Wat is er nieuw

bult op hoofd m. Ramirez

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Leeftijd
27
IMG20250205142347.jpg

Ik begin maar met een foto.
Deze vis had eerst een kleine bult op zn kop, maar gedroeg zich verder prima. Destijds had ik het vermoeden dat zij ergens tegenaan heeft gezwommen. Helaas zondert zij haar nu al 2 dagen af van de rest en is gestopt met eten. De bult is wat groter geworden en is nu open. Er missen een paar schubben en eronder zit wit 'vlees'. Zit continu verscholen en eet dus niet meer. Kleuren en vinnen zien er nog goed uit.

Gezien de plek van de infectie en het patroon van de lichtgekleurde gaatjes in het gezicht, denk ik dat je bacteriën hebt in de zogenoemde neuromasten, een bepaald type cellen. Dit is voor antennebaarsjes een hele typische ziekte. Zie de links hieronder. 🙂

Lang verhaal kort: dit zijn gevoelige vissen. Het kan zijn dat er iets in de leefomgeving niet optimaal is (de hoeveelheid filtering bijv) waardoor zijn weerstand, die toch al niet best is, het aan het verliezen is van de bacteriën. Of de vis is oud, dan kan het immuunsysteem ook gaan slijten zeg maar.

https://aquariumscience.org/index.php/11-1-2-spots-on-head/
https://aquariumscience.org/index.php/11-1-hole-in-the-head/

Laatst bewerkt:
Gezien de plek van de infectie en het patroon van de lichtgekleurde gaatjes in het gezicht, denk ik dat je bacteriën hebt in de zogenoemde neuromasten, een bepaald type cellen. Dit is voor antennebaarsjes een hele typische ziekte. Zie de links hieronder. 🙂

Lang verhaal kort: dit zijn gevoelige vissen. Het kan zijn dat er iets in de leefomgeving niet optimaal is (de hoeveelheid filtering bijv) waardoor zijn weerstand, die toch al niet best is, het aan het verliezen is van de bacteriën. Of de vis is oud, dan kan het immuunsysteem ook gaan slijten zeg maar.

https://aquariumscience.org/index.php/11-1-2-spots-on-head/
https://aquariumscience.org/index.php/11-1-hole-in-the-head/
Dankjewel voor de links! Deze ziekte heb ik wel van gehoord, maar had het niet herkend. Het lijkt er wel op, al lijken deze voorbeelden wel kleiner dan de bult op mijn Ram.

Er zit een intern filter op, die voor hoever interne filters dit toe laat, groot is. Gevuld met schuim en gebroken keramische pijpjes. Gebroken zodat er meer in het filter passen. Ik zal de stroming even wat opvoeren, dan is de circulatie langs de bodem ook wat beter.

weet iemand in hoeverre nitraat/fosfaat/sporenelementen dit kan veroorzaken?
Nitraat is namelijk rond de 20-30mg/l en fosfaat 2mg/l gestuurd voor de planten, dit is natuurlijk fors hoger dan dat zij in de natuur tegenkomen

Nitraat/ fosfaat zijn slechts in zeer hoge doseringen schadelijk voor vissen, en daar zit jij nog lang niet. Mineralen en sporenelementen moet je iets voorzichtiger mee zijn, maar als die in balans zijn met de andere voedingsstoffen, gaat dat ook geen probleem zijn.
Wat de grootste oorzaak is van het oplopen van het kiemgetal (=aantal bacteriën in je bak) is onvoldoende filtering en onvoldoende waterwissels. Ik zou dus in jouw geval een aantal flinke (80%) waterwissels doen, icm optimaliseren je filtering. Met zo'n duidelijke zieke vis 3-5 dagen achter elkaar ww en daarna om de dag een aantal keren. Dan zul je -als de vis nog eigen kracht heeft om er bovenop te komen- wel verbetering zien.
En in het vervolg wat meer ww icm betere filtering/ verlagen van de belasting (dus aantal vissen eruit...)

Het lijkt er wel op, al lijken deze voorbeelden wel kleiner dan de bult op mijn Ram.
Op die site staat:

This also manifests as a big “scrape” on the forehead, like an open sore on the forehead of the fish. This type of canal neuromast inflammation can come on very rapidly and then disappear very rapidly. It is not an injury. The fish hasn’t “bumped its head”.

Wellicht is het gaan infecteren in dat gebied en is de infectie verder de kop in getrokken.

Er zit een intern filter op, die voor hoever interne filters dit toe laat, groot is. Gevuld met schuim en gebroken keramische pijpjes. Gebroken zodat er meer in het filter passen. Ik zal de stroming even wat opvoeren, dan is de circulatie langs de bodem ook wat beter.
Dit verbaast me niet helemaal. Ik ben bang dat dit filter voor deze soort niet overhoudt. Interne filters zijn al wat beperkt (met een lage bezetting kan het hoor) maar daarnaast zijn de keramische buisjes ook niet zulk efficiënt filtermateriaal. De capaciteit van een spons is een stuk groter.

Goed idee trouwens om de stroming te verhogen. 🙂

weet iemand in hoeverre nitraat/fosfaat/sporenelementen dit kan veroorzaken?
Nitraat is namelijk rond de 20-30mg/l en fosfaat 2mg/l gestuurd voor de planten, dit is natuurlijk fors hoger dan dat zij in de natuur tegenkomen
Vissen kunnen hoge concentraties van die macro's hebben zonder nadelige effecten. Vanaf een bepaalde hoeveelheid moet hun lever wat harder werken en krijgen ze minder zuurstof, maar dat is in dit geval niet aan de orde. Het heeft hier denk ik geen effect op het immuunsysteem.

Nitraat/ fosfaat zijn slechts in zeer hoge doseringen schadelijk voor vissen, en daar zit jij nog lang niet. Mineralen en sporenelementen moet je iets voorzichtiger mee zijn, maar als die in balans zijn met de andere voedingsstoffen, gaat dat ook geen probleem zijn.
Wat de grootste oorzaak is van het oplopen van het kiemgetal (=aantal bacteriën in je bak) is onvoldoende filtering en onvoldoende waterwissels. Ik zou dus in jouw geval een aantal flinke (80%) waterwissels doen, icm optimaliseren je filtering. Met zo'n duidelijke zieke vis 3-5 dagen achter elkaar ww en daarna om de dag een aantal keren. Dan zul je -als de vis nog eigen kracht heeft om er bovenop te komen- wel verbetering zien.
En in het vervolg wat meer ww icm betere filtering/ verlagen van de belasting (dus aantal vissen eruit...)
Ongeveer elke 2 week voer ik een 80% WW uit met uitspoelen van de sponzen in het oude water. Het filter is een Eheim Biopower 200 of 240 met 2 bakjes erop (1x groot schuimspons, 1x vol met gebroken keramische pijpjes en nog kleine spons in de kop. Stroming max geknepen, want dat ding levert 750l/h uit mijn hoofd. Opzich zijn dit geen gekke dingen voor een 50l bak.

Maar gezien het feit dat je een zieke vis hebt, is het onvoldoende....
Sorry.

Maar gezien het feit dat je een zieke vis hebt, is het onvoldoende....
Sorry.
Ik snap je punt hoor! Ik wou alleen aan jou en de rest van de lezers uitleggen dat het hier niet om een verwaarloosde bak gaat of slecht filter. Er zit al overcapaciteit op voor een standaard 50l bak (;

Het was ook zeker niet mjn bedeling te zeggen dat de bak is verwaarloosd is. Aquariumkunde (noem ik het maar) is een kwestie van balans. En dat kan zomaar gebeuren, zeker als je een aquarium hebt, waar je werkt op het scherp van de snede, zoals met gevoelige vissen als ramirezi's.

Helaas ging het slechter met de Ramirezi. Daarom heb ik gisteravond de vis uit zijn lijden verlost. Gisteren is deze ook in 1 dag tijd haar kleur verloren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan