volgende op dit forum, wat verklaart waarom dekruiten nodig zijn:


Het gaat om het stukje over problemen die onstaan bij temperatuurverschillen tussen het water en de lucht erboven.

Oh op die manier.

Ik heb er een kap op zitten die gewoon het volledige wateroppervlak bedekt en waar dus de warmte onder blijft hangen. Soms zet ik alleen even de klep open zodat er minder condens naar beneden drupt maar als het goed is is mijn kamertemperatuur maar zo’n 2 graden koeler dan de temperatuur van het water, dus dit zou niet zo’n probleem moeten zijn. :)

heb per ongeluk de verkeerde heater gekocht toen ik dit aquarium aanschafte (te zwak). Waardoor ik altijd met mn verwarming op mn kamer bij moet stoken in de winter.
 
Oh op die manier.

Ik heb er een kap op zitten die gewoon het volledige wateroppervlak bedekt en waar dus de warmte onder blijft hangen. Soms zet ik alleen even de klep open zodat er minder condens naar beneden drupt maar als het goed is is mijn kamertemperatuur maar zo’n 2 graden koeler dan de temperatuur van het water, dus dit zou niet zo’n probleem moeten zijn. :)

heb per ongeluk de verkeerde heater gekocht toen ik dit aquarium aanschafte (te zwak). Waardoor ik altijd met mn verwarming op mn kamer bij moet stoken in de winter.
Het is de verlichting die onder de kap zit die de temperatuur daar hoog doet oplopen (zelfs ledverlichting haalt 60+°)
Dekruiten tussen verlichting en wateroppervlak zorgt ervoor dat die luchtlaag quasi gelijk blijft aan de watertemperatuur.
In de natuur leven de betta in zodanig kleine water plasje en waterhoogte dat daar hetzelfde gebeurt.
 
Ik kwam net een Engelstalige beschrijving van de natuurlijke omgeving van de betta tegen:


Dit verschilt wel van het gemiddelde aquarium. Ik ben wel benieuwd hoe het komt dat er zo veel betta's overlijden, zou het komen door de intensieve kweek, of toch door de omstandigheden, of door beiden?
Zowizo zijn kweekvormen al zwakker en in het nadeel dan hun wilde varianten.
Maar de hoofdoorzaak van vele vroegtijdige overlijdens ligt idd aan de eigenaar en het verkeert huisvesten van het dier.
In dat opzicht zijn betta de nieuwe goudvissen
 
Zowizo zijn kweekvormen al zwakker en in het nadeel dan hun wilde varianten.
Maar de hoofdoorzaak van vele vroegtijdige overlijdens ligt idd aan de eigenaar en het verkeert huisvesten van het dier.
In dat opzicht zijn betta de nieuwe goudvissen

Ik heb mijn betta mannetje in een 54L aquarium gehouden op 26 graden met amper/geen stroming. Veel planten en vooral veel drijvers.

Verschillende soorten voer afgewisseld, van levend, frozen, vlokken en pallets.

Zit een kap op met een klepje erin die altijd op een kiertje stond om toch een beetje warmte kwijt te kunnen de ruimte in (al is mijn kamer ook rond de 24 graden.)

Ik vraag me dus wel af wat ik in dit geval dan fout heb gedaan qua huisvesting van mijn lieve visje. Voor mijn gevoel heb ik echt alles gedaan wat ik kon namelijk.
 
Ik lees dat nu pas, jammer van je Betta, hoe oud was hij ongeveer?
 
Jammer zeg van Bubbel. Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat je verkeerd deed, maar ik lees helemaal niks geks.
 
Ik ook niet. Maar de uitspraak van Vis&Versa dat "Betta's de nieuwe goudvissen zijn", daar kan ik me wel in vinden. Hoe meer er met een soort gekweekt wordt, en dan bedoel ik op vorm en kleur, hoe meer de kweekvormen van de oorspronkelijke soort af komen te staan en hoe kwetsbaarder ze zijn. Maar ze worden ook meer op kleur en vorm aangeschaft door mensen die nog niet veel ervaring hebben, net als goudvissen dus.
 
Ik heb mijn betta mannetje in een 54L aquarium gehouden op 26 graden met amper/geen stroming. Veel planten en vooral veel drijvers.

Verschillende soorten voer afgewisseld, van levend, frozen, vlokken en pallets.

Zit een kap op met een klepje erin die altijd op een kiertje stond om toch een beetje warmte kwijt te kunnen de ruimte in (al is mijn kamer ook rond de 24 graden.)

Ik vraag me dus wel af wat ik in dit geval dan fout heb gedaan qua huisvesting van mijn lieve visje. Voor mijn gevoel heb ik echt alles gedaan wat ik kon namelijk.
Je hebt idd heel veel goed gedaan, met 2 jaar oud doe je het stukken beter dan het overgrote deel.
Het klepje open zetten is an sich niet slecht, ware het niet dat die niet vanzelf sluit als de luchttemperatuur te laag komt, wat dan wel weer nadelig is.
Een nano type aquarium mer glazen deksel en afzonderlijke verlichting erboven vind ik in dat opzicht ideaal.
 
Hij was ongeveer 2 jaar oud. :(
2 jaar is op zich nog wel een redelijk leeftijd, en wellicht is hij bij aanschaf al wat ouder geweest? Ik kocht een paar maanden terug een volwassen exemplaar en die hield het maar 2 maanden vol.
Momenteel heb ik er weer een paar, dit keer allemaal jonge exemplaren.
 

Terug
Bovenaan