Wat is er nieuw

C02 bemesting

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kevin R
  • Startdatum Startdatum
K

Kevin R

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd een beetje last van draadalg, voorheen heb ik hier nooit last van gehad (ander visbestand zonder planten).
Nu lees ik op het forum dat dat de voornaamste reden voor draadalg een Co2 tekort is in de bak.

Mijn bak draait net 3 weken weer en de eerste visjes zitten er net in.
Misschien moet ik wat meer geduld hebben totdat alles goed is ingedraaid.
Ik heb ook al zitten kijken naar een Co2 systeem, maar ik weet niet precies wat ik daar allemaal voor nodig heb.

Kunnen jullie mij misschien raad geven wat te doen?

No3: 0-10
N02: 0
GH: 6-10
KH: 3
PH: 6.8
Even snel met een Quicktest

Mijns inziens kun je als je CO2 gaat gebruiken het beter in ��n keer goed doen. Hervulbare drukfles, regulator met manometers, naaldventiel, diffusor. Nieuw kost je dat een flinke duit, maar 2de hands is net zo goed en scheelt een hoop natuurlijk. Heb je nog een paar knaken over dan zou mijn volgende prioriteit zijn een goede manier om de Ph (dus CO2) te meten. Ik wil het nl. �cht op 0,1 graad zeker weten en met een druppeltest is dat moeilijk/onmogelijk. Ik heb hiervoor een digitale Ph-meetstick van VoltCraft aangeschaft.

Gelet op de waarden lijkt het dus zoals verwacht een co2 tekort. Echter zijn strips niet heel betrouwbaar.
Hoeveel uur heb je de verlichting aan??

9 uur
Ik zou het ook naar 8 of 7 uur kunnen halen en zo het probleem te verminderen/ op te lossen, maar ik zie graag wat van mijn aquarium dus zoek eigenlijk een andere oplossing als mijn verlichting terug schroeven

Hey,

Misschien ben ik wat laat met reageren maar om eerlijk te zijn vind ik 8 a 9 uur licht nogal weinig, zeker wanneer je met tropische planten werkt.

Als je kijkt naar de natuurlijke cyclus van de Tropen zie je dat daar het gehele jaar door gemiddeld 10 tot 12 uur licht per dag is. Dus kom je met 8 uur wel redelijk wat te kort.

Als je last hebt van algen kan je beter je verlichtingstijd toch zo hoog mogelijk houden omdat je planten dit nodig hebben om voeding te kunnen opnemen(donker = geen fotosynthese) maar dan een soort si�sta inlassen. Algen krijgen het hierdoor moeilijker om te groeien maar je planten blijven voldoende licht krijgen om hun werk te blijven doen.

Ook kan je eens kijken of je lampen het goed doen. Als je verlichting even opsplitst in het spectrum zie je dat algen vooral nut hebben aan het blauwe gedeelte in verlichting. Het is belangrijk om een goede balans te krijgen tussen het rode en blauwe gedeelte. Meer rood is minder algengroei. Ik las echter wel dat je met LED werkt, ik kan me inbeelden dat je hier niet zo makkelijk in kan veranderen.. Bij TL-verlichting kan je naar een speciaalzaak gaan en een speciale lamp kopen voor de planten, hierbij is de balans optimaal.

Groetjes, Tom

Verlichting terugbrengen. ..meer co2 en vooral constante toevoeging van co2 . Zorg er voor dat de co2 2 uur voor de lichten aan gaan al aan is. .en 1 uur voor de verlichting uit gaat stopt.plantjes hebben btw genoeg aan een verlichtingsperiode van 6 uur...als k een bak opstart begin k met 6 uur en dan schroef k m langzaam op.

Succes!

Zoals Zap ook al opmerkt een co2 tekort dus ik zou reflectoren verwijderen en de duur naar 8 uur brengen. dat is in feite voldoende maar om alles uit de planten te halen is vaak meer licht nodig. Nu is het eerst van belang de algen de baas te worden en dan weer verder kijken.
Het zou mooi zijn als je het water met druppeltesten kan laten meten. Strips zijn niet echt betrouwbaar.

Hoi allen,

Wederom bedankt voor de reacties.
Ik heb inmiddels mijn licht 8 uur aan staan, en heb een CO2 setje aangeschaft met ph controller CO2 reactor en heel de ratteplan.
(Als je het doet moet je het goed doen) 😛
Ik heb geen reflectoren in mijn bak zitten.
Waterwaardes zijn nu:
Ph 7
Kh 7,5-8
Nagenoeg geen nitraat en geen nitriet
CO2 staat momenteel op 30 bellen per minuut.

Ik heb de CO2 set inmiddels een weekje aan staan.

De algen lijken al een stuk minder geworden, maar het is nog niet helemaal weg. Allicht is dit een kwestie van tijd.

Je moet zorgen dat je voldoende nitraat hebt hoor. Mag wel 10-15mg zijn en de po4 rond de 1.0mg

Voor nitraat en nitriet heb ik alleen een quicktestje en nitriet komt uit op 0 nitraat op inderdaad 10

Ok, misschien toch raadzaam om eens te kijken voor druppeltesten. Die zijn veel beter namelijk.
Je kan al voor niet heel veel geld een koffer kopen met druppeltesten.
Als je dat zou willen kun je ook voor JBL kijken want dan kun je vrij goedkoop navulreagens kopen.

Tom91 zei:
Hey,

Misschien ben ik wat laat met reageren maar om eerlijk te zijn vind ik 8 a 9 uur licht nogal weinig, zeker wanneer je met tropische planten werkt.

Als je kijkt naar de natuurlijke cyclus van de Tropen zie je dat daar het gehele jaar door gemiddeld 10 tot 12 uur licht per dag is. Dus kom je met 8 uur wel redelijk wat te kort.

Dit klopt niet geheel.

Ja het is ongeveer 12 uur licht en 12 uur donker. Echter door de begroeiing is er niet continue 12 uur (vol) licht op het water oppervlak. Uiteraard wel op de grotere meren en rivieren. Maar de meeste vissen komen uit kreken, poelen. De meeste kreken/poelen liggen onder het bladerdek of liggen aan de rand van begroeiing.

Als je ooit (op vakantie) bent geweest in de bergen heb je een (bijna) zelfde effect kunnen meemaken. Jij staat in de zon en het dal of de berg aan de overzijde licht in de schaduw.

Het is dus erg afhankelijk van waar de planten voorkomen of je 12 uur licht benodigd hebt en hoeveel licht je nodig hebt.

Het ligt er ook aan wat je wil bereiken. Zelf volg ik de EI en heb het licht rond de 9 uur aan.
Dat kan best meer maar ik vind de planten het zo goed doen en voldoende groeien.
Je moet met meer licht wel altijd goed je waarden in de gaten houden want je hebt snel tekorten als je niet oppast.Daarom belicht ik in alle 13 bakken niet meer dan die 9 uur en heb ook nogeens best veel drijvers erin.

Voor mij geld: veel licht = veel voedsel nodig, weinig licht minder.

Bij veel licht en weinig voedsel...slechte groei;
Bij weinig licht en veel voedsel: lange kale stengels die z.s.m. naar het oppervlakte willen.

Het is dus altijd schipperen en uitzoeken wat het beste is.
Veel en lang licht betekent dus niet altijd een goede planten groei...........

Zap zei:
Ja het is ongeveer 12 uur licht en 12 uur donker. Echter door de begroeiing is er niet continue 12 uur (vol) licht op het water oppervlak. Uiteraard wel op de grotere meren en rivieren. Maar de meeste vissen komen uit kreken, poelen. De meeste kreken/poelen liggen onder het bladerdek of liggen aan de rand van begroeiing.

Het is dus erg afhankelijk van waar de planten voorkomen of je 12 uur licht benodigd hebt en hoeveel licht je nodig hebt.

Dat de kreken en poelen geen 12 uur volle licht ontvangen klopt maar als je bak in een ruimte staat waar het totaal donker is en je geeft maar 8 uur licht krijg je ook geen natuurlijk geheel.

Eigenlijk is het steeds beter om minimaal met 2 lampen te werken en zo een schemer, dag en nachtperiode te maken. Het is namelijk niet zo dat planten alleen fotosynthese doen wanneer de zon vol op het water staat. Wanneer het schemert mindert de fotosynthese wel, maar deze valt op dat moment nog niet volledig stil.

Ik vind het belangrijk om een zo natuurlijk mogelijke situatie na te bootsen, zowel je planten als je vissen zullen dit zelf ook op prijs stellen. Het viel me op van zodra ik dat deed in mijn bak de vissen rustiger de dag startte dan wanneer het licht gewoon ineens vol aan ging.

Tot slot brand bij mij het licht 12 uur per dag en ik heb bijzonder weinig last van alg en mijn plantjes doen het goed(soms zelfs wat te goed). Vaak is het ook gewoon belangrijk om eens goed rond te neuzen wat voor planten je hebt en welke eisen ze stellen. Ik zorg altijd dat dit ook perfect in evenwicht is. Maar ik werk dan ook alleen met speciaal aquaria per continent, zowel voor bevolking als beplanting.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan