C. orientalis biotoop van Eco Creations


Hoewel zo'n steiger lastig gaat worden ;)

Misschien is dit een idee 10x2x3cm? Wel aquariumlijm gebruiken ipv houtlijm :br:
https://www.deminiaturenwinkel.nl/houten-steiger-noch.html
Noch Houten steiger (1:87)
 
Ik ben weer een paar stappen dichterbij...

Om te beginnen heb ik gisteren nog het grondzeil aan de bovenkant bevestigd waar de beplanting op komt. Hierna heb ik het geraamte met siliconenkit vastgezet in het paludarium en de middag laten drogen.
In de avond heb ik nog wat overtollige kitresten weggesneden en daarna alvast een start gemaakt met de inrichting. Dit is lastig omdat het een beperkte ruimte is, je rekening moet houden met de'drip wall' en ook rekening moet houden dat het geheel nog aan elkaar gezet moet worden met foam.

Na een gebrek aan inspiratie er nog een nachtje over geslapen en vanochtend nog een poging gedaan. Volgens mij een aardig resultaat. Ik twijfel alleen nog of ik de uitstekende tak aan de voorkant niet moet afzagen... Voordat ik het definitief ga vast foamen had ik graag wat tips van onze aquascapers. Wat vinden jullie er van en wat zouden jullie anders doen?

Vanaf de voorkant:
20200402_111511.jpg

De voorkant waarbij het waterdeel ook zichtbaar is:
20200402_111455.jpg

Zijkant links:
20200402_111537.jpg

Zijkant rechts:
20200402_111522.jpg

Het idee is dat het water van de drip wall op de stenen valt (hier komt nog vijverfolie onder zodat al het water ook wordt opgevangen) en terug naar het waterdeel stroomt. Met vijverfoam maak ik nog een soort rand op het landdeel zodat de aarde niet in het water terecht komt. In de potjes komen uiteraard planten te staan, maar deze verdwijnen straks uit het zicht door de foam. Ze vormen straks een geheel met het hout.
Op de achterwand komt nog een kokosvezel mat die ook met foam wordt aangekleed (vandaar de wortel die daar nu maar wat hangt...)
 
Ik heb het stuk uitstekend hout toch afgezaagd, stoorde mij te veel, belemmerde het zicht in het midden waar straks de beplanting komt. De tak die ik eraf heb gehaald komt wel weer op een andere plaats van pas :LOL:

20200402_154500.jpg

20200402_154517.jpg

20200402_154403.jpg


Begint er al meer op te lijken. Ik denk dat ik klaar ben om de kokosvezel achterwand te plakken en dan te beginnen met foamen. Maar had graag nog wat commentaar gehad. Wat vinden jullie?
 
Is de achterwand voor boven het water of ook voor onder?

Over het plaatje is nog moeilijk iets te zeggen, vaak gaat dat beter als er substraat bij ligt. Ik zou wel overwegen om iets grotere stenen te gebruiken. Die zullen denk ik snel wegvallen.

Leuk project zo zeg, top bezig!
 
Is de achterwand voor boven het water of ook voor onder?

Beide, die loopt als het ware door. Maar op de kokosvezel komt nog vijverfoam. Dus die komt vrijwel nerges in direct contact met het water.
 
Niets mis met kokosvezel hoor. Er zijn genoeg mensen die dat gebruiken voor een wat natuurlijker uitziende bodem.
 
Klopt, maar ik was wel een beetje bang dat het water er misschien te zuur van zou worden. Maar denk dat het door de foam wel goed zal komen.

Ah, op die fiets. Geen idee of het water erdoor aangezuurd wordt eigenlijk. Geeft wel een mooie effect!
 
Het gaat snel deze week. Ik heb de 'hardscape' eruit gehaald en ben begonnen met de achterwand. Deze wordt gemaakt van een laag kokosvezel en daar wordt vervolgens reliëf op aangebracht met vijverfoam. De vijverfoam wordt uiteindelijk ingesmeerd met siliconenkit en bedekt met kokosvezel en schors voor een natuurlijke uitstraling.

De eerste stap, kokosvezel aanbrengen:
20200403_100232.jpg


De bak ligt even op zijn rug om alles gemakkelijk aan te brengen en te zorgen dat alles goed kan hechten. Eventuele kleine openingen worden gevuld met de vijverfoam, dus het hoeft niet eens heel precies. Ziet er al direct heel anders uit.
 
Morgen wordt een spannende dag. Ik heb zojuist de foam aangebracht. Het is de bedoeling dat ik morgen, wanneer de foam droog is, alles bewerk en in model breng. Maar ik ben toch wel geschrokken van hoe heftig die foam zich verspreid. En wat een plak spul, bijna niet van je handen af te krijgen! :mad:

Hieronder het voorlopige resultaat. Ik moet de stenen achterin nog goed leggen en ook moet er nog meer foam op de achterwand. Maar ik wil dat afmaken zodra ik de bak weer op zijn rug kan leggen.
20200403_144817.jpg

20200403_144842.jpg
 
Kijk je toevallig wel eens naar het kanaal SerpaDesign op Youtube?
Linkje

Doet me erg denken aan zijn bouwsels, qua materialen enzo :DD
Hij maakt ook erg toffe creaties :D
 
Kijk je toevallig wel eens naar het kanaal SerpaDesign op Youtube?
Linkje

Doet me erg denken aan zijn bouwsels, qua materialen enzo :DD
Hij maakt ook erg toffe creaties :D

Ja ik heb me door hem laten inspireren. Heb twee van zijn video's vermengd en een aantal kleine dingen aangepast, zoals de drip wall bijv.
Maar of het net zo mooi wordt als zijn creaties weet ik niet. Zijn video's zijn absoluut de moeite waard voor wie ze nog niet kent!
 
Tijd voor een update. Het aanbrengen van de vijverfoam heb ik toch wat onderschat. De foam zette toch wat meer uit dan gedacht waardoor ik behoorlijk wat moest bijsnijden. Mocht je dus ooit zo'n project als dit willen doen, wees dan terughoudend met de hoeveelheid foam geef het ruimte om uit te zetten, en wacht liever een dag en breng dan opnieuw foam aan als je echt vind dat er te weinig zit.
Ik heb uiteindelijk een hele fles leeggespoten en nog een klein beetje van een oude fles (maar daar zat niet meer genoeg gas in).
20200408_135226.jpg

Veel uren snijwerk later gevolgd door een dag knallende hoofdpijn (ik vermoed door de lucht uit de foam, maar weet niet of dit kan?) heb ik de foam redelijk in vorm gebracht zoals ik dat wilde. Met name in de linkerhoek waar het water van de drip wall via een stroompje het waterdeel in stroomt was dit lastig. Door de overhangende steen kon ik er lastig bij komen. Achteraf gezien had ik beter kunnen wachten met het aanbrengen van de stenen tot het laatste. Als ik straks in de problemen kom met het aanbrengen van het zand zal ik hem alsnog los snijden en opnieuw aanbrengen.

Bovenaanzicht
20200408_135013.jpg

Vooraanzicht waterdeel
20200408_135057.jpg

Zijaanzicht linkerkant
20200408_135029.jpg


Ook heb ik nog wat geknutseld met de pomp. De flexibele slangen waren uiteraard gebogen omdat ze als rol worden verkocht. Ik moest hem toch een stuk rechter hebben, ik heb de slangen daarom zolang over een bamboostok heen getrokken in de hoop dat ze dan een rechtere vorm aannemen. Ook heb ik een kraantje van Eheim aangeschaft om ertussenin te plaatsen zodat ik de hoeveelheid druppels kan regelen.
20200408_135207.jpg


