Wat is er nieuw

C02 planten groei

• Onderwerp starter Onderwerp starter joepperd
  • Startdatum Startdatum
J

joepperd

Guest
Mijn aquarium staat nu ongeveer 2 weken in te draaien. op de bodem heb ik de hemianthus om een mooi gras veldje te krijgen. Alleen wordt de plant alleen maar bruiner en doorzichtiger. dit lijkt me geen goed teken. kan iemand me helpen? misschien moet ik de co2 uitstroom ergens anders platen ofzo? de uistroom van de pomp heb ik onder water. moet ik deze op het water oppervlak zetten voor meer water beweging? groetjes en hier wat fotos toegevoegd.

Yz_2ZLokTxHu8y5SIcv9Yblm99pLu1-K.jpeg

Oppervlaktestroming werkt averechts: je verliest dan weer CO2.
Na 2 weken indraaien heb je misschien nog onvoldoende nitraat in het water voor de hoeveelheid planten die je hebt?

Heb je waterwaarden?

De uitstroom net onder water is prima hoor. Zoals Peter al vraagt zijn de waterwaarden handig te weten. Om de hoeveelheid co2 vast te stellen is een continutest altijd aan te bevelen.
Is dat een ph verlagende bodem??

Hierbij de waterwaardes die ik net gemeten heb via een test strip van jbl.

NO3 = 0
NO2 = 0
GH = >4d
KH = 3d
pH = 6,4
Chloor = 0
C02 = 35 mg/l

pH is natuurlijk laag door de co2 toevoer en de pH verlagende bodem... verder heb ik er een c02 continue test in hangen. Deze kleurt mooi groen. hoop dat jullie er wat mee kunnen. verder heb ik ook reflectoren op de lampen zitten. moeten deze er af? ik heb ook mos op de takken bevestigd bodem in. daar schijnt het licht erg vel op.

Het probleem met een ph verlagende bodem is dat je de tabel niet kan vertrouwen.
Wat voor kleur heeft de co2 test of heb je daar een foto van??
Je zou als de co2 echt voldoende is de reflectoren kunnen verwijderen want dat scheelt al een heel stuk.
drijvers toevoegen is ook een optie nog.

aha vandaar!!

hierbij een foto
lKkLcUHdsxBMx7zjBexCMXZ5RKsADl8r.jpeg

lKkLcUHdsxBMx7zjBexCMXZ5RKsADl8r.jpeg

reflectoren verwijderen zeg je? helpt dit ook tegen de draadalg? en krijgt de hemianthus dan wel genoeg licht als ik de reflectoren weg haal en er drijf plantjes in doe?

Je hebt geen nitriet en geen nitraat. Is het misschien een van de volgende mogelijkheden?
1) Je zit nog voor je nitrietpiek en er wordt in de bak nog geen nitraat aangemaakt
2) Je zit al wel na de nitrietpiek (zou wel vroeg zijn), maar de bak produceert te weinig afval zodat de nitraatproductie te laag is om het plantenbestand mee te onderhouden.

In het eerste geval is het nog even geduld hebben. Je ziet de nitriet eerst komen en daarna loopt de nitraat pas op.

In het tweede geval zou je langzaam kunnen beginnen visjes te plaatsen zodat er meer vervuiling is die omgezet kan worden in nitraat waarmee de planten dan weer gevoed worden.

Klopt ,je filter is nog niet goed ingedraaid.

Welke heb je? intern of extern?

joepperd zei:
aha vandaar!!

hierbij een foto
XfMoWrSWDIIwSgG7-4p63GIZdPwuGaTi.jpeg

XfMoWrSWDIIwSgG7-4p63GIZdPwuGaTi.jpeg

reflectoren verwijderen zeg je? helpt dit ook tegen de draadalg? en krijgt de hemianthus dan wel genoeg licht als ik de reflectoren weg haal en er drijf plantjes in doe?

Even off topic. Wat is dat voor aquarium app?

Je planten hebben tekort aan basis voeding. Nitraat is 0, ( fosfaat waarschijnlijk ook) dit komt omdat er nog geen vis in zit. Tijdens het indraaien wat voer verkruimelen. goed voor de bacterien, en geeft wat nitraat. Je kunt ook wat nitraat en fosfaat toevoegen.
Geef je intussen ook normale plantenvoeding?
CO2 continue test zou correct moeten werken. Maar hang hem wel zo ver mogelijk van de CO2 diffusor.

ik heb een externe jbl e901 greenline pomp. ik geef inderdaad wekelijks planten voeding van easy life. ik heb nu ook nitro van easylife gekocht en ga hier mee aan de slag. ik heb de c02 test inderdaad aan de andere kant van de bak hangen. groetjes

Je probleem is in feite geen nitraattekort, maar een filter wat nog niet functioneert met een nitraattekort als consequentie. Dat los je duurzaam op door (De bacterieen in) het filter op gang te brengen.

Ik zou in deze fase geen nitraat gaan toevoegen. Dat gaat je bak vanzelf produceren als je het filter op gang gaat brengen zoals door verschillende mensen aangegeven. Hierboven is al genoemd het verkruimelen van wat voer in de bak, of het langzaam opbouwen van een visbestand.

Dat haalt bijna niemand. Gemiddeld is O,4 al mooi denk ik.
Anders moet je vast ook voeding toedienen zoals fosfaat en nitraat.

Maar ja die zit ook rond de 0,4 maximaal. Dat zit vaak standaard boven de meeste bakken denk ik.

Hij heeft 3 x 18 Watt, dus, naast de standaard verlichting, een lamp bijgeplaatst.

mvg Albert

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan