C. orientalis biotoop van Eco Creations


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Al enige jaren ben ik enthousiast bezig met de aquariumhobby. Ik heb altijd de uitdaging gezocht in het zo goed mogelijk benaderen van een biotoop en dit zo 'low-tech' en dus natuurlijk mogelijk. Met name de Walstad methode heeft mij de laatste jaren gefascineerd. Naast het aquarium ben ik het laatste jaar ook erg geïnteresseerd geraakt in de zogenaamde 'mini ecosystems' of in het Nederland: planten in een kleine glazen pot. Het is nu hoog tijd om deze twee hobbies te gaan combineren!

Zodoende kwam ik bij het idee om een paludarium te starten. Ook nu weer was het doel om dit zo low-tech mogelijk en eveneens biotoop getrouw mogelijk neer te zetten. Geen gemakkelijke uitdaging. Allereerst ben ik op zoek gegaan naar een 'hoofdbewoner' voor mijn paludarium van 45x45x45. Ik kwam uit op een koppel Cynops orientalis, de Chinese vuurbuiksalamander. Deze wil ik combineren met Neocaridina davidi, de vuurgarnaal. Deze laatste zijn te snel voor de vuursalamanders en zullen zich daarnaast relatief snel voortplanten. Daarnaast wil ik proberen om een populatie pissebedden en springstaartjes in stand te houden op het land gedeelte zodat er altijd iets makkelijks te eten is voor de vuursalamanders, die liever lui dan moe zijn.
Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar de leefomgeving van C. orientalis, en de vegetatie die daar voorkomt. Ook dit blik een uitdaging in het gecensureerde China. Maar uiteindelijk ben ik tot een overzicht gekomen (zie het onderzoek of de bijlage). Als het goed is zijn de gekozen planten biotoop correct. Het paludarium is behoorlijk low-tech en maakt enkel gebruik van een kleine opvoerpomp die het water in beweging houd.
De volgende stap is nu om te starten met de bouw van het paludarium. Hiervoor heb ik mij laten inspireren door twee video's van de Youtuber Serpadesign. Namelijk de bouw van zijn African Bullfrog paludarium en de bouw van zijn Fire-Bellied Toad paludarium.
Alle spullen staan klaar op de 'egg crates' na. Deze verwacht ik binnen een aantal weken (komen uit China). Hierna gaat de bouw starten. Via dit topic probeer ik jullie op de hoogte te houden.

Overzicht:
Fauna: 2 Cynops orientalis, kolonie Neocaridina davidi, pissebedden en springstaarten.
Flora: emers: Fissidens nobilis, Mazus miquelii en Adiantum pedatum. Submers: Murdannia keisak, Ceratopteris thalictroides en Cardamine lyrata.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Tips zijn altijd welkom.
 

Bijlagen

  • C. orientalis, de Chinese vuurbuiksalamander.pdf
    3.8 MB · Weergaven: 575
Bijzondere bewoners neem je en veel plezier met deze bak.
 
Vanochtend alles voorbereid om pissebedden en regenwormen te kweken. Ik heb 3 stapelbare plastic containers van 11liter besteld die vanmiddag nog geleverd worden. Een ga ik gebruiken voor de regenwormen, een voor de pissebedden en de laatste voor de opslag van droge bladeren.

Ik ben begonnen met het verzamelen van wat mooie bladeren uit de tuin, deze heb ik 5 minuten in een pan gekookt en liggen nu te drogen.
Bladeren drogen.jpg


Ik moest nog wat in de voortuin aanpakken, dus dat kwam goed uit, heb direct wat regenwormen verzameld voor mijn kweekbak ;)
Vervolgens ook al meteen wat groente 'afval' verzameld voor de kweekbakken bij het schillen van de aardappelen bijvoorbeeld.
Zoete aardappel.jpg

Waar zo'n hobby al niet goed voor is!

Ik ben een beetje aan het twijfelen over de springstaart kweek. Lees op internet toch veel negatieve berichten over mijten die in de kweekbak terecht komen waardoor de hele kweek weg kan. Ik heb ondertussen al wat springstaarten in een van mijn glazen potten zitten met moerasplanten. Ik voerde ze wat courgette en nu zitten er aardig wat in. Iemand ervaring met de kweek van springstaarten die mij misschien wat tips kan geven over het voorkomen van mijten?
 
Ik ben een beetje aan het twijfelen over de springstaart kweek. Lees op internet toch veel negatieve berichten over mijten die in de kweekbak terecht komen waardoor de hele kweek weg kan. Ik heb ondertussen al wat springstaarten in een van mijn glazen potten zitten met moerasplanten. Ik voerde ze wat courgette en nu zitten er aardig wat in. Iemand ervaring met de kweek van springstaarten die mij misschien wat tips kan geven over het voorkomen van mijten?


Hoe wil je de springsaarten kweken? De veiligste manier is met (houts)kool en water naar mijn idee. Als je substraat gebruikt kunnen er allerlei beestjes in zitten. Verder nooit echt gehoord over mijten bij springstaarten en ik heb ook al een aantal kolonies gehad zonder problemen. En je kunt ze gewoon rijst geven, dat gaat op den duur schimmelen en die schimmels eten ze op. Ik heb ze nooit groente of iets dergelijk gegeven, dat lijkt mij alleen een manier om parasieten te introduceren.

Ben je echt bang voor mijten zou je er roofmijten bij kunnen houden, maar ik kan niet garanderen dat ze de springstaarten met rust laten als er geen mijten zijn.
 
ik heb ook al een aantal kolonies gehad zonder problemen.

Bedankt voor je reactie! Ik wilde ze eerst op substraat houden, ik las zelfs dat ze prima samen met de pissebedden kunnen. Maar heb inderdaad ook veel mensen gezien die ze in kleine potjes met houtskool en water houden. Maar ook bij deze methode schijnt de mijt een risico te zijn. De roofmijt zou inderdaad net zo vervelend moeten zijn en zelfs een stuk sneller dan de normale mijten.

Hoe haal jij de springstaarten uit de kweekbak wanneer je ze wilt voeren? Water eruit laten lopen? Of steenkool 'uitkloppen' zodat ze eraf vallen?
 
Bedankt voor je reactie! Ik wilde ze eerst op substraat houden, ik las zelfs dat ze prima samen met de pissebedden kunnen. Maar heb inderdaad ook veel mensen gezien die ze in kleine potjes met houtskool en water houden. Maar ook bij deze methode schijnt de mijt een risico te zijn. De roofmijt zou inderdaad net zo vervelend moeten zijn en zelfs een stuk sneller dan de normale mijten.

Hoe haal jij de springstaarten uit de kweekbak wanneer je ze wilt voeren? Water eruit laten lopen? Of steenkool 'uitkloppen' zodat ze eraf vallen?
Bij mij zijn ze als schoonmaakploeg bedoeld dus ik heb ze niet heel vaak uit de kweekbak moeten halen. Beide manieren werken, hangt een beetje af van wat je zelf makkelijker vindt. Als je kleine hoeveelheden nodig hebt is uitkloppen misschien beter.
 
Zojuist een opbergrek opgezet waar ik al mijn hobby spullen kan opslaan. Absoluut een must, want alles lag een beetje verspreid en veel van deze spullen worden toch regelmatig gebruikt. Of het zijn dingen die ik graag bewaar voor toekomstige projecten. Mijn partner was vooral blij dat 'de rommel niet meer zo rondslingert'.
Opbergkast.jpg

In het opbergrek heb ik o.a. de kweekbakken met regenwormen en pissebedden staan. Deze zullen straks het grootste deel van het dieet voor mijn salamanders gaan vormen :chef:

Het paludarium staat nog leeg omdat ik nog steeds aan het wachten ben op de plastic roosters om de nep bodem mee te maken en de pomp weg te werken. Ik heb wel alvast wat geknutseld met de pomp en gekeken hoe ik de slang ongeveer wilde wegwerken. Binnenkort moet ik nog even wat tests doen omdat ik een 'drip wall' met mos wil maken.

Verder heb ik alvast wat hout ingeslagen dat ik straks in de hardscape wil gaan verwerken.

Ik verwacht de plastic roosters ergens in de komende twee weken. Zodra ze binnen zijn ga ik aan de slag en volgen nieuwe foto's.
 
Ideaal zo n rek als je er de ruimte voor hebt want aquariumkastjes puilen heel erg snel uit is mijn ervaring:DD
 
Omdat ik nog steeds op materialen wacht om aan het paludarium te kunnen beginnen heb ik vanmiddag maar het voormalig kerstboompje van mijn dochter mishandeld :rolleyes:
Bonsai_01.jpg

En nu maar rustig laten ingroeien. Heb al een hele tijd niet veel meer gedaan aan mijn 'bonsai'. Heb me er nooit echt veel in verdiept, laten we zeggen dat een bewonderaar ben die af en toe eens wat probeert.
 
Net even de bonsai bedraad (om de takken te leiden en groeirichting te bepalen) en wat kleine takjes gesnoeid.
Bonsai_02.jpg

Het resultaat ga je pas zien wanneer die weer wat verder is uitgegroeid en ik weer moet snoeien.

Nu maar alvast wat meer inspiratie op doen voor het paludarium.
Ik ga denk ik proberen om iets van een stroom als deze na te bootsen:



Erg natuurlijke uitstraling. Ik ga het wel met een valse bodem maken zodat ik altijd bij de pomp kan komen voor onderhoud. En onder de valse bodem wil ik ook wat filtermateriaal toevoegen.
 
Mooi om te zien zoiets Niels maar best lastig om te maken denk ik. Wat is een valse bodem dan precies?
 
Wat is een valse bodem dan precies?

Sorry, een nep bodem. Ik vertaalde het letterlijke uit het Engels 'false bodem'.

Overigens net weer een leuk idee opgedaan. Zou het niet mogelijk zijn om een bonsai in het paludarium te plaatsen? Heeft iemand dat al eens geprobeerd. Natuurlijk!
xerwfywcjag11.jpg
c97bd254d5dbbd6bac0428a3b48bc131.jpg
En is er ook een boom uit de omgeving van C. orientalis die aan het water voorkomt en ook nog eens tot bonsai kan worden omgetoverd? Jazeker!
De Ginkgo biloba ook wel de Japanse notenboom genoemd.
maxresdefault.jpg

Ik weet niet of dit idee gaat werken, maar vind het wel interessant om te proberen. Ik zoek nog even verder naar andere opties.
 
Ik heb nog drie kwandidaten gevonden. Het idee is dat deze bonsai boom naast het riviertje komt te staan en de stam er schuin overheen gaat groeien (bij de afbeeldingen hieronder krijg je een beeld). Ik ben benieuwd welke jullie voorkeur zou hebben?

Nummer 1: de Ginkgo biloba | Japanse notenboom
hqdefault.jpg

Nummer 2: de Salix babylonica | Chinese treurwilg
nrw-bonsai-2013-salix-babylonica.jpg

Nummer 3: de Ulmus parvifolia | Chinese Iep
81ojqgMoTLL._AC_SL1500_.jpg

Nummer 4: de Ficus microcarap | Chinese banyan
4435aa667d54c3ecd2557c282e71c780.jpg

Laat maar horen wat jullie het mooist lijkt. Ik ben benieuwd!
 
Sorry, een nep bodem. Ik vertaalde het letterlijke uit het Engels 'false bodem'.
Nu vertaal je het wéér letterlijk. Vals = nep, in die context ;)
De constructie die je bedoelt is wat mij betreft het beste te vertalen als 'vlonder'.

Ik vind het een leuk en origineel idee om een bonsai te plaatsen, maar verkijk je er niet op. De boompjes die jij plaatst zijn denk ik minstens 10 jaar ontwikkeld.
 
Nog wat bonsai inspiratie voor het paludarium:




Deze komt, wat de bonsai en het water betreft, wel in de buurt van wat ik in gedachte heb:


En deze, welliswaar zonder bonsai, maar wat een natuurlijke uitstraling! Als ik hier al bij in de buurt weet te komen ben ik dik tevreden!
 
Zojuist alvat lateriet en leem besteld om toe te voegen aan de tuinaarde die als substraat moet gaan functioneren. Er komt wel nog een laagje zand of kiezels overheen, ik twijfel nog.
Verder niet veel nieuws, nog steeds in afwachting van de plastic roosters zodat ik kan gaan bouwen.
Ik heb wel nog eens kritisch gekeken naar de beplanting. Het zal best definitief op zijn plaats vallen als de hardscape klaar is. Ik wil er dit keer echt uitgebreid de tijd voor nemen.
Kan het kwaad om de beplanting al in het aquarium te zetten met minimale hoeveelheid water (dry start)? De planten die ik wil gebruiken kunnen, voor zover ik weet, ook emers groeien.
 
Ik was eigenlijk op zoek naar een nieuwe camera, maar uit het niets sneuvelde mijn telefoon afgelopen week, ineens een zwart scherm. Jammer want had het ding al een jaar of 4 en het werkte nog prima. Maar goed heb een nieuwe gekocht, nog niet de allernieuwste, maar in ieder geval een betere kwaliteit camera dan de vorige. Dus zojuist direct een statief gekocht.
Ik ga een poging wagen om de bouw van het paludarium op te nemen en na een hoop monteer werk proberen om een video te maken zodat iedereen het kan terugbekijken. Maar verwacht er nog niet te veel van ;)

Die plastic roosterjes zijn ongeveer 2 weken geleden uit China vertrokken, dus verwacht ze echt ieder moment hier, to be continued.
 
We wachten nog... ?
 
We wachten nog... ?

Haha ja ik ook! Hebben jullie dat ook? Dat niets snel genoeg gaat wanneer je aan een nieuw aquarium/paludarium gaat beginnen?
Ik verwacht deze week die roostertjes, maar het lijkt een eeuwigheid te duren.
Ik heb het vorige aquarium van de week leeg gemaakt. De garnalen heb ik zo lang in een klein bakje geplaatst zal later deze week een foto uploaden.
 
@Jeppo alsof je het wist, vandaag kwamen de eerste roostertjes binnen. Ik had er 12 besteld, maar die komen per 4 apart binnen. De eerste vier zijn helaas niet voldoende om alles te maken, maar ik heb alvast een begin gemaakt.
20200325_173814.jpg

Ook had ik wat materialen binnengekregen om te knutselen met de pomp. Ik wilde graag een drip wall maken om de vochtigheid hoog genoeg te houden en een volle achterwand te krijgen. En als het even kan wilde ik ook nog een kleine waterval maken. Ik had geen idee of het ook allemaal kon dus vandaar tijd voor wat testen...


Hopelijk gaat het lukken. Het idee is dus aan de linkerkant een 'drip wall' en aan de rechterkant een watervalletje (test 4 in de video). En als dat toch wat te veel blijkt wil ik het houden bij een drip wall (test 3 in de video) en het water onder aan de muur opvangen en dit laten uitstromen in het water deel via een stroompje. Ik ben er bang voor dat de druk misschien te groot is voor de pomp als het water niet weg kan, of is dat geen probleem?
 
Nieuwe video, moest de vorige verwijderen i.v.m. audio rechten :unsure:
Al doende leert men, nog een hoop te verbeteren aan de video's in de toekomst.

 
Ben zo ver uitgeknutseld met de eerste roosterjes. Kwam toch verder dan ik had verwacht...
Alvast een sneak peak:

20200326_171055.jpg


20200326_174547.jpg

Ik denk dat ik het land deel rechts in de hoek monteer. Er zit een gat voor het pompje, deze wil ik iets laten zakken, maar ik had helaas geen tiewraps meer om dat af te maken (ook die zouden ook binnen een week moeten arriveren...). Er komt dan een koker van plastic naar de bovenkant. Als dat allemaal klaar is, wordt de volgende stap kijken hoe ik de hardscape ga plaatsen.

Hopelijk kan ik jullie de komende week weer een nieuwe update geven.
 
Ook meteen even een update van 2 van mijn "eco-spheres" op mijn kantoortje

20200326_193959.jpg

20200326_194013.jpg

De linker sphere bevat een aantal babaulti garnalen. De rechter bevat pissebedden, miljoenpoten en springstaartjes. Erg leuk om te onderhouden.
 
Nog een aantal detail foto's van de eco-spheres:
Garnalen_01.jpg

Garnalen_02.jpg

De babaulti's kweken niet heel snel, ze hebben verschillende kleuren, van oranje, geel, rood, wit tot groen en bruin. Met name de groene varianten zijn prachtig om te zien.

Pissebed_02.jpg

Pissebed_03.jpg

De pissebedden houden zich normaal schuil tot de schemering. Ze hebben een vreemde naam omdat men vroeger dacht dat kinderen zouden stoppen met bedplassen als je deze diertjes zou fijnmalen en dit in het bed zou stoppen. Het zijn totaal onschuldige en nuttige diertjes die allerlei natuurlijk afval opruimen.
 

Bijlagen

  • Pissebed_01.jpg
    Pissebed_01.jpg
    109.5 KB · Weergaven: 265
Vandaag weer een aantal plastic roostertjes binnen gekregen, dus direct weer aan de slag gegaan. Helaas raakte ik op een gegeven moment door mijn tiewraps heen dus moest ik weer stoppen. Maar ben toch weer aardig opgeschoten. Als het goed is zijn er nog 100 tiewraps onderweg die ook ieder moment geleverd kunnen worden, dus dan kunnen we weer verder.

Ik ga proberen om uiteindelijk een video te maken van de gehele bouw, maar die maak ik pas wanneer het helemaal klaar is. Tot die tijd zullen jullie het moeten doen met wat foto's :LOL:
Hier zijn ze:

Het geraamte is zo goed als klaar, misschien moet er alleen nog hier en daar een stukje onder ter versteviging. Bij de laatste afbeelding zie je ook ongeveer de verdeling tussen land en water. Houd er wel rekening mee dat er nog stenen, hout en purschuim in gaan.
20200328_141620.jpg 20200328_141806.jpg
20200328_141815.jpg


De voorkant is gedeeltelijk bekleed met gaas (de tiewraps waren op dus kon het niet af maken). Een deel hiervan wordt uiteindelijk dicht gemaakt, maar er blijven ook stukken open zodat er water doorheen kan richting het pompje.
20200328_141629.jpg 20200328_141750.jpg

De pomp heb ik verstopt onder de bodem, maar omdat ik er wel bij wilde kunnen voor eventueel onderhoud of vervanging heb ik een 'koker' gemaakt die aan de bovenkant open is. Ik moet wel nog de opening maken naar de achterwand. Uiteindelijk moet het een 'drip wall' worden.
20200328_141735.jpg

En ik kon het toch niet laten om alvast wat te experimenteren met wat hout. Met stenen wil ik wachten tot ik meer plastic roosters heb voor op de bodem. Maar toch alvast een impressie met enkel hout.
20200328_143406.jpg 20200328_143500.jpg 20200328_143439.jpg

Laat maar horen wat jullie er tot dusver van vinden en of ik nog ergens aan moet denken.
 
Ik vind het echt een gaaf project. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Leuk om te volgen. Ik heb ooit ook eens een poging gewaagt om zoiets te maken.

Voor je dripwall; ga je daar Hygrolon of Epiweb gebruiken? Kan je wel mooi laten begroeien met mossen e.d.
 
Voor je dripwall; ga je daar Hygrolon of Epiweb gebruiken? Kan je wel mooi laten begroeien met mossen e.d.

Geen van beide, ik wil het proberen met enkel kokosvezel en wat schors waar de achterwand mee wordt ingestrooid. Het mos wilde ik met water en een beetje spagnum mos blenden en dan uitsmeren over de wand en dan de eerste weken alleen sproeien. Dry start zeg maar.
 
Leuk project! Qua bonsai is de keuze voor mij simpel: de ginko! Een boom met een bijzonder verhaal, dus extra leuk voor in de bak!
 
Qua bonsai is de keuze voor mij simpel: de ginko!

Ik weet nog of definitief of er een bonsai in gaat komen. Enerzijds omdat het lastig is met onderhoud. Je moet een bonsai namelijk eens in de 3 á 5 jaar ompotten, dus dan zou ik de pot al in de bodem moeten verwerken. Het onderhoud van de boom zelf in het paludarium wordt ook een uitdaging, het snoeien en binden van takken. En als laatste ben ik bang dat het allemaal erg krap gaat worden. Ik moet dus nog even kijken. Later deze week hoop ik te kunnen beginnen met puzzelen aan de hardscape en dan krijgen we een beter beeld van de ruimte die er nog over is en of het qua onderhoud ook te doen is.
 
Ik heb zo’n ginko in die vorm. Ik noem dat een bonsai maar is dat natuurlijk niet. Hij groeit amper en snoeien hoeft nooit.
 
Als je bonsaischalen wilt hebben, stuur ff een PM.
Ik heb hier wel de nodige liggen en die mag je gratis hebben.
Woon in landgraaf en kan ze bij de garagepoort neerleggen, mag je ze zo meenemen.
 
Als je bonsaischalen wilt hebben, stuur ff een PM.
Ik heb hier wel de nodige liggen en die mag je gratis hebben.
Woon in landgraaf en kan ze bij de garagepoort neerleggen, mag je ze zo meenemen.

Zie nu pas dat je zo dichtbij woont, wat leuk!
Ik heb een aantal potjes aangepast tot soort van bonsai potten en heb wat plastic trainingsschaaltje van Wish. Voor nu even ruim voldoende. Maar toch bedankt voor het aanbod!
 
mmexport1441605133925.jpg

Hier heb je een foto van het biotoop van orientalis....heb 3 jaar in Changzhou gewoond.
 
heb 3 jaar in Changzhou gewoond

Wat tof, bedankt voor het delen van de foto. Ik ga kijken of ik het kan toepassen. Hoewel zo'n steiger lastig gaat worden ;)
 

Terug
Bovenaan