Ik moet nog een paar stukje foamen op de achterwand, zowel voor meer reliëf als om de slangen weg te werken. En aan de voorkant wat kleine gaten opvullen. Daarna kan de afwerking gaan beginnen en kan ik dat lelijke zwarte foam gaan wegwerken :cool:
 
ik volg je project al een tijdje en kon me er in eerste instantie heel erg weinig bij voorstellen. Nu het foam er wat op zit en je de takken en stenen erin hebt, begin ik meer inzicht te krijgen naar je opzet. Het ziet er gaaf uit en ik blijf je vorderingen zeker ook volgen !
 
ik volg je project al een tijdje en kon me er in eerste instantie heel erg weinig bij voorstellen. Nu het foam er wat op zit en je de takken en stenen erin hebt, begin ik meer inzicht te krijgen naar je opzet. Het ziet er gaaf uit en ik blijf je vorderingen zeker ook volgen !

Begrijp ik, waarschijnlijk ben je niet de enige. Het zou mij ook niet vebazen dat mensen ook nu nog moeite hebben zich er iets bij voor te stellen. Ik weet ook niet zeker of het eindresultaat wordt zoals ik het mij zelf had voorgesteld. Ik denk wel dat het bij de komende stappen een stuk duidelijker zal worden, vooral wanneer de zwarte foam dadelijk met zand en kokosvezel wordt bedekt en er aarde in het landdeel komt.
Met een beetje geluk is het eind volgende week ver klaar.

Doordat ik het mos middels de dry start methode wil aanbrengen zal het wel nog even duren voordat er ook water in komt en alle beplanting erin staat. Hoewel ik normaal niet erg geduldig ben als het op projecten aankomt, wil ik voor het mos echt de tijd nemen. Plakken of vastbinden heb ik nooit echt succes mee gehad.

Mooi project en leuk om te volgen. Ik ben al benieuwd naar de rest.

Bedankt! Ik doe mijn best. Ik weet niet of het een succes gaat worden, maar als er aan het einde al iemand is die er iets van heeft geleerd is het niet voor niets geweest.
 
Mooi project zo. Het ziet er inderdaad weer iets beter uit.

Of het zo wilt worden zoals je voor ogen had, dat is altijd de vraag. Als ik iets heb geleerd van jaren aquaria houden, is dat je met veel geduld hele mooie dingen (lees: aquaria) kan bereiken. Je legt iig een mooie basis!
 
Gisteren eindelijk de vijverfoam ontvangen na 1,5 week wachten. Kan niemand wat aan doen onder de omstandigheden. Omdat PostNL had aangegeven afgelopen donderdag al te leveren had ik ondertussen al de planten besteld. Ik ging er van uit dat de levering van de planten ook wel even zou duren en ik in de tussentijd alles al af zou kunnen maken. Echter liep het iets anders. Afgelopen vrijdag kwamen de planten al direct binnen!
20200419_141839.jpg

Die staan nu dus te wachten in het water :rolleyes:
Gisteren (zaterdag) kwam eindelijk de vijverfoam aan, dus ben ik direct aan de slag gegaan door de foam aan te brengen en dit keer rustig een hele dag te laten uitharden (aldoende leert men...)
Vanochtendbegonnen met het bijsnijden van de foam en uiteindelijk uitgekomen op het volgende resultaat...
20200419_094118.jpg
20200419_094132.jpg
20200419_094143.jpg
20200419_094151.jpg


Hierna was het de hoogste tijd om die grijze massa weg te werken, dus ben ik begonnen met de kit uit te smeren en in te strooien. Zand voor het water deel en kokosvezel en schors voor het land deel.
Het paludarium ligt momenteel op zijn rug zodat de kit goed kan uitharden, vandaar dat het reliëf in de achterwand nu niet te zien is, maar toch alvast een indruk:
20200419_141453.jpg
20200419_141402.jpg


Morgen werk ik alles bij door hier en daar nog een laag aan te brengen. Dinsdag kan ik dan het paludarium definitief inrichten en ook de DIY 'drip wall' testen. Ik hoop dat het gelukt is...
 
Zojuist de laatste 'laag' aangebracht. Eigenlijk vooral nog grijze plekjes bijgewerkt. Morgen ga ik het mos blenden en uitsmeren over de achterwand zoals hier mooi vastgelegd door Nigel. Ook heb ik de voedingsbodem en de 'bosgrond' klaar gemaakt voor de planten.

20200420_072051.jpg
20200420_072106.jpg
20200420_072116.jpg
20200420_072124.jpg


Ook zal ik dan de DIY drip wall testen, ik hoop dat de gaatjes niet verstopt zijn geraakt, ik het ergste geval zal ik ze opnieuw moeten doorprikken. Hoe het water precies gaat 'vallen' is wel nog spannend.
20200420_072215.jpg
 
Ik zie nog niet precies wat en hoe het moet gaan worden, maar dat komt vanzelf wel denk ik, succes.
 
Een beetje, maar ik ben er al aan gewend om niet direct commentaar / advies te geven en even af te wachten, vaak worden dat de mooiste creaties ;))

Geef maar gerust commentaar of advies, misschien zie ik wel iets belangrijks over het hoofd of kan ik nu nog iets aanpassen wat straks niet meer mogelijk is.
 
hoe zorg je ervoor dat het dripwall water niet spettert en/of je stukje land komt ? Of is dat juist de bedoeling?
 
hoe zorg je ervoor dat het dripwall water niet spettert en/of je stukje land komt ? Of is dat juist de bedoeling?

Er komt mos op de achterwand, ik hoop dat de druppels langs de achterwand lopen en op het mos zullen vallen. Het constant spetteren hoeft van mij niet in de woonkamer. Het belangrijkste is dat het water op de stenen eronder terechtkomt en niet op de aarde.
 
Vandaag wat kit resten weg gehaald en daarna de voedingsbodem en het zand erin gedaan. Alvast wat waterplantjes erin gezet en daarna de drip wall getest:


Gelukkig ging alles goed, hierna heb ik de drip wall uitgezet zodat de komende maanden het mos kan ingroeien. Met behulp van de dry start methode heb ik het mos geblend en op de achterwand aangebracht. Nu fingers crossed! Hier nog wat foto's, houd er wel rekening mee dat het nog behoorlijk kaal is. Binnenkort komen de varens e.d. er in, maar de levering heeft vertraging opgelopen.
20200421_083805.jpg

20200421_083838.jpg
20200421_083915.jpg

20200421_083827.jpg
20200421_083833.jpg
 
ziet er zo wel gaaf uit hoor, ben zo ontzettend benieuwd hoe het zal zijn als het helemaal af is
 
De eerste dag...
Het mos zit op de achterwand in allerlei spleetjes. Op deze video is het niet echt goed te zien, maar met het blote oog van dichtbij wel.

Ik wil eens proberen om wekelijks wat video's te maken van de voortgang en dan uiteindelijk na een aantal maanden een soort timelapse te maken.
 
Leuk ✌?
Ik heb ook een bak klaar staan om mee te gaan beginnen.
Nu nog helemaal leeg.
Mag ik vragen hoe die kunststof rekken heten en waar je die kunt bestellen?
Ik typ van alles in bij Google maar krijg het niet gevonden. ?
BVD
Patrick
 
Mag ik vragen hoe die kunststof rekken heten en waar je die kunt bestellen?
In Amerika noemen ze dit 'Egg crates'. In Nederland kennen we ze alleen als 'stekkenroosters' maar dan betaal je een heel andere prijs. Ik heb ze daarom via Wish uit China besteld.

Ik ben niet ontevreden met het eindresultaat tot dusver, maar als ik het allemaal nog eens over moest doen, dan zou ik toch de methode van de zogenaamde 'aqua-pond' stijl kiezen. Dan krijg je een nog natuurlijkere uitstraling, en er komt geen siliconenkit of foam aan te pas. Het enige nadeel is dan weer dat het erg lastig is om een opvoerpompje in het aquarium te verwerken.
 

Terug
Bovenaan