Ik heb op mijn 345 liter bak 3 filters staan tandakken, een Eheim Experience en 2 x een Eheim 2213, gezamenlijk BRUTO waterverplaatsing 1050 + 440 + 440 = 1930 liter per uur
Dat is meer dan 5 x de bak inhoud per uur.
Ik heb ook het debiet gemeten, direct nadat alle 3 de filters voorzien waren van schoon en niet aangedrukt filtermedia, ( gewoon door uitvoer slang 1 minuut in emmer te houden en dan het aantal liters te meten). Opbrengst schrik niet....1200 liter per uur van alle 3 samen.
dezelfde meting na indraaien, dus na 1 maand .....745 liter per uur, dus net 2 x inhoud van de bak per uur..!
Dat in een praktijk opstelling, en die staat zo al meer dan 18 jaar te draaien.
Om de spraybar ( van de grootste pomp) niet te hard te laten stromen, heb ik de gaatjes daarin opgeboord naar 4 mm en de uitstroom iets naar boven gericht, dat werkt uitstekend. De 2 kleinere pompen laat ik gewoon uitstromen uit het uiteinde van de uitvoerslang.
LET OP: alle 3 de uitlaten zitten ( in mijn geval) aan de linker smalle zijde van de bak zodat de stroming van links naar rechts gaat, en de vissen dus ook hun mooie zijkant laten zien en niet alleen hun kop of staart...( bij uitstroom op voorruit of achterruit) . Geen van de pompen wordt geknepen.
De invoer: voor de grootste pomp rechts onder voorzijde, een 2213 links onder voorzijde, een 2213 via oppervlakte afzuiger aan de achterzijde van de bak.
Hieruit blijkt eigenlijk dat je niet kunt overdrijven met de filtercapaciteit. En er zijn genoeg goede merken intussen, met allemaal hun voor- en nadelen. Ik houd het op Eheim. Kost wat, maar dan heb je ook wat, en ook belangrijk, onderdelen leverbaar tot over 100 jaar...😀😀