Wat is er nieuw

Buitenfilter garnaal veilig maken bij zware vervuiling

Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Leeftijd
37
Hallo,

Ik heb behoorlijk vervuilende kreeften in mijn bak, daarom een JBL e902 op 100 liter water. Daarnaast heb ik ook garnalen. Ik heb geprobeerd om een filterspons over de inlaat te plaatsen, die zit binnen 2 dagen verstopt. Een fijn wasnetje doet het een dag of 3 voor het dicht zit. Een filterguard 1 a 2 dagen, remt daarnaast de stroming te veel. Zou het kunnen werken om een hamburger matten filter te maken met daarachter de inlaat? Of zuigt een 902 daar te hard voor aangezien het een zeer fijne mat moet zijn?

Door het oppervlakte te vergroten kun je de intervallen voor het schoonspoelen van de mat inderdaad verlengen. Dus ja, je zou een HMF in een hoek kunnen maken en daar achter de aanzuiging van je potfilter kunnen doen. Dat zal toch wel even duren voordat die verstopt is.

Je zou ook een paar van die filtersponsjes kunnen kopen en die gewoon om de dag even vervangen met een andere. Dat zou ik denk ik doen.

Ok, en is het dan niet schadelijk voor de pomp wanneer de inlaat geknepen wordt door een wat vervuilde spons?

Ok, en is het dan niet schadelijk voor de pomp wanneer de inlaat geknepen wordt door een wat vervuilde spons?
Ik had dus een ronde spons om de inlaat van mijn e702 en kwam er achter dat die de stroming wel erg tegenhield. Was niet schadelijk voor de motor maar scheelde me wel echt aanzienlijk op een debiet dat op een ingedraaide JBL toch al best terugloopt ten opzichte van de bruto 'af-fabriek' liters per uur. Ik heb nu wel sinds begin deze week zo'n shrimp guard van tante Ali op mijn inlaat en dat gaat prima tot nu toe.

Nee hoor. Op die JBL zit zelfs een mogelijkheid om die pomp op eenzelfde manier te knijpen door een van die hendels half dicht te zetten en dan doe je eigenlijk exact hetzelfde.

Ik zou net als Marije zegt met een shrimpguard gaan werken. Maar welke kreeften heb je en hoeveel want het lijkt me sterk dat die zo snel alles kunnen vervuilen.

Maar welke kreeften heb je en hoeveel want het lijkt me sterk dat die zo snel alles kunnen vervuilen.
Dit had ik nog bij mij bericht hierboven willen zeggen wat ik had ook mijn twijfels. Geen idee wat voor terken dat zijn maar een shrimpguard in een paar dagen verstoppen is wel heel erg 😉

3 inmiddels bijna volwassen clarkii's. Het is voornamelijk groenvoer wat problemen geeft. Ze trekken het in stukken, eten er wat van en de restjes stroomt het filter in.

Maar buiten dat, merken jullie dan geen forse afname van de stroming met een filterguard? Of heb ik gewoon een prutsding gekocht?

Als het groenvoer is, is het dan niet makkelijker om je aan te wennen dat bij het voeren even weg te halen.

Misschien helpt het om je inlaat wat hoger in de bak te hangen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan