Bureaulamp ziet er beter uit dan aquatlantis rgb led?

Nigel

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2017
Berichten
693
Leeftijd
29
Heel raar maar verschillende bureau lampen geven een beter resultaat (naar mijn mening). Op bijv. monte carlo en helianthum tenellum. De CRI en kelvin is hetzelfde. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Bestand 18-07-17 16 00 36.jpeg


Bestand 18-07-17 16 00 46.png


Bestand 18-07-17 16 00 56.jpeg


Bestand 18-07-17 16 01 05.jpeg
 
Niet zo gek hoor...
RGB heeft alleen rood groen en blauw.
Waar een "normale" lamp alles van uv tot ir aanbied.
Met enkel rgb mis je dus gewoon stukken licht
 
Niet zo gek hoor...
RGB heeft alleen rood groen en blauw.
Waar een "normale" lamp alles van uv tot ir aanbied.
Met enkel rgb mis je dus gewoon stukken licht

Hmm balen. Dus nooit rgb eigenlijk pakken? Weet jij nog een mooi alternatief voor een 80cm bak? (Betaalbaar)
 
Ik zou nooit enkel rgb aanraden voor hoofd verlichting.
Hangt ervan af wat je budget is en wat je betaalbaar noemt..
 
Je moet niet, zoals zoveel mensen, in de valkuil stappen dat je met een RGB belichting mooie rode planten kan opkweken.
RGB is alleen maar bedoeld om visueel een kleur boven de planten/ vissen te krijgen die jij persoonlijk mooi vind.
Als je er een controller er achter hangt kun je gaan mixen met deze 3 kleuren en dan lijkt het net als je blauwe, groene,bruine, rode, paarse of gele planten hebt. Daarbij krijg je ook nog eens vermogensverlies in je lumen als je de 3 primaire kleuren gaat mengen.
Dus gewoon de 'normale' belichting gebruiken.
 
Hmm balen. Dus nooit rgb eigenlijk pakken? Weet jij nog een mooi alternatief voor een 80cm bak? (Betaalbaar)
Chihiros A-Series Led (A801) €71.76
Heeft wel erg veel power maar komt standaard met een dimmer
 
Chihiros A-Series Led (A801) €71.76
Heeft wel erg veel power maar komt standaard met een dimmer

Je haalt de woorden uit m'n mond deze wilde ik net linken om te vragen of deze wel het beeld geeft wat ik wil. Kan ik de chihiros ook koppelen aan een tc420 controller zodat ik hem kan laten opbouwen en afbouwen of gaat hem dat niet worden?

Maar de chihiros heeft ook een rgb variant weer uitgebracht en die moet ik dus weer niet hebben?

Ik zou nooit enkel rgb aanraden voor hoofd verlichting.
Hangt ervan af wat je budget is en wat je betaalbaar noemt..

https://nl.aliexpress.com/item/80cm...lgo_pvid=b013bdc1-c963-4193-9e54-1b6361e61f8c
 
Weet niet of je al met een controller werkt maar is het niet voordeliger en makkelijker om een "gewone" aquatlantis lamp erop te zetten?
 
Weet niet of je al met een controller werkt maar is het niet voordeliger en makkelijker om een "gewone" aquatlantis lamp erop te zetten?

Dat zou dan deze zijn volgens mij.
http://www.oceanandlake.nl/verlichting/aquatlantis/aquatlantis-easy-led-tube-742-mm.html

Alleen deze lamp heeft maar 1304 lumens met 2 kanalen? Op dit moment heeft mijn rgb lamp 3200 lumens. Het zou ongeveer €20 euro besparen i.p.v. de chihiros.

Ik heb op dit moment een tc420 controller op de aquatlantis zitten. Hier kan ik alleen de intensiteit mee aanpassen.
 
Ik zie hier aquatlantis voorbij komen. Welke heb je dan? Want ik ken geen rgb strips van aquatlantis.
 
Ik zie hier aquatlantis voorbij komen. Welke heb je dan? Want ik ken geen rgb strips van aquatlantis.

Volgens mij deze ik heb hem gehad bij de bak die ik heb gekocht. Verkoper zij dat het rgb was.

http://www.hornbach.nl/shop/Aquatlantis-Easy-LED-TL-BUIS-742-mm/8809154/artikel.html?origin={adtype}&WT.mc_id=nl14a999&WT.srch=1

Misschien kan jij uitleggen waarom mijn planten niet helemaal de kleur hebben die ik graag wil zien.
 
Raar verhaal...
Hoeveel kanalen zijn in gebruik op je tc420?
 
Raar verhaal...
Hoeveel kanalen zijn in gebruik op je tc420?

1 kanaal. Ik heb een tc420 gekocht omdat ik minder intensiteit wilde. Toen heb ik een man en vrouw kabeltje erbij gekocht en het was plug play.

P.s. Ben niet zo technisch :p
 
Als je maar 1 kanaal gebruikt is het wss geen rgb...
Heb je foto's van je opstelling?
 
Als je maar 1 kanaal gebruikt is het wss geen rgb...
Heb je foto's van je opstelling?


1 kanaal. Ik heb een tc420 gekocht omdat ik minder intensiteit wilde. Toen heb ik een man en vrouw kabeltje erbij gekocht en het was plug play.

P.s. Ben niet zo technisch :p

Klopt easy leds zijn geen RGB leds.

Maar je hebt wel 2 soorten. De easy led tube. En je hebt easy led universal.
Bij de tube kun je wel de kleuren beinvloeden. Deze heeft namelijk een sunrise en sunset functie plus daglicht.
Hoe het aangestuurd moet worden weet ik niet.

