Carassius auratus - Goudvis


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
  • Wetenschappelijke naam - Carassius auratus
  • Nederlandse naam - Goudvis
  • Zuurgraad: matig tot hard ( 9 - 16 dgH), neutraal - basisch,( Ph 6,5 - 8,5)
  • Temperatuur: koud tot kamertemperatuur, afhankelijk van de kweekvorm
  • Scholenvis in los verband
  • Zwemt in alle waterlagen
  • Herkomst: boven- en middenloop van de Yangtze Rivier in China
Toelichting: alle kweekvormen vallen onder dezelfde soort. Er zijn Komeetstaarten, Shubunkins, Sarasa's en Sluierstaarten in vele vormen. Deze laatste worden Fancy Goldfish genoemd.

507E8BD9-6E3E-4EF1-9863-8DC009A71831.jpeg
 
  • Omstandigheden eigen aquarium: 200 l aquarium 100 x 40 x 60 ( 48 cm zwemhoogte) met filterzand, maaskeien, mopanihout. Planten: Javavaren, Valisneria gigantea asiatica, Elodea densa, Limnobium laevigatum, Salvinia natans, Pogestemon stellatum octopus. Ik gebruik leidingwater met toevoeging van Catappablad. Filtering: 2 x Fluval U4 binnenfilter en overhead sump aangedreven door Eheim Powerhead. Medebewoner: 1 ancistrus cf cirrhosus vrouw.
  • Gedrag ten opzichte van elkaar: los schoolverband. Ik heb 3 Sluierstaarten ( minimale groep) die elkaar wel volgen, maar ook hun eigen gang gaan. Ze slapen 's avonds naast elkaar op de bodem. Ze maken graag lichamelijk contact: als er een nieuwe vis bij komt blijven ze eerst op afstand, maar al vrij snel strijken ze met hun lijven langs elkaar heen. Bij stress zoeken ze elkaar op, en maken ook weer lichamelijk contact.
  • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners: de Ancistrus maakt inmiddels deel uit van het losse groepsverband. Af en toe is er wat strijd rondom het voer, maar nooit serieus.
  • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit: deze vissen zijn er gekomen juist vanwege hun zichtbaarheid in het aquarium. Ze zijn groot en kleurig. Het houden van Sluierstaarten lijkt echter gemakkelijker dan het in werkelijkheid is. Vroeger hield men klakkeloos een Goudvis in een bak of kom zonder zich om de techniek te bekommeren: als de vis doodging kocht men een nieuwe. Zo heb ik er vroeger meerdere gehad. Ik heb echter gemerkt dat Sluierstaarten erg gevoelig zijn voor bacteriele infecties, en dat je wel degelijk kennis moet hebben van waterwaarden en de bijbehorende techniek om de vissen gezond te houden. Je moet zorgen voor adequate filtering en vaak grote waterwissels doen. En zo lang ze in de groei zijn moet je tweemaal daags voeren. Kortom, ze zijn erg arbeidsintensief. Aan de andere kant zijn het erg leuke vissen om naar te kijken en om mee om te gaan, ze zijn intelligent en aanhankelijk. Als je er voldoende tijd en energie in steekt is een aquarium met Sluierstaarten leuk om in huis te hebben. Andere vormen van de Goudvis horen mijns inziens toch in een vijver of een heel groot aquarium op een koele plek thuis, hoewel mijn eerste Goudvis in mijn huidige bak 17 jaar oud is geworden ( foto 1). Mijn ervaring met de laatste Goudvis en Shubunkin die ik had was echter, dat ze veel te snel en te energiek waren om in een aquarium te houden ( foto 2). Bovendien hadden ze het snel te warm. Toen ik ze in een vijver losliet leken ze zich meteen veel beter te voelen. Mijn huidige Sluierstaarten zijn inmiddels al flink aan de maat, de grootste van kop tot en met staart 22 cm ( foto 3 van een paar maanden terug).
  • Ervaring met de kweek van deze vis: zodra Sluierstaarten geslachtsrijp beginnen te worden, vaak al met een paar maanden, gaan de vrouwtjes eieren leggen, daarbij door de man geholpen. Ik merk dat, wanneer mijn grootste Sluierstaart kuit schiet, ze de aandacht van het mannetje probeert te trekken. De mannen zijn herkenbaar aan " paaipukkels" op de kieuwdeksels ( foto 1). Vorig jaar had ik meerdere keren eitjes in de bak, maar ik wil zelf niet kweken. Ik laat ze gewoon hun eitjes opeten.
261618-29db9e149ee860a0acc2aa907f11f966.jpg
DSC01721.JPG
1603306239550.jpg
 

Terug
Bovenaan