Wat is er nieuw

Buikwaterzucht?

Anne-lies

Member
Lid geworden
11 juni 2022
Leeftijd
42
Mijn platy heeft sinds een week een dikke buik. Is dit buikwaterzucht of is ze zwanger? Ze zwemt wel nog vrolijk rond en eet goed

Bijlagen

• 20220611_203030.jpg
    20220611_203030.jpg
    66 KB · Weergaven: 145
  • 20220611_203144.jpg
    20220611_203144.jpg
    77.7 KB · Weergaven: 102
  • 20220611_203144.jpg
    20220611_203144.jpg
    77.7 KB · Weergaven: 103
Duidelijk zwanger (de draagvlek is groter geworden) en uit mijn eigen ervaring als ze buikwaterzucht hebben wordt de onderbuik naar de witte kant, zwemmen ze scheef, eten ze niet meer goed en hangen ze vaak aan de bodem
Als ze gaat bevallen zal je ze ook vaak zien in een plantje (als je die hebt) of ergens in een hoekje of schuilplaatsje

Oh leuk, mijn eerste kleintjes. We hebben wel wat plantjes, maar ook een rotsje waar ze in kan.

Zorg voor voldoende drijvers zodat de kleintjes kunnen verstoppen.

Ik had het zelfde, kon vaak niet identificeren of ze zwanger waren of buikwaterzucht hadden. Daarna een keer wel een vis met buikwaterzucht gehad en dat verschil zie je meteen, met name de schubben die uit elkaar staan als een dennenappel.

Blauwe of roze?
Dát blijft nog een hele poos de vraag.

Zorg voor voldoende drijvers zodat de kleintjes kunnen verstoppen.
Welke drijvers kan je aanraden en hoe kan je deze op 1 plaats houden?

In feite kan elke drijver en je kan ook waterpest of hoornblad laten drijven. Soms spant men een stukje visdraad op het oppervlak met zuignapjes om het op de plaats te houden.

Zelf heb ik erg goede ervaringen met hoornblad laten drijven het verstikt het oppervlak niet wat echte drijfplanten wel doen waardoor er geen gasuitwisseling meer kan plaatsvinden

Klopt want Hoornblad en waterpest groeien meer tegen het oppervlak aan en die hebben geen bladeren die op het oppervlak liggen. Maar goed voor kleintjes heb je niet nodig dat het hele oppervlak vol ligt dus opzich kunnen gewone drijvers ook prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan