Wat is er nieuw

Buikwaterzucht of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter PJ26
  • Startdatum Startdatum
P

PJ26

Guest
Dag allemaal,

Wij hebben 9 blauwe tetra's die nu ongeveer een half jaar oud zijn. Sinds vorige week heeft 1 tetra een opgezwollen buik. Na wat zoeken op internet, dacht ik dat de vis buikwaterzucht zou hebben. Ik ben bij de dierenwinkel geweest en daar dachten ze hetzelfde. Daarom hebben ze mij Sera baktopur geadviseerd. Dit heb ik dezelfde dag (eerste dag) in het aquarium gedaan. Bij de derde dag was het nog niet afgenomen en heb ik het water nogmaals behandeld met baktopur. Inmiddels zijn we bij dag 5 en is er nog geen verschil.

De vis heeft een opgezwollen buik, maar heeft verder geen andere zichtbare klachten. De rest van het lichaam oogt normaal, de vis eet normaal en zwem vrolijk tussen de andere vissen.

Heeft de vis wel daadwerkelijk buikwaterzucht? Wat kan ik nu het beste doen? De andere vissen hebben overigens nergens last van. Kunnen jullie mij helpen?

De vis heeft een opgezwollen buik, maar heeft verder geen andere zichtbare klachten.
Een foto zegt meer dan duizend woorden, dus als het je lukt met deze snelle rakker?
Kun jij zien of de schubben uit staan?

Vaak is buikwaterzucht ook niet goed te behandelen.

Inderdaad.
Als je er op Googled zijn er wel producten die beweren dat ze tegen buikwaterzucht werken, maar die paar keer dat ik met die ziekte te maken had bleek het uiteindelijk aldoor einde visje.

Misschien heb je iets aan deze link.

Hier staat aangegeven wat veel voorkomende oorzaken zijn wanneer een vis opgezwollen is, bloated. Er staat per mogelijke oorzaak waar je het aan kan herkennen (aanvullende symptomen).

Ook staat hier buikwaterzucht bij genoemd (ze noemen het dropsy).
Dat is te herkennen door uitstaande schubben (als bij een denneappel).

Buikwaterzucht is geen ziekte, het is een symptoom, vaak een teken dat een van de eerder genoemde problemen/afwijkingen dusdanig gevorderd zijn dat de vis opzwelt door overvloedig vocht door schade aan interne organen, met name de nieren.
Over het algemeen is een vis in deze fase van een ziekte niet meer te redden.

https://tankaddict.com/bloat-fish/
Mocht hier verkeerde informatie bijstaan, van mij of de site, dan hoop ik dat ik daar in gecorrigeerd wordt door mede-forummers.

Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Ik heb even snel gekeken naar de link die je gestuurd heb, en het ziet er behulpzaam uit! Onze vis heeft de scrubben (nog) niet openstaan... daarom ook dat ik twijfel.

Een foto zegt meer dan duizend woorden, dus als het je lukt met deze snelle rakker?
Kun jij zien of de schubben uit staan?

Nee, de scrubben staan (nog) niet open

De foto is enigszins gelukt!
20200622_153253.jpg

Dank jullie wel voor de snelle reacties!

Ik heb even snel gekeken naar de link die je gestuurd heb, en het ziet er behulpzaam uit! Onze vis heeft de scrubben (nog) niet openstaan... daarom ook dat ik twijfel.

Misschien kan je met de link checken of je een andere oorzaak kan vinden.

Succes en sterkte met de vis. Hij/zij ziet er inderdaad opgeblazen uit. Wij hebben dat hier met onze ember tetra's gehad, een behoorlijk aantal. Niemand hier had een goede verklaring. Hebben ze gewoon laten zwemmen en de meeste zwemmen nog steeds, sommige nog steeds wat opgezwollen.

Soms weet je het niet.

In ieder geval goed te horen dat ze hierdoor noet gelijk doodgaan. Soms weet je het inderdaad ook niet. Zijn sommigen ook wel weer helemaal hersteld?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan