Wat is er nieuw

Cala's onderwaterwereld

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cala
  • Startdatum Startdatum
Dank je. In het echt vind ik het nog mooier. Het komt warmer over en het leeft natuurlijk omdat de cabomba staat te wiegen in de stroming 🙂 Oh ja en de poelslakjes die ik er wel al in heb gekregen zie ik ook bewegen. Snel maar Helena's gaan halen voordat het een plaag wordt

Begint al mooi te worden! Ik zou er eerst Cory's indoen, die ruimen ook meteen je bodem op, al het vuil gaat dan makkelijker het filter in... 🙂

Helena,s pakken geen poelslakjes.

Worden ook een plaag.hoor.
Kan ik over mee vertellen.

Ohhh dat meen je niet Bertus, maar hoe kom ik dan van die poelslakken af.... Ik vind ze zo lelijk. Helena's vind ik eigenlijk best wel mooi om te zien. En ik heb daar geen plaag van gehad de vorige keer, maar misschien hadden ze niet genoeg te eten dan hihihihih

Thanx ladies! Ik ga morgen eens kijken voor cory's. Ik laat eerst nog even mijn water bij de lfs testen.
Weet iemand of de pygmaeus ook echt duidelijk de tekening hebben van pygmaeus als ze nog klein zijn. De lfs zei dat hij pygmaeus had, maar ik vond ze er heel anders uit zien dan dat ik op foto's heb gezien. Ze waren wat donkerder en vlekkerig. Of is dat stress?

Ik heb dat wel meer gezien bij lfs dat ze sterbai cory's verkochten als dusdanig maar dat het andere cory's waren, ik zou internet nog maar raadplegen als ik jou was.

Die fout heb ik al eens begaan met mijn jullii. Dat waren dus ook gewoon trillinaetus. Dat wil ik niet nog eens. Want van alle mini cory's vind ik de pygmaeus toch echt de leukste....

Dank je Ivo. Ik denk dat bij de lfs de habrosus zat. Lijkt er in ieder geval wel op. Ik ga duidelijk naar de streep langs de flanken kijken. Bij de pygmaeus loop die echt helemaal door. Voor mijn part neem ik de foto mee.

Bertus zei:

Bij ons zijn de helena's w�l dol op lekkere poelslakjes. 😉 Pasgeleden nog gezien toen ik er eentje in onze rimboebak gooide: tijdje later zat er een helena aan te slurpen. Ze hebben ooit de hele rimboebak poelslakjes-vrij gekregen.

- Mascha

Jeeeeejjjjjj de cory's zijn gearriveerd. .. de echte pygmaeus. Wat zijn ze klein!!!! Zo schattig. Ze zijn nu met zeven vriendjes aan het overwennen. Ik wist niet zeker of er nog meer in konden. Zal vanavond wat foto's laten zien. En Helena is ook van de partij.

Mascha&Ivo zei:
Bertus zei:

Bij ons zijn de helena's w�l dol op lekkere poelslakjes. 😉 Pasgeleden nog gezien toen ik er eentje in onze rimboebak gooide: tijdje later zat er een helena aan te slurpen. Ze hebben ooit de hele rimboebak poelslakjes-vrij gekregen.

- Mascha

Bij mij doen ze er Echt niets mee. .
Zal er toch 1 bij de garnalen zetten.
Rode posthoorn, een slachting.

Apart 😀 Misschien heeft onze familie Helena een andere smaak dan jouw familie Helena, haha.

En leuk, Cala. Zijn ook echt heel schattig, die kleintjes. 🙂

- Mascha

Vandaag ben ik mijn cory's gaan halen. Bij de lfs nagevraagd of het echt pygmaeus waren omdat ik toch echt dacht dat het wat anders was. Zat ik in de verkeerde bak te kijken. Blond enzo
Toen hij mij de goeie liet zien, zag ik het meteen. Ja dat zijn ze. En wat zijn ze klein. Jeetje ze zijn volgens mij niet groter dan anderhalve centimeter en nog heel dun.
Nadat ze een uur in hun zakje hebben gezeten om over te wennen, was het dan toch tijd om hun nieuwe huis te onderzoeken. Voorzichtig het water weg laten lopen door het schepnet want ik kon ze er niet uit scheppen zonder te pletten en daarna met zijn 7 in de bak. Ohhhhhh wat leuk. 6 zijn direct in een groepje gaan liggen. Even bijkomen van de schrik. En 1 was direct op onderzoek uit. Kwispelend door de bak. Niet lang daarna gingen ze allemaal op pad. Die ene is nu nog steeds veel vaker alleen op pad. Heel soms zie je ze allemaal tegelijkertijd. Het verschil met de trillinaetus die ik eerst had is toch wel duidelijk. Niet alleen in grootte maar ook in het zwemgedrag. Deze zwemmen ook regelmatig als een groepje in de middenlaag rond om daarna weer te gaan grondelen.
Ik vind ze super goed bij de bak passen, omdat ik ook allemaal plantjes heb met fijne blaadjes. Daar passen deze kleintjes heel goed bij. Ik denk er aan om nog 3 bij te haln van een andere LFS. Die zitten daar alleen.
Nou ja voor nu foto's

Overwennen:
252493_0_82_20140906_150559.jpg

Op pad. De bodem is nog steeds niet echt schoon en ik snap ook niet echt waar al dat zwarte kleine spul vandaan komt. Maar ja anyway hier zijn een paar lieverds op pad. Het zijn er echt 7 maar hier zie je er maar 5

714282_0_82_20140906_160813.jpg

967472_0_82_20140906_160801.jpg

Als je die andere erbij haalt,kan het fout gaan.
Haal ze dan waar je deze hebt gehaald.
Zien er gezond uit.

Zwart, ? poepjes van slakken?

Bertus zei:
Als je die andere erbij haalt,kan het fout gaan.
Haal ze dan waar je deze hebt gehaald.
Zien er gezond uit.

Zwart, ? poepjes van slakken?

Ja dan haal ik ze misschien beter bij deze bij. Ik had gehoopt dat ik ze een fijn huis kon bieden omdat ze nu zo alleen zaten te wachten tot er nieuwe binnen zouden komen.... Ahhhh gatver zijn die slakken zo'n grove vervuilers. Dat wordt trouwens nu al een echte plaag. Ik heb er vandaag alweer 8 uitgeschept en zag er nog meer kruipen vanavond...

Tja, hoe komt er leven in de bodem?
Waar komen de bacterie vandaan.

Ook slakken verzorgen je bak,tegen schimmels en wat nog meer.

Ik zie het aan mijn 40 cm bakje, Heb ik de 40 helena,s in gedaan.
Maken alles kapot ,Vervuilt gewoon.
Helena,s. een plaag.

Heb een Stromingsbak,waar allemaal planten in liggen,en 1 vak met rode posthoorn in zitten.
Vuile plant,gooi ik daar in,komt er schoon weer uit.

Wat een schatjes! En als de Corys maar druk genoeg gaan grondelen wordt de bodem vanzelf schoner hoor, omdat de troep omhoog komt en dan makkelijker het filter in gaat... 🙂

@ Bertus waarom zou het eigenlijk verkeerd kunnen gaan als ik die 3 cory's van een andere lfs (een goede) zou gaan halen. Als ik bij een andere lfs een schooltje andere vis ga halen is dat toch ook geen probleem?

Ze zijn druk bezig met grondelen hihi. Of ze eten weet ik eigenlijk niet. Ik heb gister een tabletje tabimin erin gedaan voor hun. En beetje verkruimeld. Maar of ze het eten weet ik niet. Kunnen deze kleintjes al levende muggenlarven eten of diepvries voer? ??

Hoop dat je ze veel blijft zien. Zijn leuke visjes. Heb ze zelf ook, maar zijn erg schuw hier. Heb er gister 5 bij gedaan.

Ik vind ze juist helemaal niet schuw. Maar dat is misschien omdat ze nog alleen zijn. Als ik voor de bak kom zitten, blijven ze gewoon doen wat ze deden. Er is alleen 1 einzelganger. Die is altijd los van de groep. 🙂
Ze gaan overal naar toe en ik ben blij dat er leven is. Wil ze toch wel met meer houden. Nog wat rasbora Espei erbij en garnalen. Lijkt mij niet echt gevaarlijk voor ze.

En je bent nooit klaar in een aquarium... Maar waarom dat ik me dat nu pas bedenk pffffff... Ik vind vanaf het begin de linkerkant zoveel mooier dan rechts...... En nu heb ik me bedacht om rechts ook gewoon met hout te gaan werken.
Als ik rechts ook alleen met de vaantjesplant zou werken met riccia en anubia. Moet ik dan toch die lelijke cabomba blijven gebruiken? Het naaldgras blijft wel ook het laag groeiende new zealandia blijft dan. Ik denk dat het dan namelijk meer een geheel wordt. Ik probeer dan het hout niet te breed te laten lopen maar meer naar achter en omhoog zodat er genoeg zwemruimte overblijft....

Wat zeggen jullie wel of niet doen....
Deze keer laat ik het hout dan wel uitschimmelen in een bak water voordat ik het in de bak zet dus het duurt wel een week of 2-3....

Hahahahaha, nee, je bent nooit klaar, dat is nou zo leuk aan onze hobby, zeker als je de bak mooi wil houden, elke week bezig, weer wat nieuws kopen aan plantjes of visjes of andere zaken.
De inrichting is en blijft je eigen smaak natuurlijk.
Ik zou als je hout in de bak doet, het er gewoon na een aantal dagen in doen hoor, als het hout eenmaal blijft staan in de bak, en niet meer gaat drijven is het goed.
Niet elk stuk hout gaat schimmelen, maar ja, het stuk hout wat je er nu is heb staan is heel mooi, en als je dat ook zo aan de andere kant wil hebben is dat ook mooi.
Als je bak stabiel is kan je de cabomba eruit halen, kijken hoe het gaat met je waardes.
Zonder snelgroeiers zouden die op kunnen lopen, maar kan je afstellen met licht, minder plantenvoeding enz. 😉

Dank je Astrid. Hahahaha nee je bent inderdaad nooit klaar lijkt mij. Want als je maar lang genoeg blijft kijken is er altijd wel iets wat anders kan hihihihihih.

Ik zou inderdaad hetzelfde hout willen proberen en dat schimmelde echt als een gek. Ik moet zeggen 2 van de 4 stukken in ieder geval. Maar ik weet wel welke dat zijn. Dus als ik dat hout erbij ga doen laat ik het wel even weken, want die zwarte schimmel vind ik a) lelijk en b) is het lastig om er nu weer uit te krijgen nu het begint los te laten. Ik ga vanmiddag even met mijn centimeter kijken of ik wat leuks kan vinden. Want het moet net als dit stuk perfect zijn of perfect te maken zijn. Gelukkig hadden ze de vorige keer een heleboel van dit hout dus er zal vast wel iets bij zitten.

Misschien dat ik de cabomba er dan uit haal of achterdoor verwerk. Waar het bijna niet opvalt. Omdat het zo krom gaat staan vind ik het er rommelig uitzien. Mijn licht staat nu op 9 uur. En ik doe maar een heel klein beetje profito toevoegen. Hopen dat het op deze manier goed blijft gaan.

Dank je Sharon. In ieder geval komen er nog garnalen bij. En een schooltje, de Rasbora Galaxy of de Trigonostigma Espei. Beide zijn ook kleine schoolvisjes. Waarvan ik de laatste erg mooi vond scholen in de winkel. Door te kiezen voor kleine vis geef ik ze toch meer zwemwater en lijkt de ruimte in de bak groter. Het zal denk ik bij deze soorten blijven omdat het dan voor het oog rustig lijkt en ik een grotere school zou kunnen huisvesten.

Okee , wat voor garnalen wil je er bij doen , je hebt zoveel soorten en ze zijn allemaal zo leuk. 😀 ja ik heb een combinatie van grote vis en kleine vis anders word het bij mij al snel heel druk in mijn bak. Maar ik ben benieuwd hoe het eruit ziet met de visjes er in.

Aangezien ik moeilijk aan garnalen kan komen en ik ze niet per post wil laten komen ga ik voor vuurgarnalen van een collega. De prijs is dan super en ik hoef ze niet lang te vervoeren. Ik vind veel garnalen ook echt belachelijk duur in de winkel. Want er zijn inderdaad schitterende soorten. Ik heb wel een kweker in de buurt met crystal reds. Maar die zijn wat gevoeliger geloof ik. En als er veel wit in zit vind ik het niet mooi. Ik ben ook benieuwd hoe het uiteindelijk uit gaat zien.

Ik had ook een stuk of 15 vuurgarnalen , maar die hebben elkaar het leven zuur gemaakt en ik heb er nog maar 1 over 🙁 Dus aan garnaaltjes begin in niet meer. Garnalen zijn inderdaad best prijzig , wat ook leuk is , is een kreeft , dat gaat alleen niet met kleine vissen , ik heb een kreeft die ook van droogvoer houd maar alsnog sneuvelt er hier en daar nog wel eens een neontetra. Crystal red garnalen zijn inderdaad wel wat gevoeliger.

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met mijn garnalen. Alleen was ik zo dom om white Pearls te mengen met vuurgarnalen waardoor de nakomelingen niet zo mooi waren. Ze zijn allemaal in 1 nacht dood gegaan door planten van de intratuin niet goed uit te spoelen. Maar ja dat zijn leermomenten geweest zullen we maar zeggen.
Mijn zoontje vond de kreeften ook super leuk maar ze zijn me iets te groot en ik was bang voor mijn garnalen 😉 ze zien er wel super grappig uit 🙂

Naja kan jij ook niks aan doen toch , van je fouten leer je 😀 Ja ik heb er een van ongeveer 8 cm en heel sociaal als ik mijn hand op de bodem hou klimt hij er op 😀 Hij heeft een keer een poging gedaan om mijn pimelodus pictus in zijn staart te knijpen maar toen kreeg hij vliegles en heeft het nooit meer geprobeerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan