Buikwaterzucht bij dwerggoerami?


B

Bartvl

Guest
Sinds gisteren is één van mijn dwerggoerami's ziek. Eén van de vrouwtjes hangt beneden schuin tegen de bodem en is opgeblazen. Eten en zwemmen doet ze niet meer.
Zou dit buikwaterzucht zijn? Ik heb de indruk dat vandaag de schubjes wat naar buiten staan.

Wat kan ik best doen? Euthanasie en andere bewoners met easy life Voogle behandelen voor de zekerheid?

Dit was gisteren, toen stonden de schubjes nog mooi
Goerami dik2.JPG
Goerami dik3.JPG


En dit is vandaag, ik heb de indruk dat de schubben meer naar buiten staan, ze hangt ook helemaal schuin:
IMG_3340.JPG
IMG_3337.JPG


Alvast bedankt voor de hulp.

Bart
 
Dit ziet er niet goed uit en euthanasie is waarschijnlijk het beste.
 
ok, bedankt. Ben intussen de kruidnagelolie al gaan halen.

Wat kan je erna best doen voor de andere vissen? Ik dacht een 40% waterwissel te doen en met Voogle van easy life te behandelen om zeker te zijn dat de andere vissen niet ziek worden.
 
Ben intussen de kruidnagelolie al gaan halen.
Sterkte daarmee.

Zou idd een waterwissel doen. En als je denkt dat Voogle kan helpen kun je het erin doen. Heb er zelf mijn twijfels bij maar baat het niet schaadt het niet.
 
Buikwaterzucht is eigenlijk een symptoom dat erop wijst dat een onderliggende ziekte al in een vergaand stadium is. In Japan geven ze dan aan goudvissen nog een cacaokuur als laatste redmiddel, maar ik weet niet of dat ook bij gourami's werkt. Je moet er wel rekening mee houden dat er een bacteriele infectie in het spel is. Die slaat toe als de weerstand omlaag gaat. Waterwissels en testen van de waterwaarden zijn het eerste dat je moet doen. Houd in je achterhoofd dat een gourami (is het wildvang?) besmet kan zijn met Mycobacterium marinum, in de volksmond Vis-TBC genoemd. Houd voorlopig al je vissen goed in de gaten.
 
Bedankt voor de info. Heb inderdaad ook al wat tegen gekomen ivm de goerami ziekte. Ik heb de vis nog maar 3 weken geleden gekocht, samen met 2 andere goerami's - die houd ik zeker in het oog.

Waterwaardes zijn goed, ik meet regelmatig en heb een lange opstart gedaan vooraleer vissen toe te voegen. Geen NH4, NO2 (eergisteren nog gemeten) en geen te hoge NO3. KH en GH zijn ook goed - ik meng met osmosewater. Ik ververs elke 2 weken, laatste verversing was 2 weken geleden (50%). Ik dacht nu elke week 30% te verversen om de schommelingen te beperken.
 
ok, bedankt. Ben intussen de kruidnagelolie al gaan halen.

Wat kan je erna best doen voor de andere vissen? Ik dacht een 40% waterwissel te doen en met Voogle van easy life te behandelen om zeker te zijn dat de andere vissen niet ziek worden.
Pas op met dat spul , als je ermee morst ruik je het over 3 weken nog.. ik spreek uit ervaring , oeps
 

Terug
Bovenaan