Wat is er nieuw

Buikwaterzucht

• Onderwerp starter Onderwerp starter MissSol
  • Startdatum Startdatum
M

MissSol

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb even jullie hulp nodig. Ik denk dat een van mijn visjes buikwaterzucht heeft, het visje is enorm opgezwollen en de schubben beginnen uit elkaar te staan, ook zwemt hij veel minder en wil niet eten. Ik heb het visje apart gezet, maar nu kan ik vandaag nergens de juiste medicatie kopen omdat alle goeie viswinkels dicht zijn. Hebben zoutbadjes zin om nu te gaan doen? Ik heb gelezen dat kans dat dit goed komt heel klein is maar wil het visje toch een kans geven, zeker omdat ik er nu vroeg bij ben, gister was er nog niks aan de hand. Is er nog iets wat ik nu alvast kan gaan doen aan?

Gr. Dorinda

Pff, lastig. Inderdaad is de kans dat het in dit stadium nog goed komt, miniem.
Zoutbadje zou je inderdaad kunnen proberen, baat het niet dan schaadt het ook niet. Wel goed blijven verversen he als je t visje apart hebt zitten.

Buikwaterzucht,is bacterieel, dus zal zout daar niet bij helpen.
Bactopur misschien,kans. Beetje kans, weinig kans.
Darna tik geven.

Ik heb er zelf weinig verstand van maar in die link lees ik dat het ook een virale infectie kan zijn dacht ik 😉.

Ik heb al langer het idee dat dit visje niet oud zou worden, deze had altijd al een iets dikkere buik en had vaak na het eten dat ie lucht ging happen. Helaas gaat ie nu achteruit, de schubben staan wijd nu en hij is totaal niet actief. Ben dus bang dat het hem niet gaat worden, zeker ook omdat ik ook nog geen medicatie heb.
Wat zouden jullie doen? En wat is een 'humane' manier van euthanasie?

Omdat sommige mensen zich hechten aan hun vissen en die klap niet zien zitten. Ik doe het ook altijd met kruidnagelolie, wel flink overdoseren bij grotere vissen anders duurt het te lang. Als er geen beweging meer in zit, zet ik de vis nog met bakje met kruidnageloplossing in de vriezer, voor de zekerheid.

Net of Bertus zich niet hecht aan zijn vissen...

Ik geef als het nodig is mijn vissen ook gewoon een flinke klap en het is over. En ik ben zeker wel gehecht aan mijn vissen.

Met een klap ben ik toch bang dat het niet in een keer goed gaat, zie de kruidnagelolie methode dan meer zitten.

Botia zei:
Net of Bertus zich niet hecht aan zijn vissen...

Ik geef als het nodig is mijn vissen ook gewoon een flinke klap en het is over. En ik ben zeker wel gehecht aan mijn vissen.

Nee,al mijn vissen ziek ZOUDEN zijn,doe ik het snel.
Ga ze niet in kruidnagel olie leggen.
een tik is 10 keer sneller en met een hamer? is fantasieloos..

Handvat van broodmes is al voldoende.

Ik heb het vaker gezegd vissen mensen lijken wel heel erg weekhartig. Dan het kippenforum, slacht berichten van overtollige haantjes of oude hennen zijn heel normaal.

Nee,hoor.
Daar hoor je mij niet meer over.
Dat is geweest,en niet om weer op te halen.

Volgens mij is dit heel simpel...

Dorinda is bang dat het niet goed gaat moest ze er een klap op moeten geven. Dat hebben wij te respecteren, punt. Het is namelijk NIET in het belang van de vissen iemand de hamertje-tik-methode door de strot te gaan douwen als dat ertoe leidt dat het dier alleen maar extra lang lijdt.

Dan maar met de - overigens als diervriendelijk (!!!) omschreven - methode van kruidnagelolie.

~ Ivo

I.p.v. kruidnagelolie gebruik ik veel liever narcosemiddelen voor koi. Eerst de vis in slaap brengen en vervolgens een overdosis geven. Kruidnagelolie stinkt zo vreselijk.

Waar is dat te verkrijgen?

(ik noemde kruindagelolie in dit geval specifiek omdat Dorinda al had aangegeven dit meer te zien zitten).

~ Ivo

Wel opletten welke verdoving je dan neemt. Ik heb die van Colombo staan, maar het is heel moeilijk om daar een vis mee dood te krijgen. Duurt veel te lang, en er is een hele grote overdosis nodig. Het komt bij mij weleens voor dat ik de vis na een tijd alsnog een tik geef.... (Eigenlijk dus een goed verdovingsmiddel omdat over doseren en daardoor een dode vis haast onmogelijk is )

Ik kan ook wat van mijn werk meenemen, daar hebben ze genoeg staan om een visje mee te euthanaseren, werk immers bij een Dierenartsenpraktijk.

Oh nou dan zou ik dat doen! Kruidnagelolie stinkt inderdaad wel echt heel erg.

Ik heb niet willen beweren dat anderen niet om hun vissen geven, maar ik probeerde enkel antwoord te geven op Bertus 'waarom moeilijk doen'. Daarom dus 😉 Niet iedereen ziet die klap zitten.

Hier (het doden van zieke vissen) is al veel over geschreven in topics en het is maar net dat je zoiets moet kunnen.
Ik zou het ook niet kunnen hoor om een tik te geven met wat dan ook. Wellicht wel het beste maar we zitten niet allemaal gelijk in elkaar.
Je moet het op een manier doen zodat het voor jou acceptabel is en je daar een "goed" gevoel bij hebt.
Zelf doe ik de vis vaak in een weinig water in de vriezer. Blijkt achteraf ook niet het meest diervriendelijk te zijn, maar goed je moet soms iets toch.

Ik prefereer zelf toch liever in een tik. Goed mikken en dan is het in een keer klaar.

Ik vind kruidnagelolie echt heerlijk ruiken, maar gebruik het vanzelfsprekend toch het liefst zo min mogelijk.

Ik raak zelf lichtelijk verdoofd door de discussie hierover trouwens en denk dat ik me op het kippenforum van Bart ga aanmelden. Oh nee, ik heb helemaal geen kippen (helaas)

Er zijn ook mensen die bij hun volle verstand eekhoorns of kuikens door een hakselaar gooien of andere dieren op een schandalige wijze "houden". Laten we elkaar dan hier, waar de meesten het beste met hun vissen voorhebben, geen vliegen afvangen over de wijze waarop zij het euthanaseren van zieke vis het minst onprettig vinden. Gewoon doen waar je je het beste bij voelt.

Waar ik alleen wel tegen in het verweer kom : Het tijdenlang aanmedderen met zieke vis, omdat het euthanaseren "zo zielig is" en de vis "toch een kans moet krijgen". Dat is nog vele malen zieliger.

Groet,
Aad

Misschien een idee om een paar kippen te nemen Aad, dan heb je ook een vers ei bij het opstaan 😉

Mascha&Ivo zei:
Volgens mij is dit heel simpel...

Dorinda is bang dat het niet goed gaat moest ze er een klap op moeten geven. Dat hebben wij te respecteren, punt. Het is namelijk NIET in het belang van de vissen iemand de hamertje-tik-methode door de strot te gaan douwen als dat ertoe leidt dat het dier alleen maar extra lang lijdt.

Dan maar met de - overigens als diervriendelijk (!!!) omschreven - methode van kruidnagelolie.

~ Ivo

Ik DUW niemand wat door de Strot.
Als ze dat niet durft,moet ze dat niet doen.punt.

Blijven we wel normaal doen?

jessicapilon zei:
Misschien een idee om een paar kippen te nemen Aad, dan heb je ook een vers ei bij het opstaan 😉

Zullen de buren blij mee zijn hahaha.
Maar ik haal mn verse eitjes wel bij Bart.

Kippen weinig last. Een Grote haan er bij,die loeit als het geluid van een koe.
Was snel over,toen hij in de vriezer lag.

Ik vind dat hier wel weer heel makkelijk als oplossing voor euthanasie wordt gekozen. Geef het arme beestje nog iets langer de kans. De manier waarop euthanasie wordt gepleegd doet denk ik niet ter zake. Het blijft altijd het be�indigen van kostbaar leven.

BlubFan zei:
Ik vind dat hier wel weer heel makkelijk als oplossing voor euthanasie wordt gekozen. Geef het arme beestje nog iets langer de kans. De manier waarop euthanasie wordt gepleegd doet denk ik niet ter zake. Het blijft altijd het be�indigen van kostbaar leven.

Dat is nou precies het punt. Van de honderden onderwerpen over buikwaterzucht (op diverse fora) ben ik nog nooit een succesverhaal tegengekomen over het behandelen van buikwaterzucht in dit stadium. Als je de oorzaken ervan kent en begrijpt, dan weet je ook hoe dat komt. De organen die voor het afvoeren van lichaamsvloeistoffen zorgen zijn dusdanig beschadigd dat ze hun taak niet meer vervullen.

Welke "kans" wil je de vis dan bieden?????????????
Dit noem ik dus aanmedderen en een levend wezen onnodig laten lijden. Dan is de vraag lijdt een dergelijke vis : Als ik de lichaamstaal / het gedrag van de vis "lees" denk ik het wel, maar zolang we niet met ze kunnen communiceren, zal dat altijd een discussie blijven.

Groet,
Aad (dierengek en dus tegen het onnodig doden van dieren!!!)

Mascha&Ivo zei:
Waar is dat te verkrijgen?

(ik noemde kruindagelolie in dit geval specifiek omdat Dorinda al had aangegeven dit meer te zien zitten).

~ Ivo
Ik gebruik Kusuri Masuizai. Dit is te verkrijgen bij verschillende webshops die gericht zijn op Koi. Aquariumzaken met een vijverafdelingen zullen het (of iets vergelijkbaars) ook wel hebben.

Een klein visje is binnen een seconde weg, bij een grotere vis duurt het wat langer, maar zelfs grotere koi worden hiermee afgemaakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan