Buitenfilter 56l


R

Reitse1266

Guest
Ik heb recentelijk een aquarium op marktplaats gekocht van 48x28x42.
Helaas is het binnenfilter dat erbij (Juwel bioflow one) zit kapot. Omdat ik de grote binnenfilters eigenlijk heel lelijk vind ben ik van plan een buitenfilter te kopen. Ik zit te denken aan een Eheim classic 150.
Is dat een goede keus? Wat voor filtermateriaal moet ik hebben?
 
Eheim classic 150 lijkt me een prima filter voor dat aquarium. Als vulling zou ik onderin mechanisch doen, bijvoorbeeld een spons + filter watten en daar bovenop vol gooien met Sera Siporax.
 
Koop er dan wel dubbele kranen bij anders word het los koppelen van die pomp een waar zwembad, ikzelf gebruik naar volle tevredenheid op mijn cubes de eheim 2224
 
Ik ben zelf fan van de eheim classic serie omdat ze gewoon bewezen tientallen jaren doordraaien zonder veel problemen. Echter de techniek heeft de afgelopen jaren niet stil gezeten en vooral in het gemak is er wel e.e.a. aangepast. Zoals Antje zegt zijn die dubbele kranen voor een eheim wel een must, en dan nog zijn er voor het verschonen van het filter tegenwoordig makkelijkere systemen beschikbaar. De JBL e402 is voor jouw aquarium bijvoorbeeld ook prima, en loskoppelen is daarbij nog makkelijker, plus dat je twee mandjes hebt voor je filtermateriaal.
JBL E402 = 82,95 compleet zelfs met filtermateriaal (al zou ik dit wel grotendeels vervangen door ander materiaal)

Eheim classic 150 = 59,95 maar daar heb je eigenlijk nog twee setjes dubbele kranen voor nodig die ook zo 30 euro bij elkaar kosten. Dan heb je nog filter materiaal nodig en zit je ruim boven die JBL wat kosten betreft.

Gevoelsmatig zou ik voor de classic gaan maar praktisch gezien is een JBL ook prima :)
 
Ik heb op een 65 liter naar tevredenheid de 2211 gebruikt hoor.
 
Ik denk dat ik dan toch voor de Jbl ga. Ik heb nog nooit een extern filter gebruikt, zijn er nog belangrijke dingen die ik moet weten?
En wat voor filtermateriaal moet ik los kopen?
 
In dit geval zou ik zeker voor de eheim classic 250 gaan.

Goed filter en in deze versie inclusief alle filtermateriaal en dubbele kranen.

 
Jbl zijn hele fijne gebruiksvriendelijke buitenfilters. Kan ik je zeker aanraden. De e402 is een mooie maat voor je bakje. Daar hoef je verder niets aan filtermateriaal of andere dingen bij te kopen. Het zit er allemaal al bij. Het zijn ook redelijk foolproof filters waar je niet zomaar iets kunt afkoppelen en een waterbad kunt veroorzaken.
 
JBL is een prima keus. Ik ben zelf nogal kieskeurig met het filtermateriaal. De spons die er bij zit kun je gebruiken, stop 1 ervan onderin het onderste bakje en de rest zou ik vol stoppen met Sera Siporax voor maximale oppervlakte. Siporax kun je kopen bij de Hornbach of bij de meeste aquarium winkels. Waarschijnlijk zitten er van die biologische balletjes bij, die zou ik niet gebruiken.

Dan heb je dus helemaal bovenop een vrij grove spons als voorfilter, het water loopt dan via de zijkanten naar onderen toe. Dan heb je helemaal onderaan een iets fijnere spons en dan voor de rest alleen maar biologische media zoals Siporax.

Al zal het spul wat er bij zit ook wel werken hoor dus als je geen zin hebt om je filter te 'pimpen' kun je ook gewoon gebruiken wat er bij zit, veel gebruikers zullen dat doen en het filter werkt dan ook prima.
 
Ik ben zelf fan van de eheim classic serie omdat ze gewoon bewezen tientallen jaren doordraaien zonder veel problemen. Echter de techniek heeft de afgelopen jaren niet stil gezeten en vooral in het gemak is er wel e.e.a. aangepast. Zoals Antje zegt zijn die dubbele kranen voor een eheim wel een must, en dan nog zijn er voor het verschonen van het filter tegenwoordig makkelijkere systemen beschikbaar. De JBL e402 is voor jouw aquarium bijvoorbeeld ook prima, en loskoppelen is daarbij nog makkelijker, plus dat je twee mandjes hebt voor je filtermateriaal.
JBL E402 = 82,95 compleet zelfs met filtermateriaal (al zou ik dit wel grotendeels vervangen door ander materiaal)

Eheim classic 150 = 59,95 maar daar heb je eigenlijk nog twee setjes dubbele kranen voor nodig die ook zo 30 euro bij elkaar kosten. Dan heb je nog filter materiaal nodig en zit je ruim boven die JBL wat kosten betreft.

Gevoelsmatig zou ik voor de classic gaan maar praktisch gezien is een JBL ook prima :)
Ehm zitten die dubbele kranen er niet standaard bij?
 
Ehm zitten die dubbele kranen er niet standaard bij?
Zo ver ik weet alleen bij de 'plus' versies, en die kon ik voor de classic 150 niet vinden. De versie die GCJ linkt voor de classic 250 wel, dus dat zou een voordeligere keus zijn.
 
Ja want bij Hornbach is de 250 59.95 eu.

Vandaar haha
 
Ben uiteindelijk toch voor de jbl gegaan. Vandaag gekomen, maar hij werkt niet.. Hij zuigt geen water aan! Weet iemand waar dat aan kan liggen?
 
Ben uiteindelijk toch voor de jbl gegaan. Vandaag gekomen, maar hij werkt niet.. Hij zuigt geen water aan! Weet iemand waar dat aan kan liggen?

Zorg ervoor dat je filter vol water zit. Staat het filter lager dan de bak? Staan je afsluitingen open? Twee stuks naast de slangaansluitingen. Dus plat van je af tegen het filter gedrukt? Druk een aantal keren op de grote ronde knop op het filter en het water begint te lopen. Je kan nu de pomp aanzetten. Mogelijk moet je het filter nog even schuin houden om de lucht in het ding kwijt te raken.
 
Indd wat boven geschreven is. Zou het eerst vullen met water, als je dat nog niet hebt gedaan. Dan zorgen ff paar x op de knop drukken en schuin houden aanzetten.

Ik zag laatst iemand steeds de stekker in en in en uit de stopcontact halen. Vraag mij af of dat ook echt goed is.
Niet zo doen btw.
 
Dat heb ik allemaal gedaan, precies zoals jullie hebben beschreven en zoals in de handleiding staat. Toch werkt de aanzuiging niet, op de een of andere manier zuigt hij nog lucht
 
Dat heb ik allemaal gedaan, precies zoals jullie hebben beschreven en zoals in de handleiding staat. Toch werkt de aanzuiging niet, op de een of andere manier zuigt hij nog lucht
Dat zit er nog ergens een lek. Alle leidingen en koppelingen dienen lucht/water-dicht te zijn. Dit kan dus in een aansluiting van de slangen zitten of wellicht heb je de kop van het filter niet goed gesloten (of sluit die door een defect niet goed - durf ik niet uit te sluiten). Je hebt de slangklem op de kop van het filter wel dicht gedaan (hendels in de closed positie naar boven toe)?
 
Probeer je het met die knop?

laat die knop anders even achterwege en probeer het handmatig aan te zuigen (zuigen aan je uitlaat)
 
Even kijken of je de in en uitlaat niet per ongeluk hebt verwisseld.
 
Met een JBL ook wel eens gehad dat ik de mandjes te vol had gedaan en hierdoor niet lekker wilde stapelen. Hierdoor sloot de kop niet goed en terwijl de filter het wel deed kreeg ik natte voeten.. dus dat kun je ook nog even nakijken.
 
Hallo, even een update: ik heb er de afgelopen week niet aan kunnen werken omdat ik te druk was. Ik heb het net weer geprobeerd zonder iets anders te doen. Gewoon een paar keer op de knop drukken en dan stekker erin, en wonder boven wonder werkt ik het nu! Het aquarium stink wel heel erg omdat er een week geen filter in zat, en er zat een kaamlaag (zo heet dat toch?) op van de dode bacteriën. Maar nu kan het indraaien eindelijk beginnen.
 
Dan zou ik lekker 90% van het water wisselen, kan je met een frisse start beginnen!
 

Terug
Bovenaan