Wat is er nieuw

Cala's onderwaterwereld

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cala
  • Startdatum Startdatum
C

Cala

Guest
Eindelijk was het weekend aangebroken.
Gister de hele dag van allerlei winkels afgereden om alle spullen te halen die ik nodig had. Tja als je alleen nog maar een glazen bak hebt dan heb je veel nodig. Ik had ideeen en die wachtte alleen nog maar op uitvoering.
Gisteravond kon ik eindelijk beginnen. Mos vastbinden op de takken. En de 3 stukken hout samen laten komen zodat het 1 stuk zou lijken. Wat een gepriegel met dat visdraad. Maar ik stond zeer versteld van mijn eigen engelen geduld. 3 uur later had ik dus alleen een zwarte achtergrond/zijkant, zand gespoeld en gestort, een trapje van leisteen en een stuk hout met riccia en anubia nana (bonzai).
Vandaag kon ik verder gaan met de inrichting. Beginnen, en weer opnieuw beginnen. Sigaretje erbij (ohh wat slecht)en kijken. Nee dat stukje groen moet toch ergens anders.

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de linkerkant. Zal natuurlijk nog leuker zijn zonder steen erop. De rechterkant mist voor mijn gevoel nog iets, maar ik wacht even af tot het begint te groeien. Tips en ideeen zijn natuurlijk van harte welkom.

725229calaprese_0_82_aqua1.jpg

833699calaprese_0_82_aqua_3.jpg

Ik moet alleen morgen nog even gaan kijken voor de co2. Dat heb ik niet meer gered gister.
Mijn waardes om te starten waren gh 8 kh 6 ph 7,2. no2 en no3 natuurlijk 0

Nu kan ik dus gaan kijken wat ik voor bewoners wil.
Ik wil graag:

Vuurgarnalen. Misschien nog wat Japonica's
Een groep van 6-7 Corydoras Pygmeus. Wat zijn ze lief. Ik heb al een winkel gevonden die ze heeft of kan bestellen.

En ?????????????? Dus iedereen met een leuk idee. Roept u maar.

De maten zijn 60x30x35... 60 liter

Erg mooi. verder vraag ik me af wat de maten zijn, dit is wel handig met het kiezen van de bewoners.

Sorry ja natuurlijk. 60 x 30 x 35. Juwel rekord 600

Eh,no2 en no3 natuurlijk 0???
Waar moeten de planten dan van groeien? No3 mag naar =10!

Dank je...

I know Bertus. Maar ik heb het gemeten nu het nog kraanwater is. Dit zijn mijn basiswaarden. Dat moet nog bijgesteld worden. Ik neem aan dat bij jou ook geen NO3 uit de kraan komt. Die NO3 gaat nog wel omhoog. Ik heb wel al profito toegevoegd.

Ziet er mooi uit! Mooi dat wortelhout met die plantjes zo!

Dank je wel. Wat leuk om te horen.

Leuke indeling zo, zowel open als beplant. Een goed begin en kan met groeien alleen maar n�g mooier worden! 🙂

Mooizo bak.
Ga je nog meer plantjes planten nog?

Dank je Saskia!
Ik weet het nog niet Polarbear. Ik wil dit eerst even laten groeien om te kijken wat het doet. Ik denk als alles in de hoogte gaat en gaat uitlopen het mooi in vorm te brengen is. Maar ik moet het even afwachten.

Datzeker.
Zeker cabomba en eikenbladvarens die je hebt (als ik goed zie??) zou je kunnen stekken later als ze in hoogte zijn

oeh mooi, lijkt wel groter dan 60cm
hoensbroek? hihi heb daar 4 jaar gewoond voor me studie in heerlen, nieuwstraat 😛

Thnx. 🙂

Wat een leuke wortel heb je in die hoek staan

Dank je desiree. Dat zijn 3 kleinere stukken aan elkaar bevestigd. Hoop dat ze over een week zelf onder water blijven.

Oh hahaha oke. 🙂

Weet je trouwens al een visbestand bij deze wereld.?
Door de ruimte in het midden zou een mooi kleurrijk schooltje leuk zijn als blinker?

Schattig, ik ben gek op zulk hout met plantjes erop, het staat zo sierlijk, een mooie bak zo :thumbs:

Ik denk inderdaad een schooltje voor bij de cory pygmeus en de garnalen

Ik ben aan het denken aan:

Rasbora galaxy
Trigonostigma espei. De kleine hockeystick .
Vuurneons

Stiekem heb ik nog even de ramirezi opgezocht . Omdat het me ook leuk leek om gewoon een koppel of harem erin te doen. Die hebben zo'n leuk gedrag om te bekijken.

Ik heb nog even om te twijfelen en nog meer idee�n op te doen, zodat ik nog meer kan twijfelen hihihihih

De cory's zullen toch als eerste komen als de bak is ingedraaid.

Dank je Astrid. Ik vond dat hout ook altijd heel erg mooi. En ik moet zeggen dat ik vind dat het me best goed gelukt is voor de eerste keer. De vorige keer had ik ook hout maar dat was gewoon een stuk hout. Ik wordt er iedere keer weer blij van als ik er naar kijk

Wauw, wat ziet die linkerkant er mooi uit! :O

Als ik jouw aquarium zo zie, heb ik geloof ik over een paar weken w��r 2 aquariums staan!
(Ik wilde er juist maar eentje en mijn 60 liter wegdoen)

Ben benieuwd hoe de rechterkant gaat worden!

Hahahah zo gaat dat. Ik ben nu alweer aan het denken aan een 80 cm lol. En ik heb nog geen vis erin. Hahahahahaha Ik ben ook erg tevreden over links. Rechts ben ik erg benieuwd hoe dat gaat ontwikkelen. Maar dat kan ik nog altijd aanpassen. De cabomba staat er eigenlijk ook alleen maar als snelgroeier. Maar wie weet hoe het zich vormt.

Hele fraaie scape! 😀 😀

Cala zei:
Stiekem heb ik nog even de ramirezi opgezocht . Omdat het me ook leuk leek om gewoon een koppel of harem erin te doen. Die hebben zo'n leuk gedrag om te bekijken.
Misschien is een koppel pauwooggrondels (Tateurndina ocellicauda) iets?
Ramirezi op 60c is al kantje boord en de bak is wel vrij open... (nog even los van waterwaarden etc. waar ik nu even niet op heb gelet).

~ Ivo

Dank je Ivo.

Tja de ramirezi is ook niet geschikt voor dit bakje. Ik had ze toen in mijn 80 panorama. Ik kon er de hele tijd naar kijken. Nu weet ik dat 60 cm te krap is en mijn begroeiing er helemaal niet juist voor is. Laat staan die ph van 5-6.
pauwoog moet ik even opzoeken.

Oeps ik zie dat met de back up mijn laatste berichtje is verdwenen.

Ik had de pauwoog opgezocht Ivo. Maar aangezien ik toch zoveel mogelijk rust in het aquarium wil ivm de vuurtjes en hun nakomelingen heb ik besloten om toch voor een schooltje te gaan. De hockeystick of de galaxy zullen het worden. Ik zal waarschijnlijk twijfelen tot het laatste moment en dan een beslissing nemen hihihih.

Alle koppels zullen namelijk territoriumdrift krijgen en beschermend worden als ze bezig zijn om nageslacht te verwekken en te verzorgen. En dat is ook heel normaal. Dat doe ik bij mijn kinderen ook. Maar de vuurtjes vind ik het allerliefste dus daar pas ik mijn bestand op aan.

Terugkomend op de ramirezi wist ik voordat ik ging opzoeken dat die minimaal 80 cm moet hebben. Ik was me gewoon even aan het verlekkeren voor als ik ooit nog eens groter zou gaan. Op het gebied van gedrag vind ik koppeltjes erg mooi om te bekijken. Want ze hebben echt een bepaald gedrag wat ik bij een gewoon schoolvisje mis.

Update bak:

De cabomba doet het goed. En de vaantjesplant slaat ook al goed aan. De riccia laat als de eerste lichtgroene scheutjes zien. Door de CO2 is de ph gezakt naar 6,8. Kh zit rond de 6 denk ik. Wat er ook goed groeit, witte schimmel op mijn hout. Pffff. Ik wist dat dit kon komen ook al heb ik het geweekt en afgespoeld met kokend water. Maar helaas zit het er toch op. Afborstelen zie ik niet zitten omdat ik het aan elkaar heb gemaakt met visdraad en de riccia er ook op heb gebonden. Als ik het nu uit het water neem krijg ik het waarschijnlijk niet meer zo goed op zijn plek. Het hout is inmiddels gezonken. Ik kijk het even aan. Ik weet niet precies hoe lang dit erop blijft zitten. Ik heb gegoogeld en wel gelezen dat het niet schadelijk is. Ik heb er toch nog niets in zitten.
Iedere dag weer kijk ik met plezier naar mijn stukje natuur.

Hele leuke visjes maar ik heb het gevoel dat mijn bakje daar te klein voor is. Het zijn echte zwemmers. Ik heb het idee als ik voor een kleiner visje ga dat de bak groter lijkt, het rustiger overkomt en dat het welzijn van de visjes ook beter is. Volgens mij zijn regenboogvissen pas vanaf 5cm. Een kardinaaltetra is ook te groot voor 60cm. Dus dan zou deze dat ook zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Dat klopt inderdaad. De kleinste soort wordt 5 cm. en is een echte baantjestrekker.

Misschien is een harem Dario dario wat voor je? Ze blijven heel klein dus de grote garnalen zijn veilig, maar er zal weleens een kleintje opgesnoept worden (dat geldt eigenlijk voor bijna alle vissen). Erg mooie visjes, maar wel gevoelig en moeilijke eters dus het is aan jou of je dat een probleem vindt.

Ik vind je bak erg mooi ingericht!

Nou het forum draait weer als een tierelier, dan zet ik nu mijn update nog eens opnieuw en dan doe ik er ook direct foto's bij van de situatie @ the moment.

In het bakje is het stil, maar desondanks zit ik er iedere dag even voor. Kijken hoe alles groeit. Me vergapen en verwonderen. Jeetje mijn naaldgras groeit echt! Het is zich ondergronds aan het uitbreiden en her en der zie ik nieuwe scheuten uit de grond komen. Wauw. De riccia wordt met de dag mooier. De geelgroene uitlopers schitteren in het "zonlicht".
De microhuppeldepup umbroseum is een stukje gestorven en herplant. OOk heb ik e stengelplant linksachter vervangen door een braziliaanse klimop. van de stengelplant vielen alle bladeren af en vond ik uiteindelijk toch niet zo mooi. Met de klimop weet ik alleen niet zo goed waar ik de takjes moet afknippen die aan de oppervlakte drijven.
De cabomba groeit als een malle maar wil ik uiteindelijk wel vervangen door een stevigere plant. Ik vind het maar een beetje een krakkemikkige plant. Staat zo slapjes op zijn stengel. Ik zoek daarvoor dus een stevige plant met fijne bladeren. Hij zal uieindelijk de plek van de cabomba op moeten vullen. Iemand tips?
Ik ben uiteindelijk toch begonnen met een beetje Nitro toevoegen. De nitraat bleef op 0 en heb ik nu een beetje verhoogd naar 5-10. Maar ik denk dat de balans er wel is. De planten gebruiken wat ze nodig hebben. Er is nog steeds geen nitriet te bespeuren.
BioCO2 van Dennerle doet het erg goed moet ik zeggen. Ik denk dat die ongeveer 25 bellen per minuut doorlaat. De ph is stabiel rond de 6,8 de KH is 5-6 en GH 8.

De schimmel op mijn hout is inmiddels zwart geworden en is langzaam aan het verdwijnen. Ik heb 1 waterverversing gedaan van ongeveer 40% maar kreeg toch niet mijn hele bodem schoon gemaakt. Het ging te snel. Uiteindelijk heb ik 1 emmer gezeefd en terug in het bakje gedaan om toch zoveel mogelijk aquariumwater erin te houden.

Het is maar goed dat ik zo lang moet indraaien want ik heb nog steeds niet mijn visbestand compleet. Maar als ik begin toe te voegen met welke groep kan ik dan het beste beginnen. Cory's of een schooltje?

Nou ja hier een paar foto's van nu.

Totaaltje:

679632_0_82_20140904_213419.jpg

Links: Onder in de hoek zie je de gestorven umbroseum. Maar dit kluitje heb ik laten staan omdat ik er toch nieuwe scheutjes aan zie komen. Dus hij krijgt nog een kans. Sterft de nieuwe ook dan gaat die uit de bak en zoek ik iets anders. Zoals Ivo zei: Als je niet meewerkt dan is het tijd voor iets anders dat wel wil meedoen met de rest.

889948_0_82_20140904_213435.jpg

Naaldgras:

828113_0_82_20140904_213426.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan