Ik zal je even wat op weg helpen omdat dit topic nu erg verwarrend wordt om hier nog duidelijke informatie uit te halen.
Je hebt een aquarium van 70liter nu weet ik niet welke vissen je er in houd en of je ook plantjes erin in hebt.
We gaan van een normaal aquarium uit van 70liter met niet al te veel vissen en makkelijke vissen.
Externfilter is vaak een beter optie omdat het filtervolume groter is dan van een orgineel internfilter niet de stroming maar hoeveelheid filter materiaal dat in een externfilter past.
Jouw situatie als je op buget een externfilter kiest volstaat een Eheim 150 classic plus compleet ruim voldoende en ben je klaar voor 59 a 65euro met slangen maat 9/12mm uit en 12/16mm inlaad.
Heb je iets meer buget dan is een Eheim classic 250plus van 69-89euro iets beter keus deze is wat groter dus je zal dit filter minder vaak hoeven te reinigen, slangmaat 12/16mm in en uit.
JBL 402 serie zijn ook prima alelen ik weet weinig prijzen daarvan maar doen niet onder voor Eheim
JBL 702 kan ook als je iets meer buget hebt en ook hier minder onderhoud om dat het filter groter volume heeft.
Dus de optie ligt open wat je zou wat je zou kunnen kiezen... persoonlijk wil je geld besparen Eheim Classic 150plus, wil je net wat meer dan is de Classic 250plus een goede keus.
Ga je in de toekomst een groter aquarium aanschaffen kan je naar een eheim classic 350plus kijken of een JBL 900serie maar je zal wel de flow wat moeten aanpassen met extra spraybar op je 70liter aquarium om niet al te veel stroming in je aquarium te krijgen of je zet bij eheim de kranen iets dicht is ook een optie.
Hoop dat je wat mee kan..en een keuze kan maken.