Easy led universal heeft 1 kleur en is opgebouwd uit een samenstelling van witte leds, gele leds, blauwe leds en rode leds.
Deze branden altijd samen. En kunnen alleen gedimt worden.

De ervaring met easy led universal is dat planten er uitstekend onder groeien. Dat het licht heel fris is.
Kijk maar in mijn Fusion album. Dan zie je hoe het eruit ziet.


Edit.

Datablad tube

http://www.aquatlantis.com/downloads/file322_gb.pdf

Universal

http://www.aquatlantis.com/downloads/file96_gb.pdf
 
Als je maar 1 kanaal gebruikt is het wss geen rgb...
Heb je foto's van je opstelling?

Klopt easy leds zijn geen RGB leds.

Maar je hebt wel 2 soorten. De easy led tube. En je hebt easy led universal.
Bij de tube kun je wel de kleuren beinvloeden. Deze heeft namelijk een sunrise en sunset functie plus daglicht.
Hoe het aangestuurd moet worden weet ik niet.

Easy led universal heeft 1 kleur en is opgebouwd uit een samenstelling van witte leds, gele leds, blauwe leds en rode leds.
Deze branden altijd samen. En kunnen alleen gedimt worden.

De ervaring met easy led universal is dat planten er uitstekend onder groeien. Dat het licht heel fris is.
Kijk maar in mijn Fusion album. Dan zie je hoe het eruit ziet.


Edit.

Datablad tube

http://www.aquatlantis.com/downloads/file322_gb.pdf

Universal

http://www.aquatlantis.com/downloads/file96_gb.pdf

Dus mijn planten zijn gewoon niet gezond of zou ik toch beter af zijn met een andere lamp?

Ze groeien allemaal prima ben alleen niet helemaal tevreden met de kleur.

IMG_5219.JPG


IMG_5224.JPG


IMG_5221.JPG


IMG_5225.JPG
 
Kijk 6800 kelvin is natuurlijk heel wat anders dan de 3000 kelvin van een halogeen burealamp.

Dus tja het is wel een beetje persoonlijk, wat je mooi vind.
 
Kijk 6800 kelvin is natuurlijk heel wat anders dan de 3000 kelvin van een halogeen burealamp.

Dus tja het is wel een beetje persoonlijk, wat je mooi vind.

Heb net even voor een testje Mn bureaulamp erbij gehangen en Mn monte Carlo kreeg meteen een frissere kleur. De bureaulamp is een 6500k maar schijnbaar toch heel anders dan de aquatlantis. Nu denk ik dat een andere lamp misschien wel de oplossing is. Maar die chihiros kan volgens mij niet op de tc420 he? Want is volgens mij een 240volt adapter.
 
Heb net even voor een testje Mn bureaulamp erbij gehangen en Mn monte Carlo kreeg meteen een frissere kleur. De bureaulamp is een 6500k maar schijnbaar toch heel anders dan de aquatlantis. Nu denk ik dat een andere lamp misschien wel de oplossing is. Maar die chihiros kan volgens mij niet op de tc420 he? Want is volgens mij een 240volt adapter.

Er zijn ikea burealampen voorzien van spaarlampen welke een niet neutrale kleur geven.
In mijn optiek geven ze groen licht.

Als je die toevallig hebt, tja dan zal het wel groener zijn.

Een andere optie kan zijn. Dat er een true light in zit.
Deze heeft een nagenoeg gelijke cri waarde als daglicht.
Tja dat licht is werkelijk schitterend.
 
Er zijn ikea burealampen voorzien van spaarlampen welke een niet neutrale kleur geven.
In mijn optiek geven ze groen licht.

Als je die toevallig hebt, tja dan zal het wel groener zijn.

Een andere optie kan zijn. Dat er een true light in zit.
Deze heeft een nagenoeg gelijke cri waarde als daglicht.
Tja dat licht is werkelijk schitterend.

De cri is 80 van de spaarlamp, zal wel iets van meer groen inzitten dan.

Als ik een chihiros wil gebruiken met een Tc420 met een stroomverbruik van 50 watt. Is dit dan mogelijk met een extra voeding of sowieso helemaal niet mogelijk?
 
De cri is 80 van de spaarlamp, zal wel iets van meer groen inzitten dan.

Als ik een chihiros wil gebruiken met een Tc420 met een stroomverbruik van 50 watt. Is dit dan mogelijk met een extra voeding of sowieso helemaal niet mogelijk?

Weet niet wat de werk spanning is van een chihiros. Moet je op de output van de adapter kijken.
Secondary voltage.
 
Weet niet wat de werk spanning is van een chihiros. Moet je op de output van de adapter kijken.
Secondary voltage.

Volgens mij 12V / 6A?

Zou dit kunnen dan? Precies op dezelfde manier als de aquatlantis. Met die vrouw en man die ik erbij heb gekocht.

IMG_5227.PNG
 
1 kanaal kan maar 4 ampere aan.
 
En gwn een 24v rgb stripje ernaast hangen voor wat extra kleur?
 
En gwn een 24v rgb stripje ernaast hangen voor wat extra kleur?

Heb een rimless tank dus die kan ik niet echt ergens aan bevestigen.
 
Welke planten heb je dan en hoe zouden ze moeten kleuren?

Monte Carlo en eleocharis acicularis mini. Als ik mijn bureaulamp erboven hou staan ze er veel frisser bij. Intenser groen. Dus moet iets te maken hebben met het licht die er nu boven zit.
 
Terug
Bovenaan