Wat is er nieuw

Cabomba verliest zijn...euh blaadjes.

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
In mijn Juwel verliezen sommige Cambomba stekjes hun blaadjes, all� ja, hoe moet ik het anders noemen want het zijn niet echt hun bladeren h�.

Elke dag drijft drijft er ook wel al eens een stekje aan het wateroppervlak. Ik duw dit dan weer de grond in.

Zouden mijn sluiers of pleco daar voor iets kunnen tussen zitten met hun gewroet en gewoel ? Beide soorten zijn nog maar amper 10cm lang of zitten mijn cabomba's met een ziekte ?

Ik denk dat het aan je sluiers en pleco's ligt. Sluiers zijn dol op groenvoer en als ze een zachte plant zien (zoals de Cabomba) zullen ze dat zien als voedsel, dinner is served. Ook dat wroeten van beide soorten is natuurlijk niet erg bevordelijk.

PS

Welke pleco's heb je en hoeveel ??

In mijn vorige bak had ik een stuk of 10 cabomba stekjes staan. In de bak zwemde ook een pleco van 20 cm en verschillende L nummers. Na iedere nacht kon ik ze bijna allemaal weer opnieuw terug drukken in de grond omdat ze het eruit wroeten. Soms wanneer ik ze terug gedrukt had dreven na 5 minuten weer stekjes omdat er weer 1 langs of doorheen was gezwommen. Je zou een steen of stuk hout erop kunnen leggen zodat ze wat vaster zitten.

Bedankt voor de tip.

@aquavisie

Er zit ��n pleco in, een Pterygoplichthys pardalis vermoed ik.

Herbstnebel zei:
Er zit ��n pleco in, een Pterygoplichthys pardalis vermoed ik.

Die kan natuurlijk wel 35 cm worden, een beetje te groot voor een vision 260 lijkt mij

Tis een traaggroeier dus voorlopig zit het snor. Kan en achteraf nog altijd verkopen aan iemand met een grotere bak of terugdoen naar de lfs.

Dit soort vissen zijn een ramp in aquaria met planten er in. Als er niet een hele forse pomp op de bak zit zorgen zij ervoor dat er altijd zweefvuil in het aquarium zit. Algen ontwikkelen zich erg goed in aquaria met zweefvuil. Baardalg is daar een voorbeeld van en als je dat hebt zal je alle zeilen bij moeten zetten om het weer kwijt te raken.
De conditie van de planten wordt slecht doordat er algen op gaan groeien en doordat zo'n grote vis ze continu vernielt/ op eet.

Hobbygroet,
Jos Hut

Herbstnebel zei:
Tis een traaggroeier dus voorlopig zit het snor. Kan en achteraf nog altijd verkopen aan iemand met een grotere bak of terugdoen naar de lfs.

Ik wens je succes met het vinden van een idioot die zo'n vis in zijn bak wil hebben, of iemand met een geschikte bak. Die zijn er niet zo veel

Ik weet er enen die er 50 euro voor over had voor zijn 2m bak 🙂

Dat het vuilaards zijn heb ik al ondervonden, en die sluiers ook maar die verhuizen naar een vijver uiteindelijk. Het is niet voor niets dat er 2 filters op staan.

Gauw zaken mee gaan doen en die 50 euro incasseren.

Hobbygroet,
Jos Hut

50 euro voor een bijna volgroeid exemplaar wel te verstaan, niet voor een kleintje van 10cm.

�50? Op marktplaats komen ze regelmatig voorbij onder 'gratis op te halen'. Mensen komen er niet van af.

gratis dieren weggeven is niet zo een goed idee, voor sommige mensen als een dier hen geld gekost heeft dan gaan ze er ook meer zorg voor dragen.
Het was ook een exemplaar bij de LFS toen ik daar was voor vissenvoeding te kopen. Plots zag ik daar een pleco zitten van ruim 30cm die ik daar voorheen nog niet had gezien. De uitbater zei me dat die door iemand besteld was en direct een volgroeid exemplaar wou hebben voor zijn 2m bak. Ik vroeg wat zo een volwassen exemplaar kost en dat kwam op 49 ballekes. 🙂

Mijn volgende vraag was dan hoe oud die vis reeds was, amper ��n jaartje oud :s

Das snel voor een traaggroeier en toen kwam het antwoord dat die bij kwekers in Tjechi� opgevoerd (dwz, veel voederen zodat ze snel groeien).

Kijk ik wil geen groot geld verdienen aan vissen die ik weg doe, maar gratis weggeven zie ik ook niet zitten aangezien je nooit weet aan wat voor iemand je je vis geeft. Als ie der 49 euro voor wil geven ga ik ervan uit dat die em ook goed gaat verzorgen.

Ik ben het daar maar te dele mee eens. Je kunt heel goed een indicatie krijgen van de zorg die iemand aan een dier zal besteden. Als tegenprestatie voor het gratis weggeven kun je bijvoorbeeld met alle fatsoen verlangen eerst te weten waar hij terechtkomt: bakmaat, medebewoners, etc. Wenst de ge�nteresseerde die informatie niet te verstrekken of vormt het nieuwe onderkomen geen vooruitgang voor het dier gaat het feest niet door. Simpel. Een fatsoenlijke bakmaat en de passende medebewoners zeggen mij misschien wel meer dan het bedrag dat iemand er voor over heeft.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Ik ben het daar maar te dele mee eens. Je kunt heel goed een indicatie krijgen van de zorg die iemand aan een dier zal besteden. Als tegenprestatie voor het gratis weggeven kun je bijvoorbeeld met alle fatsoen verlangen eerst te weten waar hij terechtkomt: bakmaat, medebewoners, etc. Wenst de ge�nteresseerde die informatie niet te verstrekken of vormt het nieuwe onderkomen geen vooruitgang voor het dier gaat het feest niet door. Simpel. Een fatsoenlijke bakmaat en de passende medebewoners zeggen mij misschien wel meer dan het bedrag dat iemand er voor over heeft.

~ Ivo

Inderdaad, zo doe ik dat ook. Eigenlijk vind ik het sowieso belangrijker dat de vissen een goede verzorging krijgen dan het geld wat ik er voor krijg. Ik geef regelmatig vissen gratis weg (bv.door overbevolking van zeer productieve vissen), maar stel wel als voorwaarde dat de vissen d� allerbeste verzorging krijgen.

Krijgen ze die niet, dan kunnen ze net zo goed bij mij blijven. Voor minder gaan ze nooit weg.😉

Ik geef jullie gelijk hoor. Mijn sluiers bijvoorbeeld die ga ik gratis weggeven aan een persoon met een vijver maar dat is omdat ik die persoon ken en wekelijks zie. Ik ben er alleen nog niet uit omdat ik veel tegenstrijdige informatie krijg van internet, de een zegt doe het niet want ze zijn niet winterhard en kunnen infecties krijgen en anderen zeggen dan dat het totaal geen probleem vormt en bevestigen me dit dan ook nog eens omdat ze ervaringsdeskundigen zijn.

Ik zit met een verkeerde combinatie van vissen in mijn bak en dat komt omdat ik er tot voor kort nog geen fluit van kende. Tot hiertoe heeft het nog geen problemen gegeven en leven ze in vrede naast mekaar. Ik zou ze kunnen terugdoen naar de LFS maar dan weet ik sowieso dat die de vissen weer door verkoopt aan mensen die er wsl ook niets van kennen en ze in een nog kleiner aquarium stoppen met een misschien nog slechtere combinatie van waterbewoners.

Bij mij zitten ze nu voorloopig toch al in een 260 liter tank van 1m21 lengte, beter kan maar slechter ook.

Dus de sluiers gaan naar de vijver ergens in de grote vakantie als de temperatuur van het vijverwater op zijn hoogst staat en de pleco blijft voorlopig bij mij. Maar als het met de sluiers slecht zou gaan in de vijver verwacht ik dat die persoon me dat laat weten zodat ik ze weer in mijn Juwel kan steken tot ik er een andere oplossing voor heb.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan