Wat is er nieuw

Cacatuoides man of vrouw? -2

• Onderwerp starter Onderwerp starter DorkV89
  • Startdatum Startdatum
D

DorkV89

Guest
Hallo!

Ik heb 2 vrouwtjes Cacatuoides en 1 mannetje. Maar nou blijkt 1 vrouwtje toch een mannetje te zijn. Dus heb ik 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Daarom heb ik vandaag 2 nieuwe vrouwtjes erbij gekocht. Maar het vrouwtje wat ik al had reageert erop alsof het een mannetje is. Ik heb nu dus sterk het vermoeden dat dit vrouwtje ook weer een mannetje is.

Om zeker te weten dat het echt een vrouwtje is vraag ik jullie advies.
Het mannetje laat hem/haar in ieder geval met rust.

imageupload

imageupload

imageupload

Even voor de duidelijkheid: deze 3 foto's zijn van dezelfde vis?

~ Ivo

Ja is dezelfde vis.

Lijkt een man

Volgens mij inderdaad een man. De tekening en kleur van de vinnen is te duidelijk voor een vrouw.

Een agressievere reactie van de andere man zal er waarschijnlijk nog wel komen als die met een van de vrouwen een koppel gaat vormen.

Dit zou de geslachtsverhouding op 3 mannen en 2 vrouwen brengen, bepaald niet wenselijk.
En ook als het 2 mannen en 3 vrouwen zijn, zouden daar wel eens problemen van kunnen komen. Elke man wenst namelijk een harem, en met die aantallen kan dat niet.
Het is niet onmogelijk A. cacatuoides in een groep te houden, maar dat vraagt wel (v��l) ruimte en schuilgelegenheid op de bodem. Hoe groot is jouw bak, en hoe is de inrichting (qua hout, planten, bladeren etc.)?

Bedankt voor jullie bericht. Het is ook niet mijn bedoeling geweest om meerdere mannetjes te hebben. Ik wou graag 1 koppeltje/ man met harem.
Helaas heb ik 2 keer een mannetje gekregen in plaats van een vrouwtje. Mijn bak is een Trofis Colisa A-1000 1000 mmx 420mmx 650 mm. Met een groot stuk spider wood, verschillende potjes en rotsen/stenen.

Ik ben er nog steeds niet zeker van. Nu 3 maanden verder is het mij nog steeds niet zeker wat nou het geslacht is. Nieuwe foto's":

2014-09-14%2015.41.51.jpg

2014-09-14%2015.41.42.jpg

2014-09-14%2015.41.44.jpg

Blijf bij man,ondanks de zwarte borstvinnen.

ik sluit me bij Mondeo aan.
wel vreemd, die zwarte borstvinnen.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk een vrouw. Juist vanwege de zwarte borstvinnen. Geen van mijn Apistogramma mannen heeft dat zo duidelijk. En over de kleur op de vinnen, ik heb meerdere vrouwen gezien met flink wat rood er in, mijn mannen waren er niks bij. Vooral bij �kweekvormen� vind ik de kleur van de vinnen daarom ook onbetrouwbaar, op het zwart na dan.Of dit moet er al in gekweekt zijn bij de mannen..

Sommige vrouwen kleuren erg grauw bij dominantere vrouwen, wat het er soms ook niet makkelijker opmaakt.Maar nogmaals,ik weet het niet zeker.

Misschien een belangrijk detail! Deze vis jaagt mijn vrouwtje weg maar doet verder niks als het mannetje voorbij komt gezwommen.

Gezien de oranje-rode tekening in de rug- en staartvin is dit volgens mij vrijwel zeker een man.
Maar door de vele doorkweek met deze soort is er helaas weinig met volledige zekerheid over te zegen .....

Met zekerheid durf ik het niet te zeggen, maar ik denk een man en wel een subdominante (het zwart op de buikpartij duidt hierop).

Dat zou wel inhouden dat er een 'foutje van moeder natuur' op zit, want half zwarte borstvinnen dahoort'nie. Het zwart is de borstvinnen is normaal een behoorlijk aardige indicatie bij kweekvormen van cacatuoides voor het zijn van vrouw. Als ik het wel heb is er op apistogramma.com zelfs iemand die dat met nakweek cacatuoides als primaire ding ziet om op te letten. Vandaar mijn twijfel.

Hoe groot is hij/zij inmiddels?
Kun je foto's maken van de staartvin?

~ Ivo

Ik denk dat de vis ongeveer 4-5cm is. Hieronder nog wat foto's:

2014-09-16%2010.31.29.jpg

2014-09-16%2010.33.05.jpg

2014-09-16%2010.33.00.jpg

2014-09-16%2010.31.15.jpg

2014-09-16%2010.31.03.jpg

2014-09-16%2010.30.34.jpg

Ik vind het zwart in de vinnen ook niet echt heel erg overtuigend, de vinnen zijn z�ker niet voor de helft zwart. En ook in de buik zie ik niet geweldig veel zwart.
Het oranje in de rug- en staartvin vind ik een stuk duidelijker.

Ik blijf het daarom op een man houden.

Nieuwe foto's. Zelfde vis ander uiterlijk.

2014-09-24%2018.37.55.jpg

2014-09-24%2018.38.00.jpg

Paddy.K.1966 zei:
Ik vind het zwart in de vinnen ook niet echt heel erg overtuigend, de vinnen zijn z�ker niet voor de helft zwart. En ook in de buik zie ik niet geweldig veel zwart.
Het oranje in de rug- en staartvin vind ik een stuk duidelijker.

Ik blijf het daarom op een man houden.

Man... Verlengde vinstralen en puntige staartvin. Daarbij het oranje in de vinnen zeg ik een jong mannetje.

Borstvinnen: duidelijk zwart erin, kenmerk van vrouwen.
Rugvin: niet extreem verlengd, dat kan ook bij vrouwen voorkomen. De verlenging in de rugvin van mannen is tot tweemaal zo hoog als het middendeel van de vin en daarvan is hier geen sprake.
Staartvin: niet extreem verlengd, geen duidelijke filamenten, dit zijn hoogstens kleine 'tipjes' (in het Engels: slightly truncate), dat kan ook bij vrouwen voorkomen.
Oranjekleuring in rug en staartvin kan ook bij vrouwen duidelijk voorkomen.

Kijk voor alle 4 deze kenmerken maar eens:
- http://www.youtube.com/watch?v=IZFXZrKg ... eeuy2MIGwg
- http://www.youtube.com/watch?v=rEcTkwPPO84

Dus ondanks dat ook ik denk dat het om een man gaat (mijn toevoeging: nog niet volwassen en subdominant), daarbij vooral afgaand op lichaamsbouw, begrijp ik niet hoe zo makkelijk wordt voorbijgegaan aan het zwart in de borstvinnen, het feit dat vrouwen ook veel oranje kunnen hebben in hun vinnen en hoe makkelijk de vinnen (impliciet) zodanig verlengd worden genoemd dat het niet nog de verlenging zou kunnen zijn die ook bij vrouwen kan voorkomen.

~ Ivo

Die laatste foto's brengen me toch weer aan het twijfelen. Hier is 'het' wel weer heel geel. Ook vind ik het wel erg gedrongen en dik voor een man. En de borstvinnen zijn echt wel zwart. Op voorlaatste foto's zou ik zeggen een man, maar die laatste lijken mij toch een vrouw. Ik heb een vrouw gehad met veel grotere vinnen dan deze.

Ten eerste wil het volgende stellen bij deze vissen: Alle jonge mannen lijken tot een bepaalde fase op een vrouwtje. Dit zouden alle kenners va apistogramma's moeten weten. Vanaf een bepaalde leeftijd gaan pas de mannelijke kenmerken om de hoek kijken. Ook de uiteinden van zowel de buik- als de rugvin zal puntiger gaan worden. Ook de kleuringen worden intenser bij de mannen en het lichaam wordt gestrekter t.o.v. een volwassen vrouw. Begin eerst naar deze opgesomde punten te kijken...

Wat agressiviteit aangaat... daar maken vrouwen zich ook schuldig aan. Vrouwtjes kunnen ook mannen als andere vrouwen najagen. Gebeurd in de beste groepen. Want je kunt ze wel degelijk in groepen houden doch graag in een wat ruimere bak opdat ze hun eigen territorium kunnen afbakenen.

Wat wel klopt wat reeds door een ander hier is aangehaald geworden; is het feit dat een sub-dominant mannetje minder sterk in kleuring zal zijn als een alfaman.

Zou je zeker willen zijn m.b.t. de aanschaf van een vrouw. Zorg dan dat ze echt volwassen is. Dus koop dan niet te jonge dieren om zekerder van je zaak te zijn...

Ik meen dat dit wel een toevoeging kan zijn op de reeds gegeven reacties...

stanovic zei:
Ik meen dat dit wel een toevoeging kan zijn op de reeds gegeven reacties...
Dat is het zeker! :thumbs:

Heb jij meer concrete gegevens over vanaf welke lengte bijvoorbeeld we eraan moeten denken dat eigenschappen van mannen zich pas echt gaan ontwikkelen?

stanovic zei:
Vanaf een bepaalde leeftijd gaan pas e mannelijke kenmerken om de hoek kijken.
~ Ivo

Deze vis heb ik vanaf mei ofzo en is nauwelijks gegroeid.
Ik zou ze echt heel graag groter willen kopen, maar overal waar ik kom zijn het echt nog hele kleintjes.

Ik wacht gewoon in spanning af wat er van deze vis gaat komen😀

Ja jammer genoeg koop je ze in de regel echt klein en is het geslacht amper te zien.
In een enkel geval zie je hier in de winkel eens een wat groter exemplaar.

Heb je nog een andere bak? Je zou 'het' eens in een andere bak kunnen doen. Of de dominantere man in een andere bak, dat zou ook kunnen. Vaak blijken twijfelgevallen toch een man te zijn wanneer de dominantere man(nen) er niet meer zijn. Dat deed ik in het begin toen ik net mijn eerste Apistogramma's had. De 2 'vrouwen' bleken binnen 2 weken al, nadat ik de dominante man weg had gedaan, 'ineens' mannelijke kermerken te ontwikkelen.

Ik heb nog een bak. Dat kan ik inderdaad weleens proberen. Daar zitten nu wat kleine guppen in op 21-22 graden.
Moet ik er een verwarming in hangen?

Nou, onder de "ideale" omstandigheden gaan de karakteristieke mannelijke kenmerken zich ontwikkelen als ze rond de 3,5-4cm zijn. Uitzonderingen daargelaten...

Er zijn hier bepaalde dingen gezegd die idd kloppen. Men zou de twijfelgevallen weg kunnen halen bij de alfaman. Dan zal een jonge man zich beter ontwikkelen. Want de ontwikkeling van zo'n mannetje wordt dan niet meer be�nvloed door de hi�archie binnen de groep.

Ook het opvoeren van de tenperatuur is iets wat serieuze kwekers doen om het groeiproces te versnellen en daarna als de mannelijke kenmerken zich beginnen te uiten de temperatuur weer wat te verlagen. Hou je de te hoge temperaturen nl. aan dan gaat zo'n vis versneld door z'n levenscyclus heen wat niet de bedoeling is.

Hier in het oosten vind je frequent de vissen op formaat in de winkels. Ik denk dat het meer een kwestie is van welke leverancier de jonge versies danwel de volwassen versies levert. Ik ken een reeks groothandels binnen Nederland die behoorlijk verschillen als het gaat om uitleveren van volwassen danwel halfwas vissen.

Wederom leerzaam. Grote dank daarvoor 🙂

Wat denk jij zelf van het visje waar dit topic over gaat?

~ Ivo

Ik vind de meeste apistogramma's interessant om te houden en te kweken. Deze is wel ��n van m'n favorieten om heel eerlijk te zijn. Heb ze zelf zo'n 8 jaar gehouden en gekweekt. De kunst is om mannen te kweken die fors van bouw zijn en die een lange dorsale en buikvin hebben. En het rood intens aanwezig is in de vinnen en kanttekeningen op de koppartij.

Nu heb ik ze niet meer maar dat heeft domweg te maken met het feit dat ik keuzes heb moeten maken daar ik geen uitbreiding van het aantal bakken meer wilde hebben. En ondanks dat ik allerlei soorten aan vis heb gehouden; wilde ik toch mijn passie voor de levendbarenden wilde uitbreiden. Dus de vissen die feitelijk niets daarmee te maken hadden, gingen verhuizen naar een andere eigenaar.

De passie voor levendbarenden en dan m.n. de minder gangbare had ik als klein jongetje al en die duurt tot de dag van heden voort. Maar goed nogmaals, ik heb vissen gehad van goudvis tot aan cichliden toe...

ik weet niet of het gezien is maar het gaat om een vis van rond de 4 a 5 cm dus deze zou al wel redelijk volwassen moeten zijn en dan had ik een wat andere bouw verwacht voor een vrouwtje dus ook ik denk dat het een mannetje is

Kan ik hem in een onverwarmde bak zetten? Of toch even een verwarming erin?

Kamertemperatuur voldoet hoor... M.a.w. dan is een verwarming niet per definitie nodig. Maar ik weet uiteraard niet hoe warm danwel hoe koud het in desbetreffende ruimte is... 20-22�C voldoet zonder meer al... Doch bij een ietwat hogere temperatuur zijn ze wel wat actiever.

De temperatuur is nu 21-22 graden. Ik hou het even in de gaten.
Zal hem van de week proberen te vangen en hem rustig over wennen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan