Buitenfilter keuzestress


Kellykellyy

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2022
Berichten
242
Leeftijd
29
Na wat opzoekwerk hebben we denk ik een nieuwe filter nodig voor de 350 liter, er zit nu een juwel filter Large in en die pompt 1000l/uur, maar de vissen vervuilen echt superveel dus gaan we graag voor een buitenfilter die 2000l/uur doet.

Nu kwam ik uit op jbl e 1902 en superfisch xpro 2000 UV (met ingebouwde uvc lamp).

Iemand ervaring met beide? Heeft die uvc lamp echt een meerwaarde naar gezondheid van de vissen toe?

De prijzen liggen ongeveer hetzelfde (125€ & 200€)
 
Ik heb de 1502 en ben er tevreden over en onderdelen zijn bij veel lfs wel te koop. Maar ik ken je bestand niet maar ik heb deze op een bak van 335 liter en dat volstaat.
 
Stukje van de site Seaflower:

UV lamp tegen algen in een aquarium
Een uv lamp werkt dus tegen zweefalgen die in het water voorkomen maar dood deze niet, Het uv-c licht wordt opgenomen door het dan van eencellige zoals algen en bacteriën. Hierdoor worden het DNA en het RNA beschadigd, waardoor de algen zich niet meer kunnen voortplanten. De afgestorven algen worden vervolgens in het filter opgevangen of afgeschuimd. Dit heeft een zeer positieve invloed op de helderheid van het water. Het water wordt dus een stuk helderder.

UV lamp tegen ziekten (bv stip) in een aquarium
Het gebruik van uv-c werkt dus ook tegen veel schadelijke maar ook onschadelijke bacteriën. Dit heeft zowel voor- als nadelen. Gezonde bacteriën zullen ook afsterven maar aangezien deze zich voor het grootste deel hechten in het filter en op planten, rotsen enz. Is de bijwerking nihil. Schadelijke ziekte verwekkende bacteriën die in het water voorkomen worden dus ook behandeld en zullen hierdoor worden verminderd. De kans op besmetting van infecties via het water wordt hierdoor verminderd.
 
Ik heb de 1502 en ben er tevreden over en onderdelen zijn bij veel lfs wel te koop. Maar ik ken je bestand niet maar ik heb deze op een bak van 335 liter en dat volstaat.
Zonder uvc lampje? Er zitten momenteel 4 mbuna in, 2 dolfijntjes en komen nog 2 mbuna bij normaal (als de andere 2 gezond uit quarantaine geraken) maar ze poepen zoveel 🤦‍♀️😅 ohja 5 synodontis petricola zit erbij en 1 l134 (synodontis wil ik eruit halen want vind dat ze de vissen plagen ofzo)
 
Stukje van de site Seaflower:

UV lamp tegen algen in een aquarium
Een uv lamp werkt dus tegen zweefalgen die in het water voorkomen maar dood deze niet, Het uv-c licht wordt opgenomen door het dan van eencellige zoals algen en bacteriën. Hierdoor worden het DNA en het RNA beschadigd, waardoor de algen zich niet meer kunnen voortplanten. De afgestorven algen worden vervolgens in het filter opgevangen of afgeschuimd. Dit heeft een zeer positieve invloed op de helderheid van het water. Het water wordt dus een stuk helderder.

UV lamp tegen ziekten (bv stip) in een aquarium
Het gebruik van uv-c werkt dus ook tegen veel schadelijke maar ook onschadelijke bacteriën. Dit heeft zowel voor- als nadelen. Gezonde bacteriën zullen ook afsterven maar aangezien deze zich voor het grootste deel hechten in het filter en op planten, rotsen enz. Is de bijwerking nihil. Schadelijke ziekte verwekkende bacteriën die in het water voorkomen worden dus ook behandeld en zullen hierdoor worden verminderd. De kans op besmetting van infecties via het water wordt hierdoor verminderd.

Wat ik hieruit begrijp is dat eigenlijk de uv lamp best enkel tijdens een ziekteperiode gebruikt word? Omdat ie anders de goede bacteriën ook kapot maakt, maar denk dat Bij die superfish filter de lamp er zo wel uit kan, moet even opzoeken dan
Algen hebben we niet gelukkig, nouja af en toe wat groene aanslag op het raam maar bedoel niet in die mate dat het rondzweeft ofzo
 
Nou de goede bacterien zitten in je filter en bodem voor het grootste deel en daar heeft het geen invloed op.
 
Nou de goede bacterien zitten in je filter en bodem voor het grootste deel en daar heeft het geen invloed op.

Maar bij deze filter zit de uvc lamp
In de filterpot, heeft ook geen invloed dan?
 
Ik heb daar geen ervaring mee en ken het zelf niet maar ik denk dat deze wel is zo is gemaakt dat het geen invloed heeft op de bacterien die in de media zitten.
 
Mijn mening:
Ga voor het bekendste merk dat je budget kan dragen.

Eheim, JBL, RENA...
Allemaal merken die, naar mijn ervaring, wat duurder zijn maar het over twintig jaar nog doen.
En zo niet dan haal je een nieuw onderdeel (Die 35 jaar na aanschaf nog verkrijgbaar zijn. Mijn ervaring) en hij gaat weer jaren mee.

Merken als superfish zijn een stuk goedkoper, doen hun werk, maar minder lang en stuk is stuk.
 
Ik hoorde ook mensen die heel tevreden zijn met aquael. Ik zou inderdaad wel voor kwaliteit gaan. Als je budget beperkt is dan kun je ook nog op marktplaats kijken.
Wat wil je qua inlaat/uitlaat? Ik vond de standaard spraypipe van Eheim rottig te installeren. Ik heb de installationsset erbij gekocht. Maar ik zag dat die delen bij JBL bij de standaarduitrusting zitten.
Wil je een lilypipe oid, dan moet je sowieso extra delen kopen en maakt het niet uit.

Stroomverbruik zou ook een factor kunnen zijn. Maar als je een hele felle lamp hebt dat valt het daartegen weg.
 
Voor sterke vervuiling kies je een filter met de meeste inhoud aan filtermedia.

Hoeveel ze rondpompen zegt niet zoveel. Een stromingspomp pompt veel rond, maar filtert niet.

Kies een bekend merk filter. Daar kun je nog heel lang onderdelen voor krijgen.

En stel de dag voor je op vakantie raakt, begint je filter te lekken.
Dan ren je naar de dichtsbijzijnde winkel. En die heeft dan uit vooraad een nieuw rubber. Zelf meegemaakt.
Dus kijk daar eens wat zij het meest verkopen en onderdelen van hebben.
 
Mijn mening:
Ga voor het bekendste merk dat je budget kan dragen.

Eheim, JBL, RENA...
Allemaal merken die, naar mijn ervaring, wat duurder zijn maar het over twintig jaar nog doen.
En zo niet dan haal je een nieuw onderdeel (Die 35 jaar na aanschaf nog verkrijgbaar zijn. Mijn ervaring) en hij gaat weer jaren mee.

Merken als superfish zijn een stuk goedkoper, doen hun werk, maar minder lang en stuk is stuk.
Ik zag dat die superfish en jbl in dezelfde prijsklasse liggen, enkel zit de lamp er bij jbl dan niet bij, ik ga die van jbl nog even bekijken en informatie over opzoeken want als die inderdaad betere kwaliteit is neem ik hem graag, die lamp is niet heel erg nodig (denk ik) heb er nog geen ervaring mee
 
Ik hoorde ook mensen die heel tevreden zijn met aquael. Ik zou inderdaad wel voor kwaliteit gaan. Als je budget beperkt is dan kun je ook nog op marktplaats kijken.
Wat wil je qua inlaat/uitlaat? Ik vond de standaard spraypipe van Eheim rottig te installeren. Ik heb de installationsset erbij gekocht. Maar ik zag dat die delen bij JBL bij de standaarduitrusting zitten.
Wil je een lilypipe oid, dan moet je sowieso extra delen kopen en maakt het niet uit.

Stroomverbruik zou ook een factor kunnen zijn. Maar als je een hele felle lamp hebt dat valt het daartegen weg.

Dat merk ken ik nog niet, ga ik ook even vergelijken, wil niet overhaast wat gaan aankopen en er spijt van krijgen, eerste keuze ligt momenteel bij jbl, maar dan ga ik die aquael ook nog eens bekijken.

Lilypipe ken ik niet, moet ik ook even opzoeken, ben echt nog een leek 😅

Stroomverbruik maakt mij niet uit 👌
 
Ik zou eerder kiezen voor een JBL, een Eheim of bijvoorbeeld een Oase buitenfilter dan voor Superfish.

Deutsche gründlichkeit.....
Geprüfte Sicherheit...... GS..
Oase buitenfilter nog nooit van gehoord, denk dat ik straks maar eens een avondje opzoekwerk moet inplannen 🙈
 
Voor sterke vervuiling kies je een filter met de meeste inhoud aan filtermedia.

Hoeveel ze rondpompen zegt niet zoveel. Een stromingspomp pompt veel rond, maar filtert niet.

Kies een bekend merk filter. Daar kun je nog heel lang onderdelen voor krijgen.

En stel de dag voor je op vakantie raakt, begint je filter te lekken.
Dan ren je naar de dichtsbijzijnde winkel. En die heeft dan uit vooraad een nieuw rubber. Zelf meegemaakt.
Dus kijk daar eens wat zij het meest verkopen en onderdelen van hebben.
Is de interne filter van juwel een stromingspomp? Want die doet inderdaad hier zijn werk niet..

Ik ga straks even alle filters opzoeken en vergelijken die me hier zijn voorgesteld, wil kiet overhaast wat aankopen

Over een lek heb ik idd nog niet nagedacht, de aquashop waar ik hier ga verkoopt vooral juwel en superfish, misschien ga ik dan eerst beter even kijken wat de rest van de aquarium winkels hier in de buurt verkoopt, ik hoop iig dat er jbl tussen zit want deze spreekt me momenteel het meest aan.

Maar wat kan je me aanraden? Want die wat ik wou aankopen was 2000l/uur, voor een bak van 350 leek me dat perfect, of kan ik ook een lagere doen dan?
Ik doe wekelijks onderhoud van het aquarium (substraat stofzuigen, waterwissel, filter verschonen, ramen schoonmaken)
 
Succes daarmee Kelly. Trouwens op advies van onder andere @biljoenblik heb ik in mijn JBL 1502 twee mandjes met Siporax boven het onderste mandje.

Dankje, siporax ken ik ook niet, heb momenteel een interne juwel sponsfilter ga ik ook nog even opzoeken 🤞
 
Dankje, siporax ken ik ook niet, heb momenteel een interne juwel sponsfilter ga ik ook nog even opzoeken 🤞
Kijk maar ook eens bij Hornbach.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit draadje even wat vluchtig doorgelezen, misschien is het al genoemd, maar ik heb zelf een combinatie draaien/hebben gedraaid van een JBL extern filter met het interne juwel-filter er bij. Bij deze mijn ervaring(en).

Ik heb in mijn rio 450 op een bepaald punt het binnenfilter er uit gehaald, en daar een tweede JBL 1502 bij gezet, vanwege de ruimte.
Dat bevalt ook goed, die 2x JBL 1502, maar het interne filter was veel beter in het opvangen van losdwarrelende deeltjes, heb ik gemerkt.
In mijn rio 180 draai ik een JBL 902 samen met het binnenfilter op een bak met sluiers (die bovengemiddeld vervuilen). Die combinatie bevalt me echt goed. Binnenfilter ga ik er dus ook niet meer uithalen.

Mijn keus viel op de JBL vanwege de betaalbaarheid (zeker bij Hornbach), en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Heb er inmiddels drie. Geen problemen mee gehad.
 
Ik zag dat die superfish en jbl in dezelfde prijsklasse liggen, enkel zit de lamp er bij jbl dan niet bij, ik ga die van jbl nog even bekijken en informatie over opzoeken want als die inderdaad betere kwaliteit is neem ik hem graag, die lamp is niet heel erg nodig (denk ik) heb er nog geen ervaring mee
In ieder geval: SuperFish is een budget merk met een navenante kwaliteit. Daarom zou ik zeker kiezen voor JBL. Een UV-c lamp is maar zelden echt nodig en nooit constant. En ik zou er dan ook niet voor kiezen die ook nog eens in je filter zit. Zelf hou ik ervan om alle benodigheden voor een aquarium apart te houden. Altijd beter en zuiniger als wanneer er weer een in- of aangebouwd deel stuk gaat. Wanneer het nodig was gebruikte ik een UV-c filter dat ik "even" aan het glas pikte in de bak, dus geen geknoei tussen filterslangen, zoals hieronder aangegeven. Werkt perfect!

 
Zijn de dolfijntjes cyrtocara mooris?
Dat zijn bodemploegers namelijk.
 
Is de interne filter van juwel een stromingspomp? Want die doet inderdaad hier zijn werk niet..

Ik ga straks even alle filters opzoeken en vergelijken die me hier zijn voorgesteld, wil kiet overhaast wat aankopen

Over een lek heb ik idd nog niet nagedacht, de aquashop waar ik hier ga verkoopt vooral juwel en superfish, misschien ga ik dan eerst beter even kijken wat de rest van de aquarium winkels hier in de buurt verkoopt, ik hoop iig dat er jbl tussen zit want deze spreekt me momenteel het meest aan.

Maar wat kan je me aanraden? Want die wat ik wou aankopen was 2000l/uur, voor een bak van 350 leek me dat perfect, of kan ik ook een lagere doen dan?
Ik doe wekelijks onderhoud van het aquarium (substraat stofzuigen, waterwissel, filter verschonen, ramen schoonmaken)
Zelf ben ik een Eheim fan. Maar de JBL is ook goed.
Mits je deze een beetje aanpast.

Zoals mijn advies.
Succes daarmee Kelly. Trouwens op advies van onder andere @biljoenblik heb ik in mijn JBL 1502 twee mandjes met Siporax boven het onderste mandje.

Zelf zou ik de 1902 als volgt indelen.

Onderste bak: Keramische filterbuisjes (Eheim mech, sera biopur)
Dan 2 bakken met sera siporax.
De 4e bak met de jbl kogels. Die zit normaal onderop.
Daarop komt de standaard combi filterbak met voor en na filter.
 
Succes daarmee Kelly. Trouwens op advies van onder andere @biljoenblik heb ik in mijn JBL 1502 twee mandjes met Siporax boven het onderste mandje.
Goh het kwartje is me nu ineens gevallen. Waarom JBL zijn filterkogels onderop stopt.

Hierin zitten de filterbacterien. En als je de sponzen (die daar standaard boven zitten) verschoond of vernieuwd.
Dan ben je de bacterien voor een groot deel kwijt.
Maar die komen dan weer uit die ballen.
Maar als je dus geen sponzen meer hebt, kun je de ballen dus hoger plaatsen.
En ander meer mechanisch filtermateriaal onderop. Keramische buisjes bijv.
 
Door de tips op het forum zorg ik bijvoorbeeld bij een herinstallatie of nieuw installatie van het buitenfilter dat deze eerst is gevuld met (aquarium)water. Dat vergemakkelijkt het opstarten van het filter, het aanzuigen.
 
Dat vergemakkelijkt het opstarten van het filter, het aanzuigen.
Ik heb een afsluiter in de aanzuigleiding geplaatst.
Schoongemaakte pomp weer aansluiten, aanzetten, afsluiter open en die goeie ouwe wet van communicerende vaten doet de rest.

En mocht die geholpen moeten worden dan een beste zuig aan de uitstroom slang.
Never fails.
 
Wat bedoel je precies met wekelijks filter verschonen?

De filtersponzen uitspoelen in een emmer aquarium water, als ik dit niet doe werkt mn filter gewoon niet, zo vol zit ie 🤦‍♀️
 
Kijk maar ook eens bij Hornbach.


Ah ja dat ken ik idd, wist niet dat het zo heet, ik noem het witte filterbolletjes 😅
 
Ik heb dit draadje even wat vluchtig doorgelezen, misschien is het al genoemd, maar ik heb zelf een combinatie draaien/hebben gedraaid van een JBL extern filter met het interne juwel-filter er bij. Bij deze mijn ervaring(en).

Ik heb in mijn rio 450 op een bepaald punt het binnenfilter er uit gehaald, en daar een tweede JBL 1502 bij gezet, vanwege de ruimte.
Dat bevalt ook goed, die 2x JBL 1502, maar het interne filter was veel beter in het opvangen van losdwarrelende deeltjes, heb ik gemerkt.
In mijn rio 180 draai ik een JBL 902 samen met het binnenfilter op een bak met sluiers (die bovengemiddeld vervuilen). Die combinatie bevalt me echt goed. Binnenfilter ga ik er dus ook niet meer uithalen.

Mijn keus viel op de JBL vanwege de betaalbaarheid (zeker bij Hornbach), en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Heb er inmiddels drie. Geen problemen mee gehad.
Mijn bedoeling is wel de interne filter eruit te halen als de buitenfilter ingedraaid is, want die interne doet volgens mijn zicht niet echt veel tenzij ik hem om de drie/vier dagen ga uitspoelen, moest de buitenfilter toch niet voldoende zijn voor die kleinere deeltjes zou ik wel overwegen een andere binnenfilter te kopen, misschien zo een gekke sponsfilter zonder plastic er rond ofzo
 
In ieder geval: SuperFish is een budget merk met een navenante kwaliteit. Daarom zou ik zeker kiezen voor JBL. Een UV-c lamp is maar zelden echt nodig en nooit constant. En ik zou er dan ook niet voor kiezen die ook nog eens in je filter zit. Zelf hou ik ervan om alle benodigheden voor een aquarium apart te houden. Altijd beter en zuiniger als wanneer er weer een in- of aangebouwd deel stuk gaat. Wanneer het nodig was gebruikte ik een UV-c filter dat ik "even" aan het glas pikte in de bak, dus geen geknoei tussen filterslangen, zoals hieronder aangegeven. Werkt perfect!

Dankje voor de link!
Ik zit er inderdaad aan te denken eentje zonder uv te nemen en de uv apart aan te kopen.
Moet wel nog even verschillende merken vergelijken van filter, hopelijk heb ik er vanavond tijd voor want wil er dringend werk van maken
 

Terug
Bovenaan