Bult kieuwplaat malawi cichliden


Etienne076

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2016
Berichten
175
Hallo mensen
Ik heb vis met een witte bult op zijn kieuwplaat.
Ik vroeg mij af of hier iemand bekend mee is wat het kan zijn
20221230_100317.jpg
 
Heeft de vis het al lang of?

ik heb hier ook wel eens vissen met een bult, dat komt dan voornamelijk voort vanuit een beschadiging door vechten / onhandig gedrag en trekt normaliter binnen 2-3 weken weer weg.
 
Ja dit zit er al enige tijd en het lijkt zich nu ook verder te ontwikkelen.
Heb zelf wat onderzoek gedaan maar ik kom er niet heel veel verder mee qua diagnose
 
Misschien is het zo iets beter te zien
 

Bijlagen

  • 20221230_161628.jpg
    20221230_161628.jpg
    89.7 KB · Weergaven: 57
De plek/bult zit er al enige maanden (4 tot 6)



Alleen de laatste weken lijkt de bult groter te worden het ontwikkeld zich tot een uitwendige verdikking en het lijkt ook witter te worden.



Vandaar dat ik ging denken aan een parasiet of worm.



Enige vergelijkbaar ziekte beeld kom ik uit op de (bulte ziekte) maar daar komen de symptomen niet mee overeen waaronder het ziektebeeld want de vis vertoont eigelijk helemaal geen ziekte verschijnselen.
Hij is namelijk de meest agressieve vis op dit moment
 
de vis vertoont eigelijk helemaal geen ziekte verschijnselen.
Hij is namelijk de meest agressieve vis op dit moment
Heeft de bult een wat wrattige textuur?
Zo ja, dan zou het misschien wel lymfocystis kunnen zijn. Dat is een virale infectie die op kan spelen wanneer de weerstand van de vis wat minder is (door waterkwaliteit, maar ook door stress). Ik had zelf een boze maanvis met lymfocystis. Dus mijn hypothese is dat het te maken zou kunnen hebben met stress, vanwege wat je hierboven schrijft.
Lymfocystis is niet te behandelen, maar het kan wel minder worden of zichzelf zelfs oplossen, als de aanjagende factoren worden weggenomen.
 
Nee de textuur lijkt eerder glad en het vormt naar een soort punt.
Maar misschien als ik de vis van dichterbij ga bekijken dat de textuur alsnog wrat achtig is.
Maar zo ver ik het zo kan zien lijkt mij dat niet het geval
 

Bijlagen

  • 16727438819883037422101772861669.jpg
    16727438819883037422101772861669.jpg
    126.1 KB · Weergaven: 42
Maar misschien als ik de vis van dichterbij ga bekijken dat de textuur alsnog wrat achtig is.
Lastig te zien! Bij mijn maan begon het destijds als een klein puntje op de zijkant. Pas na een hele poos werd dat wat knobbelig.

Heeft de vis er last van? Schuurt ie ergens tegenaan met zijn kieuwdeksel? Of zwemt ie in de uitstroom van je filter? Houdt hij de kieuw dicht? Kun je zien hoe de kieuw er van binnen uit ziet?
 
Heb niet het idee dat hij er last van heeft.
Hij schuurt niet tegen de dekselplaat
Hij gebruikt zijn kieuw normaal
En voor zo ver ik in de kieuw kan kijken ziet het er normaal (rood) uit
 
Dan zou ik, als hij ook normaal eet, niet 'gaapt' en niet heel snel ademt, niet direct denken aan een kieuwworm, of een parasiet.
 
Beste Leden

Een tijdje terug heb ik de vraag gesteld of iemand kon zien waar mijn Afrikaanse cichlide last van kon hebben.
Het lijkt nu niet heel veel beter te worden eerder slechter.
Er beginnen nu ook witte vlekken te onstaan, hij ziet er niet heel gezond uit.
Heb wat breedband medicatie geprobeerd zonder resultaat.

Iemand nog ideeën hoe ik dit kan benaderen?
 

Bijlagen

  • 16976438477857500829740252858337.jpg
    16976438477857500829740252858337.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 34

Terug
Bovenaan